Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Medlem

Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Under denna tids rådande omständigheter, hur många invandrare (så som invandringen ser ut idag) kan vi husera i Sverige nu och framöver? Finns det ett maxantal innan det blir för stor brist på pengar i andra sektorer?

Anledningen till att jag ställer frågan är för att integrationen spås bli nästa stora valfråga (2014). T o m Svt undrade samma sak under partiledardebatten (fast annorlunda formulerat...). Alla partierna bortsett för SD duckade för frågan och talade om solidaritet och allas lika värde.

Jag menar att det måste finnas någon form av gräns (antal) under rådande omständigheter.
Tycker man redan idag att vi inte kan hantera fler, så tycker man som Sverigedemokraterna. Är det en viktig fråga för dig, lär du lägga din röst på samma parti... Och man är främlingsfientlig enligt de andra partierna.

Men när nästa parti på tur går ut med att man tycker att det räcker, är detta parti då också främlingsfientliga? Eller är man bara främlingsfientlig under ett visst antal ackumulerat antal invandrare? Eller så är man inte alls främlingsfientlig för att man tycker att invandringen bör begränsas och det är andra värderingar som gör en främlingsfientlig.

Eller finns det överhuvudtaget någon övre gräns för hur många vi klarar av att hjälpa? Vi kanske får igång ett jättebra integrationsarbete efter nästa val som gör att vi ta emot väldigt många även fortsättningsvis.

Detta är en seriöst ställd fråga och inte något försök till provokation eller så.
Jag vill inte ha någon debatt om muslimer och demografi, brottslighet, fylleslagsmål med SD-toppar eller något sånt.

Som sagt, finns det en övre "smärtgräns" som ändå är politiskt korrekt?

Och om någon mot förmodan trodde det, jag är absolut inte rasist.

Med vanlig hälsena/ Knogen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Hur många fler barn kan födas per år? Hur många kan bo inom Sveriges gränser?

Skulle gissa på att anledningen till att ingen vill svara på frågan är för att ingen vet svaret för frågan är väldigt komplex. Invandrare är inte en homogen grupp. Den största delen invandrare är ju fortfarande återvändande svenskar senast jag tittade på statistiken. Sedan kommer Norrmän och Finnar högt på listorna. Det är ju enorm skillnad på det och om det kommer flera tusen föräldralösa barn från Irak eller för den delen flera tusen pensionärer från Kongo. Så vad menar du med invandrare när du ställer frågan? Vilken tidsskala tittar vi på?

En viktig poäng här, som SD brukar missa, är att folk genererar arbete så ju fler vi blir i Sverige, ju fler betalar skatt och ju fler behöver varor och tjänster vilket genererar mer jobb.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, finns det en övre "smärtgräns" som ändå är politiskt korrekt?

Frågan behöver dissekeras. Vad smärtgräns är för något beror helt och hållet på vad man tittar efter. Är en momentan uppgång i GDP en smärtgräns? Är en permanent minskning av lediga hyresrätter i småstäder en smärtgräns? Är ändring av allmänhetens inställning till allemansrätten en smärtgräns?
Ser man på det för brett så får man ett svar mellan noll och hundra då det handlar om kaotiska system.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag tycker frågan påminner om frågoställningen kring hur många personer som vi kan ge sjukvård? Frågan är alltså felställd, då viss sjukvård ger avkastning tillbaka inom kort tidsperiod, medans annan sjukvård mer kan sess som bortkastade pengar.

Så istället för att fråga hur många vi kan hjälpa bör ställa frågan kring vilka man ger uppehållstillstånd och vilka man tillåter få bidrag medans de söker asyl? Där man ska ta mycket hänsyn till vilken avkastning som man tror en individ ger. T.ex. en person som är 80år är det inte så troligt att denna kommer bidra så mycket i arbetsmarknaden, mendans en ung frisk och kry 30 åring som har doktorerat är troligare att denna kommer att få jobb.

Jag tycker att man sedan kan göra återkopplingar och se vad resultatet blir och sedan ändra, är det t.ex. brist på lastbilschaförer i landet, ja då är ett sådant körkort en merit vid uppehållstillstånd. Och detta behöver inte vara komplicerat att granska, inför krav på att en person måste t.ex. ha minst 1 års heltidsarbete innan medborgarskaps ges, då med undantag för barn som kommer hit med sina föräldrar.
Sedan visst går det enkelt att fuska, som att någon anställer vederbörande bara för medborgarskapens skull, men detta kostar en slant.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt insatt i hur invandringen ser ut, men en snabb googling ledde mig in på migrationsverkets hemsida. Den berättade mycket riktigt att svenska medborgare är den största gruppen ca 15500 av 96500 st (2011) Men fortfarande en ganska liten del av totalen. Vidare utvandrade ca 51000 människor varav ca 22000 svenska medborgare (2012).
Sammantaget kan man alltså säga att vi blev 6500 svenska medborgare färre och 52100 utländska medborgare fler. En ganska rejäl befolkningsökning mao.
De fem största "utvandringsgrupperna" var Sverige, Danmark, Finland, Polen och Norge.
De fem största "invandringsgrupperna" var Sverige, Irak, Polen, Afghanistan och Somalia.
Som jag tolkar migrationen så ser det ut som om vi tar emot ganska många människor från länder utanför Europa (flyktingar?) och att många nordbor flyttar från Sverige ("arbetskraftsutvandring?").

Vi förutsätter att dessa förhållanden fortsätter? Eller ser politikerna någon ljusning i läget i oroshärdarna runt om i världen? Jag läste att det såg bättre ut i Somalia och att färre skulle beviljas asyl därifrån.
Är det hållbart Zotanedu?

Det där med barnafödande var intressant... Jag har inte tänkt på det på det viset och ska ta mig en funderare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Tycker man redan idag att vi inte kan hantera fler, så tycker man som Sverigedemokraterna. Är det en viktig fråga för dig, lär du lägga din röst på samma parti... Och man är främlingsfientlig enligt de andra partierna.

Intressant retorik. Jag tror många politiska aktiva inom övriga partier anser att de som röstar på SD ofta är dåligt insatta i sakpolitiken och ofta okunniga. Det hänger säkert ihop med att många SD-röster kommer ifrån unga lågutbildade män i mindre städer och samhällen.
Jag tror vidare att de som röstar på SD själva tror att andra ser dem som invandrarfientliga. Här finns säkert en hög korrelation till det jag skrev i ovan stycke.

För att kommentera sakfrågan, tror du man ska komma fram till en objektiv siffra? Som om man ska räkna på människors humanitära behov i en matematisk ekvation. Människor med en grundinställning som någonstans bottnar i "sköt dig själv"-tänk kommer säkert vilja minska på invandringen så mycket det bara går.
Övriga kan nog tänka sig en mycket högre invandring. Här kommer aldrig konsensus nås, utan val var fjärde får avgöra hur invandringspolitiken ska skötas.

Permalänk
Medlem

Alakai och bud_bundy
Bra svar. Jag inser ju snabbt att det inte går att komma fram till ett antal... Jag funderar en stund till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har insett att man inte kan tala om max antal eller smärtgräns.

Jag anser nog att vi ska hjälpa så många vi kan, så länge människorna som redan bor här inte far illa av det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man ska inte bry sig om antal i siffror så länge man kan ta bra hand om "dem". Vidare är som nämnt begreppet för luddig för att kunna diskutera i sak.

För att lägga en twist på saken, befolkningen i Stockholm ökar med ca 40 000 varje år, hur många kan Stockholm ta hand om?

Svaret ligger i antalet som man kan ta hand om utan att gå back på totalsumman, vissa år fler, andra år färre.
Vidare måste man titta på geografiska skillnader, vissa ställen klarar inte ens av att ta hand om en handfull individer medan andra klarar mycket mycket mer.
Viktigt är dock att ha en saklig diskussion, man kan anse att man har för många "invandrare" utan att vara rasist. Man ska passa sig för såna stämplingar så länge fakta framställs sakligt.
PK har inget med antal att göra, likaså rasism, det är mer hur man får fram sina argument.

Permalänk
Medlem

Invandrare kan vi nog ta emot hur många som helst av - Sverige är ett stort land. Invandrare som saknar utbildning och inte kommer att komma ut på arbetsmarknaden är en annan fråga. Jag skulle tro att vi behöver kraftigt minska den grupp invandrare som står långt från arbetsmarknaden och inte öka den som regeringen och oppositionen (undantag SD) förespråkar. När kommunerna börjar säga stopp, det går inte med fler outbildade människor så borde det vara en indikator på att smärtgränsen är nådd.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Varför antas utgångsläget att det ska välla in folk från tredje världen över huvud taget? Hur kommer det sig att det politiska läget manövrerats till positionen att vi ska ha denna typ av invandring och det enda någorlunda erkända alternativet är skademinskning (SD)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Varför antas utgångsläget att det ska välla in folk från tredje världen över huvud taget? Hur kommer det sig att det politiska läget manövrerats till positionen att vi ska ha denna typ av invandring och det enda någorlunda erkända alternativet är skademinskning (SD)?

Hur tänker du nu? Menar du att utgångsläget skulle vara stängda gränser? Det hela är tämligen enkelt; Sverige behöver invandring. Människor i nöd behöver kunna fly någonstans. I Sverige finns resurser i överflöd att hjälpa människor.

Din uppfattning är föga överraskande, men jobbigt skrämmande.

Permalänk
Inaktiv

Hur många rasister i maktposition kan vi ha i vår riskdag innan vi förlorar vår demokrati? Människor, folkvalda som uppför sig som ligister och ljuger för att baktala andra, oskyldiga människor. Dom som röstar på SD gör nog bäst i att tänka ett steg längre, om dom får större makt vad händer då? Inte en chans att dom kommer att göra Sverige till ett bra land, inte ens för de påstådda 11% som väljer in dom.

Jag hoppas nu att dom andra partierna skapar en debatt om SD och om invandringen så kanske SDs makt kan minska, för det som händer nu är sjukt oroande.

SD har ju i dagarna visat precis vilka åsikter dom har och hur långt dom kan gå för att sätta dit oliktänkande. Och detta är män i högsta maktpositioner inom sitt parti.
Nu blir jag rädd på riktigt, och får dom 11% i nästa val så är vi riktigt illa ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Hur tänker du nu? Menar du att utgångsläget skulle vara stängda gränser? Det hela är tämligen enkelt; Sverige behöver invandring. Människor i nöd behöver kunna fly någonstans. I Sverige finns resurser i överflöd att hjälpa människor.

Din uppfattning är föga överraskande, men jobbigt skrämmande.

Det är väl ändå inte det enda alternativet ?
Det är snarare just det tankesättet som är problemet i debatten och politiken. Det borde inte stå mellan att välja på att stänga gränserna totalt och att okritiskt ha en väldigt hög invandring. Någonstans mittemellan torde vara lämpligt.

Vi bör hjälpa människor i nöd, men att ta emot extremt mycket mer folk än våra grannländer gör känns inte rätt.
Vi kan inte vara hela världens samvete själva. Andra västländer måste vara mer solidariska.

Man måste också vara klar över att det i fallen med invandring från krigsdrabbade länder i mellanöstern och Afrika är i snitt folk med mycket lägre utbildning än vad vi har i Sverige och där de dessutom kommer från en mycket annorlunda kultur som gör det svårt för dem att anpassa sig i Sverige. Och även om de har utbildning av något slag så är utbildningsväsendet i dessa länder på en så låg nivå att det är helt ojämförbart med en svensk utbildning.
Det är fullständigt solklart att de medför en ekonomisk påfrestning av vår ekonomi, vilket tyvärr många politiker försöker förneka.

Dock är det givetvis viktigt att de som flyr inte ska tvingas tillbaka till sina hemländer. Självklart ska de få stanna här om de annars skickas tillbaka.
Men man ska inte vara gränslöst naiv och prata om dem som några nybyggare som bara medför något positivt för oss. En del av dem kommer att bli ett värdefullt tillskott till vårt samhälle, men ser man till hela gruppen flyktingar är det garanterat en ekonomisk belastning i stort.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det är väl ändå inte det enda alternativet ?
Det är snarare just det tankesättet som är problemet i debatten och politiken. Det borde inte stå mellan att välja på att stänga gränserna totalt och att okritiskt ha en väldigt hög invandring. Någonstans mittemellan torde vara lämpligt.
...

Det sa jag aldrig heller. Jag kommenterade ett inlägg där utgångspunkten verkade vara att man ska ha stängda gränser. Hur stor invandring Sverige klarar beror inte heller på våra grannländer.
Absolut att en stor invandring leder till en nettokostnad. Men dels är den svårberäknad då den innehåller otroligt många variabler, andra mer osäkra än andra. Ett av de mer seriösa försök som gjorts kommer fram till omkring 40 mdkr i dagsläget. Detta är en liten del av Sverige totala utgifter för ett år. Likaså är det en spottstyver för att kunna ge människor en ny chans.
Missbrukas systemet? Säkert. Det finns människor som åker till Sverige och mjölkar så mycket pengar det går och sedan försvinner. Men likaså finns det svenskar som gör precis likadant. Detta är en bieffekt av en större apparat. Det är ett incitament till att förbättra systemet, inte förminska det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det här är en diskussion, rasism och kränkningar hör inte hemma här (eller någonstans för den delen). Det här är inte Flashback, kom ihåg det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Jag hoppas nu att dom andra partierna skapar en debatt om SD och om invandringen så kanske SDs makt kan minska, för det som händer nu är sjukt oroande.

Det här har man sagt i flera års tid. "Tar vi bara debatten så kommer SD försvinna" muttrades som något mantra av alla politiker och ändå går SD framåt. Varför? Därför att om alla andra partier är ringande överrens om att SD har fel. Det är bara SD som nyanserar debatten om invandring och det är därför SD går framåt. SD sager att invandringen är problematisk och att den måste minska. Alla andra sager att invandringen är problematisk och att invandringen ska öka. Ser du varför man inte vinner den debatten mot SD? Du kan ta debatten hur många gånger du vill: Om du inte har argument som folk köper så kommer du inte att vinna den. SD får 11% av väljarkåren med sig trots att man enbart har fokus på invandring och kriminalitet. Det borde vara ett tecken på att de har en politik på dessa områden som lockar betydligt fler än gamla rassar från landsbygden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badcash:

Hur tänker du nu? Menar du att utgångsläget skulle vara stängda gränser? Det hela är tämligen enkelt; Sverige behöver invandring. Människor i nöd behöver kunna fly någonstans. I Sverige finns resurser i överflöd att hjälpa människor.

Din uppfattning är föga överraskande, men jobbigt skrämmande.

Att Sverige behöver invandring från tredje världen är ett märkligt resonemang. Det finns flera tveksamma aspekter på detta, den mest påfallande är naturligtvis att ett i-land inte kan fortsätta vara ett i-land med en u-landsbefolkning. Med detta faller den välfärdsräddande somalievågen som argument, de kommer inte kunna skapa det välstånd som krävs för att klara våra åldringar. De har inte lyckats i sina egna länder och kommer inte göra det här.

Däremot kan de bli som Reinfeldt med fler ser fram emot, det vill säga att den svenska modellen kollapsar under trycket av att försörja allt fler människor och vi får den låglöne- och lågkompetensindustri som är vanlig i tredje världen.

Skrivet av Aresz:

Hur många rasister i maktposition kan vi ha i vår riskdag innan vi förlorar vår demokrati? Människor, folkvalda som uppför sig som ligister och ljuger för att baktala andra, oskyldiga människor. Dom som röstar på SD gör nog bäst i att tänka ett steg längre, om dom får större makt vad händer då? Inte en chans att dom kommer att göra Sverige till ett bra land, inte ens för de påstådda 11% som väljer in dom.

Jag hoppas nu att dom andra partierna skapar en debatt om SD och om invandringen så kanske SDs makt kan minska, för det som händer nu är sjukt oroande.

SD har ju i dagarna visat precis vilka åsikter dom har och hur långt dom kan gå för att sätta dit oliktänkande. Och detta är män i högsta maktpositioner inom sitt parti.
Nu blir jag rädd på riktigt, och får dom 11% i nästa val så är vi riktigt illa ute.

Detta är ett exempel på den inflation som går i begreppet demokrati. Att vara rasist och demokrat är ingenting konstigt, så såg det ut i mitten på förra seklet när USA och de flesta andra länder hade raslagar och demokratiskt valda regeringar. Fram till 1965 hade USA till exempel invandringslagar som favoriserade vita européer, detta för att inte rubba den etniska balansen i landet som de flesta ville bevara. Bara efter decennium av judisk kamp på flera nivåer slopades detta. Nu är dock trenden den att icke politiskt korrekta åsikter kallas för odemokratiska oavsett ifall det är sant eller ej. Personligen gör det mig ingenting då jag inte är demokrat, men det är intressant att ordet demokrati blivit ett propagandaverktyg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klingon:

Att Sverige behöver invandring från tredje världen är ett märkligt resonemang. Det finns flera tveksamma aspekter på detta, den mest påfallande är naturligtvis att ett i-land inte kan fortsätta vara ett i-land med en u-landsbefolkning. Med detta faller den välfärdsräddande somalievågen som argument, de kommer inte kunna skapa det välstånd som krävs för att klara våra åldringar. De har inte lyckats i sina egna länder och kommer inte göra det här.

Däremot kan de bli som Reinfeldt med fler ser fram emot, det vill säga att den svenska modellen kollapsar under trycket av att försörja allt fler människor och vi får den låglöne- och lågkompetensindustri som är vanlig i tredje världen.

Detta är ett exempel på den inflation som går i begreppet demokrati. Att vara rasist och demokrat är ingenting konstigt, så såg det ut i mitten på förra seklet när USA och de flesta andra länder hade raslagar och demokratiskt valda regeringar. Fram till 1965 hade USA till exempel invandringslagar som favoriserade vita européer, detta för att inte rubba den etniska balansen i landet som de flesta ville bevara. Bara efter decennium av judisk kamp på flera nivåer slopades detta. Nu är dock trenden den att icke politiskt korrekta åsikter kallas för odemokratiska oavsett ifall det är sant eller ej. Personligen gör det mig ingenting då jag inte är demokrat, men det är intressant att ordet demokrati blivit ett propagandaverktyg.

Du förstår mycket väl vad jag menar, varför försöker du vrida debatten mot vad ordet demokrati står för?

Den dagen då SD får så stor makt så att dom kan utvisa/låsa in folk som inte håller med dom då är demokratin förlorad. Oavsett vad som har hänt fram till 1965 eller ej. I en modern demokrati ska man inte förföljas för sina åsikter eller ursprung, men det är ju just nu det som händer. Det är iaf min definition av demokrati. Det handlar ju inte om "icke politiskt korrekta åsikter" utan om politiska makthavare som går runt på stan och letar bråk med järnrör. Nu hände detta innan dom blev invalda, men det spelar ju mindre roll, deras syn på oliktänkande är tydlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

*Tråd rensad*

Det här är en diskussion, rasism och kränkningar hör inte hemma här (eller någonstans för den delen). Det här är inte Flashback, kom ihåg det.

Herregud vad bajsnödiga ni är. Mina inlägg var knappast rasistiska. Trodde detta var ett öppet och demokratiskt forum, men ni vågar väl inte stå för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det här har man sagt i flera års tid. "Tar vi bara debatten så kommer SD försvinna" muttrades som något mantra av alla politiker och ändå går SD framåt.

Jag försöker snarare spinna vidare på än debattera emot ditt inlägg, då jag tycker det tar upp viktiga poänger.

Här vill jag flika in och säga att "Tar vi bara debatten så kommer SD försvinna" inte var den ursprungliga taktiken från medier/"mainstream"-partier när SD började bli svåra att ignorera. Snarare minns jag att det var i det närmaste uttalat "locket på"; det skulle inte debatteras, de skulle inte uppmärksammas överhuvudtaget, partiledare gick ur studior i protest om de stod på samma sida i en debatt, partipersoner som ville ta publika debatter mot SD snackades ner, etc. Snarare var taktiken att svälta SD på uppmärksamhet, vilket säkert fungerat fram tills ~10 år sedan, men inte idag med internet och den "gräsrotsmöjlighet" det innebär. Anhängarna byggde upp en egen ekokammare av egen journalistik i form av bloggar och dylikt när andra alternativ saknades.

SD försvann inte ur rampljuset, och deras anhängare kunde samtidigt använda underdogretoriken:

  • –Vi blir nedtryckta!

  • –Jag trodde vi hade yttrandefrihet i det här landet!

etc. (btw, många som använder ordet skulle gagnas av att orka läsa åtminstone första stycket av Wikipedias artikel om yttrandefrihet), vilket svetsade gruppen än mer samman, och jag är övertygad om att den väljarbas på 5–6 % som SD byggde upp under denna tid kommer se sig som extremt hängivna en lång tid framöver, likt en supporterskara till en idrottsklubb som känt gemensamhet i svåra tider för alltid kommer bära lagets färger (notera att samma supportertänk existerar även bland övriga partier, skulle jag baserat på egna erfarenheter säga).

Som du dock säger så verkar inställningen ha ändrats, och det går inte hitta någon klar gräns, men jag skulle snarare säga bara något år tillbaka. På senare tid så har SD fått plats i debattprogram och tidningar, och det var kanske något år sedan som jag läste den första artikeln i en nationell dagstidning som på ett balanserat sätt pratade om SD:s partiprogram, precis på samma sätt som de skriver om övriga partier.

Skrivet av Valiumballong:

Varför? Därför att om alla andra partier är ringande överrens om att SD har fel. Det är bara SD som nyanserar debatten om invandring och det är därför SD går framåt. SD sager att invandringen är problematisk och att den måste minska. Alla andra sager att invandringen är problematisk och att invandringen ska öka. Ser du varför man inte vinner den debatten mot SD? Du kan ta debatten hur många gånger du vill: Om du inte har argument som folk köper så kommer du inte att vinna den. SD får 11% av väljarkåren med sig trots att man enbart har fokus på invandring och kriminalitet. Det borde vara ett tecken på att de har en politik på dessa områden som lockar betydligt fler än gamla rassar från landsbygden.

Inte bara gamla rassar från landsbygden — denna biten tycker jag är viktig. Det är fortfarande många som försöker avfärda SD:s väljarkår som just det — "andra/obildade/dumma människor" — men det är 10% av Sveriges befolkning som nu sympatiserar med SD enligt mätningar. Den siffran bör få alla som tidigare inte gjort det (till stor del just pga det medieembargo som tidigare rådde) att reagera.

Jag ser SD som ett missnöjesparti till stora delar. Deras existens beror på att huvudpartiernas integrationspolitik av "många" anses ha misslyckats, vilket hör ihop med ekonomi och jobb. Hade allt snurrat på så hade vi inte haft varken debatten eller partiet. Samma utveckling i övriga Europa.

Att SD är så starka just i Skåne (en viss del av Skåne närmare bestämt, men jag använder begreppet för enkelhet) kan försöka analyseras istf att bara säga "rassar!":

Skåne var tidigt ute och tog emot en stor mängd av de flyktingar som kom till landet, då regionen är ekonomiskt stark. Förr kunde det komma 10 000 personer som kunde få jobb, känna att de gjorde nytta och att de var en del av samhället, etc. (det hindrade inte att det var "många" som var negativt inställda till invandring, vilket man nog aldrig kommer undan, men det var i andra proportioner). När 1990-talets ekonomiska läge uppenbarade sig så fortsatte inströmningen (inte minst pga kriget på Balkan), och visst är det en självklarhet att Sverige skulle ta emot en stor mängd krigsflyktingar i och med vår ekonomiska status, men det får också konsekvenser.

Sydvästra Skåne tog emot en stor mängd av dessa då invandringen redan var fast rotad och relativt fungerande där. Malmö var ofta en första anhalt för flyktingar, närheten till kontinenten gjorde att "vanliga människor" inte var främmande för främmande kulturer, etc. Men nu fanns inte jobben och sysselsättning. Stora "getton" cementerades, invandrare placerades där; båda av enkelhet (Migrationsverket: "Ska vi fixa invandrarbostad i Limhamn eller Rosengård, månntro?") och av egen vilja vad gäller anhöriginvandring — för om man anländer, inte kan språket, inte ser möjlighet att få ett jobb och komma in i samhället: då är det klart att man söker sig till "de egna".

  • Arbetslösheten förblev hög (i Rosengård idag ~60% i åldern 20–64)

  • nyanlända kunde inte komma in och ens lära sig språket

  • barnen i skolan lämnade ofta utan godkända betyg (40% av högstadieeleverna här saknar idag G i kärnämnen vid utgång)

  • isolering.

De som hade möjligheten (oftast infödda svenskar) valde att flytta ut, vilket ytterligare sänkte andelen invånare med god ekonomisk grund (svårt att ha kapital om man kommer från en krigszon). Då kommer kriminalitet, och de som hunnit bygga sig ett liv innan krisen gör kopplingen "invandrare == kriminell", eller "muslim == kriminell" (eller för den delen "invandrare == muslim", vilket också är grovt felaktigt), vilket leder till en SD-röst i dagens politiska klimat. Notera att det inte bara betyder att de tycker så, utan att de tycker det är så pass viktigt att de lägger hela sin röst på ett parti som egentligen enbart hanterar denna fråga. Många fler tycker säkerligen så, men inte till den grad att de lämnar sitt favvoparti.

För att förstå varför siffrorna i Landskrona, Bromölla, Bjuv, etc. ser ut som de gör så måste man våga inse att det är vanliga människor det handlar om. Sydsvenskan rapporterar kommentarer från Malmö kommuns enkät hos de som flyttat från Rosengård — i stället för att säga "rassar!" så lyssna på vad de säger. Annars kommer man aldrig förstå varför 10% sympatiserar med SD. Förstår man inte detta så är man dömd att ej heller kunna bemöta det, och SD kommer växa sig större. 10% är redan en siffra som står ut, och det borde vara mer än tillräckligt.

Av samma anledning: våga läsa t ex Christer Lövkvists uppmärksammade artikelserie i GP för att försöka förstå hur det kan vara att vara invandrare i ett liknande "getto" i Sverige idag.

Notera också att vi inte är speciellt annorlunda än Danmark, förutom att deras Dansk Folkeparti redan är så stora att de inte går att ignorera. I själva verket är SD på vissa sätt starkare förankrat än DF då SD redan har starka mandat i kommunalval i valda delar av landet.

Att sedan frågan hos vissa fokuseras på islam är ett symptom mer än en orsak. I en hopplös livssituation så söker sig folk till religion (och de i toppen tjänar grova pengar); extremism föds i alla riktningar (källa: alla extremistgrupper i historien (viss överdrift )). Vill denna utveckling stoppas så bör livssituationerna förbättras snarare än religionen attackeras. Att göra det senare leder bara till samma "vi mot dem"-mentalitet som fått SD att växa sig starka.

Jag sympatiserar själv inte med SD:s partiprogram (och än mindre med vad deras anhängare tycks representera, eller för den delen representanterna själva, eller partiets obehagliga historia), men samtidigt är det ett problem att så många klumpar ihop och avfärdar alla dess anhängare som "rassar" och därmed inte gör en ansats till att förstå varför denna väljargrupp uppstått. Man klagar på att SD-väljare klumpar ihop alla invandrare till en grupp att stigmatisera, samtidigt som man gör samma sak mot gruppen "SD-väljare". Idag har medierna lämnat embargot och snarare gått över till att sälja lösnummer på att likt rubriker som "Mördaren kan bo i din trappuppgång!!!" basunera ut "10% till SD!!!", vilket kommer göra att partiet ökar i exponering och sympati. SD kommer vara med i flera riksdagsval framöver, och säkert nå över 10% i faktiska valsiffror.

Gällande trådens rubrik så kan man bara säga att den frågan är omöjlig att svara på, dåligt definierad och i sig innehåller en värdering, vilket må vara bra ur chockvärdessynpunkt och säkert går hem hos Aftonbladet, men inte ger förutsättning till en bra diskussion.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sometime:

Herregud vad bajsnödiga ni är. Mina inlägg var knappast rasistiska. Trodde detta var ett öppet och demokratiskt forum, men ni vågar väl inte stå för det.

Vi diskuterar inte moderering i forumet. Vänligen kontakta oss via kontaktfunktionen längst ner på sidan så ska jag svara i detalj.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Får nog plats 25-30 miljoner till utan problem i det här landet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Det är väl ändå inte det enda alternativet ?
Det är snarare just det tankesättet som är problemet i debatten och politiken. Det borde inte stå mellan att välja på att stänga gränserna totalt och att okritiskt ha en väldigt hög invandring. Någonstans mittemellan torde vara lämpligt.

Vi bör hjälpa människor i nöd, men att ta emot extremt mycket mer folk än våra grannländer gör känns inte rätt.
Vi kan inte vara hela världens samvete själva. Andra västländer måste vara mer solidariska.

Man måste också vara klar över att det i fallen med invandring från krigsdrabbade länder i mellanöstern och Afrika är i snitt folk med mycket lägre utbildning än vad vi har i Sverige och där de dessutom kommer från en mycket annorlunda kultur som gör det svårt för dem att anpassa sig i Sverige. Och även om de har utbildning av något slag så är utbildningsväsendet i dessa länder på en så låg nivå att det är helt ojämförbart med en svensk utbildning.
Det är fullständigt solklart att de medför en ekonomisk påfrestning av vår ekonomi, vilket tyvärr många politiker försöker förneka.

Dock är det givetvis viktigt att de som flyr inte ska tvingas tillbaka till sina hemländer. Självklart ska de få stanna här om de annars skickas tillbaka.
Men man ska inte vara gränslöst naiv och prata om dem som några nybyggare som bara medför något positivt för oss. En del av dem kommer att bli ett värdefullt tillskott till vårt samhälle, men ser man till hela gruppen flyktingar är det garanterat en ekonomisk belastning i stort.

Det är inte alls fullständigt solklart. Under 70 och 80-talet medförde invandringen en nettovinst för Sverige med upp mot 1 % av BNP. Så huruvida det är dyrt eller inte med invandring beror på hur mycket jobb det finns.

Vidare är det som du säger lite krångligt med utbildning. Det är därför vi har civilekonomer som kör taxi, för att deras utbildningar inte godkänns i Sverige. Så jag tycker ju att lösningen snarare borde vara att se till att folk får jobb istället för att se till att inga fler kommer hit.

För övrigt bör det nämnas att invandringen har minskat de senaste året. Verkar vara en direkt följd av att läget i Irak har stabiliserats. Kanske är läge att gnälla lite på USAs utrikespolitik också om man nu ska vara bitter på flyktingar.

Skrivet av phz:

Jag försöker snarare spinna vidare på än debattera emot ditt inlägg, då jag tycker det tar upp viktiga poänger.

Här vill jag flika in och säga att "Tar vi bara debatten så kommer SD försvinna" inte var den ursprungliga taktiken från medier/"mainstream"-partier när SD började bli svåra att ignorera. Snarare minns jag att det var i det närmaste uttalat "locket på"; det skulle inte debatteras, de skulle inte uppmärksammas överhuvudtaget, partiledare gick ur studior i protest om de stod på samma sida i en debatt, partipersoner som ville ta publika debatter mot SD snackades ner, etc. Snarare var taktiken att svälta SD på uppmärksamhet, vilket säkert fungerat fram tills ~10 år sedan, men inte idag med internet och den "gräsrotsmöjlighet" det innebär. Anhängarna byggde upp en egen ekokammare av egen journalistik i form av bloggar och dylikt när andra alternativ saknades.

SD försvann inte ur rampljuset, och deras anhängare kunde samtidigt använda underdogretoriken:

  • –Vi blir nedtryckta!

  • –Jag trodde vi hade yttrandefrihet i det här landet!

etc. (btw, många som använder ordet skulle gagnas av att orka läsa åtminstone första stycket av Wikipedias artikel om yttrandefrihet), vilket svetsade gruppen än mer samman, och jag är övertygad om att den väljarbas på 5–6 % som SD byggde upp under denna tid kommer se sig som extremt hängivna en lång tid framöver, likt en supporterskara till en idrottsklubb som känt gemensamhet i svåra tider för alltid kommer bära lagets färger (notera att samma supportertänk existerar även bland övriga partier, skulle jag baserat på egna erfarenheter säga).

Som du dock säger så verkar inställningen ha ändrats, och det går inte hitta någon klar gräns, men jag skulle snarare säga bara något år tillbaka. På senare tid så har SD fått plats i debattprogram och tidningar, och det var kanske något år sedan som jag läste den första artikeln i en nationell dagstidning som på ett balanserat sätt pratade om SD:s partiprogram, precis på samma sätt som de skriver om övriga partier.

Som du säger så var taktiken att gömma undan SD och vägra prata med dem och om dem vilket var en dålig taktik för det spelade SD i händerna. De ville köra på under dog rollen får det genererade sympatiröster. Det klingade väl med deras retorik om att de minsann var de enda som vågade stå upp för sanningen och att alla andra bara försökte tysta dem. Det är till och med en uttalad strategi så det har hänt att SD valt att inte närvara vid debatter för att kunna fortsätta vara det utsatta och mobbade partiet. Personligen tycker jag mest de är gnälliga och de borde kanske försöka komma med något konkret istället för att sitta i ett hörn och lipa om att invandrare är dåliga. Så det är bra att de nu får ta plats i debatten så det börjar synas vilka nötter det ofta är. Det fungerade tydligen väldigt bra i Storbritannien. BNP sjönk som en sten när de helt plötsligt var tvungna att prestera något och inte bara vifta med Union Jack och sjunga Rule Brittania.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Får nog plats 25-30 miljoner till utan problem i det här landet

Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte alls fullständigt solklart. Under 70 och 80-talet medförde invandringen en nettovinst för Sverige med upp mot 1 % av BNP. Så huruvida det är dyrt eller inte med invandring beror på hur mycket jobb det finns.

Vidare är det som du säger lite krångligt med utbildning. Det är därför vi har civilekonomer som kör taxi, för att deras utbildningar inte godkänns i Sverige. Så jag tycker ju att lösningen snarare borde vara att se till att folk får jobb istället för att se till att inga fler kommer hit.

För övrigt bör det nämnas att invandringen har minskat de senaste året. Verkar vara en direkt följd av att läget i Irak har stabiliserats. Kanske är läge att gnälla lite på USAs utrikespolitik också om man nu ska vara bitter på flyktingar.

Jag menade inte att invandring i alla lägen var negativt, utan syftade på nuvarande flyktingströmmar från krigsdrabbade områden i Somalia, Syrien osv.
Och som du säger är givetvis invandring mer positivt om det råder brist på arbetskraft i landet jämför med om det är hög arbetslöshet.

Vad gäller flyktingar från fattiga områden, speciellt i afrika och mellanöstern, så är dock utbildningsnivån väldigt mycket lägre än i Sverige och även om de i en del fall har utbildning så är utbildningsväsendet i dessa länder också av så låg klass att det som är en civilekonom eller civilingenjör på pappret inte behöver betyda så mycket jämfört med samma titel från ett universitet i väst.
Däremot torde det ju vara en bra ide' om dessa personer fick en vettig chans att översätta vad deras kunskaper motsvarar i det svenska utbildningssystemet och eventuellt komplettera om det behövs.

Sedan så hyser jag ingen som helst bitterhet mot flyktingarna som kommer. Självfallet gör de rätt som flyr från en krigssituation för att söka en dräglig tillvaro. Däremot kan jag känna lite uppgivenhet mot att det inte finns någon vettig gemensam flyktingpolitik inom EU och att Sverige får ta hand om oproportionerligt många flyktingar jämfört med våra grannländer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vad gäller flyktingar från fattiga områden, speciellt i afrika och mellanöstern, så är dock utbildningsnivån väldigt mycket lägre än i Sverige och även om de i en del fall har utbildning så är utbildningsväsendet i dessa länder också av så låg klass att det som är en civilekonom eller civilingenjör på pappret inte behöver betyda så mycket jämfört med samma titel från ett universitet i väst.
Däremot torde det ju vara en bra ide' om dessa personer fick en vettig chans att översätta vad deras kunskaper motsvarar i det svenska utbildningssystemet och eventuellt komplettera om det behövs.

Sedan är det även så att bara för att man påstår sig ha en examen så innebär det inte att man har en. Precis som att vuxna män som påstår att de är 16 år gamla inte är 16 år bara för att de säger att de är det. Jag tror att det är en försvinnande liten del av invandrarna som kommer till Sverige som sitter i taxi trots en fullvärdig examen inom ekonomi, medicin eller juridik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Med alla de förutfattade meningar en stor del av dagens svenska samhälle har om invandrare skulle jag tyvärr säga att vi inte borde ta in några invandrare alls. Är vi inte villiga att ta hand om våra nya invånare och betrakta dem som vilka andra individer som helst (det vill säga, personen är inte idiot förrän denne visat att denne är en idiot, vilket ofta går rätt snabbt ... ) så är det alltför ofta bara en tidsfråga innan de kommer att spåra ur.

Rent ekonomiskt skulle vi klara av åtskilliga miljoner fler om vi vore villiga att satsa på det. Större befolkning skapar fler arbetstillfällen, bidrar till högre skatteintäkter, och så vidare. Det förutsätter dock att vi låter hela befolkningen att bli en del av samhället.

Gällande invandrares utbildningsnivåer så varierar dessa självklart vitt och brett, men oavsett vilken utbildning de har så kommer de inte att kunna gå direkt in i alla dessa yrken så fort de kommer hit på grund av språket. Även om de går på SFI och lär sig svenska i ett eller ett par år så kommer de ändå att sakna yrkesspråket på svenska. Det går ofta väldigt fort att snappa upp när de väl kommit ut i arbete, men om de stängs ute på grund av att det saknas leder det till ett moment 22 ...

Sedan är det inte nödvändigtvis så att utbildningen är sämre bara för att den skaffats i ett fattigt land, däremot kan den skilja sig en hel del mot motsvarande svensk utbildning, inte minst - skulle jag tro, rätta mig gärna om jag har fel - när det kommer till exempelvis juridik som borde vara väldigt lokalt inriktad.

För att ta ett exempel så hade jag en lärarkollega som utbildade sig till lärare i Holland (ja, så nära ... och det är inget fattigt land och knappast med låg utbildningsnivå) och som senare kompletterat sin utbildning i England för att även bli behörig lärare där. När hon sedan kom hit till Sverige så var hon åter igen obehörig lärare och var tvungen att läsa in i stort sett hela lärarprogrammet, trots att, som hon uttryckte det, det var betydligt högre krav på utbildningen i Holland.

Är det något som kan ställa till det mer än något annat så är det byråkrati ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Med alla de förutfattade meningar en stor del av dagens svenska samhälle har om invandrare skulle jag tyvärr säga att vi inte borde ta in några invandrare alls. Är vi inte villiga att ta hand om våra nya invånare och betrakta dem som vilka andra individer som helst (det vill säga, personen är inte idiot förrän denne visat att denne är en idiot, vilket ofta går rätt snabbt ... ) så är det alltför ofta bara en tidsfråga innan de kommer att spåra ur.

Jaja, alla svenskar är rasister och det är det som är problemet. Nästa!

Skrivet av Crazy Ferret:

Rent ekonomiskt skulle vi klara av åtskilliga miljoner fler om vi vore villiga att satsa på det. Större befolkning skapar fler arbetstillfällen, bidrar till högre skatteintäkter, och så vidare. Det förutsätter dock att vi låter hela befolkningen att bli en del av samhället.

Jaja, vi skaffar bara fram lite fler jobb, det är bara en attityden som är problemet. Nästa!

Skrivet av Crazy Ferret:

Gällande invandrares utbildningsnivåer så varierar dessa självklart vitt och brett, men oavsett vilken utbildning de har så kommer de inte att kunna gå direkt in i alla dessa yrken så fort de kommer hit på grund av språket. Även om de går på SFI och lär sig svenska i ett eller ett par år så kommer de ändå att sakna yrkesspråket på svenska. Det går ofta väldigt fort att snappa upp när de väl kommit ut i arbete, men om de stängs ute på grund av att det saknas leder det till ett moment 22 ...

Sedan är det inte nödvändigtvis så att utbildningen är sämre bara för att den skaffats i ett fattigt land, däremot kan den skilja sig en hel del mot motsvarande svensk utbildning, inte minst - skulle jag tro, rätta mig gärna om jag har fel - när det kommer till exempelvis juridik som borde vara väldigt lokalt inriktad.

Problemet är inte bara det att utbildningen kan sakna moment som är obligatoriska i Sverige (miljö, hälsa, lokal lagstiftning mm), problemet är ingen utbildning _alls_. Hur skapar man jobb för människor som inte kan läsa, inte kan skriva, inte kan läsa och inte kan tala svenska eller engelska (eller i bästa fall hjälplig svenska/engelska)? Du får det att låta som om det är ett utbrett problem att de outbildade människor man ofta pratar om egentligen är utbildade.

Skrivet av Crazy Ferret:

För att ta ett exempel så hade jag en lärarkollega som utbildade sig till lärare i Holland (ja, så nära ... och det är inget fattigt land och knappast med låg utbildningsnivå) och som senare kompletterat sin utbildning i England för att även bli behörig lärare där. När hon sedan kom hit till Sverige så var hon åter igen obehörig lärare och var tvungen att läsa in i stort sett hela lärarprogrammet, trots att, som hon uttryckte det, det var betydligt högre krav på utbildningen i Holland.

Klart att det går att förändra och förbättra sättet vi översätter utländska utbildningar, men vad hjälper det en analfabetisk somalier att en holländsk lärarexamen enkelt kan kompletteras?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Sverige går plus på invandringen, om vi lägger ihop hur mycket skatter invandrare betalar och hur mycket pengar vi lägger på samhällstjänster av olika slag till invandrare så staten plus.

EDIT: Annan kul fakta.
I snitt kostar en invandrare staten 1 miljon innan den börjar generera pengar till staten.
I snitt kostar ett barn 2 miljoner innan det börjar generera pengar till staten.