Reuters: AMD anlitar investmentbank för att "utforska alternativen"

Permalänk
Medlem

Var det inte PS4 eller nått liknande konsol jippo som AMD vann kontrakt på ?, i alla fall hoppas jag AMD inte går i stöpet då det betyder att intel kommer få splitta enligt monopol lagen.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av duck_the_hitman:

Mer monopol till Intel wohooo
Extra härligt för alla oss konsumenter på längre sikt!

Det är ju knappast Intels fel att AMDs försäljning sjunker. Sen att AMD dragit på sig 18 miljarder kr i skuld får stå för dem. Felsatsning från AMDs sida, säger jag. Har AMD likt Saab Automobile missat att kika på vad kunderna efterfrågar? Ja med största sannolikhet.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som hoppas att IBM köper upp dem (A)?

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Avstängd
Skrivet av duck_the_hitman:

Mer monopol till Intel wohooo
Extra härligt för alla oss konsumenter på längre sikt!

ironi

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Kan ni tänka er ett cpu klistermärke med texten "Facebook inside"

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Nu är det ju inte så att AMD står och faller på dom där 8 FPSen som skiiljer deras topprocessor från Intels. Jag är också entusiast men jag har insikt nog att fatta att det inte är sånna som jag som driver marknaden. Det är alla morsor och farsor som köper datorer (läs: laptops/tablets) till sina ungar på Media Markt. Har du öppnat ett Media Markt/Elgiganten-blad nån gång? Det är 95% datorer med Intel. Det är inte konstigt att AMD har det svårt, det hade dom redan innan tablet-vågen. Det har inte direkt blivit bättre. Netbooks är en flopp numera, Windows tablets har inte börjat sälja än och AMD har tappat fart på server-marknaden. Det är klart dom har det svårt, men det beror inte på att dom inte hänger med Intel bland entusiasterna.

Precis. Min morfar sa att: "Det stog inte Intel Core på den utan där stog något annat"

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Snusfri

Så går det när man gör felsatsning efter felsatsning och har en inkompetent ledning tillsammans med en av världshistoriens sämsta marknadsföringsavdelningar.

Som jag skrev i tidigare i ett inlägg om AMD's vara eller inte vara, en av få saker som kan rädda AMD är så kallade moduldatorer likt iMac.

Helt enkelt en skärm (24"-30") med inbyggt moderkort, cpu, ram, ssd, hdd.
Fast där delarna är relativt enkla att byta ut/uppgradera.

De flesta Svenssons idag vill inte ha en stor burk ståendes på skrivbordet utan vill ha något minimalt estetiskt tilltalande och då passar en sådan lösning som handen i handsken för dem, inkludera även trådlöst internet samt trådlöst tangentbord och mus.

Känner ett stort antal som skulle köpa en sådan lösning som inte kommer från Apple då de vill ha Windows utan krångel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, vi får väl helt enkelt vänta och se vad som händer.
Tråkiga nyheter, men något behöver göras...

Gällande eventuell försäljning och köpare, så
hoppas jag verkligen inte det blir facebook.
"Du måste logga in på facebook för att starta datorn"
"FFFFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUU....."
så, nej...
Microsoft känns inte helt troligt, för då skulle intel
blir griniga (vilket skulle vara lite roligt).
Samsung eller IBM (eller Sony, intressant tanke) skulle vara
mer troligt.
Vet inte vilket företag som skulle vara bäst som uppköpare dock.

Bara de tar sig igenom krisen och kommer tillbaka
starkare än någonsin på andra sidan.
Blir de uppköpta hoppas jag det blir någon med
djupa fickor och ett sinne för affärer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerZerk:

Det är ju knappast Intels fel att AMDs försäljning sjunker. Sen att AMD dragit på sig 18 miljarder kr i skuld får stå för dem. Felsatsning från AMDs sida, säger jag. Har AMD likt Saab Automobile missat att kika på vad kunderna efterfrågar? Ja med största sannolikhet.

Hur kan du sittta å skriva att det inte är Intels fel att det går dåligt för AMD? XD

Ska säga dig att Intel inte har haft dom fräschaste metoderna att pusha ut sina produkter gentemot AMD, men det har du väl inte valt att titta in på.

Permalänk
Medlem

Sover ni aldrig på Sweclockers?

Väldigt tråkigt att de går så dåligt för AMD just nu.
Men att luftslottet Facebook skulle stå som eventuell köpare känns väldigt osannolikt.
Sony är också ett företag i kris, så jag hoppas mest på att AMD lyckas ta sig ur krisen och gå med vinst igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Startrance:

När jag bygger en dator så brukar jag sikta efter att den ska hålla 2-3 år framåt, och senaste blev en i7,a pga stabiliteten och nu nästa år då jag ska bygga en ny burk så lär det tyvärr landa på Intel igen pga Intels processorer blickar mer emot framtiden, samt handlar mycket om prestanda och kvalité och i den klass Intel high-end processorer presterar, dvs Intel i7 så har tyvärr AMD inte mycket att komma med, det är synd dock kokurnans behövs men AMD har snart inget att konkurrera med.

Min phenom x4 har hållit sen 2009 så tror nog att du har liiite för höga krav, din i7 skulle nog hålla flera år till...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Apple köper AMD

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mejjan:

Någon mer än jag som hoppas att IBM köper upp dem (A)?

Förmodligen många men sannolikheten är nära noll eller lägre. IBM är inte intresserade i saker som inte ger trevlig profit. Och jämfört med mainframes är PC CPUs inte så ytterst bra för att få inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Min phenom x4 har hållit sen 2009 så tror nog att du har liiite för höga krav, din i7 skulle nog hålla flera år till...

Samma här. Har en 9950BE eller vad den heter. Jag hade gärna behållit processorn om det gått men vad jag vet stödjer inte AM3+ första generationens phenom, så därför måste jag köpa nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:

Var det inte PS4 eller nått liknande konsol jippo som AMD vann kontrakt på ?, i alla fall hoppas jag AMD inte går i stöpet då det betyder att intel kommer få splitta enligt monopol lagen.

Intel kanske fixar fina deals på komponenterna när dom köper stora partier...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Hur kan du sittta å skriva att det inte är Intels fel att det går dåligt för AMD? XD

Ska säga dig att Intel inte har haft dom fräschaste metoderna att pusha ut sina produkter gentemot AMD, men det har du väl inte valt att titta in på.

Så att muta oem tillverkare för att köra intel. Var en fräsch metod?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Apple köper AMD

Det lär ju hjälpa oss ...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

*Märkligt offtopic-inlägg raderat. Trippelinlägg direkt efter varandra sammafogade, Sweclockers är inte twitter/sms/chatt. Redigera istället*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FribBe:

ATI ägs helt och hållet av AMD, det finns inte ens något ATI längre.

Det är jag medveten om. Men jag är också medveten om att det finns en liten ATI-logga på mitt grafikkort (HD 7970) och att det finns en mapp på min dator som heter C:\Program Files (x86)\ATI Technologies.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om det ska säljas kan ju fujitsu ta över det så de kan släppa en konsument CPU! Hade varit kul. Men oavsätt vilket så är det tråkigt att läsa. Minns min första amd cpu som va en K6:a... vilket kraftpacket det va. Har dessutom kollat runt lite på en billig amd platform för en enkel server. Hoppas inte intel går och blir en monopol-aktör för det hjälper nog ingen förutom intel själva...

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja se AMD göra är att satsa på frihet. Vad jag menar med frihet är Richard Stallman-frihet. Satsa på öppna och fria drivrutiner till GNU/Linux. Skaparen av Linux-kärnan, Linus Torvalds, gnällde inte allt för länge sedan på nVidia angående deras drivrutiner till GNU/Linux. Hur det är med Intel vet jag inte. Fördelen med AMD är att dom har FM2-platformen med processor och grafikkort i ett som presterar någorlunda och öppna och fria drivrutiner till denna plattform (Stationär som bärbara) tror jag hade varit susen.

Angående AMD och bärbara datorer så förstår jag varför AMD inte är stora. Går jag in på Prisjakt och väljer bärbara datorer, AMD A-serien och alla upplösningar ovan 1366x768 så får jag 43 svar. Majoriteten är 17,3" med upplösningen 1600x900. Ingen 17" med 1920x1080 eller 1920x1200. När jag väljer endast upplösningen 1366x768 är nästan alla skärmar 15,6" och högblank. Inte konstigt på att många föredrar Intel.

Det jag gillar med AMD är att dom kör inte Intels fulmetoder. AMD kör med att alla SATA är SATA3 (6Gbps). Intel kör små uppgraderingar och lägger till några SATA-portar för varje platformsuppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag skulle bra gärna vilja veta varför i princip alla OEM:er väljer Intel framför AMD i de flesta prissegment, det kan ju inte vara av någon praktisk anledning, eller? Har sökt runt lite men hittar inga bra svar.

På laptopmarknaden finns det faktiskt en hel del amd. Problemet är väl att man aldrig ser de burkarna i reklambladen.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk

Sa gar det nar kopare inte tanker efter.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Det är ju knappast Intels fel att AMDs försäljning sjunker. Sen att AMD dragit på sig 18 miljarder kr i skuld får stå för dem. Felsatsning från AMDs sida, säger jag. Har AMD likt Saab Automobile missat att kika på vad kunderna efterfrågar? Ja med största sannolikhet.

Var det inte Intel i början av 2000-talet som betalade Dell och liknande för att bara använda deras CPUer?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Snälla Säg att Microsoft Köper AMD !

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Det är ju knappast Intels fel att AMDs försäljning sjunker. Sen att AMD dragit på sig 18 miljarder kr i skuld får stå för dem. Felsatsning från AMDs sida, säger jag. Har AMD likt Saab Automobile missat att kika på vad kunderna efterfrågar? Ja med största sannolikhet.

Intel drog mellan 2000-2007 mutade företagen ock såg till att AMD inte fick någon plats på OEM marknaden, Dell etc.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Stödköp. Skall ni inhandla en ny HTPC där ni inte behöver absolut maximal prestanda, köp en AMD. Skall ni bygga er en lagringsserver där hemma, köp en AMD (Extra bonus: AMD-proppar stödjer väl ECC-minnen som standard, även utanför servermodellerna? Händer inte på Intel). Skall ni bygga en ny dator åt morsan eller farsan, köp en AMD. En av deras Trinityprocessorer vore perfekt för exempel ett och tre. Finns nog något lämpligt även för alternativ två.

Skall ni köpa en monster-gaming-dator där ni ABSOLUT behöver varje liten FPS; kör isåfall Intel. Men AMD har inte dålig hårdvara på något vis, det finns många ställen där man kan välja dem framför Intel.

Det blev en AMD Trinity i min LAN/HTPC-dator jag byggde senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så går det när man gör felsatsning efter felsatsning och har en inkompetent ledning tillsammans med en av världshistoriens sämsta marknadsföringsavdelningar.

Som jag skrev i tidigare i ett inlägg om AMD's vara eller inte vara, en av få saker som kan rädda AMD är så kallade moduldatorer likt iMac.

Helt enkelt en skärm (24"-30") med inbyggt moderkort, cpu, ram, ssd, hdd.
Fast där delarna är relativt enkla att byta ut/uppgradera.

De flesta Svenssons idag vill inte ha en stor burk ståendes på skrivbordet utan vill ha något minimalt estetiskt tilltalande och då passar en sådan lösning som handen i handsken för dem, inkludera även trådlöst internet samt trådlöst tangentbord och mus.

Känner ett stort antal som skulle köpa en sådan lösning som inte kommer från Apple då de vill ha Windows utan krångel.

Precis det som jag tänkt på en längre period. Datorvärldens Saab (läs AMD) får se sig om efter andra plattformar och satsa sina resurser på att försöka ändra riktning bort från kanten.

Skrivet av Failbygge:

Var det inte Intel i början av 2000-talet som betalade Dell och liknande för att bara använda deras CPUer?

Skrivet av anon173009:

Hur kan du sittta å skriva att det inte är Intels fel att det går dåligt för AMD? XD

Ska säga dig att Intel inte har haft dom fräschaste metoderna att pusha ut sina produkter gentemot AMD, men det har du väl inte valt att titta in på.

Skrivet av _Merc_:

Intel drog mellan 2000-2007 mutade företagen ock såg till att AMD inte fick någon plats på OEM marknaden, Dell etc.

Vad Intel har gjort eller inte hör inte till saken. Nu var det AMD som nyheten handlade om. Jag säger inte att Intel gjorde rätt när de mutade tillverkarna men det kan knappast vara orsaken för de fem åren till dags datum. Där har allt AMD själva stått för tappet eftersom kunder gått till Intel och Nvidia framför AMD. En än tydligare marknadsföring och bättre överblick över deras produktsegment är att prioritera.

Skrivet av toxicstone:

Sa gar det nar kopare inte tanker efter.

Konsumenten har alltid rätt. Varför ska folk köpa något som de inte vill ha? Låt de välja själva utifrån behov och prisnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Stabilare och bättre kvalité vet jag inte, det handlar nog mest om smak och tycke. AMD ligger för stunden under i spel som inte är programmerade att använda flera trådar då det är där Piledrivers styrka sitter.

Amd har satsat fel vid fel tidpunkt, antalet applikationer där multithreading behövs i sådan stor utsträckning är så pass liten och ligger ännu i ett väldigt tidigt skede. Det behövs om 5-10 år skulle jag säga, men Amd satsar pengar nu som de borde lägga på annat, de har vad jag tror inte råd att utveckla en processor nu som de börjar tjäna tillräckligt men pengar på om 5-10 år. Och ang multithreading i spel så är det ju i stort sätt 2 spel som ens utnyttjar 4 kärnor eller mer, bf3 t.ex. och som du såg på charten som länkas så ligger Amd's proccessorer efter även där fastän de som du säger är designade för multithreading.

EDIT: och även om Amd's prollar kommer ikapp lite om man låter de rulla som sin standardklock så ligger Intel före ändå och det gör den utan att dra för mycket ström, så där har du massor marginal att klocka.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Vad Intel har gjort eller inte hör inte till saken. Nu var det AMD som nyheten handlade om. Jag säger inte att Intel gjorde rätt när de mutade tillverkarna men det kan knappast vara orsaken för de fem åren till dags datum. Där har allt AMD själva stått för tappet eftersom kunder gått till Intel och Nvidia framför AMD. En än tydligare marknadsföring och bättre överblick över deras produktsegment är att prioritera.

Min uppfattning är att det var förödande. AMD ledde marknaden teknologiskt men kunde till stor del inte utnyttja det övertaget eftersom Intel stängde ute dem (genom mutor/kontakter/avtal). Därför såldes det många, många fler helt underlägsna P4 istället för Athlon. Något som både intet ont anande kunder och världens strömförsörjning blev lidande av.

Hade AMD kunnat bygga upp en större kassa under de åren kunde de forskat mer och kommit med nya produkter tidigare. Nu blev det en snöbollseffekt som de aldrig hämtat sig från.

Självklart har de säkert gjort många strategiska misstag, men att vara teknikledare och bli lidande pga andras mutor är inte ett av dem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro