Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012

Värd desinguppgradering? 2k

Jag har ett dåligt moderkort som inte är det bästa för överklockning, annars funkar det helt ok. Man får det man betalar för.

Jag hittade nu MSI MPOWER Z77 för 1200kr på dustin home: http://www.dustinhome.se/product/5010658498/msi-z77-mpower-z7...

detta + en R3 sidopanel med glasruta (150kr) + modulärt nätagg (ca 750kr)
2000kr för att få ett bättre och snyggare moderkort och en fin insikt i datorn där man inte skymtar massa fula kablar.. frågan är; Är det värt 2k?

En kompis köpte precis Riot Points (League of Legends pengar) för 1500kr. Det säger mig att jag kan lägga mer pengar på detta, då jag har jobbat lite och har massa pengar (eller en del iaf för att vara 18 år) och han inte gjort något, han bara tar studiebidraget typ.
Jobba = pengar = köpa kul saker, right?

Sandy bridge funkar bra med z77 eller?

Tråden kanske ska var placerad i köpråd? Handlar mest om moderkortet så la tråden här

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Zyzz:

Jag har ett dåligt morderkort som inte är det bästa för överklockning, annars funkar det helt ok. Man får det man betalar för.

Jag hittade nu MSI MPOWER Z77 för 1200kr på dustin home: http://www.dustinhome.se/product/5010658498/msi-z77-mpower-z7...

detta + en R3 sidopanel med glasruta (150kr) + modulärt nätagg (ca 750kr)
2000kr för att få ett bättre och snyggare moderkort och en fin insikt i datorn där man inte skymtar massa fula kablar.. frågan är; Är det värt 2k?

En kompis köpte precis Riot Points (League of Legends pengar) för 1500kr. Det säger mig att jag kan lägga mer pengar på detta, då jag har jobbat lite och har massa pengar (eller en del iaf för att vara 18 år) och han inte gjort något, han bara tar studiebidraget typ.
Jobba = pengar = köpa kul saker, right?

Sandy bridge funkar bra med z77 eller?

Tråden kanske ska var placerad i köpråd? Handlar mest om moderkortet så la tråden här

Vad har du för moderkort nu? och du får nog inget modulärt agg av kvalité för 750kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av zabera:

Vad har du för moderkort nu? och du får nog inget modulärt agg av kvalité för 750kr.

1. man citerar inte TS, allt i tråden ska vara riktat till TS om det inte är en citering till någon annan

2. Moderkortet står i min sign: MSI P67A C45 B3 (fick det billigt på rea)

3. http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630... BeQuiet, high quality

voff | voff voff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av zabera:

http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630... Visst får man ett kvalitativt modulärt agg för 750kr.

Moderkortet är definitivt en värd uppgradering från skiten du har för tillfället, KÖP! KÖP! KÖP!

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Zyzz:

1. man citerar inte TS, allt i tråden ska vara riktat till TS om det inte är en citering till någon annan

2. Moderkortet står i min sign: MSI P67A C45 B3 (fick det billigt på rea)

3. http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630... BeQuiet, high quality

Om jag är TS så föredrar jag att bli citerad, då jag lättare kan se när jag har fått ett svar som jag ska bry mig om (Lätt att glömma bort att kolla i egna trådar)

Men jag vill ge dig ett svar också ^.^

Pengar är till för att spenderas, de kommer någongång i livet att göras det och det tjänar inget till att ha flera hundra tusen på bankkontot när man dör.
Dock så ska du planera, vad kan du få för oplanerade utgifter i framtiden? Kommer du kunna täcka det? Om det går, så slösa det på något kul, såsom saker till datorn!
Många som du känner kommer säkert tycka du är knäpp som lägger ner det på datorn, men det är en hobby också, samma sak som att samla på lego och köpa det för tusentals kronor (Hade en på mitt sommarjobb som gjorde det).

Dock så skulle jag säga kör hårt på sidopanelen om du vill ha ett fönster samt nätagget, men jag skulle säga att du ska vänta med moderkotet tills Haswell kommer ut, så du kan köpa nytt kort samt processor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Reyintaz:

Om jag är TS så föredrar jag att bli citerad, då jag lättare kan se när jag har fått ett svar som jag ska bry mig om (Lätt att glömma bort att kolla i egna trådar)

Men jag vill ge dig ett svar också ^.^

Pengar är till för att spenderas, de kommer någongång i livet att göras det och det tjänar inget till att ha flera hundra tusen på bankkontot när man dör.
Dock så ska du planera, vad kan du få för oplanerade utgifter i framtiden? Kommer du kunna täcka det? Om det går, så slösa det på något kul, såsom saker till datorn!
Många som du känner kommer säkert tycka du är knäpp som lägger ner det på datorn, men det är en hobby också, samma sak som att samla på lego och köpa det för tusentals kronor (Hade en på mitt sommarjobb som gjorde det).

Dock så skulle jag säga kör hårt på sidopanelen om du vill ha ett fönster samt nätagget, men jag skulle säga att du ska vänta med moderkotet tills Haswell kommer ut, så du kan köpa nytt kort samt processor.

sant att man alltid kollar efter ifall man är citerad och inte sin egen tråd men rätt ska va rätt jag sitter och spammar f5 och väntar på svar

Det var ett bra svar, jag har fått en del att tänka på. Typ så som jag tänkt innan.
Prioriterar man bara rätt så kan man ju ha fetaste grejerna hela tiden när man är vuxen. Fast att bli en slösare är inte heller bra :S

Jag har lixom typ inte köpt något speciellt under hela mitt liv. Det är först nu när jag är 18 som jag börjat köpa en massa saker, tex datorn, uppgradera kylning och fläktar en del. Beställer allt möjligt billigt jag hittar på internet.

Utan snyggt moderkort vill jag inte ha en ruta
ändrar det ljudnivån något märkbart förresten? sitter ju judedämpning där annars

voff | voff voff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Zyzz:

sant att man alltid kollar efter ifall man är citerad och inte sin egen tråd men rätt ska va rätt jag sitter och spammar f5 och väntar på svar

Det var ett bra svar, jag har fått en del att tänka på. Typ så som jag tänkt innan.
Prioriterar man bara rätt så kan man ju ha fetaste grejerna hela tiden när man är vuxen. Fast att bli en slösare är inte heller bra :S

Jag har lixom typ inte köpt något speciellt under hela mitt liv. Det är först nu när jag är 18 som jag börjat köpa en massa saker, tex datorn, uppgradera kylning och fläktar en del. Beställer allt möjligt billigt jag hittar på internet.

Utan snyggt moderkort vill jag inte ha en ruta
ändrar det ljudnivån något märkbart förresten? sitter ju judedämpning där annars

Jo man får se upp lite, men jag har en filosofi i livet att man ska slösa så man blir glad, för annars finns det inget att leva för. Men inom rimliga gränser, aldrig lån! (CSN lån inte inräknat!)

Fast hur snyggt blir det med ett svart moderkort? Om jag gissar rätt så är ditt blått just nu, och det syns mycket mer i en ruta.
Om ljudnivån, ja det kommer öka ljudnivån men inte till någon märkbar skillnad tror jag. Det beror på om resten av sidopanelen har dämpning på sig.

T ex jag som har ett 550D hör ingen skillnad med sidoluckan (för fläktar) på eller av. Men det spelar ju också roll hur du placerar datorn. På skrivbordet med rutan mot dig så lär du höra skillnad. Lite diskret men snyggt på golvet så tror jag inte det.