Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Det jag menar är att om det är prestandan du är ute efter så kommer du inte att hitta något med riktigt hög kvalite och grym prestanda, om du inte väljer en macbook för typ 30k, därmed så blir din jämförelse oväsentlig.

Macbooken har inte bättre prestanda än ASUSen. Oväsentlig? Prestanda/kvalitet, kostnad är inte en parameter. Hur kan den jämförelsen vara oväsentlig.

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Mmmm... Kostnaden är ovesäntlig, men det är inte samma pris på ASUS och Lenovo. Det är sex tusen upp för ASUS vilket är helt berättigat, frågan är bara om man klarar sig med den prestandan. Tyvärr så verkar alla så kallade "gamingdatorer" vara ganska plastiga, det är inte så att Lenovo är plastigare än andra gamingdatorer.

Tycker du att plast ser för billigt ut, och att metall väger för mycket?
Då har vi precis rätt produkt för just dig!
Kolfiber!
Med ett pris på 200 Kr per 100cm x 0.5m, så kommer en laptop smyckad med kolfiber kosta från allt till några tusenlappar till astronomiska imaginära tal, vilket gör din laptop totalt prisvärd!

Men vad stoppar dig? Glasfiber, eller varför inte porslin?

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Macbooken har inte bättre prestanda än ASUSen. Oväsentlig? Prestanda/kvalitet, kostnad är inte en parameter. Hur kan den jämförelsen vara oväsentlig.

För det första vet jag inte vilken "Asusen" är, eftersom du inte presenterat denna. Det finns Macbooks med mycket bra prestanda, och som därmed säkerligen är mer kraftfulla än "Asusen". Din jämförelse är oväsentlig eftersom att det du menar med kvalitet, en ultratunn dator helt i metall, inte går att få när det rör sig om riktigt bra prestanda. Detta eftersom att datorn hade blivit för tung, för varm och för dyr. Pris måste också vara en parameter, om du nu inte råkar vara ekonomiskt oberoende, men då fattar jag inte vad du gör i den här tråden alls.

Här är något för dig, där snackar vi prestanda och kvalitet för de ekonomiskt oberoende!
http://store.apple.com/se/configure/ME665S/A?=

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Blev väldigt sugen på en Y500, men undrar om det är rätt val ändå, räcker det med 15,6"? Ponera att man sitter med runt 12000kr, får man något bättre än Y500 för dessa pengar tro?

Permalänk
Skrivet av carlbark:

Blev väldigt sugen på en Y500, men undrar om det är rätt val ändå, räcker det med 15,6"? Ponera att man sitter med runt 12000kr, får man något bättre än Y500 för dessa pengar tro?

Ja nu får man en MSI GT70 med GTX 675m för bara 11k.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165606-msi_gt70_0nd-4...

Permalänk

Hur svårt är det att öppna datorn och byta ut disken alltså msatan?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Fråga mSATA vs. SSD 2,5 tums?

Eftersom y500 har plats för båda så undrar jag vad den optimala prestandakonfigureringen blir?

1. Köra mSATA med W8 endast och köra en SSD i 2,5 uttaget som hårddisk
2. Köra W8 från SSD i 2,5 uttaget och köra en mSATA som hårddisk
3. Köra allt via mSATA
4. Köra allt via 2,5 uttaget

Är det ens någon ide att köra RAID mellan SSD 2,5 och SSD mSATA?

Många frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

För det första vet jag inte vilken "Asusen" är, eftersom du inte presenterat denna. Det finns Macbooks med mycket bra prestanda, och som därmed säkerligen är mer kraftfulla än "Asusen". Din jämförelse är oväsentlig eftersom att det du menar med kvalitet, en ultratunn dator helt i metall, inte går att få när det rör sig om riktigt bra prestanda. Detta eftersom att datorn hade blivit för tung, för varm och för dyr. Pris måste också vara en parameter, om du nu inte råkar vara ekonomiskt oberoende, men då fattar jag inte vad du gör i den här tråden alls.

Här är något för dig, där snackar vi prestanda och kvalitet för de ekonomiskt oberoende!
http://store.apple.com/se/configure/ME665S/A?=

Vad sitter de för grafikkrets i den datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Hur svårt är det att öppna datorn och byta ut disken alltså msatan?

Skrivet av elviskungen:

Fråga mSATA vs. SSD 2,5 tums?

Eftersom y500 har plats för båda så undrar jag vad den optimala prestandakonfigureringen blir?

1. Köra mSATA med W8 endast och köra en SSD i 2,5 uttaget som hårddisk
2. Köra W8 från SSD i 2,5 uttaget och köra en mSATA som hårddisk
3. Köra allt via mSATA
4. Köra allt via 2,5 uttaget

Är det ens någon ide att köra RAID mellan SSD 2,5 och SSD mSATA?

Många frågor.

Byte ut mSATA hårddisken till en 256gb Crucial m4 och kör med den medföljande 1tb 2.5" hårddisken som lagringshårddisk och kan bara säga att det funkar hur bra som helst, datorn har nu blivit extremt mycket snabbare. Kan inget annat än rekommendera att byta mSATA disken och köra med den som OS disk. Att byta mSATA disken är hur lätt som helst, man tar bort batteriet och skruvar upp alla skruvar på undersidan. Sedan lyfter man bort skalet. Själva mSATA disken sitter fast med en skruv och monteras ungefär som ett laptop minne, går snabbt och smidigt.

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Byte ut mSATA hårddisken till en 256gb Crucial m4 och kör med den medföljande 1tb 2.5" hårddisken som lagringshårddisk och kan bara säga att det funkar hur bra som helst, datorn har nu blivit extremt mycket snabbare. Kan inget annat än rekommendera att byta mSATA disken och köra med den som OS disk. Att byta mSATA disken är hur lätt som helst, man tar bort batteriet och skruvar upp alla skruvar på undersidan. Sedan lyfter man bort skalet. Själva mSATA disken sitter fast med en skruv och monteras ungefär som ett laptop minne, går snabbt och smidigt.

Okej tackar för hjälpen, blir nog till att sätta i en 128gbs msata disk inom en ganska snar framtid!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Tack för svar. Eftersom jag inte behöver så mycket minne kör jag nog i en 128 till OS som mSATA. Har redan en 840 pro Samsung 256 gb som får funka som lagringsdisk.

Permalänk

Menar ni att man kan ha två hårddiskar i samtidigt?

Är det någon annan som har problem med att bilden fladdrar i spel, främst fps när man tittar sig omkring? Det blir bättre med v-sync men inte i alla spel. Körde lite bf3 nu och det är som att bilden hoppar tillbaka några pixlar åt vänster om man tittar åt höger tex. (många gånger per sekund) vilket gör att det känns väldigt ryckigt. Såg en annan tråd där de löste det med 310,9 drivern men det är den jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskgråbärt:

Ja, en mSATA HD och en 2,5" HD.

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Skrivet av Fläskgråbärt:

Är det någon annan som har problem med att bilden fladdrar i spel, främst fps när man tittar sig omkring? Det blir bättre med v-sync men inte i alla spel. Körde lite bf3 nu och det är som att bilden hoppar tillbaka några pixlar åt vänster om man tittar åt höger tex. (många gånger per sekund) vilket gör att det känns väldigt ryckigt. Såg en annan tråd där de löste det med 310,9 drivern men det är den jag har.

Sänk upplösningen, funkar för mig. Får detta problem i många spel när jag spelar med native upplösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon här som testat 314.22?

Permalänk
Skrivet av cklein:

Någon här som testat 314.22?

Sitter med 314.22, funkar bra, inget som krånglat för mig hitills, kom ihåg att installera med kompabilitetsläge i Windows 7 bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Sitter med 314.22, funkar bra, inget som krånglat för mig hitills, kom ihåg att installera med kompabilitetsläge i Windows 7 bara.

Gött, ska provas sen

Permalänk
Medlem

314.22 verkar funka men har fortfarande problem med flimmrande bild i Dayz/Wasteland när man startar spelet, men får bort detta genom att ändra någon av grafikinställningarna, spelar ingen roll vilken :P.

Sen har jag också fortfarande problem med att mitt wifi kopplar ner lite då och då. Har senaste drivern installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Sen har jag också fortfarande problem med att mitt wifi kopplar ner lite då och då. Har senaste drivern installerad

Testa denna lösning: Wireless / WIFI network disconnect frequently

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Japp, jag har redan dessa inställningarna

Tack ändå, fler förslag mottages tacksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Vart fick du tag på rätt OS?

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Ja, en mSATA HD och en 2,5" HD.

Allright, fasen vad najs! låter som en underbar kombo om man dunkar in en 128/256 gb ssd tillsammans med 1 tb som man redan har. bra info!

Skrivet av Gröngås:

Sänk upplösningen, funkar för mig. Får detta problem i många spel när jag spelar med native upplösningen.

Ska testa detta, är väl det enda jag inte testat typ. Dock trist att behöva sitta med fel upplösning, har rätt svårt för de problem som blir vid uppskalningen. Det finns inga program/appar eller nåt som är bättre på att skala upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vart fick du tag på rätt OS?

Via en torrentsida, man får söka runt en hel del innan man hittar en kopia som inte har mixtrats med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Via en torrentsida, man får söka runt en hel del innan man hittar en kopia som inte har mixtrats med.

Okey, är det pro eller den vanliga?
Och kan man välja en engelsk och sedan ladda ner språkpaket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Okey, är det pro eller den vanliga?
Och kan man välja en engelsk och sedan ladda ner språkpaket?

Eftersom det är standard versionen som kommer med datorn så fick de bli den då nyckeln som ligger i bios inte funkar med PRO. Ja det går att ladda ner språk för svenska i efterhand.

Visa signatur

Permalänk

nån som vet om det är möjligt att t.ex göra så att starcraft 2 använder SSDn? det ska ju finnas 16gb tillgängligt.. hur gör man i så fall?

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

nån som vet om det är möjligt att t.ex göra så att starcraft 2 använder SSDn? det ska ju finnas 16gb tillgängligt.. hur gör man i så fall?

Det är väl bara att installera starcraft på D disken?

Permalänk
Medlem

antar att hdd är en hybrid , dvs både SSD & HDD i ett, dvs inte två partioner?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

D disken är inte ssdn

D: är lenovos partition med drivers.

Disk 0 är Ssdn, verkar inte ha nån volymetikett

Permalänk

Har skrivit en recension på prisjakt ang y500 för er som funderar på att köpa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1491335