Asus P5B som uppför sig skumt, på väg att rasa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Asus P5B som uppför sig skumt, på väg att rasa?

Hejsan alla datorbyggare!

Jag har byggt ihop en dator till min dotter, använder att P5B som MB.
På sistonde har hennes dator börjat uppföra sig lustigt; ibland har den vid uppstart sagt att den tappat alla inställningar.
Det brukar vara batteriet som blivit för svagt när detta inträffar.

Men igår stängde hennes storebror av datorn genom att rycka ur sladden till datorn (syskonkärlek...)
Efter det hittade datorn vare sig tangenbord eller mus, båda USB.
När man stoppade in dem svarade datorn med att den inte kände igen vad det var som kopplats in.

Jag stängde av och anslöt PS/2-tgb/mus.
Därefter installerade jag om drivrutinerna för "chipset", avinstallerade allt för USB i enhetshanteraren och bootade om.
Passade även på att byta ut batteriet. Alla USB-controlers och hubbar (i enhetshanteraren) hittades under boot.

Nu gick det att ansluta USB-tgb och USB-mus igen. Men bara i vissa USB-uttag.
Provade att ansluta en minnessticka, men den hittades inte, oavsett var vilket USB-uttag jag provade.

Vad kan vara felet?
Är det dags att börja leta efter ett nytt moderkort till hennes dator?

Edit: Datorn kör XP SP3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Det kan vara så att de uttagen som inte fungerar ligger på tredjeparts-kontroller på moderkortet och saknar drivrutiner (om du nu installerade drivrutiner först och sen tog bort usb-drivisarna i den ordningen).

Varför din minnespinne inte fungerar i något uttag öht vågar jag inte svara på. Har du kollat så att "Legacy USB" el.dyl. är på i bios?

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Tack för svar!

Minnesstickan är en 16GBs från Verbatim (köpt i Kjell & Co), och jag vill minnas att den funkat i datorn tidigare.

Jag installerade om drivrutinerna för "chipset" innan jag avinstallerade USB-enheterna i Enhethaneraren. Men

BIOS ser bra ut.

Igår hittade datorn vare sig tgb eller mus igen.
Jag skall ta och öppna burken och rucka lite på allt och blåsa den ren.
Men det verkar mer och mer vara något som är på väg att gå sönder på moderkortet