Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Ok tack för all info, tänkte åka till malmö webhallen men dem hade 1 igår och slut idag typiskt. Någon som har uppgraderat garantin till next business day i hemmet? Tråkigt att behöva skicka in den ifall det blir fel. Ska vänta denna veckan och se om elgiganten får in den så kan man testa den och lämna tillbaka den ifall man inte blir nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du bor i Malmö kan du ju åka till Danmark och köpa den där: http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbar-computer/...

1000Kr billigare än webhallen i sverige räknat i svenska kronor, och 500 billigare än elgiganten i sverige (kanske kan använda detta för att pruta ner den lite?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbelarsson:

Om du bor i Malmö kan du ju åka till Danmark och köpa den där: http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbar-computer/...

1000Kr billigare än webhallen i sverige räknat i svenska kronor, och 500 billigare än elgiganten i sverige (kanske kan använda detta för att pruta ner den lite?).

Bor i Helsingborg och det är en bit ifrån köpenhamn tyvärr. Ingen som har uppgraderat garantin?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Ok tack för all info, tänkte åka till malmö webhallen men dem hade 1 igår och slut idag typiskt. Någon som har uppgraderat garantin till next business day i hemmet? Tråkigt att behöva skicka in den ifall det blir fel. Ska vänta denna veckan och se om elgiganten får in den så kan man testa den och lämna tillbaka den ifall man inte blir nöjd.

Det var jag som köpte den sista

Permalänk
Medlem

I hate uuu hehee grattis, vad tycker du? Fick du rätt touchpad?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Har den en 16GB eller 30GB SSD?

Verkar ha en 16GB ssd cache i min y500 iaf. och D: som ligger under dator var som jag trodde, en partition för standarddrivrutiner och installationsfiler för McAfee Internet Security som var förinstallerat på datorn.

Permalänk

Testa de nyaste beta drivarna från nvidia. Dem fungerar mycket bättre för mig än 310.90 men kräver att du installerar dem i windows 7 compability mode.
Windows 8 är anledningen till varför sli med mera krånglar så mycket.

Hade problem med skyrim och aion när sli var på tidigare men sen jag installerade om drivaren med compability mode så fungerar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

I hate uuu hehee grattis, vad tycker du? Fick du rätt touchpad?

Jag är väldigt nöjd änsålänge! Jag vet faktiskt inte om det är rätt touchpad, men han i butiken sa att det är ganska nya datorer dom har inne då de säljer ganska bra så de bör vara nya batchen.

Permalänk
Medlem

Lyckades installera en clean version av windows 8 på min nya msata ssd idag. Lyckligtvis hade jag hittat rätt ISO som tog nyckeln i bios. Nu är denna dator helt perfekt

Sinnessjukt hur liten en msata HD är, hur kan nått så litet prestera så här bra?

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Är de någon som testat att överklocka grafikkkorten? Tycker dom blir inte så varma vid belastning så de borde finnas utrymme för överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Är de någon som testat att överklocka grafikkkorten? Tycker dom blir inte så varma vid belastning så de borde finnas utrymme för överklockning.

Satt precis och mekade lite med detta och har lyckats till slut. Gick att överklocka minnet med msi afterburner men coren var fast på 790mhz vad jag än gjorde.
Laddade ner nvidia inspector och la den i C:
Skapade sen 2 olika bat-filer som jag hittade på ett forum. En för att överklocka och en för att återställa core och memory clock.

Här är bat fil för överklockning. Har hört vissa sätta sin core clock till 900 och memory till 2300 men det gör du som du vill. Jag är helnöjd med dessa inställningar nedan och ger mej typ 5-6 mer fps i GW2 på best appearence-nställningar.

@echo off
c:
cd\
cd "nvidiaInspector\"
nvidiaInspector.exe -setGpuClock:0,2,850 -setMemoryClock:0,2,2200 -forcepstate:0,0
nvidiaInspector.exe -setGpuClock:1,2,850 -setMemoryClock:1,2,2200 -forcepstate:1,0
||-forcepstate:0,5
||-forcepstate:1,5

Här är för att ställa tillbaka till standardclock:

@echo off
c:
cd\
cd "nvidiaInspector\"
nvidiaInspector.exe -setGpuClock:0,2,790 -setMemoryClock:0,2,2000 -forcepstate:0,16
nvidiaInspector.exe -setGpuClock:1,2,790 -setMemoryClock:1,2,2000 -forcepstate:1,16

Kör med 310.90-drivarna från nvidia. Vet inte om det är därför som msi afterburner inte vill lira(?)
i GW2 så låg korten på 65-70 grader om jag har laptopen i knät. Kan tänka mej att det blir 4-5 grader lägre om man har den på ett bord eller stativ el. liknande.

EDIT: Här är sidan http://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/700135-y500-gt650m-overclock-7.html
I hans bat-fil har han satt core clock till 980 vilket känns lite ostabilt, och som någon nämner i det forumet ballar hans dator ur när han kör den bat-filen där core clock är satt till 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baste:

Satt precis och mekade lite med detta och har lyckats till slut. Gick att överklocka minnet med msi afterburner men coren var fast på 790mhz vad jag än gjorde.
Laddade ner nvidia inspector och la den i C:
Skapade sen 2 olika bat-filer som jag hittade på ett forum. En för att överklocka och en för att återställa core och memory clock.

Här är bat fil för överklockning. Har hört vissa sätta sin core clock till 900 och memory till 2300 men det gör du som du vill. Jag är helnöjd med dessa inställningar nedan och ger mej typ 5-6 mer fps i GW2 på best appearence-nställningar.

@echo off
c:
cd\
cd "nvidiaInspector\"
nvidiaInspector.exe -setGpuClock:0,2,850 -setMemoryClock:0,2,2200 -forcepstate:0,0
nvidiaInspector.exe -setGpuClock:1,2,850 -setMemoryClock:1,2,2200 -forcepstate:1,0
||-forcepstate:0,5
||-forcepstate:1,5

Här är för att ställa tillbaka till standardclock:

@echo off
c:
cd\
cd "nvidiaInspector\"
nvidiaInspector.exe -setGpuClock:0,2,790 -setMemoryClock:0,2,2000 -forcepstate:0,16
nvidiaInspector.exe -setGpuClock:1,2,790 -setMemoryClock:1,2,2000 -forcepstate:1,16

Kör med 310.90-drivarna från nvidia. Vet inte om det är därför som msi afterburner inte vill lira(?)
i GW2 så låg korten på 65-70 grader om jag har laptopen i knät. Kan tänka mej att det blir 4-5 grader lägre om man har den på ett bord eller stativ el. liknande.

EDIT: Här är sidan http://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/700135-y500-gt650m-overclock-7.html
I hans bat-fil har han satt core clock till 980 vilket känns lite ostabilt, och som någon nämner i det forumet ballar hans dator ur när han kör den bat-filen där core clock är satt till 980

Låter avancerat. Hade hoppats på bättre prestanda skjuts faktiskt.
Tack för informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Låter avancerat. Hade hoppats på bättre prestanda skjuts faktiskt.
Tack för informationen!

Lekte lite mer och satte core clock till 900 och memeory clock till 2300 och fick ut 11 fps extra, när jag körde kombustor i msi afterburner, än från standardclock på core 790 och memory 2000.
Dock gick korten upp i typ 76-77 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baste:

Lekte lite mer och satte core clock till 900 och memeory clock till 2300 och fick ut 11 fps extra, när jag körde kombustor i msi afterburner, än från standardclock på core 790 och memory 2000.
Dock gick korten upp i typ 76-77 grader.

76-77 grader är ju inga problem. Fläkten på 100%?

Permalänk
Skrivet av vmattsson:

Testa de nyaste beta drivarna från nvidia. Dem fungerar mycket bättre för mig än 310.90 men kräver att du installerar dem i windows 7 compability mode.

Hade problem med skyrim och aion när sli var på tidigare men sen jag installerade om drivaren med compability mode så fungerar det!

någon annan som kan testa detta och se om det fungerar?

Permalänk
Skrivet av thexps:

Sitter på 1100 Core och 2700 Mem 24/7, funkar hur bra som helst.

På 310.90.

Permalänk
Skrivet av vmattsson:

Kan bekräfta detta, sitter på senaste beta drivrutinen nu, CS:GO funkar mycket bättre samt att man fick en brutal prestandaboost i Tomb Raider!

Kudos för att du hittade det!

Kan dock inte överklocka nå mer, men prestandan just nu i Tomb Raider är högre än den var med 310.90 samt 1100/2700 överklock, så det ger en ganska stor skjuts i det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Sitter på 1100 Core och 2700 Mem 24/7, funkar hur bra som helst.

På 310.90.

Vilket program kör du med?

Permalänk
Skrivet av thexps:

Vilket program kör du med?

Använde Nvidia Inspector för överklockning, med shortcuts, finns en länk ett par sidor bak med en .bat fil som gör det hela mycket enklare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Använde Nvidia Inspector för överklockning, med shortcuts, finns en länk ett par sidor bak med en .bat fil som gör det hela mycket enklare!

Okej, skummade igenom de här med nvidia inspector och de ser jobbigt ut

Körde nu med MSI afterburner och höjde core +135 och memory +700.
Standard benchmark fick jag 2167
Med överklockning fick jag 2203

Så det är små marginaler det rör sig om.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Okej, skummade igenom de här med nvidia inspector och de ser jobbigt ut

Körde nu med MSI afterburner och höjde core +135 och memory +700.
Standard benchmark fick jag 2167
Med överklockning fick jag 2203

Så det är små marginaler det rör sig om.

Med tanke på att boost klocken inte riktigt fungerar som den ska på Y500, så är det endast minnet du överklockade, att öka core i t.ex MSI Afterburner gör ingenting i stort sett.

Men ja ,det är ganska jobbigt med Nvidia Inspector i början, tar en stund att "lära" sig, när man fått en idé om hur genvägar etc funkar så är det rena barnleken dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Hittade länken till dessa bat-filer men den fungerar inte längre. Har du möjlighet att slänga upp filerna någonstans igen så vore det snällt.

Permalänk
Skrivet av Baste:

Hittade länken till dessa bat-filer men den fungerar inte längre. Har du möjlighet att slänga upp filerna någonstans igen så vore det snällt.

https://mega.co.nz/#!XRVwxbrA!TV7mJGwHzdkUruEIz8jUm3XV438TU8K...

Borde gå att ladda ner där, starta bara "start.bat" och följ instruktionerna, ta det väldigt lugnt med dom lite högre klockfrekvenserna och som vanligt så sker all överklockning på egen risk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

https://mega.co.nz/#!XRVwxbrA!TV7mJGwHzdkUruEIz8jUm3XV438TU8K...

Borde gå att ladda ner där, starta bara "start.bat" och följ instruktionerna, ta det väldigt lugnt med dom lite högre klockfrekvenserna och som vanligt så sker all överklockning på egen risk!

Tackar! Testade att köra 1100/2500 men då hängde sej hela datorn när jag körde 3dmark11 och var tvungen att starta om genom att stänga av på strömknapp och starta igen.
Gick från 3700 poäng med standardclock 790/2000, till 4300 poäng i 1000/2500 stabilt.
Menar du att du kör 1100/2700 stabilt utan problem?

Permalänk
Skrivet av Baste:

Tackar! Testade att köra 1100/2500 men då hängde sej hela datorn när jag körde 3dmark11 och var tvungen att starta om genom att stänga av på strömknapp och starta igen.
Gick från 3700 poäng med standardclock 790/2000, till 4300 poäng i 1000/2500 stabilt.
Menar du att du kör 1100/2700 stabilt utan problem?

Jag körde 1100 Core och 2700 Mem helt stabilt på 310.90 drivrutinen, kunde spela Battlefield 3 och diverse andra spel under ett helt LAN utan en enda krasch, så jag skulle säga att det var stabilt.

Men det varierar mycket mellan olika chip, så alla klarar inte så pass höga klocks, men 1000MHz på Core är inte illa pinkat ändå!

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Lyckades installera en clean version av windows 8 på min nya msata ssd idag. Lyckligtvis hade jag hittat rätt ISO som tog nyckeln i bios. Nu är denna dator helt perfekt

Sinnessjukt hur liten en msata HD är, hur kan nått så litet prestera så här bra?

Kort fråga: hur hittade du rätt ISO? Har haft superproblem i en annan Lenovo med att köra clean install med Windows 8. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på en sak. Säg att man får tag på två st Geforce 670MX billigt.
Borde man inte kunna byta ut korten som sitter i då? 670MX drar väl dessutom mindre ström?

Permalänk
Skrivet av thexps:

Kom och tänka på en sak. Säg att man får tag på två st Geforce 670MX billigt.
Borde man inte kunna byta ut korten som sitter i då? 670MX drar väl dessutom mindre ström?

Vart har du hört att 670MX drar mindre ström än en 650M? Tvekar ganska rejält på att det stämmer...

Samt att det kan bli problem med Ultrabay släden och ett annat grafikkort i den.

Kort och gott, inget jag skulle provat.

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Undrar detsamma, vart fick du tag i ISOn? Skulle vilja installera min SSD i bärbara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elviskungen:

Kort fråga: hur hittade du rätt ISO? Har haft superproblem i en annan Lenovo med att köra clean install med Windows 8. Tack för svar!

Skrivet av Dispersion:

Undrar detsamma, vart fick du tag i ISOn? Skulle vilja installera min SSD i bärbara!

Om ni inte orkar läsa hela inlägget, så ska det vara "en_windows_8_x64_dvd_915440" ni ska ha
(Om ni inte hittar en kopia så kan ni testa en random Win 8 iso-fil, bara det inte är Pro-versionen så bör det förhoppningsvis funka)

Edit: Hur ni ska få tag på en kopia får ni lista ut själva...
(MSDN finns ofta som alternativ om man är student)

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Om ni inte orkar läsa hela inlägget, så ska det vara "en_windows_8_x64_dvd_915440" ni ska ha
(Om ni inte hittar en kopia så kan ni testa en random Win 8 iso-fil, bara det inte är Pro-versionen så bör det förhoppningsvis funka)

Edit: Hur ni ska få tag på en kopia får ni lista ut själva...
(MSDN finns ofta som alternativ om man är student)

Tack, lyckades hitta en nedladdningslänk till slut!

Nu till nästa problem... Hur F#n får man loss bottenplattan på datorn... Arrrgh.