Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Känns ju lite sådär att man måste ha en extern kylare när man gått och köpt en dator för 10k!

Jo men man måste inte ha det, men det förlänger livslängden på laptops om man tänker långsiktigt.

Alla laptops som har lufthål undertill mår bra utav en kylplatta. Mig veterligen är det bara Asus G74 som inte har lufthål undertill, G75 vet jag inte om den har ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

min y500 har kraschat =( har en egen tråd på http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o... där jag skrivit mer detaljerat om mitt problem så kan någon hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam

Permalänk
Medlem

Vad får ni för Gfx WEI? Tycker att 6.7 verkar lågt. Använder senaste WHQL.

Permalänk
Skrivet av Elitist:

Vad får ni för Gfx WEI? Tycker att 6.7 verkar lågt. Använder senaste WHQL.

Jag har 6,8.

" Originally Posted by pranktank
One should not trust the windows performance index. No seriously that thing makes no sense, at all.
Indeed who cares about wei lol, just do some benchmarks..."

http://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/698731-leno...

Lutar nog åt att hålla med gubbarna ovan, bry dig inte om windows wei, det finns bättre "test" för datorer.

Permalänk
Medlem

Stör mig lite på tempen ja hade igår, kollade på dayz streams och cpu låg på runt 70grader, mest störigt för att fläkten snurrar o väsnas, vad är acceptabelt egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Stör mig lite på tempen ja hade igår, kollade på dayz streams och cpu låg på runt 70grader, mest störigt för att fläkten snurrar o väsnas, vad är acceptabelt egentligen?

rätt normal temp för laptop

sen får man se på det hela att Lenovo har väl inte samma klass på sin kylning som asus & msi tyvärr.
därav att fläktarna kommer att låta mer.

Tyvärr.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

rätt normal temp för laptop

sen får man se på det hela att Lenovo har väl inte samma klass på sin kylning som asus & msi tyvärr.
därav att fläktarna kommer att låta mer.

Tyvärr.

Okej, en sak till som jag funderar på är varför cpun aldrig går på 2.4Ghz? Den ligger alltid över när datornhar 3-4% load som jag har nu typ så kör den på mellan 2.7-3.2Ghz.

Det är skumt, den borde ju inte behöva köra på det när man bara surfar?

Ja skulle nog vilja ha ett program som man kan underklocka cpun med som automatiskt ökar frekvensen vid spelande o.s.v.

En märklig grej, när jag spelar så klockar cpun ner sig till 2.3Ghz, varför?

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Jo men man måste inte ha det, men det förlänger livslängden på laptops om man tänker långsiktigt.

Alla laptops som har lufthål undertill mår bra utav en kylplatta. Mig veterligen är det bara Asus G74 som inte har lufthål undertill, G75 vet jag inte om den har ?

Nej självklart så har du rätt, man måste ju inte. Men jag vill inte att min dator skall dö efter ungefär ett år eller tappa i prestanda på grund utav att processorn har gått varmt, och därmed så måste ju jag.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Har världens läskigaste och skummaste problem! min strömkabel verkar ha slutat fungera över natten. Den laddar då alltså inte upp batteriet då jag startar upp den. Och jag verkar inte heller kunna starta datorn med bara strömkabeln ikopplad, vad har hänt?!
värt att nämna att jag även öppnade bakpanelen igår för att kolla ifall det hade fastnat damm där.

Permalänk
Skrivet av Sir.Klockalot:

Har världens läskigaste och skummaste problem! min strömkabel verkar ha slutat fungera över natten. Den laddar då alltså inte upp batteriet då jag startar upp den. Och jag verkar inte heller kunna starta datorn med bara strömkabeln ikopplad, vad har hänt?!
värt att nämna att jag även öppnade bakpanelen igår för att kolla ifall det hade fastnat damm där.

Kolla för säkerhetsskull så ena delen sitter fast ordentligt i AC adaptern. Hände mig en gång då strömkabeln till AC adaptern hade glidit ut en liten bit.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Kolla för säkerhetsskull så ena delen sitter fast ordentligt i AC adaptern. Hände mig en gång då strömkabeln till AC adaptern hade glidit ut en liten bit.

Tack för tipset! det visade sig att det var något skumt med eluttagen i det rummet i skolan, då jag gick till ett annat rum så funkade det klockrent, hade även en kompis som inte kunde köra sin laptop i det rummet heller.

Permalänk

Hei, er det noen andre en jeg som har levert pc'en tilbake til webhallen?
Jeg har fått beskjed om at det kan ta 3-5 uker og de har hatt den i snart tre. Jeg fikk nyte min pc i hele 4 uker og så har de hatt den resten av tiden
Noen som vet hvor lenge de kan ha den på reparasjon før de må refundere eller finne en annen løsning?
Det kan da ikke være slik at de kan bare ha den så lenge de føler for det?

Permalänk

Någon som har något tips på bra cooling stand?

Funderar på ett Cooler Master NotePal X3, någon som har erfarenheter av ett sådant?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

någon som lyckats installera windows 7 på dumburken???? tydligen finns bara drivar till win 7 på lenovos kinesiska sida!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raybiez:

någon som lyckats installera windows 7 på dumburken???? tydligen finns bara drivar till win 7 på lenovos kinesiska sida!!!

En kille som dumpat ned allt från China site'n den 29/12. Ett smidigt sätt att dra ned allt och slippa joxa på Lenovo's sida....

WIN7:https://www.dropbox.com/sh/b89nd0s75blghgj/ztnMwmvcN1/Lenovo/IdeaPad_Y500_Win7x64_121229

WIN8:https://www.dropbox.com/sh/b89nd0s75blghgj/J9gRIFCuDM/Lenovo/IdeaPad_Y500_Win8x64_121229

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

En kille som dumpat ned allt från China site'n den 29/12. Ett smidigt sätt att dra ned allt och slippa joxa på Lenovo's sida....

WIN7:https://www.dropbox.com/sh/b89nd0s75blghgj/ztnMwmvcN1/Lenovo/IdeaPad_Y500_Win7x64_121229

WIN8:https://www.dropbox.com/sh/b89nd0s75blghgj/J9gRIFCuDM/Lenovo/IdeaPad_Y500_Win8x64_121229

ah man tackar det hjälpte väldigt mkt

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

33Någon som har något tips på bra cooling stand?

Funderar på ett Cooler Master NotePal X3, någon som har erfarenheter av ett sådant?

Har ingen erfarenhet från x3, har däremot en u3 som rekomenderas varmt. Enda nackdelen är att den är mindre bra om man vill ha skiten i knät eller sängen då den har en öppen undersida. Personligen tror jag inte att x3 är värd de xtr(e)a pengarna ( haha!)och "by the looks of it" ser den inte heller något vidare ut på mjuka underlag då luftintaget ser ut att täppas till. Sen tycker jag den är ful med men det är ju en smaksak och endast min åsikt.

Edit:redigerat lite stavfel bara, kan ju lätt bli så framåt natten. 😛

Permalänk
Skrivet av Pessimismo:

Har ingen erfarenhet från x3, har däremot en u3 som rekomenderas varmt. Ända nackdelen är att den är mindre bra om man vill ha skiten i knät eller sängen då den har en öppen undersida. Personligen tror jag inte att x3 är värd de xtr(e)a pengarna ( haha!)och "by the looks of it" ser den inte heller något vidare ut på mjuka underlag då luftintaget ser ut att täppas till. Sen tycker jag den är ful med men det är ju en smaksak och endast min åsikt.

Blev väldigt subjektivt det här, dock tycker jag att X3 lämpar sig bättre för mig eftersom att datorn bara kommer att stå på skrivbordet, samt att den inte höjjer upp datorn lika långt. Men eftersom du är nöjd med din borde även X3 vara en vettig produkt. Beställer därmed en sådan

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Blev väldigt subjektivt det här, dock tycker jag att X3 lämpar sig bättre för mig eftersom att datorn bara kommer att stå på skrivbordet, samt att den inte höjjer upp datorn lika långt. Men eftersom du är nöjd med din borde även X3 vara en vettig produkt. Beställer därmed en sådan

Själv tycker jag ljudnivån är viktig på kylaren. Prestandan är nästan samma för alla och skiljer sig bara med 1-2 grader.
IDG gjorde ett test på kylare för ett tag sen där x3 enligt dem var väldigt högljud. Högst av alla i testet medans u3'an var tystast om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Blev väldigt subjektivt det här, dock tycker jag att X3 lämpar sig bättre för mig eftersom att datorn bara kommer att stå på skrivbordet, samt att den inte höjjer upp datorn lika långt. Men eftersom du är nöjd med din borde även X3 vara en vettig produkt. Beställer därmed en sådan

Hoppas du blir lika nöjd som jag!

Permalänk
Skrivet av vmattsson:

Själv tycker jag ljudnivån är viktig på kylaren. Prestandan är nästan samma för alla och skiljer sig bara med 1-2 grader.
IDG gjorde ett test på kylare för ett tag sen där x3 enligt dem var väldigt högljud. Högst av alla i testet medans u3'an var tystast om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för tipset om testet, hittade resultaten länkar dem här.
http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/Noteb...

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Ni som har denna laptop med en kylplatta till, hur stor blir skillnaden med/utan kylplattan? och vilken kylplatta är det som ni har?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Har börjat få krasher nu med nvidia 310.90 vid gaming på extern skärm.

Någon annan? Några tips?

Permalänk

Har precis fått datorn men, vacker som få och otroligt snabb. Dock fungerar inte mitt HDMI uttag. Någon annan som haft det problemet? Testar med gamla datorn och där fungerar det som det ska. Här känner den inte ens av att HDMI kopplas in.

Tips och hjälp, snälla! Vill ju spela på stora tv'n!

Permalänk
Medlem

Lenovo Y500 är en av de datorer jag fastnat för när jag nu söker en bärbar eller kompakt spelmaskin, men det tycks vara en hel del av ägarna som dras med problem av olika slag sett till både den här tråden och andra jag läst. Har således lite frågor angående dessa samt om maskinen rent generellt.

Ni som äger den här laptopen - skulle ni fortfarande rekommendera ett köp av den till andra än er värsta fiende?

Är det troligt att det fortfarande cirkulerar exemplar sedan Nov 2012 i handeln? Det var väl modeller före denna månad som kunde ha defekta mouse pads monterade om jag inte missminner mig helt.

Rent prestandamässigt - jag kommer att använda min dator till såväl rätt krävande spel (t.ex. GW2, Far Cry 3 och dyl.) samt streama HD-film till min Boxee Box och detta ofta samtidigt. Undrar således om detta kommer att vara möjligt med en Y500 då såväl det trådlösa nätverkskortet samt hårddisken på 5400 rpm har fått sig en känga.

Finns där någon stabil drivrutin till grafikkorten som inte föranleder krashar av dator eller program och som inte begränsar annan användning som t.ex. justering av ljusstyrkan som jag läst om?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Har börjat få krasher nu med nvidia 310.90 vid gaming på extern skärm.

Någon annan? Några tips?

Testa spela spelet med andra grafikinställningar, vissa spel brukar bugga när de exempelvis har HDR aktiverat, så man får testa sig fram ibland. Själv har jag de senaste drivrutinerna jag med, men har inte stött på några problem.

Skrivet av silvernight:

Har precis fått datorn men, vacker som få och otroligt snabb. Dock fungerar inte mitt HDMI uttag. Någon annan som haft det problemet? Testar med gamla datorn och där fungerar det som det ska. Här känner den inte ens av att HDMI kopplas in.

Tips och hjälp, snälla! Vill ju spela på stora tv'n!

När du kopplat in HDMI-kabeln, märker Nvidias kontrollpanel av att TVn finns? Annars verkar det ju vara något fel med ditt HDMI-ingång.

Skrivet av B0bbby:

Lenovo Y500 är en av de datorer jag fastnat för när jag nu söker en bärbar eller kompakt spelmaskin, men det tycks vara en hel del av ägarna som dras med problem av olika slag sett till både den här tråden och andra jag läst. Har således lite frågor angående dessa samt om maskinen rent generellt.

Ni som äger den här laptopen - skulle ni fortfarande rekommendera ett köp av den till andra än er värsta fiende?

Är det troligt att det fortfarande cirkulerar exemplar sedan Nov 2012 i handeln? Det var väl modeller före denna månad som kunde ha defekta mouse pads monterade om jag inte missminner mig helt.

Rent prestandamässigt - jag kommer att använda min dator till såväl rätt krävande spel (t.ex. GW2, Far Cry 3 och dyl.) samt streama HD-film till min Boxee Box och detta ofta samtidigt. Undrar således om detta kommer att vara möjligt med en Y500 då såväl det trådlösa nätverkskortet samt hårddisken på 5400 rpm har fått sig en känga.

Finns där någon stabil drivrutin till grafikkorten som inte föranleder krashar av dator eller program och som inte begränsar annan användning som t.ex. justering av ljusstyrkan som jag läst om?

Tack på förhand.

Jag skulle och kommer fortfarande rekommendera denna för dem som vill ha mycket prestanda för pengarna och inte har några problem att ALLTID använda extern mus, det är sjukt jobbigt att använda touch-paden när den får eget liv, tur att det finns en knapp att avaktivera den. Vet inte hurvida November-exemplaren fortfarande ute, min är iallafall köpt då, funderar på att snart lämna in den till Webhallen då Lenovo ännu inte har ngt svar på prblemet...

Angående prestandan så kommer du tjäna stort på de spel som stöder SLI, och de spel som inte stöder SLI brukar ändå vara indie-spel som inte kräver särskilt mycket.

Vet inte vad för problem med nätverkskortet folk egentligen har med det, tror det är deras router som är begränsningen, men det är bara spekulation. Själv har jag 100/100 och kör trådlöst, under nertankning har jag kommit upp i 9 mb/sek, så jag tycker inte det är långsamt alls. Maxgränsen för 100/100 är ju runt 12 mb/sek.

Hårddisken tycker jag är responsiv, tror att SSD-cashet hjälper en hel. Den är ju inte lika snabb som en fullfjädrad SSD, men bättre än en enkel hårddisk iallafall.

Har de senaste drivrutinerna och ljusstyrkan går nu att justera igen, kraschar har jag inte stött på än, men händer väl då o då med vissa titlar. Detta gäller egentligen alla grafikkort, men eftersom att inget har kraschat än med min så tror jag inte det är ett stort problem.

Hoppas detta hjälpte

Permalänk
Medlem

Angående problemen med touchpads så kan jag säga att det är ett vanligt återkommande problem. Sett det flera gånger.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Testa spela spelet med andra grafikinställningar, vissa spel brukar bugga när de exempelvis har HDR aktiverat, så man får testa sig fram ibland. Själv har jag de senaste drivrutinerna jag med, men har inte stött på några problem.

Har inte ändrat HDR eller något sen jag kopplade in skärmen idag, har inte haft detta problemet innan, temperaturerna är bra också.

Säkert win 8 som buggar som allt annat. När det kraschar så blir skärmen svart några sekunder och jag tabbas ur till windows, har fortfarande ljud från spelet och en gång kom det upp att grafikdrivrutinen slutade fungera, men det går inte att tabba tillbaka till spelet utan man måste stänga det i aktivitetshanteraren.

Ska testa att avaktivera HDR nästa gång.

Edit: Gick inte att stänga av HDR i Dayz, skumt bekymmer detta, får väl prova spela utan skärmen och se om det är den som stör.

Det är som ett fryslagg som uppstår fast skärmen blir svart några sekunder därefter och sen tabbas man ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Har inte ändrat HDR eller något sen jag kopplade in skärmen idag, har inte haft detta problemet innan, temperaturerna är bra också.

Säkert win 8 som buggar som allt annat. När det kraschar så blir skärmen svart några sekunder och jag tabbas ur till windows, har fortfarande ljud från spelet och en gång kom det upp att grafikdrivrutinen slutade fungera, men det går inte att tabba tillbaka till spelet utan man måste stänga det i aktivitetshanteraren.

Ska testa att avaktivera HDR nästa gång.

Edit: Gick inte att stänga av HDR i Dayz, skumt bekymmer detta, får väl prova spela utan skärmen och se om det är den som stör.

min dator har också kraschat några gånger! gjorde en systemåterställning med lenovo´s onekey recovery!! men även efter det fortsätter den att starta om sig själv!! fungera dock bra igår kväll men nu ikväll så gjorde den det igen!! skicka ett mail till webbhallen igår men dem har inte svarat alls på det! så får väl ringa dem i dagarna!

tror att det är windows 8 som har trasiga system filer! så är jättesugen på att testa lägga in windows 7 för att se om d blir bättre! men är mer rädd att jag inte får något på garantin om det skulle vara hårdvarufel! dels det jag vill ha svar på från webbhallen men dem svara inte som sagt

Permalänk
Skrivet av raybiez:

min dator har också kraschat några gånger! gjorde en systemåterställning med lenovo´s onekey recovery!! men även efter det fortsätter den att starta om sig själv!! fungera dock bra igår kväll men nu ikväll så gjorde den det igen!! skicka ett mail till webbhallen igår men dem har inte svarat alls på det! så får väl ringa dem i dagarna!

tror att det är windows 8 som har trasiga system filer! så är jättesugen på att testa lägga in windows 7 för att se om d blir bättre! men är mer rädd att jag inte får något på garantin om det skulle vara hårdvarufel! dels det jag vill ha svar på från webbhallen men dem svara inte som sagt

Klart du har garanti på hårdvarufel. Snackar de skit så tar du ärendet till ARN bara.
Tror dock att det är mjukvara som strular.