Stenåldersfråga: Dual Channel DDR, 1 likadant minnespar, 1 omaka. Funkar det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Stenåldersfråga: Dual Channel DDR, 1 likadant minnespar, 1 omaka. Funkar det?

Som titeln lyder;
Har ett Dual Channel DDR-moderkort. I slotsen sitter 3 st DDRminnen 512mb 400 mhz. Det finns en plats kvar. Kan jag smacka i ett 1 GB DDR 400 mhz, av annat märket? (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...)

Tacksam för svar.

Fridens

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

ja det ska fungera, dock kan gamla moderkort vara lite speciella och inte tycka om vissa märken eller modeller. Se bara till att spänning, frekvens och timings är samma.

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Inveramsay:

ja det ska fungera, dock kan gamla moderkort vara lite speciella och inte tycka om vissa märken eller modeller. Se bara till att spänning, frekvens och timings är samma.

Så bra! Har ett GA-8IPE1000. frekvensen är ju samma (400Mhz) men spänning och timing vet jag inte hur man ser riktigt. Hur gör man det?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av calluone:

Så bra! Har ett GA-8IPE1000. frekvensen är ju samma (400Mhz) men spänning och timing vet jag inte hur man ser riktigt. Hur gör man det?

Det brukar stå på minnena. Timings (latency) kan skrivas som 3-3-3-8 till exempel. Leta annars efter "CL". Spänningen kan vara t ex 2.5 V.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Zuggmate:

Det brukar stå på minnena. Timings (latency) kan skrivas som 3-3-3-8 till exempel. Leta annars efter "CL". Spänningen kan vara t ex 2.5 V.

Tack för era svar.

Ha det fint!