Tablet/laptop hybrid: tips förslag

Permalänk
Medlem

Tablet/laptop hybrid: tips förslag

Hejsan!
Det var nu dags för min flickvän att köpa en ny dator och hon har funderat lite på en tablet/laptop hybrid med Win 8 Pro, just för att kunna använda de till bägge delar. Det är då framförallt två modeller som hon har tittat ut, och hon vill ha lite tips om någon av dem vore ett bra köp. Finns det några avsevärda fördelar eller nackdelar med dessa två?
Asus Vivotab TF810
Samsung ATIV Smart PC
Tycker ni det är rätt läge att köpa en tablet/laptop hybrid nu precis när de har börjat tillverkas ordentligt, eller bör man vänta tills produkterna har stabiliserat sig prestandamässigt?

Tacksam för alla råd.

Permalänk
Medlem

Någon som eventuellt har inhandlat en sådan här själv och kan ge en kort recension?

Permalänk
Skrivet av Flagg:

Hejsan!
Det var nu dags för min flickvän att köpa en ny dator och hon har funderat lite på en tablet/laptop hybrid med Win 8 Pro, just för att kunna använda de till bägge delar. Det är då framförallt två modeller som hon har tittat ut, och hon vill ha lite tips om någon av dem vore ett bra köp. Finns det några avsevärda fördelar eller nackdelar med dessa två?
Asus Vivotab TF810
Samsung ATIV Smart PC
Tycker ni det är rätt läge att köpa en tablet/laptop hybrid nu precis när de har börjat tillverkas ordentligt, eller bör man vänta tills produkterna har stabiliserat sig prestandamässigt?

Tacksam för alla råd.

De båda du länkat till finns ännu inte ute i handeln ännu, så det finns inga direkta recensioner på dem än.

Jag har faktiskt kollat på båda dessa själv och funderar på någon av dem. Jag är framförallt intresserade av dem för att jag vill ha pennan till, eftersom jag tänkt att jag ska anteckna på datorn. Men även utan speciell användning för pennan skulle jag säga att de är bra alternativ för någon som vill ha en hybrid. Delvis för att Atom-chippet som sitter i med största sannloikhet kommer vara snabbare än de ARM-varianter (Win RT) som finns, men också för att man har kompabilitet med alla x86 applikationer. Det sistnämnda är ett krav för min egen del.
Det som framförallt får mig att tveka är att Atom tidigare verkligen har presterat uruselt. Dock är detta en betydligt nyare variant och ett OS som har helt andra krav vad det gäller hårdvara.

Jämför man de båda produkterna så har jag inte märkt av så mycket skillnad förutom design (metall vs plast) och diverse program som följer med. Min favorit än så länge är ASUS, mest för dennas design och byggkvalitet.

Edit: Kika på denna förhandstitt på ASUS: http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/46...

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Kolla Msi s20 Verkar vara riktigt bra då den har i5,intel hd 4000 och 4gb ram sam 1080 skärm plus att den har ett inbyggt tangentbord som man kan "glida" fram och avän ha som stöd samtidigt, riktigt cool

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad jag hört, och sett på videos så tror jag Samsungen har ganska taskig kvalité (väldigt plastig osv), i alla fall dem tidigare varianterna.

Men kan inte denna vara intressant? http://www.inet.se/produkt/1971195/acer-iconia-w510-32gb-win-...
Riktigt snygg om du frågar mig! Sen kör den fullt W8 samt en Intel Atom processor. 32GB kanske blir lite lite minne dock, då Windows tar upp en del.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ja, många tycks tycka att Samsungen är i sämsta laget, kanske ligger något i det. Men Acern var intressant! Jag har dock hört att den generella standarden på Acers datorer (huvudsakligen laptops) ska vara dålig, någon som har koll på det?
MSI:n är inte riktigt vad hon letar efter, hon vill ha en som funkar lika bra dom laptop, och inte ha det "slide" tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Lenovo Yoga 13. Det är en laptop som kan förvandlas till surfplatta. Den passar tydligen bättre som det förra än det senare. 13,3 tum, I7 och 1,5kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lundapåg i Finland