Permalänk
Medlem

Arbeta som IT support?

Tjoo

Jag är en 20 årig kille som är intresserad av att börja arbeta inom IT Support, gillar verkligen att hjälpa människor och är intresserad av teknik/datorer.
Vill prova på något nytt då jag endast har arbetat inom Bygg branschen. Gick nämligen Byggprogrammet och cirka ett år på teknik.
Är sugen på att arbeta/gå en kurs med inriktning Microsoft's OS-program (Xp, Vista, win7), det är inget krav så kom gärna med andra förslag!

P.S, kan tänka mig arbeta för företag som Telia etc. Som sagt inget krav med det ovan.

Jag undrar nu om någon av er har erfarenhet inom Support (IT etc.), eller känner någon som har det och kan förklara för mig:

- Hur är det att arbeta som Support?

- Behöver man oftast utbildning eller går det bra med självinlärd information?

- Vet ni några kurser, eller om det ingår i vissa företag?

- Om ni kan dela med er av några FAQ (vanliga frågor) man kan få som Support.

- Olika arbetsuppgifter?

Tacksam för seriösa svar!

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennig:

Tjoo

Jag är en 20 årig kille som är intresserad av att börja arbeta inom IT Support, gillar verkligen att hjälpa människor och är intresserad av teknik/datorer.
Vill prova på något nytt då jag endast har arbetat inom Bygg branschen. Gick nämligen Byggprogrammet och cirka ett år på teknik.
Är sugen på att arbeta/gå en kurs med inriktning Microsoft's OS-program (Xp, Vista, win7), det är inget krav så kom gärna med andra förslag!

P.S, kan tänka mig arbeta för företag som Telia etc. Som sagt inget krav med det ovan.

Jag undrar nu om någon av er har erfarenhet inom Support (IT etc.), eller känner någon som har det och kan förklara för mig:

- Olika arbetsuppgifter?

Tacksam för seriösa svar!

Jag har spenderat större delen av det senaste decenniet som support-tomte så jag skulle nog vilja säga att jag har lite erfarenhet av det Jag tänkte jag ska försöka svara på dina frågor, men tänk på att svaren är ur mina egna, högst personliga erfarenheter och behöver inte stämma för någon annan.

Det kan vara både väldigt trevligt, för att inte säga hysteriskt roligt ibland. Det kan också vara otroligt frustrerande och tråkigt. Jag har haft tur och fått jobba med otroligt bra människor och jag skulle vilja påstå att det utvecklas en viss kultur inom support som visserligen är lite speciell men som också är väldigt givande om man känner att man passar i den.

Givetvis har man bra och dåliga dagar precis som alla andra och detta påverkar självklart hur en arbetsdag uppfattas. Någonting som jag bestämt tror är ett krav för att trivas inom support är tålamod och att man har en bra förmåga att handskas med människor. Detta är givetvis saker som man lär sig medan man arbetar också, men det handlar mycket om att utveckla och finslipa det som man redan har. En grundläggande sak är att man måste vara kapabel till att skilja på den man är och vad som sker i arbetet och den person man är privat. Som support är det en del av arbetet att konstant få höra om folks problem. Kan man inte släppa det när man går hem för dagen eller om man på något sätt lägger det på sig själv så kommer man inte orka med så särskilt länge.

Det betyder inte att man behöver vara en helt annan person på jobbet mot vad man är privat. Själv umgås jag med flera av mina kollegor, både gamla och nuvarande även privat och trivs jättebra med det, men jag vet och känner också att på arbetsplatsen har vi en uppgift och hur mycket vi än skojar och har roligt så är det för den uppgiften vi är där. Och hur tråkig den uppgiften än må vara för stunden så låter jag inte det påverka mig när jag går från kontoret om dagarna.

När det gäller jobbet i sig så kan det variera stort. Jag har jobbat åt två av Sveriges största bredbandsleverantörer och i den rollen så kan mycket lätt bli enformigt rent uppgiftsmässigt. Varje samtal är ju dock annorlunda även om det sen visar sig att problemet är detsamma som 40 gånger innan. Sen handlar det som sagt mycket om att hantera människor och inte bara tekniskt kunnande. Jag skulle faktiskt säga att om man är den där som släkten/vännerna ringer till när de har problem med sin dator, då har man troligen tillräckligt med kunskaper för att kunna börja på ingångsnivån av support. System och sånt får man man oftast utbildning på av arbetsgivaren även om en del grundläggande krav självklart ställs på kunskapsnivån rent generellt.

Det går ofta bra att vara självlärd. Jag är i mycket självlärd då det när jag pluggade inte fanns några dugliga IT-utbildningar utan de kom igån något år senare. Jag läste så mycket jag kunde vilket innefattade en del lösa kurser på gymnasiet via individuella valet och det tillsammans med mitt eget intresse räckte för att få mitt första jobb.

Det skadar ju dock inte att ha mer i bagaget. Och är det ett mer nogräknat företag eller ett företag som behöver en viss kunskap så skall man nog ha lite mer att komma med än att man gillar datorer.

Som sagt, de flesta företag utbildar dig i deras system på plats när du börjar. Det finns dock givetvis vissa kunskaper som är så gott som generiska och som alltid är bra att ha t.ex. Active directory, Microsofts office-paket och liknande. Kolla på en del annonser så ser du rätt snabbt vad som ofta efterfrågas. Det är i min erfarenhet sällan några stenhårda krav, men har man någon erfarenhet av det så är det en bonus.

Finns egentligen inte. Det beror helt och hållet på inom vilken bransch och företag man jobbar. Jobbar man inom telecom så får man t.ex. mycket frågor om just bredband, modem, inkopplingar m.m. Men sitter man som support för en industri så får man ju garanterat mer frågor om varför den eller den maskinen inte gör som den skall.

- Olika arbetsuppgifter?
Beror precis som ovan på var man jobbar. Telefon är ju ett givet arbetsverktyg och en uppgift blir ju självklart att svara i den och försöka hjälpa användare med de frågor/problem som de ställer. Det är nog den enda genomgående uppgiften jag kommer på. Sen kan det även innefatta att vara på plats och försöka lösa problem. Kanske att få åka ut och byta ut utrustning eller installera ny sådan. Det är helt och hållet beroende på arbetsgivaren och arbetsplatsen.

Sammanfattning
Vill du verkligen jobba med support så kan jag bara säga välkommen. Det är lite av ett tärningskast när det gäller om man trivs med det eller ej, men om man gör det och man har lite tur med arbetsgivare/kollegor så är det ett fantastiskt yrke. Mitt tips om du inte har tidigare erfarenhet eller kontakter som kan hjälpa till är att försöka börja inom telecom. Telia, Bredbandsbolaget, Telenor med flera är alla bra ingångspunkter även om det troligen inte är någonting man vill hålla på med resten av livet (som arbetsgivare så kan vi säga att det finns bättre). Man lär sig även rätt kvickt och mycket av det kan man ta med sig vidare. Telecom-sektorn har också ofta en något lägre ingångsnivå då det är mycket studenter som behöver extrajobb eller nyutbildade som rekryteras. De har sällan något krav på erfarenhet (även om det självklart är en bonus) Andra företag är ofta lite mer specifierade och har lite mer krav vilket gör att det kan vara svårare att få de jobben. Du skall självklart söka dem ändå

Hoppas det besvarar lite av dina frågor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra förklarat! tack för att du tog dig tid att informera mig, jag hade inte förutsett ett sånt här bra svar kan jag säga :).
Har faktiskt en kusin som jobbar på Telia kom jag på, ska höra med honom också.

Skulle jag kunna få din e-mail? tänkte om jag kunde höra av mig om jag har någon fråga. Om inte, så är det ok!

Tack igen för ditt svar

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennig:

Väldigt bra förklarat! tack för att du tog dig tid att informera mig, jag hade inte förutsett ett sånt här bra svar kan jag säga :).
Har faktiskt en kusin som jobbar på Telia kom jag på, ska höra med honom också.

Skulle jag kunna få din e-mail? tänkte om jag kunde höra av mig om jag har någon fråga. Om inte, så är det ok!

Tack igen för ditt svar

Visst kan du det: linus@project-b.se
Annars finns jag här på Swec så gott som dagligen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag har spenderat större delen av det senaste decenniet som support-tomte så jag skulle nog vilja säga att jag har lite erfarenhet av det Jag tänkte jag ska försöka svara på dina frågor, men tänk på att svaren är ur mina egna, högst personliga erfarenheter och behöver inte stämma för någon annan.

Det kan vara både väldigt trevligt, för att inte säga hysteriskt roligt ibland. Det kan också vara otroligt frustrerande och tråkigt. Jag har haft tur och fått jobba med otroligt bra människor och jag skulle vilja påstå att det utvecklas en viss kultur inom support som visserligen är lite speciell men som också är väldigt givande om man känner att man passar i den.

Givetvis har man bra och dåliga dagar precis som alla andra och detta påverkar självklart hur en arbetsdag uppfattas. Någonting som jag bestämt tror är ett krav för att trivas inom support är tålamod och att man har en bra förmåga att handskas med människor. Detta är givetvis saker som man lär sig medan man arbetar också, men det handlar mycket om att utveckla och finslipa det som man redan har. En grundläggande sak är att man måste vara kapabel till att skilja på den man är och vad som sker i arbetet och den person man är privat. Som support är det en del av arbetet att konstant få höra om folks problem. Kan man inte släppa det när man går hem för dagen eller om man på något sätt lägger det på sig själv så kommer man inte orka med så särskilt länge.

Det betyder inte att man behöver vara en helt annan person på jobbet mot vad man är privat. Själv umgås jag med flera av mina kollegor, både gamla och nuvarande även privat och trivs jättebra med det, men jag vet och känner också att på arbetsplatsen har vi en uppgift och hur mycket vi än skojar och har roligt så är det för den uppgiften vi är där. Och hur tråkig den uppgiften än må vara för stunden så låter jag inte det påverka mig när jag går från kontoret om dagarna.

När det gäller jobbet i sig så kan det variera stort. Jag har jobbat åt två av Sveriges största bredbandsleverantörer och i den rollen så kan mycket lätt bli enformigt rent uppgiftsmässigt. Varje samtal är ju dock annorlunda även om det sen visar sig att problemet är detsamma som 40 gånger innan. Sen handlar det som sagt mycket om att hantera människor och inte bara tekniskt kunnande. Jag skulle faktiskt säga att om man är den där som släkten/vännerna ringer till när de har problem med sin dator, då har man troligen tillräckligt med kunskaper för att kunna börja på ingångsnivån av support. System och sånt får man man oftast utbildning på av arbetsgivaren även om en del grundläggande krav självklart ställs på kunskapsnivån rent generellt.

Det går ofta bra att vara självlärd. Jag är i mycket självlärd då det när jag pluggade inte fanns några dugliga IT-utbildningar utan de kom igån något år senare. Jag läste så mycket jag kunde vilket innefattade en del lösa kurser på gymnasiet via individuella valet och det tillsammans med mitt eget intresse räckte för att få mitt första jobb.

Det skadar ju dock inte att ha mer i bagaget. Och är det ett mer nogräknat företag eller ett företag som behöver en viss kunskap så skall man nog ha lite mer att komma med än att man gillar datorer.

Som sagt, de flesta företag utbildar dig i deras system på plats när du börjar. Det finns dock givetvis vissa kunskaper som är så gott som generiska och som alltid är bra att ha t.ex. Active directory, Microsofts office-paket och liknande. Kolla på en del annonser så ser du rätt snabbt vad som ofta efterfrågas. Det är i min erfarenhet sällan några stenhårda krav, men har man någon erfarenhet av det så är det en bonus.

Finns egentligen inte. Det beror helt och hållet på inom vilken bransch och företag man jobbar. Jobbar man inom telecom så får man t.ex. mycket frågor om just bredband, modem, inkopplingar m.m. Men sitter man som support för en industri så får man ju garanterat mer frågor om varför den eller den maskinen inte gör som den skall.

- Olika arbetsuppgifter?
Beror precis som ovan på var man jobbar. Telefon är ju ett givet arbetsverktyg och en uppgift blir ju självklart att svara i den och försöka hjälpa användare med de frågor/problem som de ställer. Det är nog den enda genomgående uppgiften jag kommer på. Sen kan det även innefatta att vara på plats och försöka lösa problem. Kanske att få åka ut och byta ut utrustning eller installera ny sådan. Det är helt och hållet beroende på arbetsgivaren och arbetsplatsen.

Sammanfattning
Vill du verkligen jobba med support så kan jag bara säga välkommen. Det är lite av ett tärningskast när det gäller om man trivs med det eller ej, men om man gör det och man har lite tur med arbetsgivare/kollegor så är det ett fantastiskt yrke. Mitt tips om du inte har tidigare erfarenhet eller kontakter som kan hjälpa till är att försöka börja inom telecom. Telia, Bredbandsbolaget, Telenor med flera är alla bra ingångspunkter även om det troligen inte är någonting man vill hålla på med resten av livet (som arbetsgivare så kan vi säga att det finns bättre). Man lär sig även rätt kvickt och mycket av det kan man ta med sig vidare. Telecom-sektorn har också ofta en något lägre ingångsnivå då det är mycket studenter som behöver extrajobb eller nyutbildade som rekryteras. De har sällan något krav på erfarenhet (även om det självklart är en bonus) Andra företag är ofta lite mer specifierade och har lite mer krav vilket gör att det kan vara svårare att få de jobben. Du skall självklart söka dem ändå

Hoppas det besvarar lite av dina frågor.

Pluggar just nu nätverk komunikation men sugen på att jobba som support ett tag, ungefär vad får man i lön? Hör olika ifrån alla vilket är rätt frustrerande

Permalänk
Medlem

Funderar på samma sak, galet trött på min utbildning.

Sökte ett sådant jobb förut och fick napp direkt. Grundlönen låg på 14-15 lax i min hemort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Pluggar just nu nätverk komunikation men sugen på att jobba som support ett tag, ungefär vad får man i lön? Hör olika ifrån alla vilket är rätt frustrerande

Skrivet av RepZi:

Funderar på samma sak, galet trött på min utbildning.

Sökte ett sådant jobb förut och fick napp direkt. Grundlönen låg på 14-15 lax i min hemort.

Det kan vara väldigt olika.
Det beror på ålder, hur man är anställd och vem man jobbar åt. Jag brukar kalla telecom-branchen för IT-väldens McDonalds. Det är lite halvkass betalt, rätt mycket jobb och inga höjdare till arbetsgivare. Men support inom telecom är som sagt en grund-nivå. Därefter så förändras det en hel del. När jag jobbade så låg jag på 16,8+OB. Brukade sluta runt 18-19k ungefär. Jag var dock över 24 vilket innebar ett rätt stort lyft. De under låg på ungefär 13k. Sen tillkom OB och lite till så jag skulle säga en 14-15k. Jag jobbade dock via ett outsorcing-företag (inte bemanningsföretag) och hade lite mindre än de som var anställda direkt av företagen.

Men om jag skulle säga en nivå så skulle jag säga att mellan 14-18 är en rätt normal nivå för ingångsjobben. Tar man sen sina erfarenheter och går vidare så ska man ha otur om man ligger under iallafall 20-22. Troligen har man inte jättesvårt att landa på 23-24k. Man får helt enkelt se det för vad det är, en början. Det är helt enkelt inga fantastiska löner som start utan det är ett klart steg upp från studen/bidrags-livet, men ingen världsomdanande förändring.

Sen tänker jag inte säga vart jag jobbar nu, men när jag bytte så följde det med ett lönelyft på 50%, bättre arbetstider och en arbetsplats/kollegor jag stormtrivs med. Och kollar man på snittet för support-jobb så ligger det någonstans på 25k+, så man bör nog inte ta ingångslönerna inom telecom-supporten som representativt för resten av branchen. Hindret man måste arbeta sig förbi är bara att hitta och få ett av dessa bättre jobb. Och det är inte omöjligt på något sätt, bara inte lika lätt som Telia/Telenor/Tele2/Övriga

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Började som 1st line support på företaget jag jobbar på nu, är inom Outsourcing så allt man får samtal om rör mestadels användarsupport (how to t.ex) samt första felsökning på inrapporterade fel på våra egna system.

Skulle aldrig ha börjat som support mot privatkunder (fy fan för Agda 75 år som inte vet vart strömkabeln är).
Då jag började 2008 så fick jag 20.500 i grundlön och den steg i takt med att man tog mer ansvar, ingångslönen är högre nu vad jag hört, har nu lämnat supporten helt och hållet och jobbar nu som Third Line inom vår driftorganisation. Droppa ett PM så kan jag svara på mer om du undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Började som 1st line support på företaget jag jobbar på nu, är inom Outsourcing så allt man får samtal om rör mestadels användarsupport (how to t.ex) samt första felsökning på inrapporterade fel på våra egna system.

Skulle aldrig ha börjat som support mot privatkunder (fy fan för Agda 75 år som inte vet vart strömkabeln är).
Då jag började 2008 så fick jag 20.500 i grundlön och den steg i takt med att man tog mer ansvar, ingångslönen är högre nu vad jag hört, har nu lämnat supporten helt och hållet och jobbar nu som Third Line inom vår driftorganisation. Droppa ett PM så kan jag svara på mer om du undrar.

Fast man lär sig mycket av att hjälpa Agda med sin strömkabel
Började på ungefär samma sätt men tycker nog att 1st Line är ett bra ställe att börja på. Det ger en kunskaper och perspektiv som annars lätt kan saknas när man kommer högre upp inom orginaisationer. Det är ju inte ett jobb man vill ha resten av livet, men att gå vidare därifrån tror jag gör en till bättre på det man sedan väljer att syssla med, så länge det är inom samma område så som t.ex. 2nd/3rd Line, Drift eller liknande.

Jag har märkt att det väldigt lätt och ibland ofta kan uppstå lite av en schism mellan IT-användare och de som administrerar/underhåller denna IT-miljö. Erfarenheter från 1st Line gör att man har lättare att brygga denna och undvika att snöa in sig för mycket på bara just det man själv sysslar med. Man har liksom ett hum om hur mycket panik användarna får när server X går ner, även om det för driften bara är just en server som gått ner.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Försvarsmakten (där även man kan hitta mig) söker ofta tekniker och vi pröjsar rätt bra med och har inga egentliga krav på utbildning hos first line teknikerna.

skulle gissa på att ingångslönen snittar på runt 22-23k innan skatt för någon runt 23-25 utan erfarenhet och runt 20k för en 19-20 åring.. detta gäller iaf i Stockholm där jag håller till.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Försvarsmakten (där även man kan hitta mig) söker ofta tekniker och vi pröjsar rätt bra med och har inga egentliga krav på utbildning hos first line teknikerna.

skulle gissa på att ingångslönen snittar på runt 22-23k innan skatt för någon runt 23-25 utan erfarenhet och runt 20k för en 19-20 åring.. detta gäller iaf i Stockholm där jag håller till.

Då gäller det bara att fixa något i Uppsala, (fast det Blir svårt) för dom anställer just nu.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Tycker belga sammanfattade det ganska bra, men mitt tips till dig är att försöka hitta ett supportjobb inhouse på ett företag (gärna privata sektorn) och försöka undvika telefonsupport hos bredbandsleverantörer och telekomföretag. Det är oändligt mycket roligare och mer givande att jobba "onsite" med dina kollegor än att 400 gånger i veckan förklara för privatpersoner hur man kopplar in TP-kabeln i routern. Belgas "IT-världens McDonalds" var klockren

Utbildning är sällan ett krav på ingångsjobb och first line, har du intresse och vilja att lära dig kommer man långt. Viktigare är att du för en potentiell arbetsgivare kan berätta hur du håller intresset levande.

Permalänk

Jag är också intresserad av att jobba som IT- support.

Är det svårt och få jobb som det idag? Om man ska undvika "It-världens Mcdonalds" , telefonsupport, och istället försöka hitta ett supportjobb på ett företag? Är det svårt?

Jag är ju också den som "familjen/släkten/vänner" ringer när dom har problem med sina datorer, mobiltelefoner , eller annat dylikt tekniskt pryl som jag oftast brukar fixa i några 1-2-3 enkla steg.

Är väl självutbildad jag med, då jag hållt mig framför en dator i stort sett hela mitt liv.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag är också intresserad av att jobba som IT- support.

Är det svårt och få jobb som det idag? Om man ska undvika "It-världens Mcdonalds" , telefonsupport, och istället försöka hitta ett supportjobb på ett företag? Är det svårt?

Jag är ju också den som "familjen/släkten/vänner" ringer när dom har problem med sina datorer, mobiltelefoner , eller annat dylikt tekniskt pryl som jag oftast brukar fixa i några 1-2-3 enkla steg.

Är väl självutbildad jag med, då jag hållt mig framför en dator i stort sett hela mitt liv.

Det är svårare i alla fall. Långt ifrån omöjligt, men de brukar vara petigare med vem de anställer. Men som sagt, in-house support är ju det man vill göra om man skall syssla med support så har man möjligheten till att börja där så är det en bra sak. Att tänka på är att IT-support finns på väldigt många ställen. Inte bara på företag utan kommuner, landsting och liknande har det med. Nästan alla större organisationer har någon form av IT-stöd. Så det är bara att börja söka. Något som kan vara till en hjälp är också de olika IT-inriktade rekryteringsföretag som finns. Jag hittade mitt jobb med hjälp av D-Find (Proffice IT-sektion) så det gäller att inte bara vänta på rätt annons utan att aktivt själv leta och försöka söka upp de möjligheter som finns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är alltid bemanningsfirmor som Peak IT. Jag har både hyrt och anställt konsulter från dem, och de har i huvudsak 1st line och "nya på marknaden"-tekniker. Är du rätt person och visar lite framfötter sticker du snabbt ut ur mängden och får de roligare platserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Ett alternativ är alltid bemanningsfirmor som Peak IT. Jag har både hyrt och anställt konsulter från dem, och de har i huvudsak 1st line och "nya på marknaden"-tekniker. Är du rätt person och visar lite framfötter sticker du snabbt ut ur mängden och får de roligare platserna

Tyvärr letar jag efter jobb i Uppsala, p.g.a att jag är riktig usel på att ta mig fram.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk

Kanske en dum fråga, men IT-Support som ni pratar om handlar det mest att hjälpa nybörjare eller hjälpa folk mer egna tjänster såsom internetuppkoppling?

Om vi tar vanliga kontorsprogram som excel, access, photoshop, indesign, illustrator, sharepoint, microsoft server m.m, så är det inget som man lär sig djupet på någon månad. Utan det krävs flerårig arbetserfarenhet för att bli så bra så att man kan hjälpa folk bättre, än om personerna istället bara skulle fråga på ett forum. Likaså brukar respektive program ha egna forum och supporthjälp som behärskar sina programvaror bra.

Inom vissa programvaror finns det svindyra supportavtal som kostar uppemot tiotusentals kronor per år i fast avgift, plus en rörlig kostnad för varje ärende, men då träffar man nog en som just bara är expert på området. Och det skulle inte förvåna mig om Microsoft säljer dyra supportavtal till företag.

Alltså inget illa menat, men jag är nyfiken på vilka ni hjälper? Kan det vara folk anställda inom kommun som behöver ha hjälp med t.ex. word? Vi andra dödliga hade ju använt detta forum istället.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Där jag arbetar handlar supporten inte om program som word och excel utan det är mer lägga upp skrivare, installera nya datorer och se till att datorerna får sina säkerhetspatchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Kanske en dum fråga, men IT-Support som ni pratar om handlar det mest att hjälpa nybörjare eller hjälpa folk mer egna tjänster såsom internetuppkoppling?

Om vi tar vanliga kontorsprogram som excel, access, photoshop, indesign, illustrator, sharepoint, microsoft server m.m, så är det inget som man lär sig djupet på någon månad. Utan det krävs flerårig arbetserfarenhet för att bli så bra så att man kan hjälpa folk bättre, än om personerna istället bara skulle fråga på ett forum. Likaså brukar respektive program ha egna forum och supporthjälp som behärskar sina programvaror bra.

Inom vissa programvaror finns det svindyra supportavtal som kostar uppemot tiotusentals kronor per år i fast avgift, plus en rörlig kostnad för varje ärende, men då träffar man nog en som just bara är expert på området. Och det skulle inte förvåna mig om Microsoft säljer dyra supportavtal till företag.

Alltså inget illa menat, men jag är nyfiken på vilka ni hjälper? Kan det vara folk anställda inom kommun som behöver ha hjälp med t.ex. word? Vi andra dödliga hade ju använt detta forum istället.

Ja eftersom tråden handlar om att börja arbeta inom det för någon som inte har någon utbildning för det så har iallafall jag utgått från att vi talar om rätt grundläggande nivå. Det är liksom där första steget ligger om man skall börja från grunden. First Line Support med andra ord.

Sen vet jag ju inte om jag skulle kalla det du nämner för "vanliga" kontorsprogram. De används i kontoren stor utsträckning javisst, men sällan av folk som behöver hjälp med det på 1st-lines nivå. Jag menar ringer du supporten på ett försäkringsbolag och frågar människan i telefonen om de har årslång erfarenhet av Microsofts server-mjukvara så kan vi nog vara tämligen säkra på att svaret är nej. Men de har nog nästan lika säkert en support de kan ringa till om deras datorer strular eller om de bara behöver hjälp med någonting de inte kan komma på hur de gör själva. Sen har nog den supporten en 2nd-line de kan vända sig till när det gäller saker de inte kan lösa och så vidare.

Så jo det är menat mer åt "vardags"-folk och slutkunder som behöver hjälp med datoranvändandet i sitt arbete. Troligen talar vi om Håkan, 43 som inte riktigt har koll på hur han ska bygga formler i excel, eller hur det var man justerade sidhuvuden i Word. Alltså folk som har datorn som verktyg, men inget eget intresse eller mer kunskaper än vad de absolut behöver.

Men visst, sen beror det ju på vad vi talar om för ställe också. Hamnar man på Microsofts utvecklar-support så är det ju betydligt mer avancerade och krävande saker det handlar om även om man sitter på 1st-line. Men chansen att man får det jobbet utan varesig erfarenhet eller utbildning inriktat på det är ju vad jag skulle kalla obefintliga

Skrivet av dahlgren:

Där jag arbetar handlar supporten inte om program som word och excel utan det är mer lägga upp skrivare, installera nya datorer och se till att datorerna får sina säkerhetspatchar.

Det beror ju på behovet inom verksamheten, men det låter inte som något ovanligt för en vanlig support så länge vi talar inom företag och inte mot slutkunder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Men har man verkligen ansvar för att hjälpa en persionär att koppla in dator och så vidare. Min fråga till er erfarna är om man arbetar på t.ex telia, comhem som first line support, behöver jag hjälpa kunder med t.ex mail problem eller ge tips på hur dom får igång sin dator? Eller kan jag med gott samvete säga till tant Agda att om inte jag kan lösa problemet med att förklara för henne hur hon ska återställa sitt lösenord efter 10 min (eftersom jag behöver tänka på att ta fler kunder för att prestera bra på jobbet) så kan jag berätta för henne "tyvärr jag kan inte lösa detta problem".

När jag hade mitt första support jobb när jag var 20 bast. Dom var inte nöjda med min insats på jobbet och jag var tvungen och sluta eftersom jag tog för lång tid på mig när jag skulle lösa en kunds ärende. Det som tog tid var att hjälpa äldre med något.

Nu efter över 5 år erfarenhet känner jag mig betydligt mer redo för att jobba som It-support (first line). Om jag får jobbet kommer jag ta emot företagskunder. Vet ni pro´s and con´s om man jobbar med företagskunder i jämförelse med privat/vanliga personer(som jag gjorde tidigare). Fick höra från hon som anställde mig att det inte är något stort fokus på försäljning som jag var tvungen att fokusera på i mitt tidigare arbete vilket jag uppskattar.

Var tvungen att dra upp en gammal tråd eftersom detta är så aktuellt för mig just nu och hoppas att fler vill skriva om detta Även fast belga skrivit ner massor med bra info redan.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Inaktiv

Angående företagskunder så vet jag att fler företag outsourcar detta till Indien, när det gäller speciella programvaror så får personalen vända de sig ofta till tillverkaren. De i Indien har det inte lätt och jag har varit med om tillbud som att en person på andra sidan jordklotet skulle stänga av servrar som ej används, superlätt för den att veta, så den körde med metoden att den stängde av osäkra och väntade på om någon klagade... (skitsmart om det är servrar som absolut under inga omständigheter får gå ner)

Nå min fråga är för er som jobbar inom branschen hur svårt det är att ta sig från sbs (skit bakom spakarna) användare till lite mer komplicerat? Problemet med de enkla supporten är att konkurrensen är stenhård om jobben.
Jag själv jobbar ibland som support och jag brukar själv remota in på personens dator, då det vid svårare problem även blir mer information som man behöver veta.
Gör ni inom Supporten likadant emot företagskunder? Alltså typ loggar in på deras dator som en annan användare och kollar saker som varför deras mailprogram ej fungerar under tiden arbetaren fortsätter att arbeta som vanligt?
När jag arbetare på volvo för länge sedan så drog man ett mail att man ville ha en viss programvara installerad på ens dator, sedan fortsatte man att arbeta på datorn och sedan fick man ett mail att det var installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående företagskunder så vet jag att fler företag outsourcar detta till Indien, när det gäller speciella programvaror så får personalen vända de sig ofta till tillverkaren. De i Indien har det inte lätt och jag har varit med om tillbud som att en person på andra sidan jordklotet skulle stänga av servrar som ej används, superlätt för den att veta, så den körde med metoden att den stängde av osäkra och väntade på om någon klagade... (skitsmart om det är servrar som absolut under inga omständigheter får gå ner)

Nå min fråga är för er som jobbar inom branschen hur svårt det är att ta sig från sbs (skit bakom spakarna) användare till lite mer komplicerat? Problemet med de enkla supporten är att konkurrensen är stenhård om jobben.
Jag själv jobbar ibland som support och jag brukar själv remota in på personens dator, då det vid svårare problem även blir mer information som man behöver veta.
Gör ni inom Supporten likadant emot företagskunder? Alltså typ loggar in på deras dator som en annan användare och kollar saker som varför deras mailprogram ej fungerar under tiden arbetaren fortsätter att arbeta som vanligt?
När jag arbetare på volvo för länge sedan så drog man ett mail att man ville ha en viss programvara installerad på ens dator, sedan fortsatte man att arbeta på datorn och sedan fick man ett mail att det var installerat.

Det är olika från företag till företag om 1st line använder remote-verktyg eller ej. Det brukar framgå i jobbannonserna, annars får man helt enkelt fråga sig fram om det är ett jobb mer mot "call center" hållet eller om man faktiskt har tid att lösa problem även på 1st line. Enklast bör vara om du reggar dig på ett gäng bemanningsföretag för att komma in på dessa jobb. Gör du bra ifrån dig så kommer företagen vilja behålla dig.
Vill du jobba med drift så måste du helt enkelt först bli bra på något. Tex. ta ett cert i O365 är ganska hett just nu. Men gäller såklart att hitta vad man har intresse för och är du osäker så kan en väg vara att börja på 1st line och jobba sig vidare. Cheferna här brukar ofta vara hjälpsamma för dom som visar att dom kan och har intresse av att ta sig vidare.
Volvo använder någon typ av CM lösning som tex. MS system center configuration manger och genom detta kan man skicka ut program som installeras utan att användaren märker något.

Hoppas det besvarar dina frågor lite