AMD tappar på processormarknaden – nu under 17 procent

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Synd...Men det går ingen nöd på AMD, dom gör utomordentliga grafikkort och dom skall ju göra komponenter till det nya Playstation 4 (Förmodligen).

även xbox och wii u med

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Trist, monopol är aldrig bra men så länge ingen gör det bättre än Intel är det svårt att undvika.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

tragiska siffror :/

Visa signatur

CPU: Intel 8700k. MB: ASUS ROG STRIX Z370-i gaming. RAM: CORSAIR 16GB 2133MHZ VENGEANCE LP GFX:. Gigabyte 1080 Gtx. SSD:Samsung SSD 970 evo 250GB. SSD: SAMSUNG SSD 960 evo 1tb. PSU:Corsair SF600 600W 80+ Gold Chassi: Louqe GHOST S1. OS:Windows 10 pro
Konsoler: PS2, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox one s, Nintendo switch sega mega drive, amiga 500,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Phenom II X6 är princip den bästa processorn som AMD har tillverkat. Den gick ut för tidigt..

Det är väl FX-8350 ändå.. Om du inte menar "för sin tid", för isåfall röstar jag på nån tidig Opteron eller Athlon 64. Kanske Athlon 1Ghz.

Permalänk
Medlem

Varför släpper inte bara AMD en 10-kärnig CPU och döper den till Extreme Edition with more cores than Intel offers?

Och sen med en TDP på 300W och grundklock på 4.0GHz.
Den spöar 3960X i Cinebench och brinner upp så elmor tittar fram med kväve.

Det skriker ju nästan: Taaake my money!!
Nä.. istället fortsätter dom med att sälja husvagnar och hoppas på att folk inte vill ha husbil/Intel..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Synd...Men det går ingen nöd på AMD, dom gör utomordentliga grafikkort och dom skall ju göra komponenter till det nya Playstation 4 (Förmodligen).

Läste någonstans att dom till och med ska ha en modifierad A10 i PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De verkar ju inte ta så kloka beslut heller. Som att lägga ner linuxutvecklingen - då tappar de även servermarknaden...

För mig hade ett FM2-system med någon GNU/Linux-dist varit ett trevligt alternativ. Synd att AMD minskar stödet för sin hårdvara i GNU/Linux-världen.

http://www.h-online.com/open/news/item/AMD-drops-proprietary-...

Permalänk
Medlem

Om de hade kommit ut lite matx/mitx am3+ moderkort hade dom nog fått lite fler köpare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så kan det gå då haspen inte är på.

AMD har ju inte kunnat konkurrera med Intel på senaste, så detta är ju precis vad man hade förväntat sig, dock så får man väll hoppas deras trinity, osv går bättre än bulldozer etc.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

För mig hade ett FM2-system med någon GNU/Linux-dist varit ett trevligt alternativ. Synd att AMD minskar stödet för sin hårdvara i GNU/Linux-världen.

http://www.h-online.com/open/news/item/AMD-drops-proprietary-...

Jag tänkte även på detta:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTIyMDQ

Permalänk
Medlem

:(

Trist. Har ju förvisso nästan alltid föredragit Intel som processortillverkare då de haft bästa processorerna för mina ändamål, men det behövs konkurrens och AMD gör väldigt bra produkter. Känns som hela AMDs organisation är i skakning. Hoppas att de kan kontra lite här framöver. Det var inte så länge sen så var AMD mycket bättre än nvidia också, nu känns det som de tappat fotfästet. Bara de håller sig kvar i matchen. Nya ARM utvecklingen kanske kan ge ett rejält uppsving. Hoppas på att se mer AMD framöver, även om mitt val ligger på Intel+nvidia just nu.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

Vad är gränsen för monopol ? 90-95% någonting har jag för mig.
Om det kommer till den punkten att intel har monopol tvingas de att sära på företaget.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Hoppas PS4 får fart på AMDs marknad

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mackeee:

Vad är gränsen för monopol ? 90-95% någonting har jag för mig.
Om det kommer till den punkten att intel har monopol tvingas de att sära på företaget.

Monopol är dessvärre inte illegalt i den förutsättningen att intel skulle vara tvingade av lag att bryta upp bolaget. Dock kan ju alltid någon handelsdomstol försöka tvinga dem till det. Dock kommer de bara flytta säte till ett annat land om så vore.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Helt korrekt. För att dra ett riktigt bra exempel; Hadde Steve Jobs jobbat på AMD från start, hadde intel konkat för ca 15år sedan.

HADE

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Avstängd

Problemet är att de inte finns på Extreme avdelningen längre. alla går oftast efter den bästa CPUn när de ska välja intel vs AMD.

vad som är ännu mer synd är att intel borde betala AMD mer för deras manipulation av marknaden under 2000- 2007. de mutade datorförsäljare som Dell, att bara använda intel även fast AMD sprang varv runt intel i effektivitet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Tråkigt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Artikeln poängterar något som folk verkar glömma när de försöker försvara AMDs nuvarande CPUer.

Att AMDs olika Bulldozers 'nästan' klarar av att hänga med upp i Intels konsument-toppskikt i 3770k är sant och de är även prissatta en aning under dessa. Men de åstadkommer det med en strömförbrukning och TDP som genom alla marknadssegment är 20-50% över dess av Intels motsvarighet. Så om man inte bor hemma (tror att el är gratis) eller har gratis el och man vill ha någorlunda välkylda tysta burkar hemma kommer detta resultera i att du ändå får betala mer för att kyla dem bra/tyst och mer för att driva dem.

AMD har satt sig själva i den här situationen. De har lanserat sina 2 senaste CPU/APU line-ups för optimistiskt prissatta och sedan spenderat pengar på PR för att försöka få dessa att verka skäliga (läs : lögner).

Om de hade prissatt aggressivt till att börja med, mer realistiskt till hur deras produkter presterar hade det kanske sett annorlunda ut idag. Istället försöker de nu i efterhand dumpa priserna på både CPU/APU/GPU en gång i veckan medan alla förlorar förtroendet och ser hur desperata de är (dålig PR, PR inception).

Och till följd av hur de har skött allt med PR på senaste tiden (1år+) och samtidigt misslyckats pga av detta kan iaf jag inte tycka synd om dem. Men självklart är det inte bra med Intel/(nVidia) monopol då dessa redan visat klara tecken på att hålla på produkter längre / inte sänka priser när nu detta tillåts i avsaknaden av riktig konkurrens.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är för att blizzard lyckats låsa in sig på en tråd sedan mop.
Därför är det viktigt med hög klockfrekvens på huvudtråden och resten behöver knappt jobba.
Och därför du ser så lite total cpu användning för en tråd flaskar innan du kan nyttja andra trådar.

Ja, jag vet. Poängen var väl mer att man sällan sitter och spelar spel som drar 100% CPU på alla kärnor, och då kommer man inte heller upp i den där maximala strömförbrukningen som syns i stresstester.

Om en CPU drar 100W mer än en annan, men man i praktiken bara använder halva effekten, 50W och bara i 4h av dygnets 24, 8,33W per dygn, så blir det inte många kronor per år som det skiljer. Det tjänar man in på billigare inköpspris.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Beställde en FX-8350 från Inet igår. Ny mammabräda + nya minnen är inköpta sedan tidigare:)

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Det kommer inte bli bra om amd går i konkurs för intel har inget motstånd i procesor marknaden och intel kommer höja priserna när amd dör hellt

Visa signatur

Hej

Permalänk

Jag har själv en amd det är amd phenom II X6 1055t lite gammal men dom säger att den är bättre en fx ?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Tråkigt men dom har sig själva att skylla egentligen.

Min nästa uppgradering blir nog AMD iallafall för att hålla ner kostnaden lite

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Dom är billigare en intel iallafall

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av kyro2:

Beställde en FX-8350 från Inet igår. Ny mammabräda + nya minnen är inköpta sedan tidigare:)

Jag ska också köpa FX-8350 och en ny mammabräda när pengarna har rullat in! Jag har minnen och ett chassi här i rummet som jag knappt kan vänta med att öppna. (Väntar tills jag har alla delar så jag kan bygga ihop det!) Vad blev det för minnen/mobo?

Permalänk

Är fx 8350 bra många säger att fx är en fail från amd

Visa signatur

Hej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

De har haft en del motgångar det senaste. Hoppas det inte är för sent att styra om skeppet mot djupare vatten så inte Intel får monopol på marknaden. Vore inte så bra.

Djupt vatten är de redan på, de ska snarare ta sig mot grundare om de ska få fäste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Phenom II X6 är princip den bästa processorn som AMD har tillverkat. Den gick ut för tidigt..

Håller med!

Dom borde finslipat på Phenom och gjort den mindre och energisnålare med effektivare klocka på mhz'en!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Djupt vatten är de redan på, de ska snarare ta sig mot grundare om de ska få fäste

Skickades från m.sweclockers.com

Där de har fäste just nu gör dem inte gott varför de borde flyta vidare mot nya mål vilket ger dem chans att sno åt sig några marknadsandelar från Intel

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Måste säga att AMDs agerande kring Linux känns totalt korkat.

1. Linux har traditionellt varit effektivare än Windows på att hantera multicore-system, detta är sant även idag även om Microsoft tog ett rejält kliv närmare med kärnan i Vista/Win7. Ett sätt att se detta är bara att studera benchmarks, AMDs CPU-er med svagare men fler kärnor (jämfört med Intel) presterar relativt sätt bättre på Linux än Windows
2. AMDs ARM satsning för servers. Tänker de köra dessa system på Windows RT??? Denna satsning är DOA utan riktigt bra Linux-stöd.
3. Dagens servers. Opteron kan naturligtvis köras på Windows, men på servers är Linux en väldigt stor spelare så varför ignorera AMD hela denna marknad?
4. En marknad som många kanske inte vet så mycket om, men som är en väldigt stor marknad räknad i hur mycket den omsätter, är TeleCom. Här migrerar man nu från traditionella RTOS/embedded OS till Linux. Som del i detta har denna marknad gått från att helt domineras av PowerPC (en CPU jag jobbar mycket med) till att allt mer köras på x86 då x86+Linux är en betydligt mycket mer mogen produkt jämfört med PPC+Linux (tyvärr) + att dessa system kan inte ha CPU:er som drar mycket mer än 30-40W och idag har Intel snabbare CPU:er i detta segment jämfört med PPC. Intels stora intresse i Linux kommer dels från servers och data-centers men definitivt också från denna marknad.

Så hur kan AMD helt ignorera Linux när det är en marknad som växer enormt mycket just, även utanför Android?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer