Vanligt grafikkort med "Proffs"-funktioner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Vanligt grafikkort med "Proffs"-funktioner?

Hej,
Jag har sådan vånda över köp av grafikkort. Mycket eftersom jag inte har så mycket kunskap som verkar behövas. Men kunskap finns här på forumet så det kanske löser sig

För det första: Jag är ingen gamer. Bryr mig inte om nyaste spelen eller att köpa ett gfx-kort som klarar bästa spelen på högsta settings.

Däremot har jag inget emot att köpa ett vasst vanligt/gaming-kort om det så att säga uppfyller mina övriga önskningar. Gaming-korten är som jag förstått det billigare än de mer professionella korten men har ändå gott om pulver.

I vilket fall.

Dels vill jag vill köpa en rejält fläskig skärm. Gärna med hög upplösning och bra kvalité. Har kikat på klassen U3011 men det är mycket pengar. Skulle det finnas möjlighet att köra med två skärmar är det bra. Gärna issåfall skärmar med så liten kant runt bildytan som möjligt. Med det som utgångspunkt kommer vi till gfx-kortet.

När det gällr gfx-kortet är det följande jag kommer pyssla med:
Jag kommer....

• ...mestadels jobba i windowsmiljö. Kanske Windows 8, har inte bestämt mig ännu.

• ...jobba med fotoredigering i Photoshop

• ...jobba med diverse olika CAD-program inom byggdesign. Exempelvis Achicad, Tekla Structures, Autodesk revit och Bentley Microstation.

• ...jobba med Premiere Pro CS6 och då är det FullHD-material där jag applicerar en del effekter som exempelvis stabilisering och färgkorrigering.

Dom två översta punkterna är jag inte brydd över. Där funkar det mesta.
Däremot de två nedersta punkterna är de jag är fundersam över.

När det gäller CAD-programmen är jag främst ute efter snabb realtidsrendering av modeller så att det inte slöar och hackar när man roterar och donar.
När det gäller Premiere Pro så vill jag förståss att scrubbning och preview skall gå smidigt med mycket FullHD-material tillsammans med effekter men även att encoding går snabbt och smidigt.

Låter som Quadro-kort kan tyckas. Men eftersom jag ännu så länge inte gör detta på professionell nivå samt att ett quadro-kort med lite mer prestanda kostar väldigt mycket pengar så känns det inte som ett steg jag riktigt är beredd att ta.

Ett Quadro 2000 kostar runt 4000kr och det är väl det jag som privatperson vill satsa. Men enligt det jag läst på nätet är Quadro 2000 inte speciellt snabbt.

Och det är här jag funderar lite på vad jag får för vanligt/gaming-kort för dessa pengar som även kommer fungera bra i de tillämpningar jag nämner ovan? Alltså kort som har stöd för de funktioner som CAD-programmen använder och de funktioner som Premiere Pro använder.

Försöker jämföra specar, men det är svårt att få en blick över vad specarna betyder.
Vissa Quadro-kort har bara ca 200 CUDA-cores, men verkar enligt vissa (som har kunskap?) prestera bättre än gaming-kort som har flera hundra fler CUDA-cores. Så det är fler saker som spelar in här som jag nog inte förstår.

Därför hoppas jag att det är någon där ute som förstår och kan peka på ett gfx-kort som har de funktioner jag behöver. Någonstans i prinsklass runt 3-4000kr får jag nog acceptera.

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Här är ett kort som har rikligt med minne och snabb som attan
http://www.inet.se/produkt/5410013/gigabyte-geforce-gtx-680-4...
Ser ingen anledning att köpa ett quadro kort om du inte är ekonomiskt oberoende, de presterar inte bättre än vilket annat kort som helst, jag har själv gått från quadro kort sedan ett par år tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

Skall du ha funktion till Cad kort så är vad jag testat mig fram inte spelkorten något att ha. Begränsningen ligger i drivrutinerna. Värt att veta är också att många cad-program stödjer 3d accelerering väldigt dåligt. Prestandan blir i vissa fall liten mot investeringen.
Många konsulter jag pratat med har helt skippat accelereringen via GFX i sina cad burkar och satsar pengarna på snabba cpuer och mycket ram istället.
Verkar för övrigt vara så att många CAD program känns väldigt dåligt prestandaoptimerade.

Vill du ändå ha något så föreslår jag att du kollar på programtillverkarens hemsida samt googlar lite om just de programmen som känns som nyckel program

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av R00t:

Ser ingen anledning att köpa ett quadro kort om du inte är ekonomiskt oberoende, de presterar inte bättre än vilket annat kort som helst, jag har själv gått från quadro kort sedan ett par år tillbaka.

Det är ett renodlat gamingkort. Kommer inte hjälpa honom alls. Både amd-kort och äldre nvidiakort är bättre på GPGPU vilket verkar vara det som TS är ute efter. Däremot har jag ingen aning om vad för kort som är bra för de programmen....

Qnix QX2710 @ 96 Hz, Msi GTX 780 Gaming @ 1176 Mhz, i5-4670K @ 4,4 Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av R00t:

Har också kikat på det kortet. Har det funktioner tror du som kan användas av Premiere Pro CS6?

För övrigt ser det ut som man måste binda fast datorn i golvet när det där börjar flåsa på.... jäklar alltså vad många fläktar

Tack för input

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Triton242:

Skall du ha funktion till Cad kort så är vad jag testat mig fram inte spelkorten något att ha. Begränsningen ligger i drivrutinerna. Värt att veta är också att många cad-program stödjer 3d accelerering väldigt dåligt. Prestandan blir i vissa fall liten mot investeringen.
Många konsulter jag pratat med har helt skippat accelereringen via GFX i sina cad burkar och satsar pengarna på snabba cpuer och mycket ram istället.
Verkar för övrigt vara så att många CAD program känns väldigt dåligt prestandaoptimerade.

Vill du ändå ha något så föreslår jag att du kollar på programtillverkarens hemsida samt googlar lite om just de programmen som känns som nyckel program

Jag hade tänkt satsa på en "Intel Core i7 3770K 3,5Ghz" och "CORSAIR CMZ32GX3M4X1600C10 (Ver2.2)(XMP) 32GB ( 4x 8GB )". Eller är det helt andra processorer och minne du menar?

Jo, jag har kollat på tillverkarnas sidor, och det är bara Quadro dom snackar om hela tiden. Och då förståss helst Quadro5000 med Tesla-kort bredvid. Men med mina små finanser skulle det hamna på ett Quadro2000 och det skall tydligen inte vara speciellt "fräsigt".

Tack !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Kuvion:

Det är ett renodlat gamingkort. Kommer inte hjälpa honom alls. Både amd-kort och äldre nvidiakort är bättre på GPGPU vilket verkar vara det som TS är ute efter. Däremot har jag ingen aning om vad för kort som är bra för de programmen....

När det gäller Adobe har man nytta utav kortet. Men till CAD är det en helt annan värld.

Skrivet av khol:

Har också kikat på det kortet. Har det funktioner tror du som kan användas av Premiere Pro CS6?

För övrigt ser det ut som man måste binda fast datorn i golvet när det där börjar flåsa på.... jäklar alltså vad många fläktar

Tack för input

Adobe ska det inte vara några problem med.

Det finns ju dessa annars
Quadro 4000 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605011
Ett Quadro 5000 kostar aningen mer: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605012
Firepro http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761704#extra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Kanske jag skulle börja med att bara använda det inbygda grafikkortet som verkar finnas (?) i i7'an och se hur väl CAD-programmen presterar med ren CPU-kraft. Och efter det avgöra vad för typ av gfx-kort jag kan tänkas behöva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2007

Har det blivit någon dator ännu?
Jag är nämligen lite nyfiken då jag sitter och ska köpa en dator till jobbet för att hantera Bentley-ritningar i ett projekt.
Vill inte lägga mer än nödvändigt men jag tycker att jag får föga hjälp av programtillverkarens rekommendationer som ser väldigt låga ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Det som skiljer är drivrutinerna som någon sa... Vad jag hört borde det gå att antingen tanka ner modifierade drivrutiner eller flasha om ett spelkort för att få de funktionerna quadro/firepro korten har. Det blir säkert timmars läsning... men man kommer garanterat billigare undan den vägen.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Ifall Det är till GPGPU så är 7970 det bästa kortet sen kommer 7950 eller GTX 580.

Inte riktigt säker mellan 7950 och 580 men har för mig att 7950 är bättre.

GTX 600 serien är inte bra på GPGPU.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Sukakka:

Har det blivit någon dator ännu?

Hej,
Ja, min gamla dator höll på att braka ihop helt så jag fick lite panik och köpte grejer så jag iallafall kunde få igång datorn. Men jag har ännu inte köpt något grafikkort. Känner att jag måste läsa på lite mer först.