Udda fråga kanske: Är det fel att ha lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det borde vanligtvis betyda att föräldrarna bor nära universitetet där man pluggar.
Borde inte vara speciellt ovanligt. Många har ju sina föräldrar i Stockholm och pluggar också här, liksom många i Göteborg och Malmö osv gör.

Mitt inlägg riktar sig inte mot dig direkt men är ett tillägg till debatten

Enligt CSNs statistik är lånbenägenheten 67% av dem som tilldelas studiemedel, mao inte en så övertygande andel.
Säkert en del som studerar helt utan studiemedel också.

http://www.csn.se/polopoly_fs/1.7072!studiestodsstatistiken-2...
Men jag undrar vad dessa 33% är för personer, typ hemmaboende eller som extraknäcker en hel del för att täcka upp.
Undrar om lånbenägenheten är större för traditionellt svårare utbildningar. Jag hade pga hårda studier inte tid att jobba tillräckligt mycket extra för att täcka mina kostnader t.ex.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Men jag undrar vad dessa 33% är för personer, typ hemmaboende eller som extraknäcker en hel del för att täcka upp.
Undrar om lånbenägenheten är större för traditionellt svårare utbildningar. Jag hade pga hårda studier inte tid att jobba tillräckligt mycket extra för att täcka mina kostnader t.ex.

En av mina vänner tex som pluggade till tandhygienist (2 år och ja...) jobbade extra på Ica under helgerna och bodde hemma. Det räckte tillsammans med bidragsdelen för att finansiera det hela utan problem

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att det enda lånen som anses okej är lån för bostad samt CSN-lån. I absoluta nödfall lån för bil. Eftersom bil alltid är förlustaffär bör köpet ske kontant.

Hört mycket roligt genom tiderna när man diskuterat billån. Det vanliga är ju att "man måste kunna ta sig". Mitt argument är då att lägga undan ett par tusingar och köp en pendlar-/bruksbil i lägre prisklassen så snart det finns pengar. Men nej, det går aldrig, för det är tight i budgeten och det blir inte många kronor över varje månad. Jag föreslår då kommunaltrafiken eftersom om man inte har en krona över efter månaden slut, hur fan ska de gå med en bil och alla dess kostnader, PLUS själva lånet? Men icke..

När det inte finns någon vettig kommunaltrafik kan jag köpa att ett bil ibland är ett måste. Då lär man låna till en vettig bruksbil <40 000kr~, då får man höra "fast då får man ju krångla så mycket med gamla bilar" och samma snubbe tar ett lån på 300 000kr och köper en sprillans V70..

Grundregeln är att man köper inget man inte har råd med, punkt. ("men jag har ju råd med lånekostnaderna varje månad?" räknas inte.)

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Personligen anser jag att det enda lånen som anses okej är lån för bostad samt CSN-lån. I absoluta nödfall lån för bil. Eftersom bil alltid är förlustaffär bör köpet ske kontant.

Hört mycket roligt genom tiderna när man diskuterat billån. Det vanliga är ju att "man måste kunna ta sig". Mitt argument är då att lägga undan ett par tusingar och köp en pendlar-/bruksbil i lägre prisklassen så snart det finns pengar. Men nej, det går aldrig, för det är tight i budgeten och det blir inte många kronor över varje månad. Jag föreslår då kommunaltrafiken eftersom om man inte har en krona över efter månaden slut, hur fan ska de gå med en bil och alla dess kostnader, PLUS själva lånet? Men icke..

När det inte finns någon vettig kommunaltrafik kan jag köpa att ett bil ibland är ett måste. Då lär man låna till en vettig bruksbil <40 000kr~, då får man höra "fast då får man ju krångla så mycket med gamla bilar" och samma snubbe tar ett lån på 300 000kr och köper en sprillans V70..

Grundregeln är att man köper inget man inte har råd med, punkt. ("men jag har ju råd med lånekostnaderna varje månad?" räknas inte.)

En bil är ingen förlust affär isåfall ser du allt i pengar och inte personliga behov. Den tiden jag tittade på bilar i 30-40 000 klassen var de så mycket sämre än den bilen jag hade så nej tack tar hellre en säker bil än köper en bil utan ABS eller airbag. Menar inte att man ska köpa en ny bil för 300 000 kr utan en bil som håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Personligen anser jag att det enda lånen som anses okej är lån för bostad samt CSN-lån. I absoluta nödfall lån för bil. Eftersom bil alltid är förlustaffär bör köpet ske kontant.

Hört mycket roligt genom tiderna när man diskuterat billån. Det vanliga är ju att "man måste kunna ta sig". Mitt argument är då att lägga undan ett par tusingar och köp en pendlar-/bruksbil i lägre prisklassen så snart det finns pengar. Men nej, det går aldrig, för det är tight i budgeten och det blir inte många kronor över varje månad. Jag föreslår då kommunaltrafiken eftersom om man inte har en krona över efter månaden slut, hur fan ska de gå med en bil och alla dess kostnader, PLUS själva lånet? Men icke..

När det inte finns någon vettig kommunaltrafik kan jag köpa att ett bil ibland är ett måste. Då lär man låna till en vettig bruksbil <40 000kr~, då får man höra "fast då får man ju krångla så mycket med gamla bilar" och samma snubbe tar ett lån på 300 000kr och köper en sprillans V70..

Grundregeln är att man köper inget man inte har råd med, punkt. ("men jag har ju råd med lånekostnaderna varje månad?" räknas inte.)

Anser att lån inte är nått dåligt igentligen fast jag inte sysslar med sånt ofta själv.
Men det finns tillfällen när det är väldigt användbart, jag bor tex i norge där bilar är AS dyrt.

Och vi höll på att spara ihop till en bil då man bara får ha en svenskreggad bil i norge i två år, men så var vi med om en olycka och bilen gick sönder.
Den var så klart inte värd många stålar, så försäkrings pengar räckte inte långt.
Och då vi bor i nord norge med en innfart där det kan va ett jävla problem att ta sig ut på morgon ibland när det har snöat,samt att det är ett måste med fyrhjulsdrift när vi ska till stugan.

Även då vi faktist hade råd att köpa bilen kontant så betlade vi 40% kontant och tog resten på lån, c: 100 000kr. Då vi heldre ville ha en ordentlig buffert och en driftsäker bil.
Sen betalade vi av bilen på ett år, det kostade oss nån tusenlapp men det är inte hela världen.
Kommer att köpa nästa bil kontant då vi har jobbat längre och har såvida kunnat spara ihop till allt. Men i det tillfället vi var i så ansåg jag att det var smartare med ett "litet" lån.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

En bil är ingen förlust affär isåfall ser du allt i pengar och inte personliga behov. Den tiden jag tittade på bilar i 30-40 000 klassen var de så mycket sämre än den bilen jag hade så nej tack tar hellre en säker bil än köper en bil utan ABS eller airbag. Menar inte att man ska köpa en ny bil för 300 000 kr utan en bil som håller.

En bil är alltid en förlustaffär, hur du än vrider och vänder på det Så du menar att bilar i 40 000kr klassen saknar airbag och abs? Nja, tror inte det.

Skrivet av Ragganof:

Anser att lån inte är nått dåligt igentligen fast jag inte sysslar med sånt ofta själv.
Men det finns tillfällen när det är väldigt användbart, jag bor tex i norge där bilar är AS dyrt.

Och vi höll på att spara ihop till en bil då man bara får ha en svenskreggad bil i norge i två år, men så var vi med om en olycka och bilen gick sönder.
Den var så klart inte värd många stålar, så försäkrings pengar räckte inte långt.
Och då vi bor i nord norge med en innfart där det kan va ett jävla problem att ta sig ut på morgon ibland när det har snöat,samt att det är ett måste med fyrhjulsdrift när vi ska till stugan.

Även då vi faktist hade råd att köpa bilen kontant så betlade vi 40% kontant och tog resten på lån, c: 100 000kr. Då vi heldre ville ha en ordentlig buffert och en driftsäker bil.
Sen betalade vi av bilen på ett år, det kostade oss nån tusenlapp men det är inte hela världen.
Kommer att köpa nästa bil kontant då vi har jobbat längre och har såvida kunnat spara ihop till allt. Men i det tillfället vi var i så ansåg jag att det var smartare med ett "litet" lån.

Det är väl ett typexempel på vad jag skrev, att billån är okej i nödfall?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

En bil är alltid en förlustaffär, hur du än vrider och vänder på det Så du menar att bilar i 40 000kr klassen saknar airbag och abs? Nja, tror inte det.

Det är väl ett typexempel på vad jag skrev, att billån är okej i nödfall?

fast var ju inte riktigt nödfall, kunde ju ha köpt en äldre bil(köpte relativt nytt) kontant

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

En bil är alltid en förlustaffär, hur du än vrider och vänder på det Så du menar att bilar i 40 000kr klassen saknar airbag och abs? Nja, tror inte det.

Det är väl ett typexempel på vad jag skrev, att billån är okej i nödfall?

Skrev fortfarande att från ett personligt behov är det ingen förlust, ekonomiskt ja om man inte gör en bra affär. Detta var nu år tillbaks och då fanns det inte airbag på båda sidorna eller antisladdsystem så jag valde hellre den dyrare.

Permalänk
Medlem

I många andra länder är det tabu med ränta, ännu mer med lån.
Man lånar istället av familjen, många är då mer försiktiga att ens ta ett lån och bättre på att betala tillbaka.
(Där ses iofs familjen med högre värdighet än i Sverige också).

Personligen är jag emot allt vad krediter, lån och avbetalningar heter.
5-6 år sedan försattes jag i konkurs efter ett bolag gick dåligt, har legat på 3-4 mille i skulder och fått känna på hur lån efter lån förföll till betalning och man själv inte ens hade ett hem.
Dessa år där jag inte kunnat ta kredit, lån, avbetalning etc. har varit de bästa jag varit med om.
Att kunna sitta i vardagsrummet och kika på tv med barnen och känna, detta är mitt!

Om cirka en månad är jag helt skuldfri och återigen "kreditvärdig", men jag har intalat mig själv att aldrig någonsin ta en kredit, lån eller avbetalning igen. Det finns ingen situation som kan få mig att göra det.
(nu kanske många undrar om det är skuldsanering, nej, jag har löst det själv)

Värdet på pengar idag är helt åt helskotta, det är för lätt att ta lån och man ser inte helheten i inköpet.
Annat är det med surt sparade pengar och man går till affären med 15000 i kontanter och köper en TV (som ex.), mer tanke på vad man köper och känslan är desto bättre.
Jag har i ett år hållt på bygga ett hus, jag köpte mig tomträtt för 25.000 med option på att bygga nytt hus inom 8 år, idag är grunden färdig, avlopp och el framdraget. Nästa år ska jag börja resa saker. Gjort 100% kontant, inte ett öre i lån/kredit.
Det kommer säkert ta 2-3 år till och sjukt mycket att göra själv, vänner och familj ställer upp, men när jag öppnar dörren till huset är det mitt, och jag har inga räntor att betala, inga ammorteringar.

Enkelheten i att klicka lite och ett telefonsamtal och få ut några mille på lån är busenkelt idag, kriterierna är typ att du andas och har inkomst. Sen är familjerna som gör detta oerhört skadliga för ränteändringar och går på knäna för minsta lilla. En trasig tvättmaskin, tjoff, 5k kontant eller ~7k i avbetalning, ytterligare 5-600 per månad, såhär rullar det på.

Att köpa bil i ungdomen för ~100k på lån är väl rätt vanligt, rätt liten summa så jag har förståelse för att bilintresset och viljan att åka komfortabelt kan vara värt det.
Problemen börjar när det blir en ond spiral, t.ex. medlemslån där inte bilen är säkerheten, fordonet säljs och ett annat köps in, det säljs och annat köps in som är billigare, mellanslanten försvinner på krogen och nytt PS3 och skärm till datorn. Kvar finns lånet på ~100k och en bil värd 30-50.
Ofta här det brakar åt helskotta.

Jag har upplevt båda världar, både att ha fickan fullproppad med tusingar, likväl som att fundera på om mjöl och vatten innehåller tillräckligt med energi för att klara sig en vecka.
Mitt råd är att avstå från lyxkomsumtionen på kredit, köp saker till dig själv, inte för att visa polaren vilken fräck laptop/mobil/bil du har.
Tyvärr är väldigt mycket konsumtion just det idag, att ha det värsta, fetaste, finaste o.s.v. och det sker på just kredit.

Mina 5 cent

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Massa läsvärd text...

Håller med dig till 100% och hoppas att många läser ditt inlägg.
Och mycket roligt att höra att du tagit dig upp från en katastrofal ekonomisk situation och nu är helt oberoende av lån.

Själv kommer jag, högst motvilligt, att ta lån för att köpa en bostadsrätt om ett par månader.
Dock kommer jag redan från början låna till mindre än 50% och jag har pengar över om jag snabbt skulle behöva amortera mycket på en gång.
Dessutom tänker jag amortera mycket varje månad så att lånet är betalt åtminstone inom 10 år.

Den som är satt i skuld är, som sagts många gånger, inte fri.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har inget nytt att komma med och det känns som om dom flesta i tråden är på samma sida.

I min mening kan man inte jämställa ett kreditkort med traditionellt banklån. Förutsätt att man betalar av krediten innan räntan läggs på. Bolån och eventuellt billån är av nödvändigt ont som det ser ut idag då det oftast inte finns särskilt mycket alternativ. Har du däremot ett 12 månaders lån på din nya TV eller resan du gjorde till Spanien för året så sorterar jag dig direkt i "idiot-mappen", med andra ord ett dumt lån.

Är någon av andra åsikter, argumentera gärna varför jag har fel. Jag är öppen för nya idéer

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Anser inte att det är fel att ta lån, men inge vidare roligt alla gånger.
Sålänge man har en god orsak till lånet så tycker jag aldrig det är fel.

Krediter är dock en helt annan sak.

Jag har både Bolån och Blanco lån, Blancot i samma bank som bolånet så har mycket bra ränta.

Blancot tog jag ganska nyligen pga en tidigare ekonomisk kris som jag aldrig riktigt tagit mig ur med skulder till familj.
Med blancot löste jag alla skulder, bakade in topplånet på lägenheten och köpte mig en nyare bil då min gamla sjöng på sista versen.

Så nu känner jag mig mer skuldfri än innan och mår allmänt bättre och har en stadig och bra ekonomi med sparande.

Månadskostnaden blev även något lägre pga bättre ränta.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Skrivet av Ronja_ww:

En bil är ingen förlust affär isåfall ser du allt i pengar och inte personliga behov. Den tiden jag tittade på bilar i 30-40 000 klassen var de så mycket sämre än den bilen jag hade så nej tack tar hellre en säker bil än köper en bil utan ABS eller airbag. Menar inte att man ska köpa en ny bil för 300 000 kr utan en bil som håller.

Eh? När jag var hemma förra sommaren köpte jag en Saab 9000 2.0t för 9500 från 96 tror jag. Den hade ABS, airbag, klimatanläggning, elfönster, cd-spelare med aux-ingång och läderklädsel med strax över 10k mil på mätaren. Bilen kändes riktigt fräsch, gick bra men var inte så bensinsnål som en mycket nyare bil hade varit men man ska köra långt innan den kostar mer än en nyare bil. Att jag sen sålde den för 10k gjorde ju inte saken sämre (satte 10k på blocket och hoppades på 9k men den som köpte tog den för vad vi bad om)

Bilen blev fortfarande dyrare än att ta bussen (pendlade malmö-trelleborg under veckorna) men var helt klart smidigare. Det kostade inte mycket mer att köra och var därför helt klart värt det för mig och iom att jag sålde bilen med vinst på 3-400 eller nåt efter att ha bytt torkarblad skiljde det ännu mindre.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Man får ju inte heller glömma att en bil har ett bruksvärde, dom är mycket användbara när man ska nånstanns Och en billig bil kan bli väldigt dyr i längden. Jag skulle gladeligen betala extra för att veta att min bil är säker och inte fallerar vid en ev. olycka, det handlar ändå om barn/familjs säkerhet och det får kosta.

Personligen så lånar jag aldrig till nåt, undantaget skulle vara bostadslån då och ev billån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Eh? När jag var hemma förra sommaren köpte jag en Saab 9000 2.0t för 9500 från 96 tror jag. Den hade ABS, airbag, klimatanläggning, elfönster, cd-spelare med aux-ingång och läderklädsel med strax över 10k mil på mätaren. Bilen kändes riktigt fräsch, gick bra men var inte så bensinsnål som en mycket nyare bil hade varit men man ska köra långt innan den kostar mer än en nyare bil. Att jag sen sålde den för 10k gjorde ju inte saken sämre (satte 10k på blocket och hoppades på 9k men den som köpte tog den för vad vi bad om)

Bilen blev fortfarande dyrare än att ta bussen (pendlade malmö-trelleborg under veckorna) men var helt klart smidigare. Det kostade inte mycket mer att köra och var därför helt klart värt det för mig och iom att jag sålde bilen med vinst på 3-400 eller nåt efter att ha bytt torkarblad skiljde det ännu mindre.

Trevligt att du hittade en sådan bra bil antar du köpte den privat. Ja bilens frihet väger väldigt mycket och idag är inte tåg så billigt längre absolut inte om man är fler än en person som åker, tyvärr det borde vara mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag köper allt på kredit. Noll ränta, bonus på varenda krona och jag betalar räkningen månaden efter.
Betydligt bättre än att ha pengarna på ett löne/debitkonto med noll ränta. Om du räknar lite på det så kommer du inse att du förlorar pengar på att inte använda ett kreditkort.

Det här lät intressant, blev lite nyfiken så här kommer ett gäng frågor. Hur monitorerar du månadens inköp så att du inte spenderar mer än du får in? Jag menar, man märker ju det när man väl ska betala fakturan, men hur gör du för att ha koll på hur mycket du har spenderat mitt i månaden? Hur mycket räknar du med att du tjänar på att göra på det här det viset? Vad gör du för poängen du samlar ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Det här lät intressant, blev lite nyfiken så här kommer ett gäng frågor. Hur monitorerar du månadens inköp så att du inte spenderar mer än du får in? Jag menar, man märker ju det när man väl ska betala fakturan, men hur gör du för att ha koll på hur mycket du har spenderat mitt i månaden? Hur mycket räknar du med att du tjänar på att göra på det här det viset? Vad gör du för poängen du samlar ihop?

Jag gør på liknade sætt, och jag håller koll igon att logga in och kika hur mycke jag har spenderat några gånger i månaden.
Jag har ingen aning om hur mycke jag sparar/tjænar men får en flygresa hos norwegian varje år på mina cashpoints.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Studielån, bostadslån och möjligen billån är såklart okej och svårt att komma runt. Men nåt annat skulle jag aldrig låna till.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite nyfiken på hur lån till en bil kan vara en investering?

Vi har inte bara privatpersoner i Sverige, utan som tur är finns det även företag.
Om ett företag köper in en bil, dator, telefon osv till en anställd som trots utgifterna ändå drar in mer pengar till företaget än han/hon kostar, inkl. lön, bil, etc.
Så är det en investering.

Även om man inte har personliga bilar, utan någon form av bilpool, så kan det vara lönsammare att ha bilen än att tacka nej till jobb.

Jag har haft helt ny bil. Fast det var leasingbil.
Att ta leasingbilen, som innebär kostnader för mig med förmånsvärde och utgifter för bensin (fick km ersättning för jobb resor).
Men att ta leasingbilen var en förutsättning för att få jobbet. Jag tjänade mer på att ha utgifterna för bilen och ha jobbet än att vara utan bil och vara arbetslös.
Lite skillnad eftersom jag inte ägde bilen. Men ändå en form av spendera pengar för att tjäna pengar.

Skrivet av oggan:

Sakta i backarna nu. Här gäller det att skilja på några saker. Antingen är bilen ett ekonomiskt redskap att t ex ta sig från punkt A till B, vilket bör resultera i att den eventuella vinsten uppstår oavsett fabrikat. Hantverkaren kommer inte fram speciellt mycket fortare i en Quattroporte än i en Caddy.

Vem har satt likhetstecken mellan bil och lyxbil, eller mellan ny bil och lyxbil för den delen ??

Jag antar att du med Caddy menar Volkswagen Caddy. En ny Caddy är väl en ny bil även om det inte är en lyxbil?

Om man ser det ur perspektivet att man ska köpa ett fordon som ett arbetsredskap så tycker jag absolut att Crippa90s exempel med skördetröskan är giltigt.

Att säga att alla som kör i tjänsten kör lyxbilar är lika dumt som att säga att alla snickare behöver hammare i guld.

Sen är det förstås möjligt även för företag att köpa begagnade fordon. Men att ha garantier och serviceavtal kan vara värdefullt för företag. Dessutom kan det delvis vara en image grej. Man behöver kanske inte ha en lyxbil. Men att ha en modern bil i bra skick utan massa rost o dyl. kan ge ett bättre intryck mot kunderna än att komma med något "körbart".

Dessutom så måste ju någon köpa nya bilar för att det ska finnas begagnade och det finns ett värde med de arbetstillfällen som biltillverkarna och dess underleverantörer skapar.
Skulle jag exempelvis titta på en 1-2 år begagnad bil för 270kkr av privat säljare av en modell som ny kostat 300kkr så skulle jag hellre köpa ny. För dels att stötta bilindustrin, dels känslan av att vara första ägaren osv.
Tror många, både privatpersoner och företag kan tänka sig att köpa helt nytt om merkostnaden mot begagnat är liten.
Funderar jag däremot på en äldre begagnad för 50kkr så är troligtvis inte en ny för 300kkr ett tänkbart alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hejsan

Ska ge mig på ett försök att förmedla en frågeställning jag har, som jag själv inte blir klok på och som jag förstår inte har ett "rätt" svar på - utan vill bara höra vad ni andra tycker

Det argumenteras sedan många år om att de svenska hushållen drar på sig för många lån och krediter, att bostadsbubblan kommer spricka och allt det där. Men om vi tittar på de senaste tio åren, har det varit så farligt? Är det så negativt att ha billån, bolån, krediter?

Personligen kommer jag fram till att är nog lite överdrivet men är osäker på vart jag drar gränsen. Tycker det är bra att ha ett kreditkort med 20 000kr i kredit, men det ersätter förstås inte att spara regelbundet utan ska vara ett komplement.

Vad anser ni?

Är det fel att ha lån? Det beror väl på hur stora risker man är beredd att ta. Om man har stora lån blir man ju väldigt känslig för ränteförändringar.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd

Själv tycker jag det inte spelar någon roll om man lånar eller sparar till saker man vill ha. Ofta tycker sparare att de är överlägsna lånarna. Varför, har jag alltid undrat. Känns som om spararna tror att de fått sakerna gratis bara för att de sparat. Men att låna inom vad ens budget tillåter tycker jag är samma som att spara. Och som kompensation för räntan får man ju sakerna tidigare.

Själv har jag inga spenderings-lån. Men det beror på att jag pengarna alltid har räckt när jag velat köpa någonting. Eller jag hunnit spara pengar medan jag lusläst på Sweclockers forum om produkten är dålig eller inte.

Ok - spara är bra, att låna så mycket ens budget tillåter är lika bra.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Själv tycker jag det inte spelar någon roll om man lånar eller sparar till saker man vill ha. Ofta tycker sparare att de är överlägsna lånarna. Varför, har jag alltid undrat. Känns som om spararna tror att de fått sakerna gratis bara för att de sparat.

Som en "sparare" så har jag precis samma invändning mot "lånarna". Jag stör mig på att "lånarna" verkar tro att de får saker gratis genom att ta ett lån och köpa saker direkt som de inte har råd att betala för. Pengarna de får direkt är riktiga, men det där otrevliga lånet som ska betalas i framtiden finns ju inte på riktigt i vissas tankevärld. Det är bara något abstrakt för dem.
Dessvärre har alltför många regeringar i alltför många länder tänkt på just detta barnsliga sätt, vilket lett till den katastrofala skuldkris vi nu är i och som lär bli mycket värre.

Att sparare skulle tro att de får saker gratis har jag aldrig hört någon påstå förut. Tvärtom så är de ju just de som inser värdet med pengar när de faktiskt måste jobba ihop dem den hårda vägen innan de använder dem istället för att bara låna och få allt de pekar på direkt.

Att ta lån behöver inte vara fel (även om det bör undvikas om man kan), tvärtom kan det som många påpekar i tråden vara en investering, men konsumtionslån och dylikt är bara dumt och där anser jag att spararna är "överlägsna" i sitt tänkande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Just det jag menar att tankesättet hos sparare är - och att det är fel att tänka så

Skrivet av JesperT:

...konsumtionslån och dylikt är bara dumt och där anser jag att spararna är "överlägsna" i sitt tänkande.

Tycker själv att det inte är någon skillnad alls på att låna eller spara till en ny dator, semester eller vad det nu är man vill göra. Bara man har råd att betala lånen. Ser ingen skillnad att t.ex. spara 1000 kr i månaden eller att betala en skuld på 1000 kr/månad. Visst, man får betala ränta men man får valuta för sina pengar tidigare.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det tragiska är ju den attityd som finns med att ha ett skatteavdrag för ränteutgifter. Det vore minst sagt trevligt om detta kunde försvinna under 2013, men det lär ju inte hända.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag kan även tänka mig att nu vid jul är det nog många som tar lån/avbetalningar.

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Det tragiska är ju den attityd som finns med att ha ett skatteavdrag för ränteutgifter. Det vore minst sagt trevligt om detta kunde försvinna under 2013, men det lär ju inte hända.

Regeringar vill att folk ska låna pengar för att pengarna ska snurra fler varv runt ekonomin istället för att ligga under en madrass.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Regeringar vill att folk ska låna pengar för att pengarna ska snurra fler varv runt ekonomin istället för att ligga under en madrass.

Sant, men det finns trots allt långt bättre sätt att hålla ekonomin under armarna än att finansiera den bubbla vi har idag. Vi som inte sitter med stora skulder finansierar detta knäppa skatteavdrag.

Skattesystemet bör reformeras, den här typen av avdrag försvinna. Möjligheten att dra av för resekostnader bör också minska, men det är en annan diskussion.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Det här lät intressant, blev lite nyfiken så här kommer ett gäng frågor. Hur monitorerar du månadens inköp så att du inte spenderar mer än du får in? Jag menar, man märker ju det när man väl ska betala fakturan, men hur gör du för att ha koll på hur mycket du har spenderat mitt i månaden? Hur mycket räknar du med att du tjänar på att göra på det här det viset? Vad gör du för poängen du samlar ihop?

På swedbank kan jag kolla mitt mastercard lika lätt som jag kan kolla mitt vanliga konto.
Det jag köper på mitt kreditkort mellan 5:e dec - 5:e jan skickas på en faktura/e-faktura (kan hända att jag kommer ihåg fel angående 5:e-5:e, kan vara annat datum)
Det ska då betalas sista januari. Då finns det alternativ om man vill dela upp betalningen på flera månader och då blir det väl diverse tilllägg.
Betalar jag däremot av allt direkt så kostar det inget extra.

Nu tjänar jag inga pengar för tillfället så har inte orkat bry mig, men finns väl även mer förmånliga kreditkort än Swedbanks Mastercard.
OK's (VISA?) ger väl även 1% tillbaka i återbäring i rena pengar.

Edit: Det man tjänar på är om man har sina pengar på ett konto som ger ränta. Så länge du inte spenderar mer än du får in så kommer ju pengarna på sparkontot aldrig att minska.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Är det hög ränta är det inte bra. Är det låg ränta är det bra. Enkelt!

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Sant, men det finns trots allt långt bättre sätt att hålla ekonomin under armarna än att finansiera den bubbla vi har idag. Vi som inte sitter med stora skulder finansierar detta knäppa skatteavdrag.

Skattesystemet bör reformeras, den här typen av avdrag försvinna. Möjligheten att dra av för resekostnader bör också minska, men det är en annan diskussion.

De flesta stora lån som tas av privatpersoner i Sverige måste vara huslån. Ett hus kan även ses som en investering, staten uppmuntrar investering, därför finns skatteavdraget. Sen just resekostnader gör att arbetstyrkan blir mer flexibel vilket även det är något staten vill åt.

Bubblan har inte med avdrag att göra utan spekulation, korkat folk, orealistiska förväntningar och oansvarigt utlånande samt bankernas sidoaktiviteter. Det oansvariga utlånandet speciellt är ett problem, att det är lätt att låna driver upp priserna på fastigheter och om det blir något problem så sitter man där. Många lånade till gränsen av sin ekonomi och minsta lilla störning i privatekonomin gjorde att huslånet var omöjligt att klara av. Eftersom jag inte har bott i Sverige på länge så vet jag inte hur det står till med huslånen där men här i Storbritannien gick det att låna upp till 125% av husets värde om man skulle rusta upp och hade ett tillräckligt bra jobb. När det gick utför satt folk med tillgångar som inte täckte lånet, redan dom som lånade 100% av värdet satt illa till när hus och lägenheter tappade i värde eftersom dom inte kunde sälja utan var tvingade att hyra ut sina hus eller lägenheter. Det är inte förrän nu fyra-fem år senare som husmarknaden har börjat komma igång igen vilket tydligast märks på hyreskostnaderna som har gått upp rejält på senaste tiden som en direkt följd av att det finns mindre utbud på hyreshus/lägenheter och att värdet på fastigheten(vem som helst kan hyra ut sin lägenhet/hus som dom vill vilket gör att det faktiskt finns lägenheter att få tag i, dock så kostar det därefter).

När det gick utför med huslånen och bankerna var på väg att kollapsa så blev det uppenbart att bankernas spekulation på annat än lån gjorde att allt rasade ännu mer vilket i sin tur ledde till att folk satte in mindre pengar, lånade mindre osv. Skatteavdraget uppmuntrar till lånande rakt av, däremot bör det vara bankernas skyldighet att se till att det lånas ut till rätt folk med tillräckligt med marginaler för att klara sig om något som en sån här kris skulle komma. Det är ju knappast oväntat att ekonomin går ner då och då, problemet var väl att det gick mer ner än vad utlånarna trodde i sina rosaskimrande drömmar om feta bonusar.

Visa signatur

Simlärare