Permalänk

Logga in som root in Ubuntu

Hur kan jag enabla att logga in som root varje gång jag loggar in i Ubuntu?

Jag avskyr att få "Du har inte rättighet att göra det" errors när jag är administrator, men i Ubuntu har jag inte hittat något sätt runt saker som att jag har rätt att installera Apache, men inte rätt att editera inställningsfilerna i Apaches katalog efter installationen utan att först su root. För att bespara mig irritation skulle jag alltså vilja logga in som root varje gång. Eller, ännu bättre, om det finns någon Ubuntu-motsvarighet till att stänga av UAC i Windows.

Detta är en privat desktop maskin, det är bara jag som använder den.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte desktop versionen själv, men "sudo passwd root" så lägger du ett lösenord, så borde du kunna logga in med "root" som användarnamn sen.

Mvh

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men i Ubuntu så kan man väll inte logga in som root eftersom den användaren/lösenordet är låst?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

sudo su = logga in som admin
sudo [kommando] = temporär admin för just det kommandot.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det går att fixa: http://www.liberiangeek.net/2012/05/login-as-root-in-ubuntu-1...
Måste dock påpeka att det låter lite dumt att göra detta ifall du kör en webserver på din dator. Säkerheten i Linux är helt beroende av de olika nivåerna av privilegier som användarna har.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

"sudo su" så blir du root i det terminalfönstret. Vad mer skulle behövas?

Permalänk
Medlem

sudo -s gör att du får ett alldeles riktigt rootskal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det brukar annses som värre att köra som root i linux än att stänga av uac i windows. En windows admin är bara än användare med ökade rättigheter. Loggar du in som root i ditt grafiska gränssnitt har din användare och de program du kör absoluta rättigheter. Det finns exempelvis inget som skyddar mot att en programbugg börjar skriva över filer etc.

Permalänk
Rekordmedlem

Root-kontot är avstängt i ubuntu (troligen så är det en fördel för de flesta)
https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/user-management.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta bort alla användare som inte är användaren "root"?

Vet att jag i början också störde mig på att knappa in sudo vid nästan varje kommando, men det tog någon månad och sedan brydde jag mig inte längre. Mycket på grund utav att jag lärde mig vilka kommandon jag skulle skriva och slapp då återskriva lösenordet vid varje sudo, detta för att sudo håller ditt lösenord en viss tid innan du måste skriva in det igen.

Men berätta gärna mer var det blir knas med apache, för det är inte bra att använda maskinen enbart med root, det är farligt!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

http://www.techlw.com/2012/05/enable-login-as-root-in-ubuntu-...

eller så sätter du "PermitRootLogin yes" i "/etc/ssh/sshd_config" och aktiverar sen root-kontot med "sudo passwd root" och sätter ett lösenord.

Permalänk
Medlem

Tycker inte du bör köra som root. Hur svårt ska det vara att lägga till "sudo" framför ditt kommando? Skriver du många kommandon efter varandra så behöver du ju ändå inte skriva lösenord hela tiden.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tycker inte du bör köra som root. Hur svårt ska det vara att lägga till "sudo" framför ditt kommando? Skriver du många kommandon efter varandra så behöver du ju ändå inte skriva lösenord hela tiden.

Kan inte annat än hålla med.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Ubuntu är riktat till noobs.

skaffa en riktig dist istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Ubuntu är riktat till noobs.

skaffa en riktig dist istället.

Vad ger du han får rekommendation då?

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Ubuntu är riktat till noobs.

skaffa en riktig dist istället.

Håller inte med dig. Det du menar är kanske att det är en dist för de som vill att det mesta ska vara så smärtfritt som möjligt och kräver lite konfigurering via terminalkommandon och configfiler? D.v.s. något som ofta passar perfekt för någon som har använt mestadels Windows.

Något jag gillar är att "docken" per default ligger i vänsterkant i Unity eftersom de flesta har Widescreenskärmar och detta utnyttjar ytan mer effektivt än att ha den längst upp eller ner. Gillar också Software center som man hittar mycket bra mjukvara i och som visar med både text och bild vad man får innan man installerar det. Jag gillar det utmärkta stödet för multipla skärmar som blev bra fr.o.m. Ubuntu 12.04. Gillar sökfunktionerna.

Och även om man knappar en del kommandon även i Ubuntu så klarar de flesta användare sig utan detta och det är ju perfekt för att få in äldre folk eller folk utan större datorkunskaper.

Själv började jag använda ATARI-datorer 1993 och hade min första PC 1995. Med den PCn hade jag DOS och Windows 3.11. Mycket kommandon blev det i DOS och 1996 testade jag Red Hat och 1998 Mandrake, så visst är man van med kommandon, men oavsett det så finns det vissa, trots lång erfarenhet som ändå föredrar att göra saker på ett mer visuellt sätt och där passar Ubuntu bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av lang666:

Ubuntu är riktat till noobs.

skaffa en riktig dist istället.

Förklara dig lite, vad ska han köra med i stället då som är till för "pro's"...

Men det är lite det "linux säkerheten" bygger på att du inte alltid är som i detta fall root... I Windows xp,7 osv är du ju alltid admin... får du då virus och annan skit när du är inloggad som admin... ja då körs "virus programmet" också som admin.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Förklara dig lite, vad ska han köra med i stället då som är till för "pro's"...

Men det är lite det "linux säkerheten" bygger på att du inte alltid är som i detta fall root... I Windows xp,7 osv är du ju alltid admin... får du då virus och annan skit när du är inloggad som admin... ja då körs "virus programmet" också som admin.

Centos är bra för servrar (men kanske mindre lämpat för de som ubuntu vänder sig mot) men visst, vill man ha ett serversystem där det mesta behöver handpåläggning för att starta så är det väldigt bra ur säkerhetssynpunkt om man vet vad man gör, men nån som ska testa linux kommer att avinstallera det fort eftersom "inget" fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Centos är bra för servrar (men kanske mindre lämpat för de som ubuntu vänder sig mot) men visst, vill man ha ett serversystem där det mesta behöver handpåläggning för att starta så är det väldigt bra ur säkerhetssynpunkt om man vet vad man gör, men nån som ska testa linux kommer att avinstallera det fort eftersom "inget" fungerar.

Nä okej du menar så.. nä sant men när det väl funkar.. då funkar det fan

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

"passwd root", sätt ett lösenord, sedan "su root" så är du root i den konsollen. Logga sedan in via ett vanligt shellkonto och byt till root när du är inne.
Tillåt inte inloggning med root via ssh... Då kan du bli rootad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

"passwd root", sätt ett lösenord, sedan "su root" så är du root i den konsollen. Logga sedan in via ett vanligt shellkonto och byt till root när du är inne.
Tillåt inte inloggning med root via ssh... Då kan du bli rootad

Funkar verkligen det i Ubuntu?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Funkar verkligen det i Ubuntu?

Ja, det är så jag gjort. När du kör passwd för root så aktiverar den användaren root. Är 99% säker på att det var så jag fick det att funka iaf... Längesedan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Ubuntu är riktat till noobs.

skaffa en riktig dist istället.

Eller inte.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

"passwd root", sätt ett lösenord, sedan "su root" så är du root i den konsollen. Logga sedan in via ett vanligt shellkonto och byt till root när du är inne.
Tillåt inte inloggning med root via ssh... Då kan du bli rootad

varför inte bara strunta i att sätta password på root och köra "sudo su" eller sudo -s" istället?

Permalänk

Vi gamlingar som var med innan sudo blev vanligt förekommande i linux, föredrar antagligen att logga in direkt som root..
Åtminstånde jag tycker det är enklare att skriva su en gång, än sudo framför varje kommando som ges! Har i princip alltid en terminal uppe där jag är inloggad med su. (förutom dom andra 2 terminalerna där jag är vanlig användare)

Fan vet förresten om ens "su" fanns på den tiden jag började med linux? Det var iallafall inget jag själv använde, eller ens kände till!

Permalänk
Medlem

En annan gamling vet att "su" är ett gammalt Unixkommande för Set User, fanns före Linux.

Permalänk

Se där Sådanna saker intresserade inte mig när jag började med linux för 15år sen!!! Är faktiskt inte förrens jag satte mig med debian lenny som jag kom i kontakt med det kommandot

Trots att jag intresserat mig för linux i lite drygt 15 år, så räknar jag mig själv som nybörjare...
Hur är det med sudo då? Hur länge har det varit med i olika distar? Känns som det är nåt som kommit till tack vare ubuntuu?

Edit: Med "gamling" menar jag mest att jag har varit med sen linux var ett nytt fenomen på pc fronten!! Minix med nån lastgammal kernel typ 0.2 eller nåt sånt var det första som kördes.
Ganska imponerande att man varit med så pass länge och ändå inte lycktats lära sig mer
Tillhör nog den "vanliga" användaren som bara vill installera, och sen ska det fungera så man slipper bry sig när man sitter på Facebook!!

Permalänk
Medlem

Det är inte bra att vara inloggad som root... Denna länk förklarar det ganska väl http://www.sourceguru.net/login-root/

Också, det har säker tidigare nämnts men jag tror Ubuntu's root användare genereras ett random läsenord vid installation, för att byta gör du bara "sudo su" och sedan "passwd" och sedan "exit" för att sätta ett...

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)