Spelförsäljningen i fritt fall – minus 25 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

finns inget Tråkigt med detta, Konsoler o Fysiska kopior ska dö ut. i högsta grad konsolerna.

Fysiska kopior får inte dö ut, jag gillar fysiska kopior!
Även i musikform!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Uråldrig spelkonsoller där det cirkulerar massa rykten om uppdateringar gör det ju inte ett dugg konstigt att försäljningen dyker.

Angående spelen så har de väl mest släppt skit ändå. Warfighter har vad jag kan se fått fruktansvärt dålig kritik.

Så säljer man gamla utrustning och dåliga spel så får man ju vänta sig dålig försäljning också. Men den logiken har kanske inte riktigt nått fram till alla större mediabolag. Eller Västtrafik...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE="finns inget Tråkigt med detta, Konsoler o Fysiska kopior ska dö ut. i högsta grad konsolerna. /QUOTE"]

Jag håller till fullo med dig angående konsolerna - de är bara inlåsta hemska monopolistiska gamla skithögar som säljs till folk som är för bekväma för att bry sig om vettigheter (och det faktum att vissa idioter till utvecklare endast släpper vissa trevliga spel till dessa skithögar, rdr host host).

Fysiska kopior kan försvinna om och när de digitala spelen utan undantag är HELT DRM fria (ja det innebär inget steam obligatorium, origin eller liknande trams). Den enda digitala tjänsten jag funderat på att handla ifrån är GOG.com i och med att de tydligen skall vara helt fria från DRM (Detta sattyg och uppkomst till all sort ondska - du äger inte produkten utan har bara köpt en nyttjande licens som kan dras in så fort vi önskar det och endast kan användas på våra villkor......, ni kan ta och stoppa ¤%&&¤"¤/#").

Permalänk
Medlem

Kanske folk även är trötta på generiska releaser av samma sorts spel hela tiden. Medal of honor 13, Fifa 83 och så vidare. Publishers har dummat ned spel så mycket eller "streamlinat/mainstreamat" som de kallar det, så folk inte ser nya ideer eller nytänkande i spelvärlden i dag utanför Kickstarter där folk vågar ta risker.

Tråkigt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Ja men alla har ju en konsol redan....konstigt då

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

I oktober förra året släpptes bland annat:

  • Batman: Arkham City (Xbox 360)

  • Forza Motorsport 4 (Xbox 360)

  • Batman: Arkham Asylum 2 (Xbox 360)

  • Battlefield 3 (PC/PS3/Xbox 360)

  • Rage (PC/PS3/Xbox 360)

Källa.
Jag är iallafall inte förvånad över att det gick bättre förra året?

Permalänk
Medlem

Ja så går det när man gör en konsoll med en planerad livstid på 10 år. Jag hoppas att de går tillbaka till en planerad livslängd på 5-6 år som tidigare konsoller. Problemet då är att de inte kan sätta in så bra hårdvara eftersom konsollen skulle kosta för mycket, vilket resulterar i mer gnäll på forumen. Hur de än vrider och vänder på det så blir ingen nöjd.

Permalänk
Medlem

lol, nyheten säger ju ingenting då dom inte räknar med digitala försäljningen, det SKA säljas mindre fysiskt då fler köper digital för varje dag.. makes sense

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

I oktober förra året släpptes bland annat:

  • Batman: Arkham City (Xbox 360)

  • Forza Motorsport 4 (Xbox 360)

  • Batman: Arkham Asylum 2 (Xbox 360)

  • Battlefield 3 (PC/PS3/Xbox 360)

  • Rage (PC/PS3/Xbox 360)

Källa.
Jag är iallafall inte förvånad över att det gick bättre förra året?

Sen var nog Dead island, Driver: San Francisco, TrackMania 2: Canyon,Gears of War 3, F1 2011, Magicka och FIFA 12 fortfarande på tapet då med.

Permalänk
Medlem

Förra året var ett bland dom bästa spelåren på länge, så det är ju inte så konstigt att det såldes sämre det här året som enligt mig har varit ganska torr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har Sweclockers börjat med Aftonbladets rubriker nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mer säljs ju digitalt och sen kommer det titalar i olika omgångar. Det samt att det inte är mycket nytänk på marknaden lär ju göra att det blir en hel del variationer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Gör bättre spel, så ökar försäljningen garanterat. Tänk vilka enkla lösningar det finns på problemen ibland.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så hyr man ju bara spelen från steam, man hyr dom visserligen på livstid till en engångssumma men fortfarande inte så att spelen "säljs" vilket är en del av anledningen till att de inte dyker upp i sån här statistik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

Det är väl helt naturligt när den digitala försäljningen ökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Steam släpper inte dom siffrorna så det är svårt för dem att räkna på det.

Det är väl inte så konstigt att försäljningen börjar minska på konsolerna. De har funnits länge nu och många har dem redan.

Jag köper alltid digitalt även andra som jag känner.

Och många orkar inte köpa konsol nu när det inte alls är långt kvar till nästa Gen konsoler.

Permalänk
Medlem

Jag blir så frustrerad när jag läser sådana här nyheter. Det är rätt uppenbart för alla som är intresserade av spel och spel-nyheter att marknaden flyttar mer och mer över till digital försäljning för varje månad, det har gått väldigt fort dem senaste 2 åren.

- PC: Steam, Origin, GoG, Desura, eller direkt från tillverkaren (som händer mer och mer. Några bra exempel är t.ex Blizzard (WoW:MoP, Diablo 3) eller ArenaNet (Guild Wars 2)).

EDIT: Jag kom ihåg en kul jämförelse här... De rapporterade fysiska försäljningarna på WoW: Mists of Pandaria var 600 000-700 000 första veckan, medans den totala försäljningen samma vecka var 2 700 000. Dvs 2 000 000 (74%) var digital försäljning, där Blizzard fick in pengarna direkt utan att passera någon mellanhand.

- PC: "Free 2 play" är ett vinnande koncept. Många online spel går över till den här modellen där det är gratis att spela men det finns massa grejer inuti spelet som man kan köpa, här går alla pengar direkt till tillverkaren. Några lysande exempel är Riot (Leauge of Legends), Valve (Team Fortress 2, Dota 2).

- Konsoler (Xbox360, PS3, Wii, NDS, Vita): Alla konsoler har nu för tiden digital försäljning och hur mycket som säljs därigenom fortsätter bara att gå uppåt med åren som går. Samtidigt så har de stora namnen Xbox/PS3/Wii föråldrats och deras vanliga spel är inte lika intressanta längre.

- Mobil gaming / social gaming: Den här marknaden dök upp från ingenstans och exploderade direkt. Oräkneliga antal spelar gärna spel på sin mobil, surfplatta eller direkt i Facebook. Här kan det handla om free to play spel med minitransaktioner eller spel man köper för en fast summa, men i regel så gäller det att allting handlar om digital försäljning.

Att fysisk försäljning av spel går ner är ingen överraskning och det är inte en indikation att spel försäljningen går neråt. Jag tror snarare att den totala spel försäljningen har ökat.
Jag tycker den här rapporten från NPD Group är jämförbar med en rapport som säger att "försäljningen av CD-skivor går neråt". Ja, klart som fan den gör. Meningslösa fysiska medier som vi bara använder för att överföra data till en apparat. Lika bra att all försäljning flyttar mer och mer mot det digitala så slipper vi mellanhänder och onödiga kostnader.

Först föll musik till det digitala, nu spel och sist; film. Det blir inget nytt format efter Bluray, det tror iallafall jag.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Kanske för att konsolerna kom ut när jag fortfarande gick i skolan och de nya "stora" speltitlarna tycker inte jag är något att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag köper alltid digitalt även andra som jag känner.

Och många orkar inte köpa konsol nu när det inte alls är långt kvar till nästa Gen konsoler.

Jag köper också 99,9% av mina spel digitalt. Dock är problemet med att mäta detta att Steam, som troligtvis är den största försäljaren av digitala spel, inte släpper försäljningssiffrorna. Det är därför man inte kan räkna med dessa även om man vet att många köper digitalt. Du kan inte räkna med siffror man inte har. Det är av den här anledningen till att undersökningar som inte räknar med den digitala försäljningen inte ger trovärdiga siffror.

Angående konsolers så är det en blandning av båda där. Folk vill vänta på något nytt och många har redan 360/ps3.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Inte alls något konstigt om man ser på vilka spel som släpptes i oktober ifjol och vilka som släppts det här året. Och mycket folk har redan en konsol eller så väntar de på nästa generation.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Inte konstigt så som ekonomin ser ut i USA just nu. De har helt enkelt inte lika mycket pengar över till spel längre.

Permalänk

Det kan inte ha att göra med att spelföretaget pumpar ut skitspel efter skitspel? Är väl inte märkligt att "storspelet" MOH: Warfighter inte säljer, ett spel som enbart kan definieras som genuint uselt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Nog väldigt många spelsugna som börjar spara pengar i Oktober, Nintendo Wii U släpps denna månad om 2 veckor. Alltid vid nysläpp av en produkt sänks försäljningen innan.

Sedan förra året hade betydligt bättre spel en detta årets Oktober månad. Enda spel i hela oktober jag köpt som har släppts i USA den månaden var Zero Escape.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Med 7 år gamla konsoler på marknaden så borde anledningen till minskad försäljning vara väldigt uppenbar

Permalänk
Medlem

Ta en titt på grafiken i dagens spelkonsoller; det är trådmodeller á la 2005 eller äldre, animationsmodeller av samma årsmodell, det är en låg FOV, och den blir lägre varje år som går
Det måste vara så för HWn i spelkonsollerna är gammal, mycket gammal.
Tiden har stått still inuti spelkonsolerna men världen runt omkring har ökat prestanda för både CPU och GPU. Och med ökad prestanda följer ökade krav på grafikmotorerna
För att kunna kunna hänga med måste alltså speltillverkarna begränsa sina spel till grafik som är gammal.

Det är självklart att en speltillverkare skall följa upp en succeé. Men uppföljaren måste innehålla något nytt som alla vill ha.
Och då duger det inte bara med att bygga lite nya banor och lägga in lite nya texturer (och rent av rätta ett och annat fel...:-)
Hur många uppföljare återanvänder inte "motorerna" ifrån föregångaren?
I flera uppföljare, dvs inte bara i 2:an utan även 3:an och kanske rent av 4:an
Självklart upptäcks detta efter ett tag

Permalänk
Medlem

från: http://www.hardocp.com/news/2012/11/07/microsoft_files_patent...
Microsoft Files Patent For Kinect Surveillance Device
Someday soon, your Kinect will be spying on you. What do I mean by that? Read this:
Microsoft has filed a patent for a system that could potentially use a camera to determine whether you're breaking its content-viewing rules or not. US Patent Application 20120278904 describes the ability to use a Kinect-like camera-enabled device for "continuously monitoring a number of users at a display device during the performance of [some] content," which basically means the camera would watch the faces of anyone watching a display showing licensed content (like a movie or a game), and then track those faces to see if the viewers had appropriately licensed it.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

"Allra sämst gick det för försäljningen av spelkonsoler..." Ja det var ju positivt för oss flesta i alla fall!

Men att man inte räknar digital nedladdning så som Steam och liknande är bara efterblivet.

exakt, har inte köpt ett fysiskt nytt spel sen DiRT 3 släpptes till ps3, köper allt genom steam eftersom det är lätt att kunna avinstallera/installera spelen och kunna synca sina savefiles i steam cloud osv om datorn skulle haverera sen är det jävligt smidigt att trycka på en knapp bara när man vill ha ett spel

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att omsättningen minskar när det bästa spelet som släppts i år om inte på flera år är en gratis mod gjord av amatörer. (Black mesa)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men, snälla. Borde inte marknaden med konsoller vara ganska mättad? Det är ju inte så att du köper flera konsoller bara för att det kommer nya spel. Apparaterna har ju funnits i vad är det 7 år åtminstonde? Det räcker med en konsoll och flera spel. Inte tvärt om. Folk vill ju inte heller köpa nån gammal hårdvara för dyra pengar längre. Kanske skyndar på förnyelsetakten lite. Hoppas!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Nintendo har iaf sålt slut alla sina preorders av Wii U i USA. 250000 personer i kö för att få en konsoll till jul. Tror MS och Sony kommer tappa en del försäljingen 4:e kvartalet.