Tror du på evolutionsteorin?

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Vad menar du med vidden ?

Alltså pratar vi amöba till människa eller rödräv till fjällräv, den sortens vidd.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Det är speciellt intressant hur gudtroende tycker det är helt orimligt att något så komplext som människan bara "upstått" (efter flera miljoner års evolution) men det är helt naturligt att ett allsmäktigt väsen (uppenbarligen extremt mer komplext än människan) bara poppat in i existens

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Alltså pratar vi amöba till människa eller rödräv till fjällräv, den sortens vidd.

Om man accepterar att rödräv kan bli fjällräv måste man också acceptera att amöba kan bli människa givet tillräckligt lång tid. Något annat är bara fånigt och visar på att man inte förstått processen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Intressant är ju att "fakta" helt plötsligt kan bevisas vara totalt felaktiga när man upptäcker någonting annat bakomliggande.

Det i sig är ju en annan "evolution".

Va? Näe.

Du tänker på "hypotes" eller möjligen "teori". Men när det gäller den senare, kan du hitta ett enda exempel på när en teori (av samma klass som säg termodynamiken, kvantmekaniken, evolutionen, etc) som någonsin i vetenskapshistorien "bevisats vara totalt felaktig"?

Det som händer är snarare att teorierna får ett annat fokus, en större exakthet eller nya ramar. Som när Einstein ersatte Newton eller när kvantmekaniken ersatte den klassiska fysiken. Men då gäller ju att Newtons rörelselagar och den klassiska fysiken fortfarande är goda approximationer, fullt användbara. Förklaringsmodellerna kan skilja sig åt. Evolutionen kommer vara giltig även om 10 000 år, men vi kommer ha en betydligt klarare och exaktare syn då.

Innan du svarar, tänk på att följande aldrig varit "fakta" eller ens vetenskapliga lärobyggnader (dvs teorier):
* Jorden är platt
* Solen kretsar kring Jorden
* Flogiston
* Alkemi
* Åderlåtning
Somliga är moderna nidpåhitt (Jorden är platt, t.ex.). Vissa av dem har varit riktiga hypoteser som senare falsifierats (flogiston), men ingen av dessa har varit faktum eller teorier i vetenskaplig mening.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Ja, men då har du ju helt enkelt fel. Empiriska bevis finns i överflöd. Vi har pågående artbildning på Jorden i denna stund, vi kan se på närbesläktade arter när de separerade vi kan förutsäga en separation. Vi har tillochmed smått fantastiska konstruktioner som kallas för "ringarter" där en och samma "art" uppvisar en geografisk variation som kan spänna över sådana vidder att de möts igen på andra sidan Jorden som två arter! Alla kan få avkomma med grannpopulationen, den grannpopulation kan få avkomma med sina grannpopulationer, osv, tills avståndet är så långt att det handlar om två arter. Ring species är begreppet. Googla och fascineras. Kolla även upp chronospecies och artbegreppet i allmänhet.

Men, som sagt, "empiriska bevis" är - även om de inte fanns - inte nödvändiga eftersom evolutionen är en logisk konsekvens av premisserna. Evolutionsteorin är inte beroende av fossil, ändå låtsas belackarna att "saknade fossil" vore ett problem för själva teorin.

Kanske inte ett problem för teorin i sig, men för dess sanningshalt.

Skrivet av MBY:

Nej, vetenskap över huvudtaget gör inte anspråk på att besvara icke-vetenskapliga frågor. Det finns givetvis en rad logiska invändningar som "vem skapade skaparen", osv, men det är här du drar din största felaktiga slutsats, det är här skon klämmer. Du tror att evolutionen gör anspråk som din tro också gör anspråk på, och då väljer du den du tycker är mest behaglig.

Tack, det är det jag försökt få fram. Jag tror verkligen inte att evolutionen gör anspråk på min tro. Företrädare för teorin gör det ofta dock. Den används som ett "bevis" på att det inte skulle finnas en skapare. Vilket är helt ovetenskapligt, det hör filosofin och teologin till.

Skrivet av MBY:

Fel. Det du borde sagt är Jag vet inte hur medvetande och förnuft kan uppkomma ur atomer. Bara för att du inte tror att det går, betyder det inte att ingen annan kan klura ut hur det går till!

"Att ingen annan kan klura ut...", är det det du väntar på? Jag måste säga det, du visar större tilltro till vetenskapen än jag gör till min personliga övertygelse.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Det är speciellt intressant hur gudtroende tycker det är helt orimligt att något så komplext som människan bara "upstått" (efter flera miljoner års evolution) men det är helt naturligt att ett allsmäktigt väsen (uppenbarligen extremt mer komplext än människan) bara poppat in i existens

Gissar att du kategoriserar in mig i den gruppen. Jag har heller aldrig påstått att evolutionen är orimlig, tvärtom har jag sagt att den i högsta grad är möjlig. Om vi ska diskutera en ev gudexistens får vi nog göra det i en annan tråd. Det hör dock inte till vetenskapen över huvud taget.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Alltså pratar vi amöba till människa eller rödräv till fjällräv, den sortens vidd.

Det är inte klart vad du menar. Rödräven och fjällräven är nära besläktade djur i samma familj, amöbor och människor är två helt separata löv på livets träd. Den första skiljer i arten, den senare i fyla. Ändå är amöban och människan likt förbaskat släkt, men jag vet inte ens om animalia fanns när de separerade. Hursomhaver handlar det om skala och tid, det är den stora skillnaden. Ingen påstår att amöban evolverat till människa (eller vice versa, trots att båda i teorin är möjliga givet ett visst "design space"). Amöbor är dessutom en hel grupp, lite som att säga "vad har blåmesar med däggdjur att göra", medan människan bara är en nu levande art. Det finns flera sätt att vara "amöba" på. Alla amöbor och människor har dock gemensamt ursprung, men alla nu levande organismer är på sätt och vis lika långt ifrån denna organism. Ja, det är klart att den fenologiskt nog var mer lik en amöba än en människa, men inte nödvändigtvis genetiskt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Kanske inte ett problem för teorin i sig, men för dess sanningshalt.

Vad menar du? Vi ser artbildning. Vi ser artsplittring. Helt i enlighet med teorin. Den är sann.

Skrivet av Billy Bob:

Tack, det är det jag försökt få fram. Jag tror verkligen inte att evolutionen gör anspråk på min tro. Företrädare för teorin gör det ofta dock. Den används som ett "bevis" på att det inte skulle finnas en skapare. Vilket är helt ovetenskapligt, det hör filosofin och teologin till.

Men det kan du knappast belasta evolutionsteorin för. Vad försöker du få sagt?

Skrivet av Billy Bob:

"Att ingen annan kan klura ut...", är det det du väntar på? Jag måste säga det, du visar större tilltro till vetenskapen än jag gör till min personliga övertygelse.

Din personliga övertygelse är uppenbarligen tillräckligt stark för att först förneka fakta, sedan skjuta lite på positionen när det börjar bli för svårt, men mellan raderna är det fortfarande uppenbart: evolution är skit, både sanning och osanning är adekvata verktyg för att bekämpa evolution, av ideologiska skäl.

Återigen. Det du sa tidigare och det du säger nu saknar substans. Bara för att du 1) inte förstår hur atomer kan skapa förnuft och 2) inte _vill_ förstå det eftersom det strider mot dina fördomar, så drar du den felaktiga slutsatsen att det är i princip omöjligt att förstå utan en skapare. Ser du nu? Det är du som har en övertygelse, inte jag. Jag har inte påstått att jag eller någon annan har förklaringen i våra händer. Det är du som förnekar att en sådan förklaring är möjligt över huvudtaget. Jag gör inga sådana anspråk. Jag vet dock att den enda fruktsamma arbetshypotesen man kan ha är att det är förklarbart. Annars är alla försök att förklara meninglösa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Vad menar du? Vi ser artbildning. Vi ser artsplittring. Helt i enlighet med teorin. Den är sann.

Men det kan du knappast belasta evolutionsteorin för. Vad försöker du få sagt?

Precis det jag säger.

Skrivet av MBY:

Din personliga övertygelse är uppenbarligen tillräckligt stark för att först förneka fakta, sedan skjuta lite på positionen när det börjar bli för svårt, men mellan raderna är det fortfarande uppenbart: evolution är skit, både sanning och osanning är adekvata verktyg för att bekämpa evolution, av ideologiska skäl.

Du har uppenbarligen missuppfattat mig, eller så har jag varit otydlig. Bekämpar jag evolutionen? Bara för att jag försöker ifrågasätta vissa av dess element? Jag har snarare tvärtom uttryckligen sagt att evolutionen naturligtvis är möjlig och till och med sannolik.

Skrivet av MBY:

Återigen. Det du sa tidigare och det du säger nu saknar substans. Bara för att du 1) inte förstår hur atomer kan skapa förnuft och 2) inte _vill_ förstå det eftersom det strider mot dina fördomar, så drar du den felaktiga slutsatsen att det är i princip omöjligt att förstå utan en skapare. Ser du nu? Det är du som har en övertygelse, inte jag. Jag har inte påstått att jag eller någon annan har förklaringen i våra händer. Det är du som förnekar att en sådan förklaring är möjligt över huvudtaget. Jag gör inga sådana anspråk. Jag vet dock att den enda fruktsamma arbetshypotesen man kan ha är att det är förklarbart. Annars är alla försök att förklara meninglösa.

Vet man att atomer kan skapa förnuft? Det är fortfarande inte där "skon klämmer", det är en ev själs förekomst. Och där har vi redan slagit fast att min ståndpunkt och din inte krockar på ett logiskt, vetenskapligt plan.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Gissar att du kategoriserar in mig i den gruppen. Jag har heller aldrig påstått att evolutionen är orimlig, tvärtom har jag sagt att den i högsta grad är möjlig. Om vi ska diskutera en ev gudexistens får vi nog göra det i en annan tråd. Det hör dock inte till vetenskapen över huvud taget.

Jag tänkte det mer som en anekdot. Men det brukar ofta vara ett av evolutionsförnekarnas stora argument.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Du har uppenbarligen missuppfattat mig, eller så har jag varit otydlig. Bekämpar jag evolutionen? Bara för att jag försöker ifrågasätta vissa av dess element? Jag har snarare tvärtom uttryckligen sagt att evolutionen naturligtvis är möjlig och till och med sannolik.

Den är som sagt inann inte bara sannolik utan ett faktum.

Skrivet av Billy Bob:

Vet man att atomer kan skapa förnuft? Det är fortfarande inte där "skon klämmer", det är en ev själs förekomst. Och där har vi redan slagit fast att min ståndpunkt och din inte krockar på ett logiskt, vetenskapligt plan.

Vad är egentligen din ståndpunkt då? den börjar bl isvårare och svårare att förstå.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Gissar att du kategoriserar in mig i den gruppen. Jag har heller aldrig påstått att evolutionen är orimlig, tvärtom har jag sagt att den i högsta grad är möjlig. Om vi ska diskutera en ev gudexistens får vi nog göra det i en annan tråd. Det hör dock inte till vetenskapen över huvud taget.

Va? Du förnekar evolutionen sida upp och sida ner, men hävdar ändå att den är "möjlig". Förlåt, men det finns inget utrymme för någon sorts hypotetisk brasklapp. Evolutionen är inte bara möjlig, den sker just nu och har så gjort på våran planet i runt 4 miljarder år. Du har just förnekat att atomer kan skapa något med förnuft och medvetande, vilket är störtmysko eftersom vi sitter här och pratar, och åtminstone somliga av oss är förnuftiga.

Evolutionen är förklaringen för hur vi kom till, vilka vi är och hur vi ser ut. Hur vi tänker, vad vi tycker och vad vi tror har alla evolutionen som ytterst men ej proximativ förklaring. Evolutionen är ett faktum, den är inte bara möjlig utan en logiskt och nödvändig konsekvens av hur saker fungerar. Evolutionen är naturlag. Från Darwin och DNA och den moderna syntesen vet vi också hur den verkar. Det är teorin. Dess vara, är fakta. Den motbevisar inte Gud helt enkelt därför att Gud inte är motbevisbar och sådana idéer är inte vetenskapliga. Du har också valt ut en Gud bland hundratals eller tusentals som folk trott på i tid och otid. Varför är du ateist gentemot Zeus eller Ah Uuc Ticab?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Vad är egentligen din ståndpunkt då? den börjar bl isvårare och svårare att förstå.

Att människan har en själ. Det har jag sagt tidigare.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Jag tror att allt liv är skapat av den allsmäktige herren, FSM.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Precis det jag säger.

Vad säger du då? Vilken av mina punkter vill du förneka? Om ingen, ja då har du evolution där som i en lite ask. Och ja, det inkluderar oss människor också.

Skrivet av Billy Bob:

Du har uppenbarligen missuppfattat mig, eller så har jag varit otydlig. Bekämpar jag evolutionen? Bara för att jag försöker ifrågasätta vissa av dess element? Jag har snarare tvärtom uttryckligen sagt att evolutionen naturligtvis är möjlig och till och med sannolik.

Vilka "element" är det du ifrågasätter? Du påstår att evolutionen inte är ett faktum och du påstår att evolutionen inte kan förklara människan och du påstår (eller insinuerar) att evolutionen har biverkningar eller hur du nu vill uttrycka det. Evolutionen är inte "sannolik", det är den enda förklaringen vi har om vår tillblivelse. Och den är ett faktum.

Skrivet av Billy Bob:

Vet man att atomer kan skapa förnuft? Det är fortfarande inte där "skon klämmer", det är en ev själs förekomst. Och där har vi redan slagit fast att min ståndpunkt och din inte krockar på ett logiskt, vetenskapligt plan.

Naturligtvis är positionen "det är omöjligt" lika rimlig som "vet inte hur det gått till", givet faktumet "vi vet inte hur det går till i detalj"? Du förnekar något, det gör inte jag. Din själ har du heller inga belägg för och du har inte ens belagt varför denna skulle omöjliggöra evolutionen av människan. Du har en del att reda ut.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Va? Du förnekar evolutionen sida upp och sida ner, men hävdar ändå att den är "möjlig". Förlåt, men det finns inget utrymme för någon sorts hypotetisk brasklapp. Evolutionen är inte bara möjlig, den sker just nu och har så gjort på våran planet i runt 4 miljarder år. Du har just förnekat att atomer kan skapa något med förnuft och medvetande, vilket är störtmysko eftersom vi sitter här och pratar, och åtminstone somliga av oss är förnuftiga.

Lägg inte ord i min mun. Vet vi att atomer skapar förnuft, eller är det något man tror kan vara en möjlighet?

Skrivet av MBY:

Du har också valt ut en Gud bland hundratals eller tusentals som folk trott på i tid och otid. Varför är du ateist gentemot Zeus eller Ah Uuc Ticab?

Vad spelar det dig för roll när vi pratar evolution?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Naturligtvis är positionen "det är omöjligt" lika rimlig som "vet inte hur det gått till", givet faktumet "vi vet inte hur det går till i detalj"? Du förnekar något, det gör inte jag. Din själ har du heller inga belägg för och du har inte ens belagt varför denna skulle omöjliggöra evolutionen av människan. Du har en del att reda ut.

Börjar bli lite trött på ditt snack nu, jag säger ju gång på gång att den INTE omöjliggör en eventuell evolution av människan. Skulle underlätta en hel del om du faktiskt läste det som stod och inte började fäktas med näbbar och klor så fort jag skriver en bokstav.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Att människan har en själ. Det har jag sagt tidigare.

Förstår inte vad detta har med evolutionen att göra. Har människan en själ har vi ännu inget sätt att konstatera detta dock så det är en tämligen meningslös ståndpunkt, om man tror att människan har en själ gör man det endast av bekvämlighet dvs för att man ogillar tanken av att så inte skulle vara fallet.

Innan man börjar tala om ifall människor har själar eller ej borde man ha en klar uppfattning av vad en själ är, och här börjar problemen

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Medvetandet är ett intressant ämne... med oerhört många frågetecken.

När det gäller utvecklingen av själva fysiska kroppen är det ju enkelt att se tillbaka på skelett/fossil. Men medvetandet är ju inget som bevaras på ett sådant sätt.

Men vi får ju inte bli kunskapsrelativister för det! Jag kan ju förneka att alla andra är medvetna eftersom jag inte har några hårda bevis på något annat. Men, det är en rätt dum hållning, tycker du inte? Det är ju svårt att veta hur och vilka andra arter som har ett medvetande men om vi använder samma principer här (igenkänning av beteende) så kan vi ju sluta oss till att många djur är medvetna.

Det finns ingenting som behöver fossiliseras här för att man ska kunna skapa bra hypoteser och undersöka dem. Dessutom _har_ vi fossiler av hjärnor och skallar och man kan koppla vissa områden till en viss typ av tänkande. Det finns många undersökningar och avhandlingar av evolutionen av nervsystemet, intelligens och medvetande. Vad gäller människan har vi dessutom andra artefakter. Vi har grottmålningar som berätta något om uppfattningsvärlden, vi har föremål, skrifter från senare tid och spår av verktyg och teknik så som eld i tidigare.

Och, om man kan genom psykologisk och neurologisk forskning visa vad för beteenden man ska förknippa med vilka koncept (livsåskådning, ritualer, samarbete, konflikt, handel, teknik, osv) så ger det en rad med bra indikationer. Vi vet att för senast ca 50 000 år sedan hände det något med mänsklig kultur, vi fick symbolspråk och därmed metaforer. Det säger något om vårt medvetande. Elden tämjdes för mer än 1 miljon år sedan av en tidigare människa än H. sapiens, vårt språk lämnar vissa fossil i hur vår voicebox (struphuvud) ser ut och vår förmåga att _svettas_ kan också knytas till en punkt där vi förmodligen började prata, för (om jag minns rätt) 150 000 år sedan. Nämligen, om man ska prata är det olämpligt att behöva flåsa som många andra djur för att kyla sig.

Osv, osv, det finns goda förutsättningar att forska reda på mängder om vår kognition och andra djurs kognition och dess evolutionära historia.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Börjar bli lite trött på ditt snack nu, jag säger ju gång på gång att den INTE omöjliggör en eventuell evolution av människan. Skulle underlätta en hel del om du faktiskt läste det som stod och inte började fäktas med näbbar och klor så fort jag skriver en bokstav.

Problet jag tror MBY har med dig är att du fortsätter att preficiera (ord?) evolution med ord som "möjlig" "sannolik" "eventuell" vilket tyder på att du fortfarande inte accepterat den som ett faktum. Innan du gjort detta kommer vi aldrig kunna ta dig på allvar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Problet jag tror MBY har med dig är att du fortsätter att preficiera (ord?) evolution med ord som "möjlig" "sannolik" "eventuell" vilket tyder på att du fortfarande inte accepterat den som ett faktum. Innan du gjort detta kommer vi aldrig kunna ta dig på allvar.

Haha, men ta mig inte på allvar då. Helt okej för mig.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Börjar bli lite trött på ditt snack nu, jag säger ju gång på gång att den INTE omöjliggör en eventuell evolution av människan. Skulle underlätta en hel del om du faktiskt läste det som stod och inte började fäktas med näbbar och klor så fort jag skriver en bokstav.

Du skrev nyss att det är omöjligt för atomer att bygga upp något med medvetande och förnuft.

Du skrev så här:

Skrivet av Billy Bob:

Och ang själen. Spelar ingen roll hur många atomer man radar upp eller placerar dom, det går inte att gå fram något annorlunda — medvetenhet, förnuft, tanke osv — ur bitar av materia. Själen kan omöjligen ha utvecklats fram.

Så, om du så sent som på förra sidan skrev att det var omöjligt, har du ändrat uppfattning nu?

Nå, antingen håller du kvar din gamla position och får finna dig i att denna position ("det är omöjligt") är mindre rimlig än positionen "bara för att ingen i nuläget kan redogöra i detalj för det innebär det inte att det är omöjligt", eller så backar du från positionen att atomer minsann inte kan bygga upp medvetande, förnuft och tanke (dessa tre som du valt att kalla för "själ". Rätt trivial och icke-teologisk form av själ må jag säga).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Du skrev nyss att det är omöjligt för atomer att bygga upp något med medvetande och förnuft.

Nå, antingen håller du kvar din gamla position och får finna dig i att denna position ("det är omöjligt") är mindre rimlig än positionen "bara för att ingen i nuläget kan redogöra i detalj för det innebär det inte att det är omöjligt", eller så backar du från positionen att atomer minsann inte kan bygga upp medvetande, förnuft och tanke (dessa tre som du valt att kalla för "själ". Rätt trivial och icke-teologisk form av själ må jag säga).

Jag tog upp några aspekter, vad själen är kan man diskutera. Dock inte i en tråd om evolution. Själens viktigaste egenskap (beroende på hur man nu ser på den) är dock dess odödlighet, men som sagt är det en helt annan diskussion.

Tills vidare håller jag fast vid att själen inte kan utvecklas fram, åtminstone finns det uppenbarligen inget som säger motsatsen.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Jag tog upp några aspekter, vad själen är kan man diskutera. Dock inte i en tråd om evolution. Själens viktigaste egenskap (beroende på hur man nu ser på den) är dock dess odödlighet, men som sagt är det en helt annan diskussion.

Tills vidare håller jag fast vid att själen inte kan utvecklas fram, åtminstone finns det uppenbarligen inget som säger motsatsen.

Det vore förstås klädsam om du kunde belägga den innan du använder den som slagträ mot evolution! Glöm inte att det var du som hade "mycket svårt att tro" att människan skulle ha tillkommit genom evolution.

Eftersom vi liksom vet att så är fallet så tarvar dina icke-evolveringsbara attribut på henne på en förklaring. Och som jag (och alla andra) kan se, har du inte ens lyckats visa att något icke-evolveringsbart attribut över huvudtaget existerar. Det känns som du förutsätter det som ska bevisas. Det strider inte bara mot evolution, utan även mot logik.

När du 1) belagt att detta attribut ö.h.t. existerar kan vi se vad det har för bäring på evolution. Som jag ser det, givet att vi struntar i det ologiska med "odödlig", varför skulle det vara omöjligt för detta att evolvera? Eller finns det vissa individer som har själ, och andra inte, i vår förhistoria? Varför kan man inte bara ha en "liten odödlig själ" och sedan utveckla en "mer komplex odödlig själ"? Du har liksom redan brutit mot förnuftet genom att säga att något är odödligt, och då kan väl vi hitta på en mekanism som är så förnuftsmässig som möjligt, a.k.a evolution?

Fast det är ju just detta med förnuft. Du har inte resonerat dig till din position, du har antagit den. Det är mycket svårt för oss andra att resonera dig ur den.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Jag tog upp några aspekter, vad själen är kan man diskutera. Dock inte i en tråd om evolution. Själens viktigaste egenskap (beroende på hur man nu ser på den) är dock dess odödlighet, men som sagt är det en helt annan diskussion.

Tills vidare håller jag fast vid att själen inte kan utvecklas fram, åtminstone finns det uppenbarligen inget som säger motsatsen.

Det är synnerligen ovetenskapligt att anta att något förhåller sig på ett visst sätt bara för att man inte kan bevisa motsatsen.

Men om vi inte skall diskutera själen här, och det var det som var din ståndpunkt, varför skapade du då denna tråden ?

Eftersom vi vet att evolutionen är ett faktum är det mycket rimligare att också anta att ifall något som passar in på din definition av själen skulle kunna finnas, måste den också kunna utveklas fram. Om så inte är möjligt tyder det snarare på att själen inte kan existera, än något annat.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd

Den här tråden har inte Billy Bob som skapare. Men den evolverar tack vare honom. Evolution har som bekant ingen riktning, inget mål, ingen värdemässig "mening" som ersätter alla andra "meningar" med livet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Den här tråden har inte Billy Bob som skapare. Men den evolverar tack vare honom. Evolution har som bekant ingen riktning, inget mål, ingen värdemässig "mening" som ersätter alla andra "meningar" med livet.

ah, my mistake

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är synnerligen ovetenskapligt att anta att något förhåller sig på ett visst sätt bara för att man inte kan bevisa motsatsen.

Men om vi inte skall diskutera själen här, och det var det som var din ståndpunkt, varför skapade du då denna tråden ?

Det var faktiskt jag som startade tråden. Och jag har inget emot att vi tar ett sidospår och funderar en del kring hur man skulle kunna definiera en "själ".

Permalänk
Skrivet av MBY:

Det vore förstås klädsam om du kunde belägga den innan du använder den som slagträ mot evolution! Glöm inte att det var du som hade "mycket svårt att tro" att människan skulle ha tillkommit genom evolution.

Eftersom vi liksom vet att så är fallet så tarvar dina icke-evolveringsbara attribut på henne på en förklaring. Och som jag (och alla andra) kan se, har du inte ens lyckats visa att något icke-evolveringsbart attribut över huvudtaget existerar. Det känns som du förutsätter det som ska bevisas. Det strider inte bara mot evolution, utan även mot logik.

När du 1) belagt att detta attribut ö.h.t. existerar kan vi se vad det har för bäring på evolution. Som jag ser det, givet att vi struntar i det ologiska med "odödlig", varför skulle det vara omöjligt för detta att evolvera? Eller finns det vissa individer som har själ, och andra inte, i vår förhistoria? Varför kan man inte bara ha en "liten odödlig själ" och sedan utveckla en "mer komplex odödlig själ"? Du har liksom redan brutit mot förnuftet genom att säga att något är odödligt, och då kan väl vi hitta på en mekanism som är så förnuftsmässig som möjligt, a.k.a evolution?

Fast det är ju just detta med förnuft. Du har inte resonerat dig till din position, du har antagit den. Det är mycket svårt för oss andra att resonera dig ur den.

Du vill få mig att bevisa något som inte kan bevisas. Jag har bara ifrågasatt varför du är bensäker på ett påstående som inte heller är verifierbart, utan på sin höjd icke-omöjligt.

Skrivet av Triffid:

Det är synnerligen ovetenskapligt att anta att något förhåller sig på ett visst sätt bara för att man inte kan bevisa motsatsen.

Men om vi inte skall diskutera själen här, och det var det som var din ståndpunkt, varför skapade du då denna tråden ?

Eftersom vi vet att evolutionen är ett faktum är det mycket rimligare att också anta att ifall något som passar in på din definition av själen skulle kunna finnas, måste den också kunna utveklas fram. Om så inte är möjligt tyder det snarare på att själen inte kan existera, än något annat.

... men med samma logik; varför då kasta sig över det? Det är naivt. Och inte heller särskilt vetenskapligt.

F ö är det inte jag som skapat tråden.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Lägg inte ord i min mun. Vet vi att atomer skapar förnuft, eller är det något man tror kan vara en möjlighet?

Det är uppenbart, men vi vet inte hur. Eller har du någon annan vetenskaplig teori?

Skrivet av Billy Bob:

Vad spelar det dig för roll när vi pratar evolution?

Det är intressant för att du tycker och tror som du gör på grund av geopolitiska händelser i historien. Hade Maya erövrat världen men vi fortfarande hade haft ett öppet samhälle med fri forskning och opinionsbildning hade du kanske trott på en annan Gud, medan jag fortfarande hade accepterat verkligheten. Och du hade trott med samma intensitet och samma dogmatiska patos, men du hade ändå låtsas vara ifrågasättande och "bara ställt frågor(TM)" om evolution. Dvs JAQing off.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."