Permalänk
Medlem

Har fått haveri nu, den bootar inte längre, tar evigheter vid bootskärmen och sen blir det blåskärm...

Står och snurrar på Lenovo starten i 5 min kanske, sen blåskärm och den bara blinkar till så man hinner inte se vad felet är, går inte att komma in till felsäkert läge heller. Vad tror vi, hdd krasch?

Det började med att den börja hänga sig random.

Blir inlämning snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Easterblade:

Behöver du den inte förrän i höst så hade jag rekommenderat dig att vänta. Man vet aldrig säkert, men det kanske kommer nya/billigare alternativ hade väntat tills i juli

Skulle behöva ha den när jag reser bort i 2veckor nästa månad så det var därför jag kom på tanken men jag kanske får tygla mitt habegär till hösten Lite segt att behöva surfa på mobilen dock, finns ju ingen direkt nödlösning heller.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Har fått haveri nu, den bootar inte längre, tar evigheter vid bootskärmen och sen blir det blåskärm...

Står och snurrar på Lenovo starten i 5 min kanske, sen blåskärm och den bara blinkar till så man hinner inte se vad felet är, går inte att komma in till felsäkert läge heller. Vad tror vi, hdd krasch?

Det började med att den börja hänga sig random.

Blir inlämning snarast.

Jag skyller allt på windows 8....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Jag skyller allt på windows 8....

Ja det gör jag fan i mig, har du också märkt hur buggigt det är? Iallafall på denna datorn.

Permalänk
Skrivet av Pessimismo:

Jag skyller allt på windows 8....

Bara att lägga in win 7 så slipper man alla buggar.

Jag kommer inte att lägga in Win 8 förens det verkligen kräver sina program och bevisar en prestanda ökning utan buggar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats få fram felkoden på blåskärmen genom att filma uppstarten: inaccessible_boot_device, ja det säger väl sig själv, men frågan är varför det blev så.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Har nu lyckats få fram felkoden på blåskärmen genom att filma uppstarten: inaccessible_boot_device, ja det säger väl sig själv, men frågan är varför det blev så.

Bara att börja googla då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Bara att börja googla då.

Japp, men hittar inget vettigt, har liksom inget externt operativ att boota med, varken på dvd eller usb. Finns ändå ingen dvd-läsare ha ha.

Har skapat en bootbar win8usb men det låter mig inte reparera, går inte av nån anledning, refresh går inte heller då det står att driven är låst.

Permalänk
Medlem

Låter som HDD-pajko. Om jag vore dig skulle jag fixa en sticka med HDD utils på och boota med och köra en fullständig diagnostik på disken (såvida disken identifieras i BIOS/i datorn ok). Är det disk-fel borde du kunna skicka in den till Lenovo alternativt checka av garantistatus direkt mot tillverkarens sida och hantera det den vägen.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Låter som HDD-pajko. Om jag vore dig skulle jag fixa en sticka med HDD utils på och boota med och köra en fullständig diagnostik på disken (såvida disken identifieras i BIOS/i datorn ok). Är det disk-fel borde du kunna skicka in den till Lenovo alternativt checka av garantistatus direkt mot tillverkarens sida och hantera det den vägen.

Jag lyckades köra en checkdisk och den gick utan problem, verkar som att det är systemfiler som saknas eller nåt för den hittar ju disken, får väl bli en totalominstallation då.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Jag lyckades köra en checkdisk och den gick utan problem, verkar som att det är systemfiler som saknas eller nåt för den hittar ju disken, får väl bli en totalominstallation då.

Passa på att lägga in windows 7 istället då.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Testa att köra recovery'n genom den lilla "novo" knappen uppe i vänstra hörnet på datorn. Bör bara ta några minuter o blåsa tillbaka factory installationen, så ser du snabbt om det är ok igen eller ej.

Annars kan du ju göra en bootbar recovery sticka och genom den återställa datorn till ett tidigare datum. Finns säkerligen en hel del återställningspunkter på burken.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Testa att köra recovery'n genom den lilla "novo" knappen uppe i vänstra hörnet på datorn. Bör bara ta några minuter o blåsa tillbaka factory installationen, så ser du snabbt om det är ok igen eller ej.

Annars kan du ju göra en bootbar recovery sticka och genom den återställa datorn till ett tidigare datum. Finns säkerligen en hel del återställningspunkter på burken.

Har ju redan en bootbar usb med win8 Den reagerar inte när jag trycker på den knappen (funkar nog inte i bios) och det fanns heller inga återställningspunkter.

Permalänk
Medlem

Datorn ska vara helt avstängd och sedan trycker du på novo-knappen och i menyn väljer Lenovo OneKey recovery. Funkar inte det är disken troligen kass.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Datorn ska vara helt avstängd och sedan trycker du på novo-knappen och i menyn väljer Lenovo OneKey recovery. Funkar inte det är disken troligen kass.

wow, hade jag ingen aning om, får testa ikväll när ja kommer hem från jubbet, tack för den!!

Nu håller den på och återställer, tradigt att man måste lägga in allt igen dock.

Samma skit efter återställningen, bluescreen. Hårddisken är väl körd. Då blir man väl av med datorn i en månad.

Permalänk
Medlem

Har någon sida tillbaka skrivit om en tangent på min Y500 som inte fungerar som den ska.

Köpte datorn i torsdags och har alltså ångerrätten kvar. Är nöjd med datorn i övrigt och vill bara ha en ny som fungerar så snabbt som möjligt. Hur bär jag mig åt för att upp nå detta?

Har funderat på att ångra köpet och skicka tillbaka den och köpa en ny direkt. Problemet med detta är väl att jag själv får stå för frakten på ett par hundra kronor? Alternativ två är väl att skicka den på reparation och va utan den i 3-4 veckor vilket jag inte alls har lust med.

Vad innebär det att man DOA:ar (dead on arrival) en produkt? Innebär det att man får en ny produkt utan att lämna in den på reparation?

Förövrig så står det hos Alina Systems att om man ska hävda ångerrätten på en dator så får den inte vara startad vilket jag tror är bullshit och enligt svensk lag får man visst testa produkten?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Förövrig så står det hos Alina Systems att om man ska hävda ångerrätten på en dator så får den inte vara startad vilket jag tror är bullshit och enligt svensk lag får man visst testa produkten?

Att ångra ett köp är ju inte samma sak som att få ett defekt exemplar av en produkt man betalat för så det är inget du behöver tänka på. Funkar det inte som "det ska" så är det inga problem att skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Moddad bios

Skrivet av Robsch:

För er info finns det nu möjlighet att trycka in en moddad v1.05 bios som möjliggör bland annat överklockning av processor och minne. Troligen heller inga problem att underklocka processorn, för er som tycker den går för varmt.

Har du provat köra in den moddade bios? Jag antar att det är den som svl7 har fixat...

Jag har varit inne på ett annat forum och sett att han fixat den. Skulle vara roligt att veta ifall det var lätt att köra in den?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är störtnöjd med min Lenovo y500. Praktiskt för mig som flyttat till Edinburgh att kunna bära med mig en dator som klarar av spel så bra men som samtidigt är lätt att ta med på flyget och till cafét för att surfa/skriva.

Dock har ett problem uppstått. När jag spelar spel så krashar grafikkorten och även nu när jag kollar Youtube så krashar det. Mina drivrutiner är 306.00 atm (som var installerade när jag fick datorn i december). Väldigt irriterande då jag inte kan kolla youtube och även när man spelar online och spelet inte pausas när det tabbas ner under krashen. Hjälper det att uppdatera till drivrutinerna 310.90 eller hur ska jag gå tillväga?

Problemrapporten säger:
Fel i grafikmaskinvara
Filer som bidrar till att beskriva problemet
WD-201330204-1801.dmp
sysdata.xml
WERInternalMetadata.xml

Hoppas ni kan hjälpa mig :>

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, att uppdatera till Nvidias egna drivers (istället för lenovos) löste problemet för mig.

Permalänk
Medlem

Har precis petat in 16GB RAM och 256GB mSATA SSD. Efter en del fibblande klonade jag över den färdiga installationen från mekaniska disken. Next up: moddad 1.05 bios om en stund

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Har precis petat in 16GB RAM och 256GB mSATA SSD. Efter en del fibblande klonade jag över den färdiga installationen från mekaniska disken. Next up: moddad 1.05 bios om en stund

Hur gick du till väga med kloningen?

Permalänk
Medlem

Tanken var först att klona endast C:\ till SSD'n och skippa alla övriga Lenovo partitioner men det sket sig direkt. Detta, då det är GPT layout på disken och gick inte göra partitionskopiering av dessa (hade det varit MBR hade det varit enkelt). Vad som ställde till det ytterligare var att C:\ inte låg sist på disken, rent fysiskt (där låg en 20GB recovery partition).

01) Avinstallerade "Intel Rapid Storage Technology".
02) Startade om burken och raderade helt partitionen på 15GB SSD'n. Stängde ned burken.
03) Monterade ur 15GB SSD'n och monterade i 256GB mSATA SSD'n + minnena.
04) Startade upp (inga bios förändringar eller liknande).
05) Kollade av firmware version på nya SDD'n/uppdaterade den.
06) Följande justeringar gjordes nu på partitionerna på den mekaniska disken, raderade D:\ + recovery partitionen på 20GB + justerade ned storleken på C:\ så den tillsammans med de övriga systempartitionerna matchade ca 256 GB.
07) Klonade hela mekaniska disken till SSD'n (hela diskar med GPT layout går bra att klona). Viktigt att man klonar disken i "as is" -läge, så den inte börjar joxa själv med "egen-justering" av partitionsstorlekarna.
08) Stängde ned burken.
09) Monterade ur mekaniska disken.
10) Startade upp och finjusterade storleken på den nya C:\ partitionen (blev en skvätt "unallocated" kvar på slutet som jag uttökade med).

Ska sägas att jag testade recoveryjoxet i Win8 från en backup jag gjort till en USB-sticka innan men det sket sig. Orkade heller inte installera om och behöva göra alla inställningar igen, installera om egeninstallera program osv. Denna procedur var något jag labbade fram under resans gång. Det finns säkerligen enklare varianter där även recovery partitionen kan bibehållas, spelade ingen roll för mig...ville helst bli av med den. Om man väljer att installera om burken från scratch, skulle jag iaf kört rent utan Lenovo-partitioner och kört med MBR disk layout. För övrigt ska sägas att datorn flyger fram med 16GB och snabb SSD. Hastighetstest och verifiering av drivrutin/sector på nya SSD'n gjordes sedan med det fria progget AS SSD Benchmark (allt var ok efter ovan procedur):
http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Tack för det! Tänkte själv uppgradera mSatan snart, men får se om jag klonar eller kör en ren installation (har Windows 8 Pro från skolan).

Permalänk
Medlem

Se bara till att det är rätt/samma version av Windows som det är i burken, annars kommer aktiveringen skita sig.....och så var grundinstallationen ogjord

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Se bara till att det är rätt/samma version av Windows som det är i burken, annars kommer aktiveringen skita sig.....och så var grundinstallationen ogjord

Tyckte jag läste om det tidigare, så, om jag har förstått det rätt: I praktiken så kan jag inte använda min egen nyckel från skolan, utan måste använda den som finns i laptopen? Vad händer om jag vill ha Windows 8 Pro och inte den "vanliga" som finns i när man köper datorn?

Permalänk

Ni som haft datorn ett tag hur upplever ni att ljud nivån är då man exempelvis spelar ett krävande spel. Låter det mycket från fläktarna ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Robsch:

Har precis petat in 16GB RAM och 256GB mSATA SSD. Efter en del fibblande klonade jag över den färdiga installationen från mekaniska disken. Next up: moddad 1.05 bios om en stund

Vet inte om jag missade, men du råkar inte ha en DL länk till den moddade BIOS filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Vet inte om jag missade, men du råkar inte ha en DL länk till den moddade BIOS filen?

http://forum.techinferno.com/lenovo-ibm/2874-lenovo-y500-unlo...

Permalänk
Medlem

Har en sak att säga, UEFI...trött på eländet Fick lite problem efter HDD kloningen som resulterade i att det inte gick att komma in i BIOS'en via "novo-knappen" överhuvudtaget och datorn vägrade att boot'a på USB-sticka hur man än skapat den. Blev en slags boot-loop där den startade om sig hela tiden. Lösningen var att via WIN8 recovery meny (starta om datorn med "shift" nedtryckt), välja att starta om datorn och gå rakt in i bios/UEFI-bios. Väl där var det bara att ändra "UEFI mode" till "Legacy mode" för att sedan kunna boot'a på vanlig USB-sticka igen. Drog sedan in moddad BIOS och efter det fungerar novo-knappen direkt från avstängt läge igen och man kunde ta sig in till BIOSen direkt via menyn som dyker upp.

För Er som funderar på att BIOS-fixa. Viktigt att allt blir rätt, att backup tas och att man inte fibblar med "fel" inställningar. Kan skita sig rejält om man uttrycker det så.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand