Android-lägret knappar in på Apple Ipad

Permalänk
Avstängd

Ja och nu när Jailbreak en dag inte går att applicera längre lär det finnas folk som vänder det ruttna äpplet ryggen,Kanske redan börjat. Låser man in sig i ett hörn så..... ,Sen är väl inte Apples användare intresserad av flexibilitet för då kör man en annan plattform!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Android må skala upp smartphone-appar på ett schysst sätt men appar skrivna för iPad är just precis det, skrivna specifikt för iPad. De utnyttjar den större ytan och ser ofta helt annorlunda ut än dess motsvarighet på iPhone. Kika t ex på Spotify till iPad jämfört med Spotify till iPhone.

Så jag anser inte uppskalade smartphoneappar är jämförbara med specialskrivna tabletappar hur snyggt de än må skala. Uppenbarligen är det många andra som håller med då det är ett av de vanligaste klagomålen vad gäller Android och tablets när jag läser recensioner. The Verge hade bland annat en diskussion i sin eftersändning till Apples iPad Mini event där de tog upp precis det.

Du visar bara hur lite du vet, självklart finns det appar på Android som är "specialskrivna" för plattor (dvs har extra funktioner som fungerar på surfplattor eller är helt specialskrivna för plattor). Om Spotify vill göra sin app lika bra på surfplattor med Android så är det inget som hindrar dem (förutom att iOS-användare är mer vana att bli mjölkade på pengar).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du visar bara hur lite du vet, självklart finns det appar på Android som är "specialskrivna" för plattor (dvs har extra funktioner som fungerar på surfplattor eller är helt specialskrivna för plattor). Om Spotify vill göra sin app lika bra på surfplattor med Android så är det inget som hindrar dem (förutom att iOS-användare är mer vana att bli mjölkade på pengar).

Snälla, visa mig var jag har sagt att det inte finns tablet specifika appar för Android?

Självklart vet jag att det finns men utbudet är långt efter det på iOS, det är fakta. Argumentet brukar då vara att det gör inget för att smartphone-apparna skalar upp bättre på Android. Jag, och många andra, menar att det inte är samma sak. Läs recensioner som exempelvis The Verge av Nexus 10 om vad de tycker om saken.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Även om jag älskar det Android står för så kan jag inte motivera en Nexus 7 framför en iPad mini. Jag har känt på båda och iPad mini är i sin egen klass när det gäller känsla och själva bygget. Även om jag själv har en Samsung S3, så måste jag ändå säga att jag tycker iOS, Appstore, har allmänt bättre och definitivt mer kvalitets appar.

Det är intrycket jag har fått efter ha använt min brors iPad ganska mycket samt själv ägt en billigare Android platta under lång tid.

Jo men om man jämför prestanda och pris så kan jag nog klara av den mindre kvalitetskänslan när man håller i nexus.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Skulle nog kunna betala max 500kr för att få iOS Appstore istället för Google Play. Men valet mellan dem två hade varit mycket svårare då faktiskt.

Ok, det är betydligt mindre än den premie som Apple faktiskt tar ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket företag eller branch det gäller så är det odelat positivt om dominansen bryts, eller i alla fall får sig en törn. Personligen tycker jag inte apple haft så mycket "Woah! COOLT!!" Att komma med på länge så det är väl därför de andra har hunnit ikapp. Det blir väldigt intressant att se vart åt det går nu när Microsoft är en spelare också, men förhoppningsvis får vi se mer innovation och mindre stämningar från alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Snälla, visa mig var jag har sagt att det inte finns tablet specifika appar för Android?

Självklart vet jag att det finns men utbudet är långt efter det på iOS, det är fakta. Argumentet brukar då vara att det gör inget för att smartphone-apparna skalar upp bättre på Android. Jag, och många andra, menar att det inte är samma sak. Läs recensioner som exempelvis The Verge av Nexus 10 om vad de tycker om saken.

Du pratade som om tablet-specifika appar var något exklusivt för iOS, så jag behöver inte alls visa något.

Många som har skrivit Android-appar som inte är spel (spel räcker med att de kommer i HD-version så fungerar de både på telefoner och plattor) kommer nog anpassa sina appar för plattor nu när Nexus 7 och Nexus 10 har tagit och kommer ta fler marknadsandelar från iPad.

Skrivet av toxicstone:

Jo men om man jämför prestanda och pris så kan jag nog klara av den mindre kvalitetskänslan när man håller i nexus.

Om man inte har inbillat sig att billig aluminium är samma sak som kvalitet så är det ingen större skillnad på kvalitetskänslan...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Det är verkligen "inne" att hata apple nu. Det roliga är att de flesta som kritiserar apple inte har några argument att komma med och är för det mesta tekniskt okunniga, frågar man dom så får man i princip bara "ööh nä men dom tjänar bara pengar, alla har apple" Okej?

Håller med föregående talare om Ipad mini och Nexus 7, har hjälpt morsan att skaffa surfplatta för hennes jobb (föreskolelärare) och då stod valet mellan Ipad Mini och Nexus 7. Barn och den vanliga svensson skiter fullständigt i hur hårdvaran är, förutom de som fastnar i försälljningsfällor som "Grafik från Nvidias 600 serie!". De faktum att Nexus 7 saknar kamera är ju oförlåtligt, på pappret är hårdvaran bättre = betyder inte att användarupplevelsen är bättre.

Jag tycker dessutom det är riktigt roligt att läsa dessa " Nu är det slut med apple!" - "Detta är början på slutet!" - "Apple är dömda nu!" från fanboys.
Ett exempel:

Detta sades om iphone 4s, MBPr, iphone 5 och nu ipad mini.

Är inte fanboy, har beställt lumia 920 och kör BÅDE OSX och windows.

att folk ogillar apple har ju inte med hårvara att göra, det är deras sätt att kontrollera marknaden genom att stämma allt och alla med luddiga patent.

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du pratade som om tablet-specifika appar var något exklusivt för iOS, så jag behöver inte alls visa något.

Många som har skrivit Android-appar som inte är spel (spel räcker med att de kommer i HD-version så fungerar de både på telefoner och plattor) kommer nog anpassa sina appar för plattor nu när Nexus 7 och Nexus 10 har tagit och kommer ta fler marknadsandelar från iPad.

Jag har aldrig påstått något sådant, onödigt att kasta ur dig en kommentar om okunskap när du lägger egna ord i min mun...

Självklart kommer det bli bättre på denna punkt ju mer marknadsandelar Android tar. Men i dagsläget är det fakta att det är få utvecklar som lägger energi på tabletspecifika appar för Android.

Permalänk
Skrivet av Felix:

...
Fast egentligen tror jag mer på Windows RT än Android för vanligt folk faktiskt...

Menar du att Android är krångligt? Jag försöker inte försvara Android, jag bara undrar. Jag har knappt känt på någon platta överhuvudtaget så jag har bara erfarenhet av Android-telefoner.

Jag kan tänka mig att Windows i grunden tilltalar folk för att det är något som vi är vana vid och litar på. Undrar hur marknaden sett ut om de kom in tidigare som ett alternativ på surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Menar du att Android är krångligt? Jag försöker inte försvara Android, jag bara undrar. Jag har knappt känt på någon platta överhuvudtaget så jag har bara erfarenhet av Android-telefoner.

Jag kan tänka mig att Windows i grunden tilltalar folk för att det är något som vi är vana vid och litar på. Undrar hur marknaden sett ut om de kom in tidigare som ett alternativ på surfplattor.

Njaeäh, snarare att jag tror att Metro lämpar sig väldigt bra på mobila enheter.

Det är nog inte för sent än. Android har fortfarande relativt liten del av marknaden. När det gäller surfplattor så är det fortfarande iPad som gäller, i alla fall i de lite högre segmenten.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Ingen är van vid Windows 8 eller Metro, och folks vanliga program fungerar inte heller på Windows RT.

Sen "att folk är vana vid Windows" är ju ett argument som vi kan avskriva vid det här laget, med tanke på flopparna med Windows Mobile... Ja det fanns start-meny men det var ändå inget man körde frivilligt.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Nu var ju jag då iofs inne på diskussionen ang att alla säger att "Android är mer öppet och det är bättre för den som tycker om att pilla med den" och i det så är det inget skitsnack i det alls då den större delen av befolkningen köper dem inte för att pilla runt i sitt OS, utan för att använda den till vad den är.
Sen att de går i första klass och lär sig skriva må väl vara imponerande, men min son är 4 år och skriver, läser och räknar som han lärt sig helt själv via ett stort intresse av siffror och bokstäver, lärde sig läsa gjorde han genom att läsa på reklamblad och ljuda fram bokstäverna i orden, behövs ingen surfplatta eller lärare till det, men han fick en egen dator av mig så jag fick ha min i fred, satte ihop en gammal P4 åt han

Fast du gör du ett felaktigt antagande. Att man kan pilla och ställa in saker efter eget tycke är inte samma sak som att man måste ställa in och pilla med saker. Med tanke på Androids populäaritet är det nog relativt få som orkar bry sig om att utnyttja öppenheten i plattformen. De flesta tar telefonen som den kom, byter bakgrundbild och är nöjda med det. Själv har jag pillat om en del i min telefon så att den antagligen är helt omöjlig att använda för de flesta andra men den passar mig perfekt. Få hade ens lyckats få upp listan med alla appar för den har jag gömt bakom en gesture som passar mitt sätt att använda telefonen. Det är det som är styrkan. Vill man inte pilla fungerar det från början. Om man inte gillar konceptet one GUI fits all så är det fritt fram och möblera och och pilla tills man har något som passar den enskilda användaren.

Tror du missade poängen med artikeln också. De lämnade ett par surfplattor med lite pedagogiska appar för barn i två små byar och lät barnen göra vad de ville med dem. De lär sig alltså räkna och läsa själva, det finns inga första klass eller lärare där. Det var ett experiment för att se om det går att på ett enkelt och billigt sätt går att ge miljontals barn i utvecklingsländer början till en utbildning. Sen kan din son inte ha lärt sig helt själv för någonstans har du förklarat för honom hur bokstäverna låter. Det är det steget som de här vill flytta över till en billig surfplatta för i alla småbyar i Afrika finns det inga reklamblad att läsa på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xReverenDx:

att folk ogillar apple har ju inte med hårvara att göra, det är deras sätt att kontrollera marknaden genom att stämma allt och alla med luddiga patent.

Jag håller med om att det är trist med omotiverade stämmningar, men att påstå att Apple skulle vara de enda som håller på med det känns lite onyanserat.
De fick en smäll av Creative med användargränsnisnittet i Ipod och flera andra företag har gett sig på Apple.

http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2006/aug/23/applepa...
http://appleinsider.com/articles/10/11/29/as_worlds_most_sued...
http://appleinsider.com/articles/12/04/13/apple_faces_more_pa...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Låter otroligt med personer som inte har någon aning om varför de har köpt en viss produkt. De har väl köpt den för att just hen tycker den är bättre, snyggare, tycker bättre om ios än android, eller för att det är just apple. Vissa människor köper iphone bara för att det är just en iphone men låtsas inte om som att det endast sker på ios sidan. Det finns folk som köper telefoner med android endast för att det är en android telefon och inte vill ha en ios produkt.

För mig så ser det ut som att alla människor som köper telefoner vet varför de har köpt en produkt?

Apple har bättre marknadsföring/etablering än android, därför är det så pass mycket större skulle jag vilja säga.

EDIT: Offtopic: http://www.youtube.com/watch?v=oLMIq7ENvTE

Nästa stora grej!

Menar inget illa tycker bara det är kul hur de skämtar om sättet som Apple gör reklam för sina produkter, som jag personligen tycker är löjlig. Det är som nämnt min åsikt och det är inte meningen att det ska förolämpa någon.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Telefoner = Android .. Frihet för oss teknikmördar och som Kan Så vill man byta allt från en bakgrund och widgets till rooms så är det android.. Sen är ju hårdvaran mera intressant för min användning med NFC och valmöjligheten av olika skärmar och utseende. kör med en Note 2
Sen vill man ju ha en mormor enkel telefon då ska man välja iphone.. där e man låst, alla modeller ser likadana ut. och åter igen "enkelheten".

Surfplatta = Nexus 7.. äslkar den.. testat mångaaa plattor

Surfplatta val 2 av större skärm = Win 8 utan tvekan.. med en SSD hd.. Har en sådan idag (Start på 8 sec) och grymt snabbt.. Denna bärbara jag skriver ifr med en I3 prossesor och Samsung ssd win 8 pro startar på 3 sek (Tro eller ej) Sen att windows kan man göra allt med
Och självklart som ni kan läsa så är jag inte ett dug förtjust i patenttrollen apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Telefoner = Android .. Frihet för oss teknikmördar och som Kan Så vill man byta allt från en bakgrund och widgets till rooms så är det android.. Sen är ju hårdvaran mera intressant för min användning med NFC och valmöjligheten av olika skärmar och utseende. kör med en Note 2
Sen vill man ju ha en mormor enkel telefon då ska man välja iphone.. där e man låst, alla modeller ser likadana ut. och åter igen "enkelheten".

Surfplatta = Nexus 7.. äslkar den.. testat mångaaa plattor

Surfplatta val 2 av större skärm = Win 8 utan tvekan.. med en SSD hd.. Har en sådan idag (Start på 8 sec) och grymt snabbt.. Denna bärbara jag skriver ifr med en I3 prossesor och Samsung ssd win 8 pro startar på 3 sek (Tro eller ej) Sen att windows kan man göra allt med
Och självklart som ni kan läsa så är jag inte ett dug förtjust i patenttrollen apple.

Tycker du missat en del punkter. Visst är jag en Apple fanboy, men det hindrar inte att jag har rätt på följande kommentarer om det du skrev:

iPhone är inte en "mormor enkel telefon", iPhone har historiskt sett alltid haft bättre flyt än Android, dock är Android i stort sett ikapp nu med Jelly Bean, dock finns fortfarande de mest välbyggda apparna till stor del till iPhone, då det är en plattform som lönar sig mer (färre piratkopior som sprids, samt att vi iPhone-användare ska vara villigare att betala för appar).

Sen är ju frågan vad man menar med låst? Visst kan man göra mer på en Android, men frågan är ju om man behöver alla dessa funktioner? Visst finns det ett antal bra funktioner, men känns som om en del överdrivs. Sen kan man väl diskutera huruvida iOS fungerar bättre på sämre hårdvara (det flyter på fint på t ex iPhone 4, och iPhone 5 är fortfarande bara dubbelkärnig), vs Android som av vad jag har upplevt kräver rätt mycket kraftfullare hårdvara (quad-core processor), och därmed ofta ett större batteri. Sen är jag inte heller så förtjust i gigantiska 4.8" eller 5.5" skärmar, har hellre 4", maximalt 4.5", men det är inte en så stor sak.

För övrigt ser jag själv ingen större mening med NFC än, då jag inte har sett det användas någonstans alls.

Angående surfplatta är jag dock beredd att hålla med dig, Nexus 7 är en fin platta, och flyter fint. Dock ska jag själv köpa mig en iPad mini då jag tycker om byggkvalitén (ja, Nexus är robust, men det är inte aluminium), vilket är ännu en sak jag gillar hos Apple, att det brukar vara bra byggkvalitet och snygg design.

Sen kan jag ju meddela att Apple inte är de enda patenttrollen (och att de börjat med det på senare tid sen de själva blev stämda för ett antal år sen), men det skrivs däremot mest om Apples patenttvister då just namnet Apple attraherar läsare.

Och gå inte med nån rage på mig nu, och börja rada upp allt som är bra med Android; jag är redan mycket väl medveten om att Android är bra, tyckte bara din åsikt inte bara var åt Android fanboy-hållet, utan också Apple-hater, men men, vi tycker alla olika!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av Felix:

Njaeäh, snarare att jag tror att Metro lämpar sig väldigt bra på mobila enheter.

Det är nog inte för sent än. Android har fortfarande relativt liten del av marknaden. När det gäller surfplattor så är det fortfarande iPad som gäller, i alla fall i de lite högre segmenten.

Skrivet av mfm:

Ingen är van vid Windows 8 eller Metro, och folks vanliga program fungerar inte heller på Windows RT.

Sen "att folk är vana vid Windows" är ju ett argument som vi kan avskriva vid det här laget, med tanke på flopparna med Windows Mobile... Ja det fanns start-meny men det var ändå inget man körde frivilligt.

Jo ni har nog rätt. Jag syftade mer på varumärket Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Herregud, för bara typ 6 år sedan var Apple det coola och modiga och spännande företaget som släppte intressanta produkter. Men nu när dom är typ världens största vinstmaskin och tjänar massor med pengar ska man hata. Är det jante som är här och spökar igen? Jag menar, jag trodde aldrig jag skulle läsa så många hyllningar till Microsoft (tänkte först skriva M$, men det funkar inte längre) som man gör nu för tiden i både artiklar och på forum.

Inte så konstigt. I varje fall inte om man ser lite historiskt på det.

Förr i tiden (dvs när jag var liten) så var det IBM som var stora, marknadsdominerande och som ogillades av många pga deras inlåsning och dominas över sina kunder. När Microsoft kom som uppstickare så älskades de av många då då de lät användarna revolutionera emot stordatorerna genom att de mer eller mindre smög in egna PC på sina skrivbord (och gick förbi IT-avdelningen på företagen). Sedan var det deras tid att dominera och ogillas av många samtidigt som folk blev mer neutrala/positiva till IBM.

Detta tills Apple kom då de återigen lät återigen användarna revolutionera IT genom att ta med iPhone och iPad in på företagen och tvingade IT-avdelningen mer eller mindre att acceptera detta (precis som de gjort med PC två decennier tidigare). Samtidigt som Apple blir rätt så dominerande och låser in sin användare i ökande gradså växer även ogillandet emot dem och deras användande av sin starka marknadsposition. Precis som emot IBM tidigare, så börjar Microsoft få en mer neutral/positiv respons.

Inget nytt alltså.

I korthet kan man säga; i förrgår IBM, igår Microsoft, idag Apple, imorgon Google (?), och i framtiden något annat företag...

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Du hade blevit förvånad av hur många som inte har en aning om varför dom köpte en Iphone, har frågat många som jag träffar genom mitt jobb om varför dom har en Iphone och mestadels av svaren är "alla andra har en så det är coolt".

Jo, det finns en hel del fanboys som alltid skall ha det senaste Apple släpper oavsett pris och funktion, men sedan upplever jag att det även finns en hel del som köper det "bara för att alla andra gör det"-mentalitet hos vissa Apple-köpare. De har absolut ingen som helst aning om varför. Om man frågar dom för skoj skull (speciellt förstagångsköparna har ibland absolut ingen som helst minsta aning om varför) så får man lite osäkre luddiga kommentarer som oftast mer eller mindre mynnar ut i att de gör det för alla andra gör det.

Dessa är dock två helt olika kategorier, och jag är nog inte den ende som upplevt dem.

Såg för ett litet tag sedan den här videon ifrån kön till IP5 i NYC och tycker att den illustrerar detta bra.

Notera speciellt tjejen som stått länge i kö för att köpa sina första smartphone, och när reportern frågar om huvudorsaken att hon väljer just iPhone 5. Svaret är att hon skall ha just den "för att kunna skicka text/SMS till vänner".

Detta är ett helt underbart reportage!

Sedan så finns det en stor annan massa som faktiskt har rätt goda och objektiva orsaker till att ibland välja produkter ifrån Apple framför alternativen. Tro det elller ej, men på vissa områden så är de faktiskt bättre än konkurrenterna.

Men grupperna "extreme fanboyz" och "totally clueless/sheeps" är ju betydligt mer underhållande att lyssna på!

Iaf ibland som denna... (det kan bli för mycket av den varan också).

mvh,
martin -- som själv faktiskt föredrar och köper iPads framför alternativen

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Förr i tiden (dvs när jag var liten) så var det IBM som var stora, marknadsdominerande och som ogillades av många pga deras inlåsning och dominas över sina kunder. När Microsoft kom som uppstickare så älskades de av många då då de lät användarna revolutionera emot stordatorerna genom att de mer eller mindre smög in egna PC på sina skrivbord (och gick förbi IT-avdelningen på företagen). Sedan var det deras tid att dominera och ogillas av många samtidigt som folk blev mer neutrala/positiva till IBM.

Detta tills Apple kom då de återigen lät återigen användarna revolutionera IT genom att ta med iPhone och iPad in på företagen och tvingade IT-avdelningen mer eller mindre att acceptera detta (precis som de gjort med PC två decennier tidigare). Samtidigt som Apple blir rätt så dominerande och låser in sin användare i ökande gradså växer även ogillandet emot dem och deras användande av sin starka marknadsposition. Precis som emot IBM tidigare, så börjar Microsoft få en mer neutral/positiv respons.

Inget nytt alltså.

I korthet kan man säga; i förrgår IBM, igår Microsoft, idag Apple, imorgon Google (?), och i framtiden något annat företag...

mvh,
martin

Vad menar du med "Detta tills Apple kom"?! De har funnits lika länge som Microsoft och var före IBM med att föra in persondatorn i hemmet, den första persondatorn kom från Apple.
Och att tro att Google är de som kommer bli stora sen är ganska naivt, de har inte så mycket mer än ett mobilt OS att komma med och det tar dem inte hela vägen

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad menar du med "Detta tills Apple kom"?! De har funnits lika länge som Microsoft och var före IBM med att föra in persondatorn i hemmet, den första persondatorn kom från Apple.
Och att tro att Google är de som kommer bli stora sen är ganska naivt, de har inte så mycket mer än ett mobilt OS att komma med och det tar dem inte hela vägen

Nu avsåg jag hur olika företag genom olika tider haft en extra dominerande ställning på marknaden.

Jag menade inte att de andra företagen inte funnits innan (min första riktiga dator var en Apple ][+), eller inte heller att de inte är relevanta efter (både Microsoft och Apple kommer i högsta grad vara relevanta ett bra tag framåt, även om de kanske inte för alltid styr marknanden lika starkt som de gjort under sin "peak" av dominans). Det var bara dess dominans och olika faser av dominans över lång tid som jag avsåg.

Om Google blir det företag som tar över den dominarande posten efter Apple vet jag inte. Det var bara ett exempel (därav '?'-tecknet). Det kan bli något helt annat företag med ny uppfinning/produkt som dominerar om 10 år, men på sikt så kan vi vara säkra på att inget varar för evigt.

Cykeln är denna: (1) Ny produkt revolutionerar marknaden -> (2) Företaget och dess produkter blir populära -> (3) De tar över och blir ledare på marknaden -> (4) Deras dominans leder till att de kan styra marknaden och dess kunder i större utsträckning, tex genom olika inlåsningsmekanismer -> (5) En del kunder tröttnar på inlåsningsmekaniskmer och hur företaget använder sin marknadsdominans -> (6) Företaget börjar att bli impopulärt ibland en del av dess användare (samtidigt som det före detta dominerande företaget stiger i popularitet) -> (7) De slutar att innovera lika mycket och kommer inte med nästa stora revolution -> (1') Nytt annat företag utmanar med ny alternativ produkt eller tjänst som revolutionerar marknaden -> (2') Det nya företaget och dess produkter/tjänster blir populära -> (3') etc, etc, etc.

Allt jag ville var att visa på är att detta inte är någon ny företeelse. Har funnits tidigare, finns nu, och kommer troligen att finnas i framtiden. Inget som helst att bli förvånad över (en del på forumet verkade undra varför fler ogillade Microsoft förr än nu, och varför en del ogillar Apple nu när nästan ingen gjorde det tidigare). Detta var bara en förklaringsmodell, och ingen värdering i sig av de olika företagen eller dess produkter.

Ta inte detta som ett påhopp på Apple, dig eller Apples/dina produkter (jag har själv flera prylar ifrån Apple som som jag är jättenöjd med). Det var absolut inte så.

mvh,
martin

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nu avsåg jag hur olika företag genom olika tider haft en extra dominerande ställning på marknaden.

Jag menade inte att de andra företagen inte funnits innan (min första riktiga dator var en Apple ][+), eller inte heller att de inte är relevanta efter (både Microsoft och Apple kommer i högsta grad vara relevanta ett bra tag framåt, även om de kanske inte för alltid styr marknanden lika starkt som de gjort under sin "peak" av dominas). Det var bara dess dominas och olika faser av dominas över lång tid som jag avsåg.

Om Google blir det företag som tar över den dominarande posten efter Apple vet jag inte. Det var bara ett exempel (därav '?'-tecknet). Det kan bli något helt annat företag med ny uppfinning/produkt som dominerar om 10 år, men på sikt så kan vi vara säkra på att inget varar för evigt.

Cykeln är denna: (1) Ny produkt revolutionerar marknaden -> (2) Företaget och dess produkter blir populära -> (3) De tar över och blir ledare på marknaden -> (4) Deras dominans leder till att de kan styra marknaden och dess kunder i större utsträckning, tex genom olika inlåsningsmekanismer -> (5) En del kunder tröttnar på inlåsningsmekaniskmer och hur företaget använder sin marknadsdominas -> (6) Företaget börjar att bli impopulärt ibland en del av dess användare (samtidigt som det före detta dominerande företeaget stiger i popularitet) -> (7) De slutar att innovera lika mycket och kommer inte med nästa stora revolution -> (1') Nytt annat företag utmanar med ny alternativ produkt eller tjänst som revolutionerar marknaden -> (2') Det nya företaget och dess produkter/tjänster blir populära -> (3') Etc, etc, etc.

Allt jag ville var att visa på är att detta inte är någon ny företelse. Har funnits tidigare, finns nu, och kommer troligen finnas i framtiden. Inget som helst att bli förvånad över (en del verkade undra varför en fler ogillade Microsoft förr än nu, och varför en del ogillar Apple nu när nästan ingen gjorde det tidigare). Dett var bara en förklaringsmodell, och ingen värdering i sig om de olika företagen eller dess produkter.

Ta inte detta som ett påhopp på Apple, dig eller Apples/dina produkter (jag har själv flera prylar ifrån Apple som som jag är jättenöjd med). Det var absolut inte så.

mvh,
martin

Don't worry, jag tog det inte som ett påhopp alls, jag ville bara göra en rättelse då jag tolkade ditt första inlägg som att Apple var helt betydelselösa i början då de redan då hade totalt inflytande och påverkade hela datorindustrin med att lansera världens första persondator (Apple I) för en billig peng ($666,66), det var billigt då med tanke på vad alternativet till både storlek och pris var på de datorer som fanns 1976 utöver som absolut inte var persondatorer.
De hade även stora framgångar på 70-talet som hårdnade på 80-talet, vilket märktes då Steve Jobs sparkades 1986 och han startade sitt företag Next som gjorde datorer, sen gick det segt för Apple hela vägen fram till 1996 då Apple återanställde Jobs och de köpte upp Next, då kom de med eMac som blev en direkt hit, sedan dess har kurvan bara pekat uppåt

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Don't worry, jag tog det inte som ett påhopp alls, jag ville bara göra en rättelse då jag tolkade ditt första inlägg som att Apple var helt betydelselösa i början då de redan då hade totalt inflytande och påverkade hela datorindustrin med att lansera världens första persondator (Apple I) för en billig peng ($666,66), det var billigt då med tanke på vad alternativet till både storlek och pris var på de datorer som fanns 1976 utöver som absolut inte var persondatorer.
De hade även stora framgångar på 70-talet som hårdnade på 80-talet, vilket märktes då Steve Jobs sparkades 1986 och han startade sitt företag Next som gjorde datorer, sen gick det segt för Apple hela vägen fram till 1996 då Apple återanställde Jobs och de köpte upp Next, då kom de med eMac som blev en direkt hit, sedan dess har kurvan bara pekat uppåt

Jo, jag kunde nog uttryckt mig lite bättre där (håller med om att det låter lite oklart ifrån min sida när jag läser om vad jag skrev).

Är i stort överens med dig om ovan. Även om det fanns lite experimentella Z80/CPM persondatorer innan så betraktar även jag att Apple hade den första (dvs gjord för tangentbord och bildskärm). Däremot lite mer tveksam om man skall räkna in Apple 1 då det faktiskt inte var en komplett dator i normal syftning. Det var ett kretskort som man själv fick bygga in i låda med tangentbord och andra tillhörande komponenter (ungf som en del entusiaster idag monterar ihop sina egna PC av lösa komponenter). Räknar nog snarare Apple ][ som den första riktiga komersiellt tillgängliga persondatorn (iaf som vi normalt ser på en komplett persondator).

Håller annars helt med dig om betydelsen av Jobs för Apple. Helt avgörande för dem och en fantastisk entreprenör på alla sätt och vis som jag tror kommer att bli en legend tillsammans med historiens absolut främsta (Rockefeller, Edison, Ford, mflr).

mvh,
martin

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martinot:

Inget nytt alltså.

mvh,
martin

Sa jag (skrev) att det var konstigt eller nytt? Nej!

Det var ett konstaterande från min sida.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Robles:

Herregud, för bara typ 6 år sedan var Apple det coola och modiga och spännande företaget som släppte intressanta produkter. Men nu när dom är typ världens största vinstmaskin och tjänar massor med pengar ska man hata. Är det jante som är här och spökar igen? Jag menar, jag trodde aldrig jag skulle läsa så många hyllningar till Microsoft (tänkte först skriva M$, men det funkar inte längre) som man gör nu för tiden i både artiklar och på forum.

Ang. artikeln. Det är väl knappast så förvånande när man haft över 60% av surfplattemarknaden att man förmodligen kommer tappa mark, sedan gillar man också vinkla rubriker och texten mot att det går dåligt för Apple snarare än att andra företag gör något bra.

Börjar bli rätt tjatigt.

Coola och spännande för 6 år sedan? nix!
Jante? nope har alltid ogillat dem även när de var små.

Skrivet av philip_BNF:

Det är verkligen "inne" att hata apple nu. Det roliga är att de flesta som kritiserar apple inte har några argument att komma med och är för det mesta tekniskt okunniga, frågar man dom så får man i princip bara "ööh nä men dom tjänar bara pengar, alla har apple" Okej?

Håller med föregående talare om Ipad mini och Nexus 7, har hjälpt morsan att skaffa surfplatta för hennes jobb (föreskolelärare) och då stod valet mellan Ipad Mini och Nexus 7. Barn och den vanliga svensson skiter fullständigt i hur hårdvaran är, förutom de som fastnar i försälljningsfällor som "Grafik från Nvidias 600 serie!". De faktum att Nexus 7 saknar kamera är ju oförlåtligt, på pappret är hårdvaran bättre = betyder inte att användarupplevelsen är bättre.

Jag tycker dessutom det är riktigt roligt att läsa dessa " Nu är det slut med apple!" - "Detta är början på slutet!" - "Apple är dömda nu!" från fanboys.
Ett exempel:

Detta sades om iphone 4s, MBPr, iphone 5 och nu ipad mini.

Är inte fanboy, har beställt lumia 920 och kör BÅDE OSX och windows.

Har alltid ogillat Apple orsaken är deras advokatkår, deras stämnaingar och deras försök att begränsa kompabliteten med andra produketer.
Deras skamlösa stjälande av andras idéer och stämningar mot andra gör inte saken bättre.
Vad gäller deras produkter har de alltid varit duktiga på att plocka ihop något tilltalande, helt klart, det kan jag inte neka till.
Jag tror inte att det är slut med Apple, jag vill inte heller se Apple gå omkull men jag välkomnar att deras dominans minskar, tycker personligen att Apple i stort sätt är ett jävla skitföretag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Coola och spännande för 6 år sedan? nix!
Jante? nope har alltid ogillat dem även när de var små.

Du kanske inte var den jag tänkte på när jag skrev det, men det var betydligt färre Apple-hatare då än nu och betydligt fler som gillade vad Apple gjorde då än det är nu.

Du är väl undantaget som bekräftar regeln.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Justbecause:

De var inte alls först med att lansera en persondator, vad har du fått det ifrån?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Robles:

Du kanske inte var den jag tänkte på när jag skrev det, men det var betydligt färre Apple-hatare då än nu och betydligt fler som gillade vad Apple gjorde då än det är nu.

Du är väl undantaget som bekräftar regeln.

Nu när du säger det, de var nog lite mer populära när de var mindre, folk tenderar att heja på "underhunden" även jag.
Även MS var ju "the underdog" på sin tid, när de brottades med IBM om hur öppen plattform MS-DOS skulle vara, då var MS litet och IBM var en gigant "the Big Blue".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robles:

Ang. artikeln. Det är väl knappast så förvånande när man haft över 60% av surfplattemarknaden att man förmodligen kommer tappa mark, sedan gillar man också vinkla rubriker och texten mot att det går dåligt för Apple snarare än att andra företag gör något bra.

Börjar bli rätt tjatigt.

Du får faktiskt backa bandet längre än så, till 1996 och lanseringen av eMac, från det så har kurvan bara pekat uppåt

Visa signatur