Myten om att iOS är mindre krångligt än Android

Permalänk
Entusiast

Myten om att iOS är mindre krångligt än Android

Hittade den här artikeln som jag tänkte dela med mig av som stödjer en tes jag haft ett tag. Tesen är att det egentligen inte är någon skillnad i svårighetsgrad mellan Ios och Android och att myten kommer ifrån att Appleanvändare som får en Androidenhet i näven har svårt att navigera eftersom den inte fungerar likadant som deras Ios. Androidanvändare har liknande problem åt andra hålet kan jag avslöja och jag blir galen när jag ska pilla på min systers iPhone för att den inte beter sig som jag förväntar mig.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article3574...

Här är originalartikeln: http://www.technologyreview.com/news/506466/given-tablets-but...

Hur som helst tycker jag det är sjukt intressant att ett gäng barn lyckas lära sig hantera en surfplatta helt på egen hand på bara ett par dagar. Det öppnar ju upp för massa roligt i utvecklingsländerna. Kanske kommer OLPC satsa på en serie enklare surfplattor istället? Det är ju lättare att göra en surfplatta tålig då den är mekaniskt mycket enklare uppbyggd. Ny teknik från ARM håller ju pris nere samtidigt som prestandan och batteritiden kan hållas uppe.

Hoppas det inte urartar i alltför mycket flamewar direkt

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

surfplattor för "barn" finns ju redan i enklare utföranden till billigare priser, kan inte nämna nån på rakarm men har till och med sett en på tv reklam på en barnkanal! och då har dom ju självklart inte nåt tråkigt namn utan något coolt och så finns dom ju såklart i olika färger också

Permalänk
Medlem

Spännande läsning, och som vanligt är de sinnesrubbade kommentarerna bäst :). Att du skriver om barns förmåga att hantera surfplattor får mig att tänka på hur vår utbildningsminister tycke och tänk om surfplattor som pedagogiskt redskap. Varför ha surfplatta när det finns papper och (blyerts)penna liksom.

http://www.dn.se/sthlm/skolministern-sagar-projekt-med-surfpl...
http://www.skolvarlden.se/artiklar/bj%C3%B6rklund-rasar-mot-p...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden förr åtminstone var väl att iOS påtvingade standarmenyer och till viss del standardutseende i appar. Alltså att du i princip kunde känna igen dig och förstå vad du skulle göra i vilken app som helst. Appar kunde se ut och "styras" på olika sätt på Android, förr åtminstone.

Artikeln handlar egentligen om det enkla konstaterandet att genom nyfikenhet skaffar du dig kunskap och erfarenhet. Häftigt, men egentligen en självklarhet.

Jag som jobbat inom "IT"-support, bland annat, i över tio år har alltid fått brottats med skiträdda "gamlingar". De vågar sällan prova sig fram och blir helt stela när det inte fungerar som de är vana vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Spännande läsning, och som vanligt är de sinnesrubbade kommentarerna bäst :). Att du skriver om barns förmåga att hantera surfplattor får mig att tänka på hur vår utbildningsminister tycke och tänk om surfplattor som pedagogiskt redskap. Varför ha surfplatta när det finns papper och (blyerts)penna liksom.

http://www.dn.se/sthlm/skolministern-sagar-projekt-med-surfpl...
http://www.skolvarlden.se/artiklar/bj%C3%B6rklund-rasar-mot-p...

Att totalt överge något så grundligt som att skriva med en penna är märkligt, speciellt i den åldern.

Permalänk
Medlem

Sen ar det valdigt manga som bara repeterar vad apples marknadsforing vill att dem ska saga, dvs "Apple ar sa enkel" "It just works!".
Blir galen pa mitt jobb, men jag har lart mig att bara le och saga att det ar snygg design, for annars barkar det ivag rejalt.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man uppfattar iOS som lättare är (tror jag) att den är förprogrammerad. Man har helt enkelt färre valmöjligheter, den fungerar på ett visst sätt när man får den och det är så den fungerar.
När man får en Android första gången är det väldigt mycket som ska ställas in och anpassas för att det ska bli som man vill ha det.
Det var iaf så här det var för mig när jag gick från iOS till Android...

Skrivet av fax110:

surfplattor för "barn" finns ju redan i enklare utföranden till billigare priser, kan inte nämna nån på rakarm men har till och med sett en på tv reklam på en barnkanal! och då har dom ju självklart inte nåt tråkigt namn utan något coolt och så finns dom ju såklart i olika färger också

Du tänker på Kurio. Den kör visserligen på Android, men med ett helt egen interface. Den har till exempel en egen samling appar, Androids egen playstore är inte tillgänglig.

Permalänk
Avstängd

Kommer bli en lång post, det här... hämta en filt och kaffe.

Android
Först till Android vs ios. Jag tycker nog att iOS är lite enklare. Mest pga att de faktiskt har jobbat hårt på att det ska vara svårt att göra fel. iOS är lite färggladare, lite enklare samt lite stabilare. Så är det bara. Och det säger jag som är en stor Android fanboy. Men visst finns det saker i iOS som faktiskt inte är bra. Och det är lite märkligt att Apple nu är livrädda för att ändra något i deras system. De rider på vågen av framgång och pengar. Därmed avstannar utvecklingen. Men tydligen är det saker på g där borta. Folk i ledande ställning får sluta osv.
Problemet Google och även MS har är att de är sådan teknik nerdar. Teknikerna på Google skapar en ny teknisk grej före de skapar något som är enkelt att lära och förstå. Det är lite för tekniker av tekniker. Jag fattar inte heller att de hela tiden ska ha allt så svart. men men.

OLPC
När det kommer till OLPC och Negroponte. Så är det så att främsta fördelen med en platta eller bärbar är att skolorna där har stor brist på läroböcker i det egna språket. Böcker är dyrt. Om man tänker att en lärobok kanske kostar 300 kr och du behöver 3 st. Så är du snart i kostnaden för en platta.

Det är ett hårt klimat så pappers läroböcker håller dåligt. Det är blött och det är torrt och det är varmt osv. Med plattan kan du kopiera den digitala boken till en annan platta. Andra fördelar är att en OLPC eller platta används till saker som vi inte tänker på. Tex är det vanligt att den används som belysning i köket på kvällen då de ej har ström.

Det finns inte tidningar så datorn fungerar som tidning. Man får veta vad som händer i landet. Det är vanligt att två systrar, den ena blir bortgift med en man i en annan by. Byn ligger kanske 10 mil bort. Det finns ingen telefon. Så man vet inte vad som händer sin syster.
Med OLPC och det speciella nätverk som de skapar. Så kan man skicka epost till systern. Tidigare fick du vandra till henne och det kanske tog några dagar. Med OLPC så kan bönder lära sig hur man bäst jobbar med sin mark, samt köpa och sälja mat. Detta ger ofta stora ekonomiska vinster. Med OLPC så kan barnen lära sig saker mycket fortare då läraren ofta inte kan allt. Då kan de kolla med andra barn eller på internet.

OLPC har ett speciellt nätverk som funkar som så att det ansluter med andra OLPC som den kan se trådlöst. Och överför data. Tex epost. Sedan om någon åker till en annan by. så följer informationen med han sas. Rena plattor funkar inte. Då man måste ha saker som tål grus och vatten. Samt att du måste ha pedaler så att du kan ladda din dator.

Skolan i Sverige
Till skolan och böcker i sverige. Så har björklund rätt så att man måste skriva mycket för att bli bra på att skriva normalt. Men text kan man lästa på plattan. Det köper jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hittade den här artikeln som jag tänkte dela med mig av som stödjer en tes jag haft ett tag. Tesen är att det egentligen inte är någon skillnad i svårighetsgrad mellan Ios och Android och att myten kommer ifrån att Appleanvändare som får en Androidenhet i näven har svårt att navigera eftersom den inte fungerar likadant som deras Ios. Androidanvändare har liknande problem åt andra hålet kan jag avslöja och jag blir galen när jag ska pilla på min systers iPhone för att den inte beter sig som jag förväntar mig.

Väldigt intressant artikel men hur stödjer den din tes? Finns ju absolut ingenting i artikeln som ens nämner en jämförelse mellan operativsystemen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rSon:

Väldigt intressant artikel men hur stödjer den din tes? Finns ju absolut ingenting i artikeln som ens nämner en jämförelse mellan operativsystemen.

Om ett gäng barn som aldrig ens har sett tryckt text kan hantera en surfplatta på så kort tid så kan det omöjligt vara så komplicerat som vissa Appleanvändare vill få det till. Det pratas mycket om ointuitiva gränssnitt med mera men det verkar bara som om deras egna erfarenheter från Ios används som måttståck. Är man van Androidanvändare är Ios inte så logiskt heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av astrob0y:

Spännande läsning, och som vanligt är de sinnesrubbade kommentarerna bäst :). Att du skriver om barns förmåga att hantera surfplattor får mig att tänka på hur vår utbildningsminister tycke och tänk om surfplattor som pedagogiskt redskap. Varför ha surfplatta när det finns papper och (blyerts)penna liksom.

http://www.dn.se/sthlm/skolministern-sagar-projekt-med-surfpl...
http://www.skolvarlden.se/artiklar/bj%C3%B6rklund-rasar-mot-p...

Han har en poäng för att slänga ut massa surfplattor i skolan känns inte helt genomtänkt. Känns mer och mer som ett sätt att muta folk att komma till skolan än ett faktiskt pedagogiskt redskap. Grundförutsättningarna är ju helt olika i de här båda fallen.

Laptopar i skolan kan jag förstå då mycket skolarbete nu utförs på dator och det är ett enkelt sätt att ge alla elever tillgång till en dator utan att behöva bygga dyra datorsalar. Men en surfplatta är helt oanvändbar för att skriva skolarbeten på. Det går att läsa, surfa och spela på den. Så vad är planen? Jag skulle kunna förstå om man vill ersätta skolböcker med ett elektroniskt format för det hade man kunnat spara mycket resurser på. Men då borde de dela ut läsplattor istället för surfplattor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om ett gäng barn som aldrig ens har sett tryckt text kan hantera en surfplatta på så kort tid så kan det omöjligt vara så komplicerat som vissa Appleanvändare vill få det till. Det pratas mycket om ointuitiva gränssnitt med mera men det verkar bara som om deras egna erfarenheter från Ios används som måttståck. Är man van Androidanvändare är Ios inte så logiskt heller.

Men artikeln säger absolut ingenting om hur det hade varit med Ios. Det kanske bara hade tagit 1½ vecka då innan barnen sjöng ABC-sånger, omöjligt att säga. Allt artikeln visar på är att det är möjligt att lära sig Android, vilket jag inte tror någon tvivlar på faktiskt. Det är en väldigt häftig och intressant artikel men att dra paralleller till Ios och hur användbarheten skiljer sig är bara dumt.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen kan vem som helst kan lära sig Android, bakåtsträvare som hävdar annat bara är bara "gamla" och allergiska mot förändring, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Att totalt överge något så grundligt som att skriva med en penna är märkligt, speciellt i den åldern.

Du har nog missat hela debatten. I den åldern vi snackar så har inte barnen den motorik som behövs för att kunna skriva ordentligt. I den åldern är det en klar fördel att istället lära sig med hjälp av en platta. Lära sig skriva för hand kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Att totalt överge något så grundligt som att skriva med en penna är märkligt, speciellt i den åldern.

Att skriva med penna är inlärt, och självklart för oss som kan det. Att fingra på en skärm är mer grundläggande.

Skrivet av biorrith:

Anledningen till att man uppfattar iOS som lättare är (tror jag) att den är förprogrammerad. Man har helt enkelt färre valmöjligheter, den fungerar på ett visst sätt när man får den och det är så den fungerar.
När man får en Android första gången är det väldigt mycket som ska ställas in och anpassas för att det ska bli som man vill ha det.
Det var iaf så här det var för mig när jag gick från iOS till Android...

Du tänker på Kurio. Den kör visserligen på Android, men med ett helt egen interface. Den har till exempel en egen samling appar, Androids egen playstore är inte tillgänglig.

Man kan visst ha tillgång till Android hela store. Det egna interfacet är något man väljer, man kan köra den som en vanlig Androidplatta.

Intressant. I "vår" skola har de använt surfplattor sen förskoleklassen. Enbart iPad då hela skolan är Applefierad. Hemma har vi både iPad och Androidplattor- en Kurio och en Samsung. Ungarna har inga problem med att växla mellan dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du har nog missat hela debatten. I den åldern vi snackar så har inte barnen den motorik som behövs för att kunna skriva ordentligt. I den åldern är det en klar fördel att istället lära sig med hjälp av en platta. Lära sig skriva för hand kommer senare.

"I tre skolor i Sollentuna kommun har samtliga barn fått en egen läsplatta. I sexårsverksamheten och i ettan har lärarna helt upphört lära eleverna att skriva bokstäver för hand med penna. I stället sker all läs- och skrivundervisning på läsplattan. Pedagogiken kallas skriva sig till läsning, och enligt utbildningsnämndens ordförande Maria Stockhaus (M) gör detta att barnen tidigt lär sig skriva längre texter och får bättre självförtroende"

Det var detta jag reagerade över.

Har en son i precis den åldern. Handlar det enbart om att lära sig läsa och skriva så accepterar jag det. Nu har jag ju inga direkta belägg för det här, men utan att samtidigt träna in finmotoriken och "andra sidan" av hjärnhalvan tillsammans med läsa/skriva så känner jag en oro till att man medvetet filar bort den "konstnärliga" delen och gör det svårare för barnen när (om) det väl blir dags att bejaka motorik och konstnärliga ådran.

Visst, jag kanske börjar bli "för gammal", men är på inget sätt teknikfientlig. Snarare tvärtom. Känner ändå att det inte är en bra idé att "helt upphöra" med den typen av undervisning. Att använda det som komplement känns mer betryggande.

Skrivet av Marie96:

Att skriva med penna är inlärt, och självklart för oss som kan det. Att fingra på en skärm är mer grundläggande.

OK, jag utryckte mig slarvigt. Givetvis har du rätt. Som du säkert förstod menade jag inte det jag skrev..?

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Du har nog missat hela debatten. I den åldern vi snackar så har inte barnen den motorik som behövs för att kunna skriva ordentligt. I den åldern är det en klar fördel att istället lära sig med hjälp av en platta. Lära sig skriva för hand kommer senare.

Tillsammans med min syster fick vi lära oss av föräldrarna innan lekis började, att skriva våra namn i skrivstil , det var ett krav.
Vi fick lära oss skriva "vanligt" på andra ord men våra namn skulle printas in med skrivstil (något man gör än idag när man signerar papper)
Även vissa engelska ord.

Många andra kunde även skriva utan problem första veckan i lekis, så "skriva för hand kommer senare" förstår jag verkligen inte?

från artikeln "I sexårsverksamheten och i ettan har lärarna helt upphört lära eleverna att skriva bokstäver för hand med penna "

Om man inte kan skriva enklare ord redan då, då har man inga föräldrar som bryr sig om sitt barns uppväxt och gör nog likt många andra idag köper prylar/kläder och överöser med andra ting och kallar sig själva för 'bra föräldrar'.
Tycker _personligen_ att föräldrar måste ta ansvar för att hjälpa sina barn lära sig en enkel sak som att skriva, även när de kommer hem från skolan om de behöver mer hjälp.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

"I tre skolor i Sollentuna kommun har samtliga barn fått en egen läsplatta. I sexårsverksamheten och i ettan har lärarna helt upphört lära eleverna att skriva bokstäver för hand med penna. I stället sker all läs- och skrivundervisning på läsplattan. Pedagogiken kallas skriva sig till läsning, och enligt utbildningsnämndens ordförande Maria Stockhaus (M) gör detta att barnen tidigt lär sig skriva längre texter och får bättre självförtroende"

Det var detta jag reagerade över.

Har en son i precis den åldern. Handlar det enbart om att lära sig läsa och skriva så accepterar jag det. Nu har jag ju inga direkta belägg för det här, men utan att samtidigt träna in finmotoriken och "andra sidan" av hjärnhalvan tillsammans med läsa/skriva så känner jag en oro till att man medvetet filar bort den "konstnärliga" delen och gör det svårare för barnen när (om) det väl blir dags att bejaka motorik och konstnärliga ådran.

Visst, jag kanske börjar bli "för gammal", men är på inget sätt teknikfientlig. Snarare tvärtom. Känner ändå att det inte är en bra idé att "helt upphöra" med den typen av undervisning. Att använda det som komplement känns mer betryggande.

OK, jag utryckte mig slarvigt. Givetvis har du rätt. Som du säkert förstod menade jag inte det jag skrev..?

Ok, missförstod dig. Det är ju inte så att barnen (iaf i vår skola) inte lär sig skriva för hand, de har surfplattorna som komplement. Jag tänkte mer på ännu yngre barn, typ 3-4års åldern. De kan lära sig bokstäver och enklare orduppbyggnad innan de har den motoriska förmågan att fatta en penna.

Jag kan ändå någonstans köpa Sollentuna kommuns ide...

Visa signatur