Tror du på evolutionsteorin?

Permalänk
Avstängd

Jo men även människor borde ha direkt erfarenhet av där "teori" inte används som spekulation. Matematiken man lär sig i skolan är "teori" och det handlar ju inte om spekulation och "körteori" är hur man SKA köra bil, osv. De som hade svårt för detta borde reagerat på att vetenskap i sådant fall hade "spekulation" som högsta tankeramverk, och ändå har vi TV-apparater, datorer, rymdfarkoster och cancermediciner...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det finns ett gränsland mellan teori och religion. Evolutionen ligger i detta gränsland och jag väljer tro på religionen. 20% tror på religionen 20% tror på teorin och 60% är dumma får som kollar vad de andra väljer och väljer samma utan att tänka själva. Sen verkar det som det är 10% som tror på religionen men jag vet att det är fler som tycker så utan att våga säga det.
Bekymmersamt att fler och fler vänder ryggen ifrån det naturliga och vänder sig till vetenskapen i svaret på de stora frågorna, de kommer aldrig uppnå frälsning.
Det som är bra med vetenskap är ju teknik och medicin och sånt men det är något fel när teorier går stick i stäv med religion.
Nu för tiden verkar det inte finnas någon hejd på hur långt man får gå, de som hittar på alla nya teorier leker gud. De vill kontrollera livet och det är inte människans uppgift. Förlåt om jag skrivit lite osammanhängande men jag är både trött och upprörd.

Men frälsning beror väl inte på hur man tror att världen kom till, känner jag rent spontant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Jo men även människor borde ha direkt erfarenhet av där "teori" inte används som spekulation. Matematiken man lär sig i skolan är "teori" och det handlar ju inte om spekulation och "körteori" är hur man SKA köra bil, osv. De som hade svårt för detta borde reagerat på att vetenskap i sådant fall hade "spekulation" som högsta tankeramverk, och ändå har vi TV-apparater, datorer, rymdfarkoster och cancermediciner...

Nja, jag har en känsla av att många aldrig funderar varken över nyansskillnaderna i olika användning av "teori" eller hur detta påverkar vetenskapens trovärdighet. Och i de fall man verkligen behöver precisera osäkerhet tar man väl hellre till former som "osäker/obevisad/trolig teori" än ovanliga ord som hypotes.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Dock är det väl främst vetenskapsteorin som reserverar ordet (som har funnits mycket längre) till just den betydelsen och har man inget begrepp om vetenskapsteori är det väl inte så konstigt att man inte följer dess normer. Wiktionary hänvisar till grekiskans θεωρία ("contemplation, speculation, a looking at, things looked at") så man kan väl misstänka att folk i alla tider till exempel har använt det som synonym till spekulation.

Ja men man måste ju titta på sammanhanget också. Det är inget ovanligt att ord har lite olika betydelse i olika sammanhang. Det är nog därför det blir lite fel, enkel språkförbistring för att folk i allmänhet inte vet hur ordet teori är definierat för naturvetenskap och drar därför felaktiga slutsatser baserat på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja men man måste ju titta på sammanhanget också. Det är inget ovanligt att ord har lite olika betydelse i olika sammanhang. Det är nog därför det blir lite fel, enkel språkförbistring för att folk i allmänhet inte vet hur ordet teori är definierat för naturvetenskap och drar därför felaktiga slutsatser baserat på det.

Nej, det var väl ungefär vad jag försökte säga. Folk använder ordet som de brukar även när när de råkar diskutera ämnen där det har en speciell betydelse. Och särskilt förvånande är det knappast.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att någon nyss föreslog att teori är något som "per definition inte fungerar i verkligheten" så tror jag inte att det spelar någon roll vilket ord vi använder. Vissa begriper det inte ändå. Det finns naturligtvis ingen som helst definition, vardaglig eller speciell, där teori betyder "fungerar inte". Så för min del tror jag att folk gillar att ha åsikter om sådant de inte begriper, oavsett vad vi kallar det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, det var väl ungefär vad jag försökte säga. Folk använder ordet som de brukar även när när de råkar diskutera ämnen där det har en speciell betydelse. Och särskilt förvånande är det knappast.

Ett ord som används fel ofta och som torde vara relativt känt här är ordet data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andre_H:

Det finns ett gränsland mellan teori och religion. Evolutionen ligger i detta gränsland och jag väljer tro på religionen.

Nej, det är fel. Evolutionen är ett faktum, evolutionsteorin förklarar detta faktum. Teori = vetenskaplig lärobyggnad, inte "spekulation". Vetenskapliga teorier (som inte är hypoteser, ibland blandas dessa ihop även av folk på fältet, speciellt när de talar med media eller populariserar) är korrekta med alla meningsfulla kriterier för "korrekt". En teori är redan "bevisad" och nya bevis gör att en teori blir till en ...teori. Det finns nämligen inget högre, större, sannare eller riktigare, renare, etc än "teori". Vissa specifika teorier kallas för naturlagar. Evolutionsteorin har drag av naturlag i sig, även om dessa brukar vara förknippade med enklare fysikaliska lagbundenheter. Evolutionsteorin är en slags andra ordningens naturlag, en konsekvens av mer grundläggande naturlagar och fakta.

Skrivet av Andre_H:

20% tror på religionen 20% tror på teorin och 60% är dumma får som kollar vad de andra väljer och väljer samma utan att tänka själva.

Då har helt enkelt minst 20% fel, eftersom detta inte är trosfrågor. Det är skillnad på tro i betydelsen faith och tro i betydelsen "trust" eller "think". Det förra är den blinda tron som religionen anammar, den senare är den systematiskt kartlagda, falsifierbara, verkligheten som t.ex. evolution sorteras under.

Skrivet av Andre_H:

Sen verkar det som det är 10% som tror på religionen men jag vet att det är fler som tycker så utan att våga säga det.

Varför skulle man inte våga säga det? Kristendomen är den största religionen och den har myriader av strömningar där bara vissa är kreationism. Visst, har man hamnat i det träsket kanske man håller tyst helt enkelt därför att man inte har några argument.

Skrivet av Andre_H:

Bekymmersamt att fler och fler vänder ryggen ifrån det naturliga och vänder sig till vetenskapen i svaret på de stora frågorna, de kommer aldrig uppnå frälsning.

Lyteskomik. Det "naturliga" är alltså inte naturen som studeras med naturvetenskap utan något annat som inte kan påvisas i naturen alls?

Skrivet av Andre_H:

Det som är bra med vetenskap är ju teknik och medicin och sånt men det är något fel när teorier går stick i stäv med religion.

Ja, ska jag berätta vad detta "något" är, som har gått fel?

Skrivet av Andre_H:

Nu för tiden verkar det inte finnas någon hejd på hur långt man får gå, de som hittar på alla nya teorier leker gud. De vill kontrollera livet och det är inte människans uppgift. Förlåt om jag skrivit lite osammanhängande men jag är både trött och upprörd.

Usch ja! Folk bygger mobiltelefoner och botar sjukdomar. De är nyfikna på vårt ursprung och hur det kan hjälpa oss att må bättre. Hemska tanke, att vi inte är kvar på någon sorts stenåldersnivå där djur- och människooffer var vad gudarna krävde!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crownofthorns:

Ojojoj, vilken aggressiv respons. Jag vill ursäkta mig att jag inte har läst alla inlägg i tråden, jag postade mest för att jag vill veta svaret på min fråga. Det har jag fått och mer därtill. Till exempel förstår jag vad som inom vetenskapen menas med "teori" nu. Jag trodde självfallet att det handlade om den mer "vardagliga" (och okunniga?) betydelsen, den du kaller för ett "idiotpåstående".

Enligt mig verkar det som att vi inte riktigt förstår varandra. Jag har aldrig riktigt försökt argumentera mot evolutionsteorin, utan mer ställt mig frågande till den. Nu har jag fått mängder av svar, dock inte utan en rejäl dos förutfattade meningar om mitt eget ställningstagande. Men jag förstår att ni alla är lite uppjagade. Kanske behöver ni försöka förstå och respektera att alla inte har så mycket kunskaper inom ämnet, men det är inte något som hindrar de flesta från att bilda en uppfatting.

Allt snack om "bevis" och "100% säkerhet" kommer ifrån det faktum att du säger om och om och om igen att evolutionen är ett faktum, att den är sann i alla meningar av ordet sann. Det faktum att du bemöter folks funderingar med utalanden som "Det är ingen tyckarfråga" och dylika påståenden, gör att man höjer lite på ögonbrynen. Men sedan har jag som sagt inte riktigt förstått allt du har skrivit heller. Men aja, jag orkar inte. Tycker bara det blev så hetsigt (riktat till de flesta). Men överlag: intressant läsning!

Nu ska jag inte lipa mer, de svaga försvinner ju, det är naturens ordning..! (?)

Edit: Märker nu att större delen av inlägget var riktat till fler än dig, men orkar inte citera och pula nu).

Jo, fast det här är faktiskt inte tyckarfrågor. Inte ens om evolutionsteorin skulle visa sig felaktig i morgon är detta någon tyckarfråga. För det första kommer själva evolutionen fortsätta att vara ett faktum (faktum bryr sig inte om vad vi tror eller tycker om dem), för det andra implicerar det ingalunda att någon annan idé automatiskt har rätt. Kreationismen är precis lika fel oavsett vilket status evolutionsteorin har. De är inte kommunicerande kärl. För det tredje så är det inte den vetenskapliga metoden det är fel på och nästa teori kommer också att ha sitt ursprung i observation, data och hypotesprövning och deduktion.

Om du hakar upp dig på att evolutionen är ett faktum och att evolutionsteorin är sann enligt alla meningsfulla definitioner av "sann" så är det väl upp till dig att exemplifiera var felet ligger? Finns det någon annan typ av sanning man kan komma fram till utan att observera och deducera? Jag kan inte se att du kan redogöra för ett sanningskriterium som är mer stringent och mer objektivt, mer testbart och mer falsifierbart än en god vetenskaplig teori?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det finns ett gränsland mellan teori och religion. Evolutionen ligger i detta gränsland och jag väljer tro på religionen. 20% tror på religionen 20% tror på teorin och 60% är dumma får som kollar vad de andra väljer och väljer samma utan att tänka själva. Sen verkar det som det är 10% som tror på religionen men jag vet att det är fler som tycker så utan att våga säga det.
Bekymmersamt att fler och fler vänder ryggen ifrån det naturliga och vänder sig till vetenskapen i svaret på de stora frågorna, de kommer aldrig uppnå frälsning.
Det som är bra med vetenskap är ju teknik och medicin och sånt men det är något fel när teorier går stick i stäv med religion.
Nu för tiden verkar det inte finnas någon hejd på hur långt man får gå, de som hittar på alla nya teorier leker gud. De vill kontrollera livet och det är inte människans uppgift. Förlåt om jag skrivit lite osammanhängande men jag är både trött och upprörd.

Själv så tycker jag att det är ett tecken på ett upplyst folk om man väljer vetenskap före hartassar, medicingubbar, människooffer, häxbränningar, religion eller vad det kan nu vara för någon vidskeplig rappakalja man ägnar sig åt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Nja, jag har en känsla av att många aldrig funderar varken över nyansskillnaderna i olika användning av "teori" eller hur detta påverkar vetenskapens trovärdighet. Och i de fall man verkligen behöver precisera osäkerhet tar man väl hellre till former som "osäker/obevisad/trolig teori" än ovanliga ord som hypotes.

Det stämmer ju som du säger och inte ens vetenskapsmän är bra på att förmedla att "teori" i "evolutionsteori" är något helt annat än "jag har en teori" eller "en teori är att...". Jag har tidigare i tråden talat om lite olika betydelser av teoribegreppet beroende på kontext.

Samma sak gäller hypotes. En hypotes är inte en obevisad teori och en verifierad hypotes blir inte en teori, per automatik. Hypotes har nämligen också flera betydelser och används mer eller mindre slarvigt. En skillnad är i omfattning. En hypotes är ofta enklare och har en mindre kontext än en teori. Men strängt taget är även hypoteser starka och har evidens. "Jag har en hypotes" i vardaglig mening är alltså (nästan) lika fel som "jag har en teori" i samma mening, överförd på vetenskap. En hypotes är en idé som har fog för sig: en slutsats dragen av observation som ligger till grund för förutsägelser. En hypotes bör vara falsifierbar.

Men "teori" spänner säkert över flera områden. "Jag har en teori" kan låta mer försiktigt än "jag har en hypotes", helt enkelt därför att ordet hypotes mer sällan används i en vardaglig kontext.

Det är bara att gilla läget och inse att det är kontextberoende. Det är också i ramen för detta som jag hela tiden försöker trycka på att "teori" i vetenskapliga sammanhang betyder något helt annat än när man ölbrölar på krogen och tror sig kommit på ett raggknep. Därmed inte sagt att vetenskapen har monopol på ordet. Naturligtvis inte. Olika vetenskaper har dessutom olika betydelser. Matematiken har sin begreppsfär (ibland kallas matematik för "hjälpvetenskap"), historieskrivning sin och sociologin sin. Inom naturvetenskap är det dock lättare att "ta på" vad en teori (och hypotes) är för något.

Så, när en kreationist säger att "det är bara en teori" så är denne antingen obildad vad beträffar vad "teori" är i aktuellt sammanhang eller (vilket nog är troligare) medvetet vilseleder genom att blanda betydelser, dvs göra en ekvivokation och därmed helt enkelt sprida FUD. Om det bara kan etableras att evolutionsteorin "bara är en teori" kan det tolkas på två för evolutionsteori felaktiga sätt: 1) den är osäker, eftersom det bara är en teori, 2) den är bara en av flera teorier.

I en annan kontext kan invändningen vara riktig, även inom vetenskap. Det går faktiskt att säga "det är bara en teori" under vissa speciella förutsättningar, men då är det klart att det inte rör sig om naturvetenskapliga lärobyggnader som koherent hänger samman med de andra stora naturvetenskapliga teorierna. Så, jag ljög lite när jag tidigare påstod att det inte kan finnas två teorier om något samtidigt. En medveten lögn av pedagogiska skäl. Den ska nämligen försanthållas så länge man inte blir varm i kläderna, torr bakom öronen och vet vad man talar om. Om två forskare diskuterar två möjliga teorier för att förklara ett fenomen är det i sin ordning. Men när en kreationist (eller bara evolutionsförnekare som tror sig vara neutral och icke-troende, men som i själva verket omedvetet har snappat upp kreationistargument [ID-rörelsen har som medveten strategi att förvirra här och låtsas som att religiös tro inte har med saken att göra]), så är det lika bra att försöka banka lite vett i denne genom att bestämt och med hela handen peka på att evolutionsteori inte är en teori, utan själva teorin, som förklarar faktumet evolution. Evolutionsteori är tillsammans med termodynamik och en handfull andra vetenskapliga succéer de absolut säkraste som mänskligheten någonsin har etablerat i kunskapsväg.

Förut kallade man det för "utvecklingsläran" i svenska källor. Ibland "utvecklingsteorin" eller "evolutionsläran". Men det har blivit "evolutionsteori", antagligen för att det låter bra och är en nästan-anglicism. "Utvecklingsläran" har ett problem med att det kan leda tankarna fel (utveckling implicerar progression, det gör inte nödvändigtvis evolution), men ordet "lära" i detta fall har rätt mycket gemensamt med "teori".

Summa summarum: Det finns en dubbelmoral här. Du, jag och andra som inte är evolutionsförnekare får säga "bara en teori" om något som bara är en (av flera) idéer slarvigt kallade för "teorier", men så fort någon knäppgök med en knasbolleagenda säger så, då är det bara att plocka fram stora släggan, om den insinuerar evolutionsteorin.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jaha, vad ska man säga som ännu inte sagts? Det står var och en fritt att tro eller inte tro på vadsomhelst, baserat på vadsomhelst. Det råder ingen plikt att tro på något bara för att det råkar vara "sant". Inte heller är någon skyldig att förkasta sådant som utan tvivel är falskt. Det är upp till var och en att själv avgöra huruvida man vill vara en rationell, logisk tänkande person.

Vetenskapen är inte sanning och erbjuder oss ingen sanning. Vetenskapen är en metod för att ta reda på saker om vår värld, förklara dessa saker och bygga modeller av dem. En vetenskaplig modell kan således bara vara bättre eller sämre än en befintlig modell, inte sann. Evolutionsteorin är en sådan modell och det ligger en hel del vetenskapligt arbete och forskning bakom den modellen. Det förefaller mig därmed rätt naturligt att evolutionsteorin är en modell att föredra framför andra förklaringar, t.ex. de som erbjuds av uråldriga böcker, skrivna av män som inte hade en susning om vår moderna värld och skulle med all sannolikhet ha misstagit en vanlig mobiltelefon för trolldom.

Du behöver förstås inte tro på något av det här. Du får tro vad du vill, om du så har fått det från klotter i en gångtunnel eller har fantiserat ihop det på fyllan. Bli bara inte förvånad om de flesta inte alls håller med dig och istället väljer att tro på något som är aningen mer trovärdigt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jo, fast det här är faktiskt inte tyckarfrågor. Inte ens om evolutionsteorin skulle visa sig felaktig i morgon är detta någon tyckarfråga. För det första kommer själva evolutionen fortsätta att vara ett faktum (faktum bryr sig inte om vad vi tror eller tycker om dem), för det andra implicerar det ingalunda att någon annan idé automatiskt har rätt. Kreationismen är precis lika fel oavsett vilket status evolutionsteorin har. De är inte kommunicerande kärl. För det tredje så är det inte den vetenskapliga metoden det är fel på och nästa teori kommer också att ha sitt ursprung i observation, data och hypotesprövning och deduktion.

Om du hakar upp dig på att evolutionen är ett faktum och att evolutionsteorin är sann enligt alla meningsfulla definitioner av "sann" så är det väl upp till dig att exemplifiera var felet ligger? Finns det någon annan typ av sanning man kan komma fram till utan att observera och deducera? Jag kan inte se att du kan redogöra för ett sanningskriterium som är mer stringent och mer objektivt, mer testbart och mer falsifierbart än en god vetenskaplig teori?

Nu missförstår vi varandra igen. Eller jag var nog mest otydlig. Jag menar att jag hakar upp mig på ditt sätt att uttrycka det. För människor som inte är så insatta i det hela, inte kan mycket naturkunskap eller inte förstår att teori här betyder något annat (myself included), ger det inte så mycket att få höra "det är ingen tyckarfråga". Det känns inte så sakligt. Men ja, äsch. Håller med dig om det sista. Men nu är det läggdags, så jag reserverar mig för eventuella stavfel och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Nu missförstår vi varandra igen. Eller jag var nog mest otydlig. Jag menar att jag hakar upp mig på ditt sätt att uttrycka det. För människor som inte är så insatta i det hela, inte kan mycket naturkunskap eller inte förstår att teori här betyder något annat (myself included), ger det inte så mycket att få höra "det är ingen tyckarfråga". Det känns inte så sakligt. Men ja, äsch. Håller med dig om det sista. Men nu är det läggdags, så jag reserverar mig för eventuella stavfel och dylikt.

För att göra en metafor:

det är lika mycket en tyckarfråga som hurvida molnen på himmeln är vita eller lila. För att få molnen till lila måste man definiera om lila.
På samma sätt måste du definiera om säker/sann om du vill att det inte skall stämma på evolutionsteorin. Som MBY säger så finns det dock ingen meningsfull definition av sann som inte stämmer på evolutionsteorin.

Personer som förnekar evolution(steorin) har precis lika goda grunder att förneka vad som helst, som tex elektricitet, antibiotika, termodynamik, induktion, gravitationsteorin... etc. Vad hade du sagt till någon som kommit fram till dig och sagt att han bestämt tror att elektricitet är livskraft utvunnen från planetens kärna? Det är liksom ingen tyckarfråga, det är helt enkelt fel och det är samma sak vad gäller evolutionsteorin kontra <annat hokus pokus nonsens>.

Det fina med just vetenskapen jämfört med tex religion är dock att det finns rum att presentera en bättre, starkare, "mer sann" (ugh..) teori och på så sätt ersätta den gamla. En parameter, kanske den viktigaste rent praktiskt, som används för att mäta styrkan/säkerheten eller vad man skall säga hos en vetenskaplig teori är:

"Hur bra förutsägningar kan man göra med hjälp av denna teorin"

Evolutionsteorin, och alla andra grundläggande teorier inom vetenskapen, är väldigt bra på detta. Det gör en teori användbar, meningsfull och "sann" i den mening att den beskriver verkligheten på ett korrekt sätt enligt alla metoder vi besitter för att kontrollera detta. Kreationismen, eller annan sagoberättelse, är vädelös på detta och därmed, per definition, mindre sann än evolutionsteorin. Sen kan man antingen acceptera verkligheten eller ej, vilket egentligen är grundfrågan som bör ställas istället för "tror du på evolutionsteorin".

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Man kan tänka lite som såhär också, för att inte blanda in tro överhuvudtaget:
Har vi någon som helst nytta av evolutionsteorin?
Har vi någon som helst nytta av kreationsteorin?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Man kan tänka lite som såhär också, för att inte blanda in tro överhuvudtaget:
Har vi någon som helst nytta av evolutionsteorin?
Har vi någon som helst nytta av kreationsteorin?

Evolutionsteorin har varit mer till nytta, dels för att kreationism inte kan förklara varför livsformer genomgår förändringar i arvsmassan (mutationer) genom vetenskapligt testbara experiment. Om du eller någon annan kan förklara för mig från ställningen "kreationsteori" om hur det kommer sig att multiresistenta bakterier plötsligt existerar som inte existerade innan introduktionen av antibiotika och varför mutationer skulle vara undantaget större livsformer.

Detta är något som jag tycker kreationism inte kan förklara medan evolutionsteorin förklarar det på ett enkelt sätt, även för troende.

Men här är en bild för skojs skull:

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crownofthorns:

Nu missförstår vi varandra igen. Eller jag var nog mest otydlig. Jag menar att jag hakar upp mig på ditt sätt att uttrycka det. För människor som inte är så insatta i det hela, inte kan mycket naturkunskap eller inte förstår att teori här betyder något annat (myself included), ger det inte så mycket att få höra "det är ingen tyckarfråga". Det känns inte så sakligt. Men ja, äsch. Håller med dig om det sista. Men nu är det läggdags, så jag reserverar mig för eventuella stavfel och dylikt.

Jag förstår hur du menar, men jag vill också att du ska förstå min frustration över när folk "översätter" när jag skriver "fakta" till "100% sanning". Jag har faktiskt inte beskrivit vare sig evolution eller evolutionsteori som "absoluta sanningar" i någon sorts högre, idealistisk mening utan bara talat om vad som är fakta och vad teori är. Sedan har andra "fyllt i" själva och tolkat mitt bruk av "fakta" och "teori" som "den yttersta absoluta sanningen som inte får ifrågasättas". Då menar jag dels att dylika, ideala filosofiska sanningar inte existerar och är rätt ointressanta, men observerbara fakta och tillhörande teori är "sann" på alla meningsfulla sätt. Dvs, de har tillkommit på ett sätt som gör dess eventuella osanning exponerbar (falsifierbarhet) och dess riktigthet verifierbar.

(Det verkar lite ointuitivt, men en god hypotes/idé/teori är en sådan som kan motbevisas om den mot förmodan skulle vara fel, eftersom motbevisbarhet (falsifierbarhet) gör att felaktiga idéer kan sållas bort. Det är väldigt enkelt att konstruera idéer som inte kan motbevisas. Så motbevisbarhet är en styrka hos en teori, inte svaghet. Ja, en teori i vetenskaplig kontext närmast fodrar det.)

Så, jag tycker andras sätt att uttrycka sig är mer problematiskt än mitt sätt. Jag utger mig inte för att sitta på absoluta sanningar, utan jag talar om fakta och testbara idéer. Och evolution är ett sådant faktum (dvs vi kan direkt observera den) och evolutionsteorin är förklaringen av mekanismerna bakom dessa faktum. Lite som att Jorden kretsar kring Solen är faktumet och Keplers/Newtons/Einsteins teorier är teorierna bakom faktumets mekanismer.

Evolutionsteorin är inte "klar", det är det ingen som påstår. Men ändå stämmer den med, och förklarar, faktumet evolution.

Jag har nu skrivit om "teori" flera gånger, men om jag ska kortfatta:
* Det finns "svaga" teorier och ibland kan flera teorier samexistera
* Det implicerar inte att alla teorier är svaga eller kan samexistera. Ordet har flera betydelser och det är skillnad mellan teori och teori. Från "en forskares tanke med fog för sig/hypotes" till "vetenskaplig lärobyggnad, ett ramverk som binder samman en rad med fakta och observation". Evolutionsteorin är av den senare kategorin.
* Även en stark, bevisad, bekräftad, prövad, verifierad teori är fortfarande en teori. Det finns inget "slutmål", högre än teori. Visst, vi har naturlagar, men det är att förenkla att säga att en teori kan övergå till naturlag. En sådan är en koncis och begränsad teori, inte en "vetenskaplig lärobyggnad".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Man kan tänka lite som såhär också, för att inte blanda in tro överhuvudtaget:
Har vi någon som helst nytta av evolutionsteorin?
Har vi någon som helst nytta av kreationsteorin?

Kreationsteorin resulterar i att vi lättare kan skapa en pöbeln som tvingar på folk att bete sig som vi vill. Evolutionsteorin resulterar i vetenskapliga kunskaper, alltifrån medicin till ren programmering. Man ka t.o.m använda lite "evolutionsteori" för att optimera uformningen av chassi på en bil.

Jag delar dock bl.a. Ray Comforts åsikter att om evolutionsteorin är sann så kan vi egentligen göra vad vi vill oavsett hur detta påverkar någon annan. Eller finns det någon som har ett enda argument hur messigt och svagt som helst, som förklarar varför en individ inte ska få göra precis vad den vill om den så känner för detta? Alltså argumentet ska inte varför varför omvärlden ska motverka personen att göra vad den vill utan varför personen som är ensam, misantropisk och psykopat inte ska handla som den själv vill.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Man ka t.o.m använda lite "evolutionsteori" för att optimera uformningen av chassi på en bil.

Det där känner vi igen. Det har några av mina gamla klasskamrater gjort. Precis det, att utforma bilchassi med hjälp av ett evolutionsdatorprogram eller vad det heter. Utmärkt exempel.

Skrivet av bud_bundy:

utan varför personen som är ensam, misantropisk och psykopat inte ska handla som den själv vill.

Varje människa är redan fri att göra vad den vill. Vad du frågar efter är möjligtvis huruvida det för individen och möjligtvis för populationen kan vara något positivt att förfara sig med solidaritet, sympati, skam och andra högre utvecklade känslor och förhållningssätt?
För att det är kontraproduktivt att göra vad man vill.
Som det tidigare nämnts i tråden så är exempelvis moral ingenting som kommit från ovan utan en del av utvecklingen av vår art. Sociala konstruktioner är ingenting annat än biologiska funktioner i praktiskt utförande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Jag menar att jag hakar upp mig på ditt sätt att uttrycka det. För människor som inte är så insatta i det hela, inte kan mycket naturkunskap eller inte förstår att teori här betyder något annat (myself included), ger det inte så mycket att få höra "det är ingen tyckarfråga". Det känns inte så sakligt.

Men, det är ju just det som är sakligt?
Du tror att det är en tyckarfråga, någon som vet bättre talar om för dig att det inte är det.

Är det inte sakligt att någon ger dig den informationen du själv erkänner att du saknar?

Hur hade du istället velat bli informerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men, det är ju just det som är sakligt?
Du tror att det är en tyckarfråga, någon som vet bättre talar om för dig att det inte är det.

Är det inte sakligt att någon ger dig den informationen du själv erkänner att du saknar?

Hur hade du istället velat bli informerad?

Fast det är ju inte helt sant att det inte är en tyckarfråga. Som jag nämnt innan handlar det helt enkelt om vad som krävs för att bli övertygad.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast det är ju inte helt sant att det inte är en tyckarfråga. Som jag nämnt innan handlar det helt enkelt om vad som krävs för att bli övertygad.

Finns det ens enligt din mening något som inte är tyckarfrågor? hur skulle du isåfall definiera en sådan?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Finns det ens enligt din mening något som inte är tyckarfrågor? hur skulle du isåfall definiera en sådan?

Jag tänker, alltså finns jag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zartax:

Fast det är ju inte helt sant att det inte är en tyckarfråga. Som jag nämnt innan handlar det helt enkelt om vad som krävs för att bli övertygad.

Du har ju förstås rätt i att vårt förhållningssätt till evolution (acceptans, förnekelse, bra, dåligt, etc) är ju tyckarfrågor. Vidare brukar man ju tala om att vetenskap som bäst är intersbujektiv, vilket är snäppet under "objektiv" om vi med objektiv menar någon sorts ideal, högre sanning. Men eftersom denna ideala högre form av sanning rör mer filosofin än vad vi faktiskt kan se och mäta så brukar den distinktionen sällan användas. Jag tyckte Crazy Ferret uttryckte sig bra när han sa:

Skrivet av Crazy Ferret:

Det fina med ett faktum är att det inte försvinner bara för att det ignoreras eller inte tros på.

När jag alltså säger att det inte är en tyckarfråga så menar jag att faktumet evolution inte är föremål för tyckande även om faktumet mot förmodan skulle vara fel, alltså just i den närmast ideala betydelsen. Dvs, om det finns en "sanning" här så är det en sanning, oavsett vad man tycker. Men kan naturligtvis ha åsikter om denna sanning. Den kan vara cool, hemsk, ointressant, osv.

Även att evolutionsteorin är den teori vi har som beskriver evolution bäst torde inte heller vara föremål för tyckande. Det är också ett faktum av "de facto"-typ. En hypotetisk bättre teori som vi ännu ej känner till ändrar ju inte detta faktum.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Med tanke på att någon nyss föreslog att teori är något som "per definition inte fungerar i verkligheten" så tror jag inte att det spelar någon roll vilket ord vi använder. Vissa begriper det inte ändå. Det finns naturligtvis ingen som helst definition, vardaglig eller speciell, där teori betyder "fungerar inte". Så för min del tror jag att folk gillar att ha åsikter om sådant de inte begriper, oavsett vad vi kallar det.

Jag skyller på Internet. Det ogenerade tyckandets tidsålder. Man är helt enkelt för dum (läs okunnig) för att veta om hur lite man vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Jag tänker, alltså finns jag.

Så vad du säger så existerar du så länge som du tänker men om du slutar tänka och du börjar göra något annat än tänka så upphör du att existera.

Kan du bara inte nypa dig i armen om du vill bevisa din egen existens i ditt grubbleri om existensiella frågor?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast det är ju inte helt sant att det inte är en tyckarfråga. Som jag nämnt innan handlar det helt enkelt om vad som krävs för att bli övertygad.

Alltså, man kan ha rätt eller så kan man ha fel.
Är det så du menar?

Evolutionsteorin är lika mycket en tyckarfråga som gravitationsteorin.

Visst kan man tycka vad man vill om den, det ändrar dock inte vad som är sant eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

När jag alltså säger att det inte är en tyckarfråga så menar jag att faktumet evolution inte är föremål för tyckande även om faktumet mot förmodan skulle vara fel, alltså just i den närmast ideala betydelsen. Dvs, om det finns en "sanning" här så är det en sanning, oavsett vad man tycker. Men kan naturligtvis ha åsikter om denna sanning. Den kan vara cool, hemsk, ointressant, osv.

Problemet jag har med dina texter här är att de uttrycker sig aktoritärt när de säger att "Det här är inte en tyckarfråga, det här ÄR sant!". Dels är det fel och dels är det inte speciellt pedagogiskt, utom för de som redan är med på tåget. Ja, evolutionens vara eller icke vara är oberoende av vad vi tycker, men det är information som vi aldrig kan nå. Så hurvida den är sann eller inte blir en åsiktsfråga. Sen kan åsikterna vara olika bra underbyggda, där den för evolution är mycket, mycket bättre underbyggd än någon annan åsikt på det här området. Men förklara då DET istället för att aktoritärt gå in och säga att "Det här ÄR sant!".

Skrivet av Solaris:

Så vad du säger så existerar du så länge som du tänker men om du slutar tänka och du börjar göra något annat än tänka så upphör du att existera.

Nej. Det var en implikation i min mening, inte en ekvivalens. Dvs, jag tänker, alltså finns jag. Men bara för att jag finns så behöver jag inte tänka. Jag kan alltså existera utan att tänka, men jag kan inte tänka utan att existara. Det enda jag kan veta, med absolut 100% säkerhet, är att jag finns.

Skrivet av Kilroy:

Alltså, man kan ha rätt eller så kan man ha fel.
Är det så du menar?

Evolutionsteorin är lika mycket en tyckarfråga som gravitationsteorin.

Visst kan man tycka vad man vill om den, det ändrar dock inte vad som är sant eller inte.

http://i.imgur.com/WixHA.jpg

Nej, det är inte alls det jag menar. Och ja, evolutionsteorin är lika mycket en åsiktsfråga som gravitationsteorin. Båda stämmer sannolikt väl överens med Sanningen. Läs mina svar här ovan så kanske du förstår vad jag försöker förmedla.

Förresten, hur bra källa har du till det där citatet?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zartax:

Problemet jag har med dina texter här är att de uttrycker sig aktoritärt när de säger att "Det här är inte en tyckarfråga, det här ÄR sant!". Dels är det fel och dels är det inte speciellt pedagogiskt, utom för de som redan är med på tåget. Ja, evolutionens vara eller icke vara är oberoende av vad vi tycker, men det är information som vi aldrig kan nå. Så hurvida den är sann eller inte blir en åsiktsfråga. Sen kan åsikterna vara olika bra underbyggda, där den för evolution är mycket, mycket bättre underbyggd än någon annan åsikt på det här området. Men förklara då DET istället för att aktoritärt gå in och säga att "Det här ÄR sant!".

Fast nu förutsätter du ju precis som jag talade om, någon sorts absolut "sanning" som man aldrig kan nå (eller åtminstone inte veta om man nått). En sådan sanning kan filosofer, matematiker och präster gotta sig med, men någon relevans för vetenskap har den inte. Så, ur alla praktiskt, för sinnesvärlden intressanta definitioner av "sann" blir det sannaste vi har vetenskapliga fakta och de teorier som sätter dessa fakta i ett sammanhang. Någon högre form av "sanning" finns inte, annat än som "njutningsmedel för akademiska tänkare".

Jag har inget behov av att säga att evolutionen är "sann". Jag påstår att den är ett "faktum", vilket den är. Men när folk gång på gång gör halmgubbar och påstår att jag talar auktoritativt om "sanningar" försöker jag vrida detta fåniga vapen ur deras händer genom att ge dem oväntat rätt: Sure, jag talar om sanningar eftersom du ändå inte kan påtala något som vi vet är "absolut sanning", därför att det som bäst efterapar dylika icke-konkreta sanningar just är fakta och teorier.

Att det är jag som är auktoritär håller jag naturligtvis inte med om. Den som påstår saker i stil med "teorier fungerar inte i verkligheten per definition" eller "vi vet inte om evolutionen är riktig därför att vi saknar felande länkar", etc, utan ett uns av fakta i ryggen är ju faktiskt de som leker auktoriteter. Den enda sanningsindikator de har är vad de säger. Vad jag säger kan däremot vilken fåntratt som helst få sig verifierat eftersom jag inte sitter och hittar på. Dvs raka motsatsen till att vara auktoritär.

Klar att jag upprepar "evolutionen är ett faktum och evolutionsteorin är teorin som förklarar detta faktum" gång på gång på gång eftersom folk inte läser innantill utan blåljuger rakt ut att jag skulle påstått att teorin är "sanning" i någon sorts absolut mening. Att folk inte läser innantill gör mig pisst, men jag varken är eller utger mig för att vara en auktoritet för det. Det kan varje läskunnig och normalbegåvad förstå.

Lade till citat.
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är rätt uppenbart att många i den här tråden saknar förståelse för många av orden som MBY använder. Det är väl inte helt konstigt men jag tycker att man som person har ansvaret att läsa på om ordens innebörd.