Cooler Master släpper HAF XB – liggande ATX-chassi för högt luftflöde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sängkant:

Vad är det där för nåt?

Trodde mini chassin skulle vara stilrena för att få en lite bredare publik, för tex folk som vill ha den bredvid TVn. Ha det där (vad det nu är) bredvid TVn skulle jag aldrig i mitt liv ha.

Och samtidigt vara ganska limiterade när det gäller att skjuta ut luft. Nej. Det finns inga regler på hur ett mini itx chassi ska se ut.. och för att vara riktigt ärlig.. så har de gått lite överstyr där "stilrena" chassin har gått över till att göra de så små som möjligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Kan någon berätta för CM att deras HAF-chassin ser för jävliga ut och bara p12or köper dem?

Även P30+ uppenbarligen, eftersom vi blir nostalgiska över att de liknar något ur Transformers till skillnad från fula släta lådor som Define R3 t.ex. (förstår inte varför lådan ska se ut som ett metallic-kylskåp med den luckan, ser fruktansvärt tråkigt ut)

Sen att lådan är kanonbra att montera i och har just bra luftflöde som dessutom är tyst pga de stora 200mm-fläktarna är ju en bra bonus, men utseendet är största anledningen att jag valde mitt HAF 912 Plus.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Navicula:

*klickar på nyheten*
*ser bild*

- En videobandspelare?

Hahahaha! Roligaste läsningen idag!

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem

Dubbla diskettstationer, yeah!

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErsHöghet:

Kan någon berätta för CM att deras HAF-chassin ser för jävliga ut och bara p12or köper dem?

Nu börjar detta p12 tjat gå lite för långt...tror du att alla gillar släta anonyma FD rätblock?

Jag gillar HAF-designen för att:
Den ser fin och läcker ut, fina kurvor och detaljer
Mesh mesh och mera mesh <3 släpper in luft och så kan man höra hur tysta fläktar man fyndat och om du vill ha lysrör så blir det ännu bättre!
Den är hel svart! stort plus, samt att färgen döljer alla finger ärr what so ever!
Tjockt stål är bra, ger ett bra hel hets intryck

Och så tillslut, eftersom designen är som den är så passar ghetto mods så som att sätta in platser för radiatorer bättre då det ändå är så mycket annat som fångar blicken

Varför jag ogillar FD och dylika chassin:
De är släta och opersonliga och designen saknar detaljer överhuvudtaget (Datorn är ju förfan inte ett kylskåp!!)
får de en repa så går jorden under (överdrivet men ni fattar )
Du ser inte in i datorn !?, men det går ju att i och för sig skaffa fönster...
Luftgenom strömningen och moddvänligheten är inte så speciellt stor...
Sjukhus sterilitets varning!!

snälla, undvik att skriv samma sak hela tiden utan att ens motivera er kritik...skulle man lyssna på er skulle allt vara så slät och så fyrkantigt som möjligt utan minsta lilla detalj! skulle ju se sjukt steril och sjukhusaktigt ut...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Även P30+ uppenbarligen, eftersom vi blir nostalgiska över att de liknar något ur Transformers till skillnad från fula släta lådor som Define R3 t.ex. (förstår inte varför lådan ska se ut som ett metallic-kylskåp med den luckan, ser fruktansvärt tråkigt ut)

Sen att lådan är kanonbra att montera i och har just bra luftflöde som dessutom är tyst pga de stora 200mm-fläktarna är ju en bra bonus, men utseendet är största anledningen att jag valde mitt HAF 912 Plus.

Kan säga att du inte är ensam, jag är 16 och fattar inte allt buzz om släta sterila rätblock nån som stirrat för länge i kylskåpskatalogen kanske?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

var en grotesk htpc isf

Tanken var nog mest LAN-dator...men bygger man den så kan man ju ha den som en HTPC i ett skåp...;)

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Ser duktigt fram emot recensionen!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

En glaspanel i toppen är ju givet för det här chassit. Är inte hundra på att jag skulle välja just det här chassit om jag byggde nytt; Men man måste uppskatta att det är ett chassi som är lite nytt och ovanligt. Lite roliga lösningar, och om man är den som gillar att spela pc-spel i vardagrsummet så kan ett chassi som detta vara rätt maffigt. Säkert inte valet för alla, men det är därför det finns valfrihet.

Permalänk
Hedersmedlem

Cooler Master tänkte i alla fall utanför lådan

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

Jag skulle kunna tänka mig det här chassit faktiskt. Gillar att faktiskt allt på det här chassit:) men klarar mig med mitt chassi som är ett FT02, men det kanske är p12:igt pga det har plexy enligt dig?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Dubbla diskettstationer, yeah!

En minneskortläsare och en fläktkontroll funkar lika bra. Inte många moderkort med floppy nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Jasså är det därför jag är 33 och äger ett HafX 942 i illgrönt och svart!

Tydligen är det inte nödvändigtvis P12 att äga en svulstig sportbil i miljonklassen men när det gäller datorchassin då jävlars skall det vara så minimalistiskt och slätt att man skulle kunna använda det som stjärtlapp nerför backarna i vinter, är det inte sånt som fräsmt P12'or och yngre sysslar med?.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kul med nytänk!

Synd bara att den inte verkar vara så hemsk genomtänkt.
Fractal Designs Node 304 (tror jag den hette) är ju ett bättre exempel på välutfört nytänk.

Permalänk
Avstängd

Kul att dom provar något annorlunda.

Kan säkert bli populär bland överklockare, det ser ut som man kan montera en fet kylare i den där.

Permalänk
Avstängd

Uppackas hos LinusTechTips.

http://www.youtube.com/watch?v=ZhjoYbVX1XU&feature=g-u-u

Chassit ser ändå ganska bra ut.. Lite väl stort för att ha under bänken men ändå nog kompakt för att bära omkring på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

fulsnyggt chassi. Smart uppbyggt.

Skulle varit klockrent om de släppte ett som var lite mindre.

Vid uppgradering längre fram kanske detta chassi skulle vara aktuellt.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Skrivet av Esseboy:

Nu börjar detta p12 tjat gå lite för långt...tror du att alla gillar släta anonyma FD rätblock?

Jag gillar HAF-designen för att:
Den ser fin och läcker ut, fina kurvor och detaljer
Mesh mesh och mera mesh <3 släpper in luft och så kan man höra hur tysta fläktar man fyndat och om du vill ha lysrör så blir det ännu bättre!
Den är hel svart! stort plus, samt att färgen döljer alla finger ärr what so ever!
Tjockt stål är bra, ger ett bra hel hets intryck

Och så tillslut, eftersom designen är som den är så passar ghetto mods så som att sätta in platser för radiatorer bättre då det ändå är så mycket annat som fångar blicken

Varför jag ogillar FD och dylika chassin:
De är släta och opersonliga och designen saknar detaljer överhuvudtaget (Datorn är ju förfan inte ett kylskåp!!)
får de en repa så går jorden under (överdrivet men ni fattar )
Du ser inte in i datorn !?, men det går ju att i och för sig skaffa fönster...
Luftgenom strömningen och moddvänligheten är inte så speciellt stor...
Sjukhus sterilitets varning!!

snälla, undvik att skriv samma sak hela tiden utan att ens motivera er kritik...skulle man lyssna på er skulle allt vara så slät och så fyrkantigt som möjligt utan minsta lilla detalj! skulle ju se sjukt steril och sjukhusaktigt ut...

Skrivet av Failbygge:

Jag skulle kunna tänka mig det här chassit faktiskt. Gillar att faktiskt allt på det här chassit:) men klarar mig med mitt chassi som är ett FT02, men det kanske är p12:igt pga det har plexy enligt dig?

Skrivet av Joakim Ågren:

Tydligen är det inte nödvändigtvis P12 att äga en svulstig sportbil i miljonklassen men när det gäller datorchassin då jävlars skall det vara så minimalistiskt och slätt att man skulle kunna använda det som stjärtlapp nerför backarna i vinter, är det inte sånt som fräsmt P12'or och yngre sysslar med?.

Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg, borde varit mer "konstruktiv kritik" or w/e. Själv är jag ett stort fan och en stor supporter av FD-prylar, då de är tysta och "stilrena" (ett lite cliche-igt ord numera, men det bästa för att beskriva deras produkter). Jag tycker inte att en dator ska varken synas eller höras, hur kul är det om kvällarna när man ska se på film eller sova, och datorn är högljudd/lyser? Kan förstå om folk tycker att FD-produkter är "tråkiga", men HAF-chassin är bara för mycket, det ser ut som att datorn är någon slags rymdlastbil. Sedan är vi ju alla olika, så "we'll just have to agree to disagree, then". ^^

Den enda anledningen till att ha någon belysning i en dator imo, är om man sitter på en feting-rigg på 25-30k, med riktigt snygg kabeldragning och gärna ett snitsigt färgtema, så man kan sitta och beundra sina delar.

Poängen jag ville nå med min första post var att jag (och många andra, tror jag) skulle uppskatta om CM släppte en parallell serie med HAF-chassina som hade ungefär samma funktionalitet, för de är fan rikigt gedigna och bra chassin, men som var mer riktade mot folk som gillar "stilrena" designer. Jag tror man kan nå ut till en bredare marknad då, och täcka hela kund-spektrumet mellan "Spejsade chassin" till "Stilrena chassin".

Smått tillägg: FT03 är ju ett riktigt snyggt chassi, det har jag absolut inget emot

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Poängen jag ville nå med min första post var att jag (och många andra, tror jag) skulle uppskatta om CM släppte en parallell serie med HAF-chassina som hade ungefär samma funktionalitet, för de är fan rikigt gedigna och bra chassin, men som var mer riktade mot folk som gillar "stilrena" designer. Jag tror man kan nå ut till en bredare marknad då, och täcka hela kund-spektrumet mellan "Spejsade chassin" till "Stilrena chassin".

Smått tillägg: FT03 är ju ett riktigt snyggt chassi, det har jag absolut inget emot

Det är lite svårt att ha ungefär samma funktionalitet, eftersom den innefattar massiva fläktar, och mesh för max lufthinkning. Coolermaster har faktiskt redan uppfyllt din önskan:

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6681
Samt CM 690 II Advanced Black & White Edition

Är chassin med rätt högt flöde men mer subtil stil än HAF. Så Coolermaster har kind of gjort det du önskat redan.

Sen finns förstås Cosmos 2, fet prestanda, snygg stil men utan att vara HAFish, eller define tråkig. Och även så klart sinnesjukt pris

Permalänk
Skrivet av goralux:

Det är lite svårt att ha ungefär samma funktionalitet, eftersom den innefattar massiva fläktar, och mesh för max lufthinkning. Coolermaster har faktiskt redan uppfyllt din önskan:

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6681
Samt CM 690 II Advanced Black & White Edition

Är chassin med rätt högt flöde men mer subtil stil än HAF. Så Coolermaster har kind of gjort det du önskat redan.

Sen finns förstås Cosmos 2, fet prestanda, snygg stil men utan att vara HAFish, eller define tråkig. Och även så klart sinnesjukt pris

Jo det såg ju faktiskt rätt intressant ut! Men det skulle vara asgrymt om de släppte en stilren XB med!
Cosmos 2 är ju riktigt jävla nice, men som du sa, priset är inte därefter... Dock får man ju vad man betalar för

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

P32 här med HAF X, jäkligt nöjd med både utseende och funktion:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErsHöghet:

Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg, borde varit mer "konstruktiv kritik" or w/e. Själv är jag ett stort fan och en stor supporter av FD-prylar, då de är tysta och "stilrena" (ett lite cliche-igt ord numera, men det bästa för att beskriva deras produkter). Jag tycker inte att en dator ska varken synas eller höras, hur kul är det om kvällarna när man ska se på film eller sova, och datorn är högljudd/lyser? Kan förstå om folk tycker att FD-produkter är "tråkiga", men HAF-chassin är bara för mycket, det ser ut som att datorn är någon slags rymdlastbil. Sedan är vi ju alla olika, så "we'll just have to agree to disagree, then". ^^

Den enda anledningen till att ha någon belysning i en dator imo, är om man sitter på en feting-rigg på 25-30k, med riktigt snygg kabeldragning och gärna ett snitsigt färgtema, så man kan sitta och beundra sina delar.

Okay, jag förstår hur du tänker men på en punkt har du fel, ljuddämpningen...är egentligen bara ett försäljnings trick för folk med högljudda fläktar! Om du sätter in tysta fläktar som jag gjort i min HAF 922 så har man en ljudlös dator, om vad det gällerbelysningen så kollar jag alltid så att man ksn stänga av den, på vardagar och nätter t.ex.

Dit problem med lådan är heltenkelt att du snöat in dig på kyl och frys stilen...

Visa signatur

Permalänk

Varfor kan dem inte komma med en renodlad NAS enhet med plats for 20 harddiskar vafan.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Svulstig sportbil? Alla med klass och koll har en sportbil men en stilren och minimalistisk sådan.

Nej datorchassin som ser ut som ett landat rymdskepp slutade man med när man fyllde 12.

Permalänk
Medlem

Grymt fula, men säkert bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hau5mau5:

Svulstig sportbil? Alla med klass och koll har en sportbil men en stilren och minimalistisk sådan.

Nej datorchassin som ser ut som ett landat rymdskepp slutade man med när man fyllde 12.

Alla med klass och höghatt menar du? Nej stilrent är för sterila! Mitt motto det ska vara mycket detaljer att se och njuta av

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Okay, jag förstår hur du tänker men på en punkt har du fel, ljuddämpningen...är egentligen bara ett försäljnings trick för folk med högljudda fläktar! Om du sätter in tysta fläktar som jag gjort i min HAF 922 så har man en ljudlös dator, om vad det gällerbelysningen så kollar jag alltid så att man ksn stänga av den, på vardagar och nätter t.ex.

Dit problem med lådan är heltenkelt att du snöat in dig på kyl och frys stilen...

Sitter med ett Define r3, och ljuddämpningen hjälper faktiskt en hel del! Sen beror ju allt på hur ljudkänslig man är, själv står jag knappt ut med mekaniska hårddiskar i datorn

Och ja, det antar jag att jag har...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Jo det såg ju faktiskt rätt intressant ut! Men det skulle vara asgrymt om de släppte en stilren XB med!
Cosmos 2 är ju riktigt jävla nice, men som du sa, priset är inte därefter... Dock får man ju vad man betalar för

Jag förstår hur du menar, men det passar kanske bättre för någon som har en dator i sovrummet/vardagsrummet, studenter eller liknande.

Jag kör gärna enkelt och diskret på HTPCn i sovrummet också, där vill jag som du säger inte störas av datorn eller onödiga ljus, men då jag och sambon bor i en 4-rummare, med separat datorrum och har tre datorer var så vill jag gärna ha lite flashigare låda på just huvud-spel-PCn

Sambons surfdator t.ex. sitter i CoolerMasters lite mer stilrena Centurion 534 Lite Black som jag använde förut. Min PPC-dator sitter i en slimline µ-aTX som knappt syns uppe på bokhyllan.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Som tur är när det gäller datorchassin, är att det finns uppsjöar av olika modeller och storlekar som skall passa de flesta smaker.

Själv gillar jag både stilrena chassin(min favvo är FD Arc och Node 304) och lite flashigare chassin, typ CM Stryker och nya HAF-XB.

Just nu har jag ett CM Storm Sniper Black Edition, som oftast har sitt blåa ljus avstängt...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100