Det här med att blanda koppar och aluminium?

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Lampan bildar en sluten krets ja men lampan är också bara ett bevis för den kemiska reaktionen mellan dom två metallerna.
Er lekamnsynpunkt (som vi nog alla är här) så kan man ta denna frågan till "om ett träd faller i skogen och ingen finns där att höra det falla, ger det då något ljud ifrån sig".
Svaret är ju givet men ingen som kan bevisa det.

Reaktionen ämnena emellan infinner sig vare sig du använder en lampa att utvinna biprodukten eller inte. Min syn på det och inte nödvändigt vis rätt ^^

Jo precis och det var det jag menade med att man lika gärna kan kortsluta kretsen genom att låta metallbitarna ha kontakt med varandra. Min poäng är att om metallerna har kontakt så behöver laddningarna bara gå ena vägen genom vätskan medan om de ligger fritt , dvs inte är jordade gentemot varandra, så måste laddningarna gå åt båda håll genom samma medium vilket inte funkar om man tänker sig vätskan som en vanlig ledare, vilket jag alltså inte är säker på att man ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jo precis och det var det jag menade med att man lika gärna kan kortsluta kretsen genom att låta metallbitarna ha kontakt med varandra. Min poäng är att om metallerna har kontakt så behöver laddningarna bara gå ena vägen genom vätskan medan om de ligger fritt , dvs inte är jordade gentemot varandra, så måste laddningarna gå åt båda håll genom samma medium vilket inte funkar om man tänker sig vätskan som en vanlig ledare, vilket jag alltså inte är säker på att man ska.

Om jag inte fått allt fel för mig så går ledningen alltid från den ädla metallen till den oädla i och med att allt alltid strävar efter att bli ädelt.
Så om dom båda metallerna ligger ann emot varandra så går bara processen snabbare än om det mediet dom får kontakt via är vatten.
Samma process kommer uppstå men bara ta längre tid.
Ju mer joner vattnet innehåller desto snabbare går det vilket betyder att processen accelereras efter tidens gång.

En ladning kan väl aldrig gå på två håll? en pol är alltid positiv och en annan negativ för att det skall gå, en avger elektroner och en tar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

En ladning kan väl aldrig gå på två håll? en pol är alltid positiv och en annan negativ för att det skall gå, en avger elektroner och en tar.

Jo men en elektrisk krets är alltid en sluten cirkel eftersom en elektrisk potential är en relation (där det är praktiskt att definiera en jord) och inte ett absolut värde.

Det verkar som om jag antagit rätt : http://www.aluminiumdesign.net/design-support/aluminiums-corr...
"Galvanic corrosion may occur where there is both metallic contact and an electrolytic bridge between different metals."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jo men en elektrisk krets är alltid en sluten cirkel eftersom en elektrisk potential är en relation (där det är praktiskt att definiera en jord) och inte ett absolut värde.

Två metallbitar som har elektrisk kontakt med varandra p.g.a. ledande vätska kommer att vara en "sluten krets" om den ena har högre potential än den andra, dock vet jag inte om det fortfarande kan orsaka korrosion. Med tanke på att vissa får problem med korrosion även när de bara haft aluminium i loopen utan direkt kontakt med andra metaller så tror jag att det fortfarande är möjligt att det uppstår.

Permalänk

Allmän iakttagelse:

Min ReseratorII som jag köpt beggad har Zalmans orginalplastnipplar och där kan jag inte se någon korrosion trots mångårig användning av block både av mig och tidigare ägare. Det är plexitop på CPU-blocket och allt ser ut som nytt trots att jag bara använt destvatten + glykol och ingen ytterligare korrosionshämmande tillsats.

Jag har även en beggad Aquaduct 360 och där har tidigare ägaren anslutit mässingsnipplar in i reservoaren/radiatorn.
Här däremot kan man se viss korrosion runt dessa och runt aluminiumprofilen i närheten. Däremot så syns inte en tillstymelse till korrosion eller igenslamning när jag monterar isär vattenblocket som suttit i samma loop , som är av koppar/acetal.

Att det skiljer mellan Reseratorn och Aquadukten kan iofs bero på skillnader i tillsatser och skötsel och kanske jordfel och allt möjligt men min tolkning är att mycket beror på avståndet. I båda fallen är det ungefär 1,5 meter slang (x2 om man räknar både in och ut) mellan kopparblocken och aluminumradiatorn.

Permalänk
Medlem

Vattnet kan säkert leda strömmen för den galvaniska reaktionen, men då vi snackar 0,4 V och den, i förhållande till metallkontakt, ENORMT höga resistansen som vattnet utgör, så tror jag den galvaniska effekten i princip uteblir.
Däremot när nippeln skuvas in i aluminuimet, där ser man det direkt, precis som jag såg i gängan på mitt block. (Dock bara yttersta micrometrarna)
Skulle man ha ett alublock som genom IHS och chassi når jordning mot kopparradiator som är skruvad i chassi så kan nog samma grej uppstå.
Men jag tror man ska ha duktig otur om man lyckas få allt att bli en fint sluten krets.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Googlade lite på det för att fräsha up minnet. Jo kvicksilver är av just den anledningen förbjudet på flygplan tydligen. Som du säger så är det nog inte helt lätt att smuggla med sig. Men det verkar som om det är just en katalysator som alltså själv inte förbrukas, eller förbrukas i liten takt så därför skulle väl inte behövs så stor kvantitet. Sen verkar det som om aluminiumoxiden ger visst skydd ändå som man kan bryta ned med Gallium.

Hittade en länk btw: http://www.youtube.com/watch?v=Z7Ilxsu-JlY

När jag läste ditt svar så kom jag att tänka på detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=JHHI2Lk79cY Med tanke på vad vi pratar om i detta forumet.

Visa signatur

| CM Silencio 550 | i7 2600K | MSI Z68A-GD55 (G3) | Corsair XMS3 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX 580 OC WFx3 | Corsair HX-650W 80+ Modular | Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HasseHaka:

När jag läste ditt svar så kom jag att tänka på detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=JHHI2Lk79cY Med tanke på vad vi pratar om i detta forumet.

Hmmm... Ja då kan vi alla vara överens om att Kvicksilver och Gallium är dåliga vätskor att använda i kylsystem av Aluminium

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tur att kvicksilver är så dåligt på att ta upp värme, så vi inte går miste om något värdefullt

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

intressant tråd så bumpar trådet lite ;D

för länge sen skaffade jag mej ett beg. zalmanblock med båda koppar och alu, toppen och nipplarna av alu och basen av koppar

så jag tänkte öppna den eftersom jag såg vita saker genom nippeln och rengöra det, för förra ägaren hade aldrig rengjort det

snacka katastrof!!! toppen har blivit uppäten vid nipplarna, kanske 1mm om inte mer

så det var att bara ta fram dremeln med stålborste och borstade bort korrosionen sen så la jag några lagar grundfärg på toppen och insidan av nipplarna

så det är kanske nåt för de som har såna block och inte vill att deras block ska bli uppätna

har alltid kört med blå glykol(12%) och har aldrig haft problem

och så här ser det ut nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Två metallbitar som har elektrisk kontakt med varandra p.g.a. ledande vätska kommer att vara en "sluten krets" om den ena har högre potential än den andra, ...

Nej! Bevis: Batterier (galvaniska element) består av två ämnen med stor potentialskillnad som är förbundna via en elektrolyt (ledande vätska). Om detta skulle räcka för att sluta kretsen så skulle batteriet ladda ur sig självt på en dag eller två, innan det lämnat fabriken!
En metallisk koppling mellan polerna behövs för att sluta kretsen.

Skrivet av Gulbanan:

för länge sen skaffade jag mej ett beg. zalmanblock med båda koppar och alu, toppen och nipplarna av alu och basen av koppar...
snacka katastrof!!! toppen har blivit uppäten vid nipplarna, kanske 1mm om inte mer

De blocken hade guldpläterad koppar i basen, för att göra det extra illa!