Gör detta stor skillnad på mina internminnen?

Permalänk
Medlem

Gör detta stor skillnad på mina internminnen?

Tjaa, tror att jag har köpt fel internminnen.. Har nuvarande:
http://www.inet.se/produkt/5315126/corsair-8gb-2x4096mb-cl8-1...

Och jag har köpt:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137731-corsair_xms3_v...

Kan detta skapa ostabilitet i datorn/systemet? Orkar fan inte åka in och byta så hoppas på det bästa..

cpu-z view av det:

http://www.bildprojekt.comuv.com/uploads/151.jpg

Skulle uppskatta svar som säger om jag kan förstöra dator eller skada den eller vad fan som kommer hända D:
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du får väl räkna med att köra alltihopa i CL9 men om du gör det så borde det fungera.

(Det finns ingen garanti att de som är CL9-specade fungerar som de ska om du istället försöker köra alltihopa i CL8. Och definitionen på "inte fungera som de ska" är typiskt allmän instabilitet (applikationskrascher och/eller blåskärmar), i extremfallet att datorn inte alls vill starta.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så i värsta fall får jag bara ta ut dem och de blir ungefär värdelösa för mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meendu:

Så i värsta fall får jag bara ta ut dem och de blir ungefär värdelösa för mig?

Smällar man får ta när man inte orkar åka och byta.

Permalänk

Alla minnena klara av CL9 så jag ser inte problemet med att köra dem i det ( bättre minne klarar lägre latenser på samma MHz som sämre )

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man ändrar? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av meendu:

Så i värsta fall får jag bara ta ut dem och de blir ungefär värdelösa för mig?

Förutsatt att du kör alltihopa i den klockfrekvens och med de latenser som de långsammare minnena klarar så bör det fungera fint.

(Om du gör något annat och stöter på problem så kan det ju bero på vem man frågar vad som är "värsta fall", vissa skulle nog svara att ett läge där systemet startar men är instabilt och att någon fil blir korrupt eller liknande är det värsta.)

Ingenting lär ju brinna upp, iaf om du inte är och skruvar på spänningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Alla inställningar för latenser står i BIOS eller UEFI (nya varianten på BIOS). Dessa menyer ser även annorlunda ut för olika modeller av moderkort så skulle vara bra om du lista modellnamnet på ditt moderkort.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Alla inställningar för latenser står i BIOS eller UEFI (nya varianten på BIOS). Dessa menyer ser även annorlunda ut för olika modeller av moderkort så skulle vara bra om du lista modellnamnet på ditt moderkort.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3973#ov

ska kolla det imon, nu måste jag dock plugga! haha

Tack så mycket alla för hjälpen, sjukt snällt!

Permalänk
Medlem

Hoppas du hittar det.

Visa signatur

I5 2500k 4.2Ghz | Corsair H100 | Corsair vengeance 4x4GB 1600Mhz | Cooler master haf 922 | A-Data 128GB 550mb/s | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli tokig av att kora 2 olika minnesmoduler tillsammans i datorn.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic