i7 3770K - Unlocked - Ivy Bridge <-- VS --> i7 2600K Unlocked ?

Permalänk
Inaktiv

i7 3770K - Unlocked - Ivy Bridge <-- VS --> i7 2600K Unlocked ?

Jag skulle vilja att någon kunnig kan förklara fördelarna och skillnaderna mellan i7 3770K Ivy Bridge (unlocked) och i7 2600K (unlocked). Jag fick kortslutning för ett tag sedan vilket tog kål på nästan alla komponenter, och sedan jag valde att byta upp mig till ett helt nytt moderkort utanför garantin (Asus Maximus V Extreme - Ivy Bridge) så har teknikern rekommenderat 3770K istället för mitt förra 2600K.

Jag hann dock inte fråga honom just varför han rekommenderade 3770'n till det nya Asus kortet, men blev nyfiken, så jag postar min fråga här.
På vilket sätt arbetar 3770K till skillnad mot 2600K? Vilka är fördelarna?

Permalänk
Medlem

3770K är en modernare motsvarighet till 2600K.

3770K bygger på en modernare arkitektur och tillverkningsprocess. 3770K är lite snabbare och lite strömsnålare, den har dessutom lite mer användbar integrerad grafik.

Läs swecs recension.

Permalänk
Inaktiv

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

3770K är en modernare motsvarighet till 2600K.

3770K bygger på en modernare arkitektur och tillverkningsprocess. 3770K är lite snabbare och lite strömsnålare, den har dessutom lite mer användbar integrerad grafik.

Läs swecs recension.

Du menar nog 2700K som är föregångare till 3770K. 2600K har lite lägre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/jerryswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerryswe:

Du menar nog 2700K som är föregångare till 3770K. 2600K har lite lägre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

2700K släpptes ½~1 år efter 2600K, med enda skillnaden att multipeln hade höjts ett steg. Intel brukar göra så. Dom gör det antagligen med Ivy Bridge också. Om dom gör det med 3770K så kommer den nya modellen att vara närmaste motsvarighet till 2700K.

Permalänk

Glöm inte att du överklocka 2600k högre pga. värmen från 3770k. Men om du håller dig kring typ runt 4.5ghz så köp nya ivy.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

2700K släpptes ½~1 år efter 2600K, med enda skillnaden att multipeln hade höjts ett steg. Intel brukar göra så. Dom gör det antagligen med Ivy Bridge också. Om dom gör det med 3770K så kommer den nya modellen att vara närmaste motsvarighet till 2700K.

Har Intel någon som helst anledning att släppa sådana processorer som 2700K? Jag har ju en själv men det är för att just 2700K var på REA men så vitt jag vet så ska 2700K klockas lika bra som 2600K så vad är meningen?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Har Intel någon som helst anledning att släppa sådana processorer som 2700K? Jag har ju en själv men det är för att just 2700K var på REA men så vitt jag vet så ska 2700K klockas lika bra som 2600K så vad är meningen?

De klockar inte lika bra, OFTAST är det bättre binning på de senare versionerna, bättre tillverkningsprocess. Min i7 2700 gär 5ghz utan problem, något som måpnga 2600 har problem med. Frågan är ju vad man ska ha 5ghz till bara

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Har Intel någon som helst anledning att släppa sådana processorer som 2700K? Jag har ju en själv men det är för att just 2700K var på REA men så vitt jag vet så ska 2700K klockas lika bra som 2600K så vad är meningen?

Dom är binnade högre. Så även om variationen är stor så bör en genomsnittlig 2700K klocka bättre än en genomsnittlig 2600K.

Personligen skulle jag inte betala många kronor för den lilla skillnaden, men om man vill ha en Intel-CPU med hög frekvens så är det 2700K som gäller.

Men om man klockar måttligt, i jakt på prestanda; då är Ivy Bridge bättre. Högre IPC gör att man kan stanna ett par multipler lägre, och ändå få samma prestanda. Så temperatur är inget problem.

Permalänk
Inaktiv

En Ivy Bridge 3770K i 47x motsvarar den tidigare 2600K i 48,5x ca när det kommer till benchmarks. Dock kräver 3770'an seriös kylning och försiktighet med volten då man överklockar pga att den alstrar mer värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

En Ivy Bridge 3770K i 47x motsvarar den tidigare 2600K i 48,5x ca när det kommer till benchmarks. Dock kräver 3770'an seriös kylning och försiktighet med volten då man överklockar pga att den alstrar mer värme.

Fast den alstrar bara mer värme om man envisas med att klocka högt. Över säg 4,3GHz eller ngt i den stilen typ.

Permalänk

Om jag skulle köpa Ivy Bridge så skulle jag delidda den.
http://www.overclock.net/t/1309867/short-and-direct-delid-gui...
Alltså byta ut skitpastan under värmespridaren till en bättre pasta. Det kan ge en dramatisk temperatursänkning.
Finns folk som har fått 20c lägre temps.
Men jag vill inte ha någon pasta alls där, utan jag vill ha lödning (som intel har kört med förut), så jag kommer aldrig köpa en CPU som har kylpasta under IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Om jag skulle köpa Ivy Bridge så skulle jag delidda den.
http://www.overclock.net/t/1309867/short-and-direct-delid-gui...
Alltså byta ut skitpastan under värmespridaren till en bättre pasta. Det kan ge en dramatisk temperatursänkning.
Finns folk som har fått 20c lägre temps.
Men jag vill inte ha någon pasta alls där, utan jag vill ha lödning (som intel har kört med förut), så jag kommer aldrig köpa en CPU som har kylpasta under IHS.

Om överklockning är det primära så förstår jag att man tänker så. Själv bryr jag mig mer om prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Om jag skulle köpa Ivy Bridge så skulle jag delidda den.
http://www.overclock.net/t/1309867/short-and-direct-delid-gui...
Alltså byta ut skitpastan under värmespridaren till en bättre pasta. Det kan ge en dramatisk temperatursänkning.
Finns folk som har fått 20c lägre temps.
Men jag vill inte ha någon pasta alls där, utan jag vill ha lödning (som intel har kört med förut), så jag kommer aldrig köpa en CPU som har kylpasta under IHS.

Bra val tycker jag. Kan för övrigt berätta att när jag hämtade ut min nya 3770K (och hela datorn) från databutiken och kom hem, var det första jag tänkte att "jag skulle aldrig ha bytt processor" efter att ha mätt tempsen. Den visade nämligen 40 i idle (PÅ STOCK CLOCK). Efter några dagar tänkte jag att även om 3770K är varmare än 2600K så måste det ha blivit en slarvig montering av teknikern. Jag plockade isär vattenkylaren från processorn och tog fram kaffefiltren och T-röden.... var supernoga med att få bort varenda minsta partikel från kylpastan de hade använt... efter att den såg nyblänkande och oanvänd ut tog jag fram min gamla pålitliga AS5 tub som jag haft i kylskåpet sedan 3 år tillbaka.... drog på en tunn linje 1,5 cm lång ungefär och 2 mm bred. Rakt ner med vattenkylaren igen och snurrade en aning på kylaren till höger och vänster 4-5 gånger ända tills skruvarna var helt åtdragna. Det första jag gjorde när jag kom in i windows igen var att mäta temperaturerna som hade sjunkit markant redan på ny applikation, även fast Arctic Silver 5 tar 8 dagar för att fungera optimalt.

Detta får mig såklart att dra mig från att lämna in mina grejer i fortsättningen

Jag skulle rekommendera alla att lära sig byta ut kylpastan (även på stockkylare) eftersom det kan vara A och O. Sedan vad man använder för pasta är väl mest en smaksak, men det är väldigt viktigt att man är renlig, försiktig och använder rätt teknik när man hanterar processorn. Detta med lödning låter även intressant.

Permalänk
Medlem

Var inte Ivy Bridge en krympning av Sandy bridge och inte en ny arkitektur? I vilket fall som helst är det hugget som stucket. Tror inte någon av dom kommer flaska i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Var inte Ivy Bridge en krympning av Sandy bridge och inte en ny arkitektur? I vilket fall som helst är det hugget som stucket. Tror inte någon av dom kommer flaska i första hand.

Krympning, lägre tdp, lägre strömförbrukning. och lite högre ipc, samt pci-e 3.0 så lite bättre på alla kanter. Doc inte någon större skillnad så det skulle vara värt att uppgradera från SB till IB.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w