HD radeon 7970Ghz Edition lr GTX 680 overklocked.

Permalänk
Medlem

Använder mig av 680 2gb och tycker det funkar gallant. Tror säkert att 7970 hade vart ett smartare val, men som sagt. Kortet funkar riktigt bra.
Vi pratar om två ruggigt bra grafikkort här, dock så är väll de ena en gnutta bättre än de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Är du 12 eller?

Individuell känsla har ju inte något med fakta om hur något fungerar rent tekniskt... antingen ser du alla frames och upplever microstuttering, eller så har du nedsatt syn och då spelar det ändå ingen roll om du spelar på 45 eller 60+ fps.

Vad har ålder med min uppfattning av något att göra? Uppfattning är högst personlig oavsett den tekniska fakta någon listat?
Som jag påpekade innan är det en fråga om personlig uppfattning, precis som rainbow effekten på projektorer, FoV i spel och annat, min bror har betydligt sämre syn än mig och han uppfattar ms betydligt mer än jag gör oavsett hur det fungerar tekniskt sett?

Skrivet av WardonE:

Vadå känslighet? Man SER att det laggar mer, även om fpsen är densamma. Det är inget som du väljer att inte se eller uppleva. Man märker nog skillnaden lite mer när det är side by side, men du erkänner alltså nu att du vill hellre ha den microstuttering som visades i videon än det jämna som visades med single-gpu? Aja, kör hårt.

Som sagt vid side by side kan du se en massa saker du annars inte märker av på samma sätt i t.ex. ett "blind test", sedan om man nu ska vara petig så spelas filmen upp i slow motion vilket är något som gör det mer markant.
Vart jag sedan har "erkänt" något vet jag inte riktigt, det enda jag påpekat är att ms är en sak som olika personer uppfattar på olika sätt och att bland annat Tom's Hardware uppfattat att Tri-Fire tar bort ms samt att 3st 7950 är billigare än 2st 680, jag har tur då jag inte är speciellt känslig för rainbow effekter, FoV eller microstutter men upplevelsen är ju olika för alla.
Det jag kan säga är att om jag inte skulle uppfatta något som ett problem skulle jag inte säga att det var ett bara för att någon annan påpekade att det borde vara det enligt vad den uppfattar, men jag skulle inte heller påstå att den personen inte kunde ha problem med något som jag inte ansåg vara ett som vissa gör, bara för att jag inte har problem med illamående pga FoV betyder inte att andra inte har det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Använder mig av 680 2gb och tycker det funkar gallant. Tror säkert att 7970 hade vart ett smartare val, men som sagt. Kortet funkar riktigt bra.
Vi pratar om två ruggigt bra grafikkort här, dock så är väll de ena en gnutta bättre än de andra.

Båda korten är lika bra så det har ingen betydelse.
Hade jag bara spelat spel hade jag valt 3st 7970 utan tvekan. Men jag är sugen på testa gpu rendering med vray så väntar nog tills 780 är ute och kör på 3st av dom.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Master of Overkill

1 kort = 7970
2 kort = 670/680
3 kort= 7970/7950
4kort=680/7970 beroende vad man tycker då om man redan har pengar för 4x 680 /7970 så spelar det inte så stor roll.

Då tar man nog det som fungerar bäst i spel etc och dom spelen man spelar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Att se skillnad på side by side och sedan uppleva är olika, jag har inte alls samma känslighet mot ms som min bror, hur förklarar du det?

Så du litar inte på vad andra ser utan utan har en förutfattad mening baserat enbart på din egen upplevelse och känsla?

Nej nej det är inte förutfattade meningar. Det är riktig fakta som går att mäta på. Om du inte märker av microstuttering så skulle jag vilja hävda att du inte heller märker skillnad på 50 och 60fps. Det finns folk (titta på Linus tech tips på youtube) som ser markant skillnad på 60fps och 120fps. Det gör inte jag. Mina ögon fixar inte att registrera den skillnaden. Skulle jag spela ett spel som har ohygglig mängd ms men som ligger på 100fps skulle jag inte märka ett skvatt. Å andra sidan skulle jag då lika gärna kunna köra på ett singelkort med 60fps i så fall.
Om man däremot har två spel där det ena kör i 50fps utan ms och ett i 60ms med ms så kommer det som går i 50fps att upplevas som om det flyter bättre. Du eller din bror kanske inte upplever ms i något av dem. Ni kanske inte ser det, men så länge du kan registrera 60fps så kommer både du, din bror och jag att uppleva ett bättre flyt i 50fps utan ms utan att för den delen kunna peka ut just ms som boven i dramat.

Så om vi nu går tillbaka till rekommendationerna. De flesta som säger att man skall köra 2st 7970 över 2st 670 hänvisar till antal frames per sekund. Inte UPPLEVDA antalet frames.

Detta är skitsvårt, jag är fullt medveten om det. Mina inlägg låter dessutom om om jag inte låter dig ha din åsikt om vad DU ser. Så är inte tanken bakom mina inlägg. MEN, faktum kvarstår att om du kör SLI så kommer en lägre framerate att upplevas som högre än om du fick samma framerate, eller till och med något högre, i Crossfire. Detta pga ms.
Det är lika vetenskapligt korrekt som att två temperaturer upplevs olika beroende på vinden. Ibland kallare och ibland varmare (hänger på vilken temp vi pratar om då det beror på temperatur i förhållande till kroppstemperatur). Därför har man för temperaturmått kommit fram till "RealFeel" som t.ex. accuweather använder sig av. Tyvärr saknar vi ett sådant mått inom fps och datorspelsbranschen.

Av den anlednigen är min rekommendation 1x7970 eller 2x670. Varför tre kort ger mindre ms förstår jag inte och har därför ingen åsikt. Det finns tester som visar att så är fallet. Absolut! Men det kan lika gärna vara pga en alltför hög framrate i grunden med tre kort så ms inte visar sig förrän man går över till spel som börjar ge fps närmare 60 igen. AFR som teknik innebär noll ms om man bara har tillräckligt snabba kort och tillräckligt hög fps.

Sist jag körde SLI var när SLI verkligen var Scan Line Interleave. Dvs 3dfx. Den tekniken var fullt synkad mellan korten och hade samma ms som singelkort då varje kort bara renderade varannan rad. Om det ena kortet var klart med scenen innan det andra väntade det snällt på det långsammare kortet innan scenen klistrades ihop till en bild som skickades ut till skärmen. När man sedan började pumpa ut fps pga benchmarks istället för kvalitet kom tekniker som AFR och då kom också ms som ett brev på posten. Varje kort jobbar med var sin scen och skickar ut den så fort den är klar. Då blir det ju så att om korten är klara samtidigt så skickas de i princip ut samtidigt. I teorin innebär det att båda framesen skulle kunna komma exakt samtidigt precis varje gång... (om man har otur) och då blir ju 60fps i FRAPS exakt 30fps i verkligheten. Som sagt, förstår man hur AFR fungerar så inser man att det är en skitteknik framtagen för att få snygga siffror i tester men i praktiken ger det dåliga resultat.
Det ser däremot skitbra ut i alla tester.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1 kort = 7970
2 kort = 670/680
3 kort= 7970/7950
4kort=680/7970 beroende vad man tycker då om man redan har pengar för 4x 680 /7970 så spelar det inte så stor roll.

Då tar man nog det som fungerar bäst i spel etc och dom spelen man spelar.

Det är nog bästa sammanfattningen.

En liten snabbkommententar angående 3 kort. Scaling på Crossfire är nära 100% på 2 kort men inte alls like hög på det tredje kortet. Kan ju vara så att om man kör 2 kort så har de ett som agerar "synk-kort" och därmed blir man av med ms men förlorar en del av skalningen. Enda andra anledningen till sämre skalning skulle vara att man mättar CPU eller PCI-E. Jag skulle däremot tippa på att kortet tar över en roll som sköter synkning av data mellan korten och prediktering av renderingstid och därmed blir man av med ms. MEN, det är ren spekulation.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch