Samsung visar upp 85-tums TV med 4K på CES 2013 i januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bara jag som inte tycker det låter så upphetsande eftersom pixlarna är större än på vilken full hd 42" tv som helst. När de kommer i 42" skulle det vara intressant.

Fel ! Du fyrdubblar ytan men även mängden pixlarna, så pixlarna är lika stora som på en 42" full hd

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

youtubematerial i 1080P,

netflix funkar också fint.

nu har ju de väldigt hög komprimeringsgrad på sitt material, det är problemet

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dahle86:

Bara jag som inte tycker det låter så upphetsande eftersom pixlarna är större än på vilken full hd 42" tv som helst. När de kommer i 42" skulle det vara intressant.

Jaaa du. Sitter du närmre än en meter från skärmen så kanske du kan urskilja pixlarna. Men å andra sidan så sitter man väl sällan så nära en 85" TV ;).

Behovet av pixeltäthet är ju inte direkt konstant utan beror på vilket avstånd man har till skärmen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När priset når en normal nivå som även vi dödliga har råd med så köper jag en direkt! Men just nu så känner jag att högre upplösning på datorskärmarna är högre prioriterat. Smartphones och surfplattor har verkligen fått en att inse vilka skitskärmar vi egentligen använder till våra datorer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

nu har ju de väldigt hög komprimeringsgrad på sitt material, det är problemet

Ja, men det är ju inget man märker av. Du får ju fortfarande ut 1080P efter att det är "uppackat", eller hur?!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är för att när man laddar upp det till youtube så blir det inte riktigt som man har tänkt sig

Jag tror om jag inte är helt fel ute, att youtube konverterar om formatet till annat och sen kör i 1080p för det jag ser på youtube i 1080p känns som typ 720p.

Sen går man och ser en bluray 1080p på en plasma 42 tums så känns det som något helt annat.

En bluray på 30gb i 1080p har bra bitrate.
En nedladdad film på 12gb i 1080p har helt ok bitrate men tappar lite i snabba scener.
Youtube går inte ens att ladda upp riktig 1080p på grund av begränsningar på storlek. Bitrate riktigt dåligt men flesta youtube filmer är personer som vloggar och då behövs inte hög bitrate.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaaa du. Sitter du närmre än en meter från skärmen så kanske du kan urskilja pixlarna. Men å andra sidan så sitter man väl sällan så nära en 85" TV ;).

Behovet av pixeltäthet är ju inte direkt konstant utan beror på vilket avstånd man har till skärmen.

Kollade nyss på en 80" Full HD tv på elgiganten, fan va låg pixeltätheten var. Man kunde enkelt urskilja enskilda pixlar på en meters avstånd. Såg skitfult ut

Edit: Sen alla som säger att man ska ju inte vara så nära, men man kanske inte bara vill se på film på den. Man kan ju tex lägga upp foton på den och har den som bildvisare och då kommer man närmare skärmen.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Ni 24 som svara nej och vet ej. Hur resonerar ni?

Jag skulle gärna vilja ha en 85-tummare, men jag skulle inte vara villig att betala en massa extra för att få 4K istället för 1080p... det var så jag resonerade när jag svarade nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ja, men det är ju inget man märker av. Du får ju fortfarande ut 1080P efter att det är "uppackat", eller hur?!

Du skämtar nu eller?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyzed:

Kollade nyss på en 80" Full HD tv på elgiganten, fan va låg pixeltätheten var. Man kunde enkelt urskilja enskilda pixlar på en meters avstånd. Såg skitfult ut

Edit: Sen alla som säger att man ska ju inte vara så nära, men man kanske inte bara vill se på film på den. Man kan ju tex lägga upp foton på den och har den som bildvisare och då kommer man närmare skärmen.

Missförstånd. Jag pratar om att pixeltäheten inte är bättre på en 85" 4K än på en 42" med 1080p. För mig gör det i nuläget ingenting.
Det du tar upp berör 1080p-upplösning på en 80"-skärm men det har jag inte sagt något om. Men där håller jag med dig om att det behövs högre upplösning.

Det där med att man kommer närmre skärmen för bildvisning... Jaa du. Har man TVn som datorskärm på skrivbordet så kommer man såklart närmre men är det just en TV så flyttar man väl knappast TVn eller soffan om man har bildvisning på den?

Jag använder min TV (40") som datorskärm då min HTPC har fler funktioner men jag sitter kvar i soffan och har istället ökat DPIinställningarna i Windows för att jag sitter en bit ifrån och allt blir så smått annars.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Du skämtar nu eller?

Youtube spec:
http://support.google.com/youtube/bin/static.py?hl=en&page=gu...

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Jag skulle gärna vilja ha en 85-tummare, men jag skulle inte vara villig att betala en massa extra för att få 4K istället för 1080p... det var så jag resonerade när jag svarade nej.

Står ju dock o man vill ha en 4k alls. Men ja, jag förstår vad du menar, lär väl komma inom en rimlig prisram om 2-3 år.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att HDTV standarden inte ens är etablerad i Sverige. Jag lipar varje dag över att alla kannaler inte sänder i HD samt att man måste betala extra för att ens få dom.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Ser SVT bättre ut på en sån skärm?

nej men man kan köra det som PC skärm och FÅ stor skärm desktop yta, slipper man köra med 3 skärmar

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Det tråkiga är att HDTV standarden inte ens är etablerad i Sverige. Jag lipar varje dag över att alla kannaler inte sänder i HD samt att man måste betala extra för att ens få dom.

hålled med om att HDTV behöver förbätras, men måste du lipa för det? är det så synd om dig?

Permalänk
Medlem

Ja men alltså, det är ju hårt komprimerat på youtube, för att ta mindre plats kanske, och såklart för att det ska vara hållbart att streama.
Du får det att låta som att de komprimerar som man komprimerar ett word-dokument, och när det packas upp i andra ändan så är det originalkvalitet igen.
Inte riktigt så det fungerar med film.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bara jag som inte tycker det låter så upphetsande eftersom pixlarna är större än på vilken full hd 42" tv som helst. När de kommer i 42" skulle det vara intressant.

Menade svaret till honom mer, det är ju samma pixeltäthet på en 40" Full HD som på en 80" 4K. 80 tummaren har 4 gånger mer yta och 4 gånger fler pixlar jämfört med 40 tummaren, överense?

Skrivet av Söderbäck:

Missförstånd. Jag pratar om att pixeltäheten inte är bättre på en 85" 4K än på en 42" med 1080p. För mig gör det i nuläget ingenting.
Det du tar upp berör 1080p-upplösning på en 80"-skärm men det har jag inte sagt något om. Men där håller jag med dig om att det behövs högre upplösning.

Det där med att man kommer närmre skärmen för bildvisning... Jaa du. Har man TVn som datorskärm så kommer man närmre men är det just en TV så flyttar man väl knappast TVn eller soffan om man har bildvisning på den?

Jag använder min TV (40") som datorskärm då min HTPC har fler funktioner men jag sitter kvar i soffan och har istället ökat DPIinställningarna i Windows för att jag sitter en bit ifrån och allt blir så smått annars.

Jo, om man sitter i soffan ser jag inte problemet. Men jag stör mig på att man ofta kommer närmare när man bara har den på i bakgrunden och då ser man pixlarna, och det förstör lite av illusionen för mig. Jag tänker mig tv som en tavla, och om du har en tavla på 80" då kommer man ju närma för att titta på den om det finns mycket detaljer. Då vill man ju se detaljerna och inte pixlarna och det är det jag behöver den höga upplösningen till. Luddigt förklarat, men det är lite åt det hållet jag tänker.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaaa du. Sitter du närmre än en meter från skärmen så kanske du kan urskilja pixlarna. Men å andra sidan så sitter man väl sällan så nära en 85" TV ;).

Behovet av pixeltäthet är ju inte direkt konstant utan beror på vilket avstånd man har till skärmen.

Ja, men det jag menar är att det känns inte så "nytt" när de bara gjort skärmen större utan att öka pixeltätheten, blir precis som 4x42" full hd utan kant. Känns lite som om något gör en 32GB ramsticka som tar upp 4 socklar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Streama 4K? Hur bra går det att streama 1080p nu liksom?

ja inte kräver 1080p många mbit iaf

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Googolplex:

Youtubes 1080p är ju ett skämt jämfört med riktig 1080p

är väl lite klen bitrate occh till råga på det så kräver det jävla massa cpu kraft

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skäggig legend

Samsung skulle väl kunna smälla ut hela tv industrin om de släppte en 4K i 47+" för samma peng som 1080p. Även med LED och inte oLED.

De skulle väl gå back ett tag, men i det stora hela vinna? (tills andra snappar upp det) Samma sak med datorskärmar. HJÄLP

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Frågan är vad ska vi med alla dessa tv apparater till ? Kanske är dags att fundera på vad som ska visas på dem också eller är det bara jag som tycker att det knappt görs några filmer idag ?

TV har ju varit totalt osebart de senaste tio åren, kockserier, dansprogram och "reality" som är rent junk, inga nya serier görs och görs det nya serier så avslutas de efter knappt en säsong.

Sci fi genren verkar totaldöd och fantasy som tydligen ersatt detta har EN enda serie som går att se på (knappt).

Alla video tjänster, *ddler, *flix och vad de nu heter har bara gammal skåp-mat som de vill ha betalt för.

Finns ingen poäng idag att köpa några nya apparater med högre upplösning, men det kanske är porrindustrin de tänker på

Permalänk

TV med 4K? Näe men en datorskärm tack!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dahle86:

Ja, men det jag menar är att det känns inte så "nytt" när de bara gjort skärmen större utan att öka pixeltätheten, blir precis som 4x42" full hd utan kant. Känns lite som om något gör en 32GB ramsticka som tar upp 4 socklar.

Jag gillar liknelsen med RAMstickan ;).
Det som är nytt här är att 85"skärmar kommer bli "gångbara" då det nu kommer en upplösning som passar med storleken till skillnad från innan när 85" inte riktigt fungerade i praktiken.
Nu är vi alla olika men jag tänker såhär. På datorskärmar ser jag gärna högre upplösning, men på TVn är det inget jag efterfrågar idag på min 40" för jag ser ändå inte pixlarna i filmen jag tittar på i nuläget, så får jag samma pixeltäthet på en större TV så kommer det inte vara några problem där heller. Är det däremot endast en högre siffra jag är ute efter att ha skrivet på TVn så går det ju alltid att norpa ett 4Kklistermärke och sätta på ens egen gamla 1080p-TV ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Material finns i överflöd, nästan alla filmer och de flesta tv-serier har 4k upplösning eller mer, det handlar bara om att filmföretagen skall få ut det.
Det är lite av moment 22, just nu finns det inte mycket material att kolla på så då kan det inte kännas värt med 4k upplösning på film/tv, men tycker det är riktigt bra att tillverkarna börjar göra tv's med denna upplösning för att pusha filmbolagen att få ut 4k upplöst film.

Jag skulle nog ha skrivit "tillgänglig", att råformatet är bra nog hjälper inte riktigt då infrastruktur etc inte är "hemma" på många år än.
Att sverige ligger bra till när det gäller "internet" hjälper inte så mycket då t.ex USA är ett riktigt "u-land" på den fronten.
(stödjer blu-ray 4k överhuvudtaget? om inte så är det streaming som gäller)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

hålled med om att HDTV behöver förbätras, men måste du lipa för det? är det så synd om dig?

Ja det är jätte synd om mig. Brukar ringa till dom olika kanalerna och skrika som en bebis som inte får sitt godis i mataffären- Precis så synd om mig är det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

ja inte kräver 1080p många mbit iaf

En blu-ray har ganska hög bitrate, och det är väl ändå den kompressionsgraden vi pratar om här? Säg vi ska streama en film i 4K, blir då ca 40Mb/s x 4 = 160 Mb/s över internet. Jag skulle säga att det är ganska få som ens kan hålla en stabil hastighet ner så snabbt, dessutom måste all infrastruktur bakom stödja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yxz:

TV har ju varit totalt osebart de senaste tio åren, kockserier, dansprogram och "reality" som är rent junk, inga nya serier görs och görs det nya serier så avslutas de efter knappt en säsong.

Dexter my friend, Dexter
Men annars så har du nog rätt

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

En blu-ray har ganska hög bitrate, och det är väl ändå den kompressionsgraden vi pratar om här? Säg vi ska streama en film i 4K, blir då ca 40Mb/s x 4 = 160 Mb/s över internet. Jag skulle säga att det är ganska få som ens kan hålla en stabil hastighet ner så snabbt, dessutom måste all infrastruktur bakom stödja det.

Va? Hur räknar du? Du måste ha tänkt fel på Mbit och MB...

40 Mbit/s max – Blu-ray Disc (using MPEG2, AVC or VC-1 compression)

Så med de 4k video med samma komprimering som Blu-ray skulle resultera i 160 Mbit/s.

Men nu handlar det ju om ett skivformat där man inte behöver så hård komprimering.
Så det är väl logiskt att man komprimerar det mer om man skulle skicka det över internet och sen packar upp det när det kommer fram till mottagaren.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

När kommer de på 30" för under 10000kr då...?

Jag ser inte riktigt varför man skulle vilja ha en 30 tums tv med 4K, menar behöver man verkligen mer än 1080p på en sådan liten tv ?

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W