funderingar runt nytt grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Maj 2009

funderingar runt nytt grafikkort.

Hallåj, jo det är så att ja sitter i lite tankar om uppgradera eller skaffa mig CF. sitter idag på ett 6970sim ja är jäkligt nöjd med, men det börjar tappa lite på fps fronten i nyare spel vilket ja inte gillar. så ja funderar nu på om det är värt att leta efter ytterligare ett 6970 eller om ja tjänar mer på att köpa mig ett helt nytt kort? och vilket i sådanna fall?

ska läggas till att ja idag har 3 skärmar och skulle gärna vilja fortsätta spela vissa spel i eyefinity men är inget krav. skärmarna ja har är 1920x1080, spelar det mesta men blir mkt bf3 och dishonored nu så det är runt där kraven ligger. spelar ej bf3 i eyefinity kan tilläggas.

tackar för svar

Skickades från m.sweclockers.com

intel i7 2600k @4,5Ghz, Noctua NH-D15, 16Gb ram @1600MHz, Asus P8P67 Deluxe B3, Asus Geforce Gtx Titan, Corsair RM 1000W, Corsair 900D, Asus VE278Q, Asus PB278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag skulle nog vara frestad att välja ett nyare kort.

Men du får väl väga alternativen. Hur billigt kan du få ett 6970? Vad får alternativet kosta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Får du tag på ett beg. billigt 6970 så är det ingen dum idé. Nya kostar dom ju hutlöst mycket nu.

Bytte från 6950(upplåsta shaders till 6970) till 7970 och skillnaden är vääääldigt stor!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Jag säger att du bör satsa på ett nyare kort som t.ex. ett Nvidia 660Ti eller ett Radeon HD7950. Dessa kort håller ett tag framåt och maxar allt på BF3 som är bland de mest systemkrävande spelen idag.

Vad har du för budget?

660Ti: http://www.inet.se/produkt/5410012/msi-geforce-gtx-660ti-2048mb-oc

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av thereal_twisted:

Får du tag på ett beg. billigt 6970 så är det ingen dum idé. Nya kostar dom ju hutlöst mycket nu.

Bytte från 6950(upplåsta shaders till 6970) till 7970 och skillnaden är vääääldigt stor!

jo, va lite i de banorna ja tänkte också, nytt 6970 blir det inte utan får bli beg. i så fall.

Skrivet av Konditorn7:

Jag säger att du bör satsa på ett nyare kort som t.ex. ett Nvidia 660Ti eller ett Radeon HD7950. Dessa kort håller ett tag framåt och maxar allt på BF3 som är bland de mest systemkrävande spelen idag.

Vad har du för budget?

660Ti: http://www.inet.se/produkt/5410012/msi-geforce-gtx-660ti-2048mb-oc

jo efter lite forskning så lutar ja väll åt ett nytt kort, men då kommer ju frågan upp om hur lång tid det tar innan amd släpper en ny serie? om det är värt att köpa 7950 eller 7970 nu eller om det finns några rykten om en ny serie? jag har då inte hittat några men kanske inte letat bra nog. men eftersom jag inte har nån panik med nytt kort så skulle ja kunna vänta några månader som det skulle dyka upp en ny serie. Budgeten ligger väll runt 2000-3000 mer om det verkligen är värt de extra pengarna.

tanken från början var att köpa ett 6970 till och köra de båda vattenkylt eftersom jag vill hålla ljudnivån nere lite iaf när man inte spelar, och mitt sapphire 6970 med ref. kylare kan låta rätt högt ibland. men om man ska köra vattenkylt på båda korten så blir det ju dyrar en att bara köpa ett nytt kort men en kylare som är tysare redan från början.

intel i7 2600k @4,5Ghz, Noctua NH-D15, 16Gb ram @1600MHz, Asus P8P67 Deluxe B3, Asus Geforce Gtx Titan, Corsair RM 1000W, Corsair 900D, Asus VE278Q, Asus PB278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Wolfie91:

jo, va lite i de banorna ja tänkte också, nytt 6970 blir det inte utan får bli beg. i så fall.

jo efter lite forskning så lutar ja väll åt ett nytt kort, men då kommer ju frågan upp om hur lång tid det tar innan amd släpper en ny serie? om det är värt att köpa 7950 eller 7970 nu eller om det finns några rykten om en ny serie? jag har då inte hittat några men kanske inte letat bra nog. men eftersom jag inte har nån panik med nytt kort så skulle ja kunna vänta några månader som det skulle dyka upp en ny serie. Budgeten ligger väll runt 2000-3000 mer om det verkligen är värt de extra pengarna.

tanken från början var att köpa ett 6970 till och köra de båda vattenkylt eftersom jag vill hålla ljudnivån nere lite iaf när man inte spelar, och mitt sapphire 6970 med ref. kylare kan låta rätt högt ibland. men om man ska köra vattenkylt på båda korten så blir det ju dyrar en att bara köpa ett nytt kort men en kylare som är tysare redan från början.

Aha okej, vad jag vet så ryktas det inte om någon ny serie än. Det kommer att hända, men än så länge håller dessa kort dagens standard och lite mer.
Kör själv ett MSI 660Ti och kan säga att det är förvånansvärt tyst! (Även i load) Referenskylare låter ju mer på grund av hur de är uppbyggda vilket MSI, Asus, Gigabyte har löst och samtidigt att få dem effektrivare.
Själv anser jag inte att det är värt att köra vattenkylning på grafikkort då de vanligtvis aldrig behöver ligga i sådan hög load för att utveckla den värmen. Samt att det finns läck-risker med att jobba med vattenkylning.

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Jodå, AMD's 8-seris är på gång, kan bli lansering runt årsskiftet.

Hur länge det tar från lansering till att man i praktiken kan få tag på kort vet man dock aldrig.

Nytt från nvidia lär ta ett tag då deras senaste kort inte funnits på marknaden så länge ännu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2012

bara att googla HD 8000 så får man upp lite fakta, men det mesta är lite luddigt tkr jag

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

7 serien har faktiskt vart med såpass länge nu så det bör vara dags runt årsskiftet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Maj 2009

okej, kanske kan hållamig fram tills att det dyker upp lite mer fast info om nya serien då. årsskiftet är ju inte så långt borta så kanske dyker upp nån info där runt iaf. hoppas går ju alltid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Jo, men det lär finnas flera olika bios versioner. Läs där på ROG forumet, står mkt matyttigt