Permalänk

Jag har upptäckt problem med högerklick, men bara i spel. Jag märkte det första gången när jag spelade Far Cry 3. Jag trycker in högerklick för att sikta, men datorn reagerar som att jag håller in högerklick, fast jag bara trycker en gång.
Sedan i Torchlight 2 märkte jag att jag inte kunde använda högerklick. Det är inte musen, har testat med två olika dessutom med touchpaden.
Någon som vet vad felet kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Okej. Har fått min dator och den verkar fungera.
Det är en synaptics clickpad vilket självklart gör en ganska glad att veta eftersom det antagligen fixar problemet.
Det är även så att "two-finger tap" fungerar nu så man behöver inte klicka in plattan längre vilket gör att den känns lite bättre än tidigare. Däremot är den som någon tidigare nämn lite väl lös i nederkant men det verkar normalt. I mitten nederkant sitter den fast men ut mot hörnen blir den lösare (lösare än elan plattan var).

Gillar lenovos metod att tejpa/plasta in i princip hela datorn för att undvika repor med mera under reparationen!

Även "trevligt" att lenovo tog sig tiden att installera fel drivrutiner för plattan (Thinkpad ultraNav vilket inte allt fungerade eftersom jag inte hade en trackpoint på min dator) samt glömde installera det trådlösa nätverkskortet. De istallerade även all bloatware igen! Perfekt!

Märkte nu även att det inte var lenovo som reparerade datorn utan det var medion! Roligt att deras konkurrenter reparerar deras datorer.

Huvudsaken är att pekarn inte längre går bärsärkagång, ska lämna in min inom kort.
Tack för svaret förresten, är nu inte lika deppad över att skicka iväg den

Permalänk
Medlem

Tjo, jag verkar riktigt intresserad av Lenovo y500 (gillar lenovos konstruktioner mkt, dock verkar deras support nästan abysmal) men vet inte om jag ska investera i en. Har tänkt köpa en laptop nu i mars någongång, och vill ha som sagt ha en dator med möjlighet att prestera bra i moderna spel, just därför är denna y500 lockande, dessutom att dom lyckas hålla den till 6 pounds är riktigt nice med hänsyn till hårdvarorna, eftersom jag vill ha den till skolarbete med. Jag bryr mig inte direkt om kort batteritid, 3 n 1/2 timme verkar lagom för mig att ta med på en dags seminarier, och buggar brukar jag normalt inte påverkas så mycket av, unless man verkligen har otur.

Jobbiga kan vara är att om man köper denna laptop, och sen har man otur och råkar vara med om rejäla problem och måste igenom deras support, oh my, inte exakt något man föredrar. Men eftersom jag ska hitta en modell som är förhoppnigsvis ny, dvs efter nov 28, så lär det inte vara lika problematiskt som release varorna, ändå, your opinions? Har lite av en crush för lenovo, så svårare att tänka mig gå för en G55 ASUS, även om den verkar schyst. Bara ultrabayen och uppgraderingsmöjligheterna är dessutom så attraktiva, vill verkligen investera i en större ssd i framtiden, vilket inte verkar särskilt svårt med den funktionen

Permalänk

Hej!

Vill formatera om datorn nu, för vill ha operativsystemet på SSD disken. Vet någon var jag hittar min produktnyckel och var jag laddar ner windows 8 lagligt så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakkspets:

Hej!

Vill formatera om datorn nu, för vill ha operativsystemet på SSD disken. Vet någon var jag hittar min produktnyckel och var jag laddar ner windows 8 lagligt så att säga.

http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=HT076024
1. Följ instruktionerna, du kommer behöva ett usb-minne med minst 16gb för att skapa en partition.
2. När du har återskapat recovery-partitionen i usb-minnet så lägger du in SSDn i datorn och installerar Windows i den genom att trycka på F12 vid boot. (Detaljerade instruktioner finns i länken)

Edit: Kan även tillägga att jag inte har använt mig av detta sätt tidigare, så jag kan inte garantera att det funkar. Men det är den enklaste lösningen jag hittat och många andra i Lenovos forum har rekommenderat detta, så förhoppningsvis ska det gå felfritt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakkspets:

Jag har upptäckt problem med högerklick, men bara i spel. Jag märkte det första gången när jag spelade Far Cry 3. Jag trycker in högerklick för att sikta, men datorn reagerar som att jag håller in högerklick, fast jag bara trycker en gång.
Sedan i Torchlight 2 märkte jag att jag inte kunde använda högerklick. Det är inte musen, har testat med två olika dessutom med touchpaden.
Någon som vet vad felet kan bero på?

I Farcry 3 vet jag iaf att när man högerklickar för att sikta så håller man inte in, man trycker en gång, och sedan en gång till för att gå ur. Det kallas toggle.

Permalänk
Skrivet av ciazo:

3 n 1/2 timme verkar lagom för mig att ta med på en dags seminarier,

Tänk på att ALLA företag överdriver med batteritiden! Någon i denna tråden har gjort ett riktigt batteritest och fick bara 2,5 timmar, och det var med strömsparläget igång och utan något krävande igång... Så jag vet inte om det räcker "en dags seminarier".

EDIT: Länk till batteritestet

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Moderkort: Asus ROG Strix Z270F Gaming Processor: Intel Core i7 7700K Processorkylare: Noctua NH-D15 Grafikkort: Asus GeForce DirectCU II GTX 970 RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16GB CL15 3000Mhz Ljudkort: Asus Xonar DX SSD: Crucial M4 256 GB Hårddisk:Western Digital Caviar Green 1TB Operativsystem: Windows 10 64-bit

Permalänk

Undrar om det är någon som har testat att köra Crysis 3 kampanjen? Jag började själv lira lite för en stund sedan, men tyvärr hade jag massiva framedrops. Något jag varken har märkt av i betan eller innan idag då jag lirade lite multiplayer.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Skickade in min dator på DOA till Alina och fick ny dator för ett par dagar sen. Skickade in den pga ett tangentbordsfel. Förutom att felet inte finns på den nya datorn så är också mousepaden mycket bättre! Den förra mousepaden var sjukt känslig vid samma "sensitivity level" i windows. Tidigare kunde jag knappt lyfta på fingret för att trycka på en länk utan att musen far iväg på skärmen vilket nästan alltid resulterade i att jag missade länken med pekaren. Dessutom kraschar inte grafikkortsdrivrutinen stup i kvarten som på den förra. Kanske hade räckt med en enkel drivrutinsuppdatering på den förra datorn, men ändå. Mycket nöjdare med denna datorn än förra!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

någon med en y500 som kan köra detta benchmark: http://na.finalfantasyxiv.com/benchmark/ ?
i 1080p och med låg,medel,high,max o posta resultat här?

tack på förhand.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

någon med en y500 som kan köra detta benchmark: http://na.finalfantasyxiv.com/benchmark/ ?
i 1080p och med låg,medel,high,max o posta resultat här?

tack på förhand.

OBS: SLI fungerade inte, så det är bara 1 grafikkort som arbetade under denna benchmark. Low som preset fanns inte, Medium var det lägsta.
Medium 1080p - 4460 poäng
High 1080p - 2869 poäng
High 1080p - 2137 poäng

Permalänk

Tror ni man skulle kunna sänka temperaturerna lite om man skulle applicera kylpasta på cpun?

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om hur man kan lösa problemen med mousepaden?
Mitt problem är att den liksom börjar styra sig själv och klickar även av sig självt.
Hade varit skönt att bli av med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

OBS: SLI fungerade inte, så det är bara 1 grafikkort som arbetade under denna benchmark. Low som preset fanns inte, Medium var det lägsta.
High 1080p - 2869 poäng
High 1080p - 2137 poäng

Tack. Synd inte sli fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk

även jag har fått problem med touchpaden, ibland slutar den att fungera helt, ibland får den eget liv och börjar styra sig själv, datorn är 5 dagar gammal, kan jag lämna tillbaka den och få en ny eller kommer dom att försöka reparera touchpaden? hur lång tid tar det isf innan man får det fixad? annars är jag skitnöjd med datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallra:

Någon som har någon aning om hur man kan lösa problemen med mousepaden?
Mitt problem är att den liksom börjar styra sig själv och klickar även av sig självt.
Hade varit skönt att bli av med det.

Skrivet av DjSweetBazz:

även jag har fått problem med touchpaden, ibland slutar den att fungera helt, ibland får den eget liv och börjar styra sig själv, datorn är 5 dagar gammal, kan jag lämna tillbaka den och få en ny eller kommer dom att försöka reparera touchpaden? hur lång tid tar det isf innan man får det fixad? annars är jag skitnöjd med datorn

Kan ni kolla upp när era datorer är byggda? ska stå på kartongen.

Om ni har samma touchpad-problem som de tidigare exemplaren hade, att musen får eget liv, så bör ni lämna in den. Tidiga ELAN touchpads i modeller som byggdes ihop innan 28 november fungerar inte som de ska.
De som lämnat in sin för reparation har fått problemet åtgärdat. Dock har det tagit upp till 1 månad för reparationstiden, så om ni kan byta ut till en ny dator istället så vore det bäst.

Permalänk

26 november står det på min, så det tar upp till en månad? tråkigt, ska nog kontakta webhallen o se om jag kan få en ny istället. Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

High 1080p - 2869 poäng
High 1080p - 2137 poäng

har du/ni stött på detta tidigare? att sli inte fungerar i alla spel/benchmarks?

verkar som att sli och xfire funkar på stationära datorer i det benchet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

har du/ni stött på detta tidigare? att sli inte fungerar i alla spel/benchmarks?

Det enda jag vet är att y500 har grova problem med gt650 i SLI och vertikal sync i vissa spel. Om man disablar SLI så är det inga problem.

Permalänk
Skrivet av bonji:

SLI fungerar i nästan alla spel av någorlunda storlek. Mest indie eller äldre (~5år+) spel som inte stödjer det.
Benchmarks tar normalt sett alltid användning av SLI eftersom de är menade att visa datorns prestanda men just denna gör tydligen inte det. Står till och med tydligt på sidan "-AMD CrossFireX and Nvidia SLI are not supported at this time." för benchmarken du länkade. Inte underligt att det inte fungerade.

Permalänk

Min är tillverkad 28/12 -12, innebär det att jag slipper mousepad problemen?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Min är tillverkad 28/12 -12, innebär det att jag slipper mousepad problemen?

Kanske, kanske inte. Inte alla av dem som är tillverkade de datumen som är dåliga.

Har du inte märkt av något problem kanske det fungerar. Men om du märker att pekaren börjar röra sig av sig själv någon gång ska du vara lite suspekt. Min tog 2-3 veckor av användning innan den började visa syntomen.

Permalänk
Medlem

Stort tack! Uppdaterade drivrutinerna och problemet försvann helt. Dock uppstod ett litet ljudproblem men det spelar ingen större roll. Dock har jag ett nytt problem, när jag sätter in mitt SD kort i datorn så händer ingenting. Det varken dyker upp i Datorn eller någon annanstans. Letat en jävla massa på internet om drivrutiner för det samt andra forum men hittar inget. Någon som haft samma problem? Är det Lenovo eller Windows 8 tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grarre:

Stort tack! Uppdaterade drivrutinerna och problemet försvann helt. Dock uppstod ett litet ljudproblem men det spelar ingen större roll. Dock har jag ett nytt problem, när jag sätter in mitt SD kort i datorn så händer ingenting. Det varken dyker upp i Datorn eller någon annanstans. Letat en jävla massa på internet om drivrutiner för det samt andra forum men hittar inget. Någon som haft samma problem? Är det Lenovo eller Windows 8 tro?

1. Är "JMicron Flash Media Controller Driver" installerat hos dig?
2. Testa detta: Hitta "Den här Datorn" eller "Dator", och högerklicka -> välj "Hantera" -> välj "Lagring", sedan "Diskhantering".

Syns den där?

Permalänk

Har även jag fått problem med den där förbenade touch-paden. Skall maila Alina idag och se om man kan skicka in den......

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Har även jag fått problem med den där förbenade touch-paden. Skall maila Alina idag och se om man kan skicka in den......

Välkommen till klubben, bara att lämna in och vara beredd på att vänta 4-6 veckor.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Välkommen till klubben, bara att lämna in och vara beredd på att vänta 4-6 veckor.

Kan man förvänta sig någon ersättningsdator eller är det kört, känns ganska surt att vara utan dator i fyra till sex veckor....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

1. Är "JMicron Flash Media Controller Driver" installerat hos dig?
2. Testa detta: Hitta "Den här Datorn" eller "Dator", och högerklicka -> välj "Hantera" -> välj "Lagring", sedan "Diskhantering".

Syns den där?

Det dök inte upp i Diskhantering men jag laddade ner JMicron Flash Media Conroller Driver från Lenovos hemsida och startade om datorn, sen fungerade det prima! Stort tack!

Prisa gudarna för denna tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Kan man förvänta sig någon ersättningsdator eller är det kört, känns ganska surt att vara utan dator i fyra till sex veckor....

Webhallen hade lånedatorer med Sempron processor, nej tack sa jag

Jag har ju min gamla 3820TG kvar, men det blir inte bra att lira på den, så det suger att man inte kan lira.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Webhallen hade lånedatorer med Sempron processor, nej tack sa jag

Jag har ju min gamla 3820TG kvar, men det blir inte bra att lira på den, så det suger att man inte kan lira.

Haha, nej det funkar knapppast. Man vill ju kunna lira Crysis 3 nu ju

Visa signatur