Zalman FX100-Cube ska kunna kyla Core i7-3770K utan fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Processorerna behöver inte alls bli svalare. Finns inget egenvärde i att köra en processor på låg temperatur. Vid väldigt låga temperaturer påverkar det resistansen vilket förbättrar överklockningsmöjligheterna men då snackar vi många minusgrader. Att köra en stor högljudd tornkylare för att pressa ner temperaturen till 30 grader ger inte ett piss extra jämfört med att köra samma processor utan fläktar och landa på 50 grader.

Exakt. Låg temperatur har bara egenvärde för överklockning, då man förr eller senare slår i taket för vad CPU:n klarar. 50 grader är inga problem för de CPU:er vi har på marknaden idag. Det är nånstans en bit över 70 grader (varierar enligt tillverkare) som det kan bli problem, AMD anger tex för sin Phenom X6-serie att kretsarna kan börja ta skada över 70 grader och därför rekommenderat att temperaturen hålls under 62 grader för att ha en generös säkerhetsmarginal. Phenom X6 har en automatiskt avstängning nånstans vid 90 grader.

Vid vanlig användning spelar det förstås ingen somhelst roll om temperaturen ligger på 10, 20, 30 eller 50 grader. Bara den är under de gränser tillverkaren anger.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Administrativ avgift

Test med prime95 i 2 dygn nästa för swec gubbarna?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Exakt. Låg temperatur har bara egenvärde för överklockning, då man förr eller senare slår i taket för vad CPU:n klarar.

Inte riktigt sant. Det finns andra intressen av att halla nere temperaturen. T.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Black%27s_equation

Men jag har aldrig rakat ut för att en cpu nar slutet pa sin livstid sa det kanske är akademiskt men... Just saying.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Allt handlar om hur du kör din dator.
En hardcore gamer som spelar krävande spel 8 timmar om dagen kan ju inte köra passivt.

Med Ivy Bridge så är det knappast CPU:n som är problemet då flaggskeppet också ligger på 77 Watt. Högprestanda-grafik däremot kan bli lite krångligt, men det handlar väl mest om att ha plats för stora kylflänsar. Sen att ingen gör passivt kylda GTX680 kan ju vara ett problem, men det finns ju eftermarknads-kylare. Någon som helt passivt kyler 680 har jag inte sett, men man borde ju kunna bygga nåt om man verkligen vill

Intel ska ju släppa en ny SB-E snart, den ligger på 150 Watt TDP. Kan bli lite knivigt att kyla passivt, men plats för tillräckligt stor kylfläns som sagt. Accepterar man ett par chassie-fläktar på 5-7 Volt så borde det gå med nån av de gargantuala tornkylarna som finns. SB-E har rätt hög T-max. 3930K har ~67 graders Tcase, dvs ytan på värmeavledaren får vara så varm, CPU:n innanför lär vara rätt mycket varmare. Finns säker folk redan som kyler SB-E passivt.

EDIT: He he, en snabb googling hittade en färdig produkt minsann:
http://www.fanlesstech.com/2012/07/silent-sandy-bridge-e.html
För övrigt de som grävde upp Zalman-kuben. En 3960X och Radeon 7970. Duger nog för de flesta gamers.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Inte riktigt sant. Det finns andra intressen av att halla nere temperaturen. T.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Black%27s_equation

Ja, och i inlägget som du citerade så skrev jag att tillverkarna anger temperaturer när det börjar bli risk för dylikt. Så följ rekommendationen och du lär klara dig.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ja, och i inlägget som du citerade så skrev jag att tillverkarna anger temperaturer när det börjar bli risk för dylikt. Så följ rekommendationen och du lär klara dig.

Temperaturerna som tillverkarna anger är ett gränsvärde för när RIKTIGT stygga saker börjar inträffa men även en temperatureskillnad pa 30 till 35 paverkar livslängden pa IC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Med Ivy Bridge så är det knappast CPU:n som är problemet då flaggskeppet också ligger på 77 Watt. Högprestanda-grafik däremot kan bli lite krångligt, men det handlar väl mest om att ha plats för stora kylflänsar. Sen att ingen gör passivt kylda GTX680 kan ju vara ett problem, men det finns ju eftermarknads-kylare. Någon som helt passivt kyler 680 har jag inte sett, men man borde ju kunna bygga nåt om man verkligen vill

Intel ska ju släppa en ny SB-E snart, den ligger på 150 Watt TDP. Kan bli lite knivigt att kyla passivt, men plats för tillräckligt stor kylfläns som sagt. Accepterar man ett par chassie-fläktar på 5-7 Volt så borde det gå med nån av de gargantuala tornkylarna som finns. SB-E har rätt hög T-max. 3930K har ~67 graders Tcase, dvs ytan på värmeavledaren får vara så varm, CPU:n innanför lär vara rätt mycket varmare. Finns säker folk redan som kyler SB-E passivt.

Sånnåhäringa diskussioner slutar ofta i vad som är passivt o inte.
Man tummar ju på det passiva när man låter det finnas fläktar i chassit.
Kan ju köra allt passivt om man har 15 fläktar runtom i chassit.

Näe borde förtydligat mig själv.

Allt passivt med så få fläktar som möjligt. Perfekt vore endast en fläkt på låga varv. Ingen för GPU, CPU, PSU.

Colorful har ett passivt 680 som inte kommit ut än. Gigantisk fläns på den. Tror inte den kommer komma ut heller. Men googla så hittar du den.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid prioriterat en tyst dator framfor kalla komponenter, och har aldrig haft nagoting annat an natagg ga sonder for mig.
Dessutom har jag alltid pressat vcore hogt pa mina CPU's - alltid precis pa tillverkarens maxvarde. Har en i5 2500k som jag kort i 1.5v i over ett ar, och den fungerar hur bra som helst. Kommer sakert att uppgradera innan den nar sin end of life.

Skrivet av sgtspiff:

Sånnåhäringa diskussioner slutar ofta i vad som är passivt o inte.
Man tummar ju på det passiva när man låter det finnas fläktar i chassit.
Kan ju köra allt passivt om man har 15 fläktar runtom i chassit.

Näe borde förtydligat mig själv.

Allt passivt med så få fläktar som möjligt. Perfekt vore endast en fläkt på låga varv. Ingen för GPU, CPU, PSU.

Colorful har ett passivt 680 som inte kommit ut än. Gigantisk fläns på den. Tror inte den kommer komma ut heller. Men googla så hittar du den.

Problemet med att ha en VALDIGT lag ljudniva fran sin dator ar att t.ex Coil Whine fran GPU borjar bli riktigt irriterande. Samt att overklockning kan bli svar att fa till. Just nu kor jag vattenkylt med 5x GT's @ 550 rpm som enda flaktar, och mitt 680's coil whine ar helt sanslost irriterande. Da kor jag garna flaktarna i 1150rpm istallet, sa det ljudet "tar over" coilwhinet.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Gigantisk fläns på den. Tror inte den kommer komma ut heller. Men googla så hittar du den.

Mysigt.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Temperaturerna som tillverkarna anger är ett gränsvärde för när RIKTIGT stygga saker börjar inträffa men även en temperatureskillnad pa 30 till 35 paverkar livslängden pa IC.

Givetvis påverkar temperaturskillnaden livslängden (även under gränserna som tillverkarna satt). Men det saknar praktisk relevans, som du själv verkar ha konstaterat.

Permalänk
Medlem

Kul med fler kylare optimerade för passiv kylning. Man behöver ju inte köra 100% passivt heller utan köra 0% PWM på fläkten vilket funkar utmärkt på lägre laster även med mindre kylare och sen dra igång fläkten och rampa upp mot 100% PWM vid exempelvis 90C.

Sen blir det ganska varmt med passiv kylning då man behöver en högre temperatur differans för att kunna kyla bort samma mängd värme som man kan göra med en mindre kylare med en fläkt.

Vore förresten ett kul uppslag till en artikel här på Sweclockers att undersöka hur högpresterande man kan bygga ett passivt system med passivt nätagg, cpu kylning och grafikkort i ett öppet chassie eller helt utan chassie med inga chassiefläktar. Med SSD borde systemet kunna vara helt ljudlöst Känns som att kylning av grafikkortet är det svåraste att lösa.

Permalänk
Medlem

Dra på en liten låg rpm fläkt så blir det nog ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Skulle en Core i5 2500K funka ihop med denna?

Med fläkt kanske. Då 2500k ligger på 95w TDP

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtspiff:

Allt handlar om hur du kör din dator.
En hardcore gamer som spelar krävande spel 8 timmar om dagen kan ju inte köra passivt.

Men som en själv som kört passiv cpu kylning i snart 7 år klarar mig pga att jag spelar slöa spel och har låg volts varianter på GPU o CPU.

Jag stresstestade den datorn med Folding ett bra tag och det pressar alla kärnor i processorn plus grafikkortet till max. Det är mycket högre belastning under mycket längre tid än något spel. Hela datorn syns för övrigt i min signatur och det är inga lågpresterande delar. 4850 var en bra GPU när den kom.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Var monterar man fläkten då, på toppen eller?

Sen är ju bara nästa fråga.. vad kostar den?

Permalänk
Medlem

Edit: För sent

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Var monterar man fläkten då, på toppen eller?

Pågrund av storleken på fläkten i specen och hålrummet som det även ser ut som man kan komma åt med de fyra skruvarna i toppen av kuben så kan den kanske monteras där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

"ska kunna" brukar ha väldigt liten verklighetsförankning till "kan". Allting kan kylas fläktlöst...om det är en sjuhelsikes bra ventilation från annat håll.

Sweclockers har inte testat den utan utgår ifrån vad Zalman sagt. Därför är "ska kunna" ett bättre val från Sweclockers sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Skitsnack. Det är ingen som helst skillnad att köra en processor på 50 grader mot att köra den på 30 grader. Det krävs inget avancerat för att hålla vettiga temperaturer på både processorer och grafikkort utan fläktar. Hur vet jag det? Jo jag har testat. Med en Ninja 2 på en Core 2 quad Q9450 fick jag temperaturer på 40-50 grader beroende på last. Grafikkortet, Radeon HD4850, som körde med en Accelero S1 utan fläkt hade lägre temperaturer än med stockkylningen. Chassit var ett Antec 300 där jag satt igen fläkthålet på sidan när jag satte bitumen på båda chassisidorna. I fronten satt två 120 mm Nexus på 5 V, där bak en tredje Nexus på 5 V och i taket en 140 mm fläkt från Fractal Design som även den kördes på 5 V. Så fullt acceptabla temperaturer och en väldigt tyst dator helt utan problem. När datorn var nyrengjord var det nätagget och min ena skärm som hördes. Sen när den började damma igen blev det ett svagt sus från fläktarna och då var det dags att blåsa ur den igen.

Processorerna behöver inte alls bli svalare. Finns inget egenvärde i att köra en processor på låg temperatur. Vid väldigt låga temperaturer påverkar det resistansen vilket förbättrar överklockningsmöjligheterna men då snackar vi många minusgrader. Att köra en stor högljudd tornkylare för att pressa ner temperaturen till 30 grader ger inte ett piss extra jämfört med att köra samma processor utan fläktar och landa på 50 grader.

Jo får om den är 50 grader så blir hela rummet varmare.
Sen om den kör 30 grader så behöver man inga fläktar.
Kör den 50 grader, så måste man ha chassifläktar.

Processorer behöver bli svalare, så att man kan köra ett 100% passivt kylt system i 30 grader utan några som helst fläktar.
Tyst, svalt, ökad driftsäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo får om den är 50 grader så blir hela rummet varmare.
Sen om den kör 30 grader så behöver man inga fläktar.
Kör den 50 grader, så måste man ha chassifläktar.

Processorer behöver bli svalare, så att man kan köra ett 100% passivt kylt system i 30 grader utan några som helst fläktar.
Tyst, svalt, ökad driftsäkerhet.

Fast nu bemöter du inte riktigt vad Zotamedu skriver.

Om passiv kylning håller en processor på 50°C så är det meningslöst att peta dit en fläkt för att få ner den till 30°C.

Varmare i rummet blir det oavsett. Fläktar flyttar värme, men värmen blir ändå kvar i rummet.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jo får om den är 50 grader så blir hela rummet varmare.
Sen om den kör 30 grader så behöver man inga fläktar.
Kör den 50 grader, så måste man ha chassifläktar.

Processorer behöver bli svalare, så att man kan köra ett 100% passivt kylt system i 30 grader utan några som helst fläktar.
Tyst, svalt, ökad driftsäkerhet.

Fläkten skickar bara luften någon annan stans i rummet.. va händer när all luft är varm? jo CPU blir varmare! för då spottar fläkten en massa varm luft på den(nu är det dock svårt att göra det i praktiken, men du förstår?)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Passivt GTX 680 verkar iaf kräva en skapligt stor kylare http://www.theverge.com/2012/6/27/3120426/colorful-igame-gtx-...

Ush vad sugen jag blev på att bygga ett passivkylt system med bra prestanda. Typ i7-3770K, GTX 660 eller 670, 7950 eller 7870 med nån stor grafikkortskylare, en SSD och ett passivt nätagg på minst 300W typ Silverstone Nightjar 400W. Har man inga fläktar behöver man inget chassie så man skulle kunna väggmontera hela datorn.

Permalänk
Entusiast

Tänk er att sätta denna på en mITX bräda, kommer bli en awesome kub!

Gillar också att där är en valfri PWM fläkt, då kan man köra den på 0% upp till typ 60ºC, sen dra igån den.

Hoppas ni testar den!

Permalänk
Avstängd

15/15/15mm, antar att de kan uppstå problem med höga minnen om man har denna

Permalänk
Inaktiv

Zalmans senaste konstverk är inte ideellt för smådatorbyggare som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Skulle en Core i5 2500K funka ihop med denna?

Antagligen. Drar ungefär lika mycket, men bättre IHS.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Jo får om den är 50 grader så blir hela rummet varmare.
Sen om den kör 30 grader så behöver man inga fläktar.
Kör den 50 grader, så måste man ha chassifläktar.

Processorer behöver bli svalare, så att man kan köra ett 100% passivt kylt system i 30 grader utan några som helst fläktar.
Tyst, svalt, ökad driftsäkerhet.

Du verkar inte riktigt ha koll på din fysik och din termodynamik. Vi utgår från att vi pratar om en och samma processor här nu. Låt oss säga 3770K och så antar vi att den körs på 100 % belastning och vi antar att den då faktiskt genererar TDP i värme, alltså 77 W. Det är fortfarande samma mängd värme som ska kylas, oavsett temperatur så temperaturen kan stiga i rummet oavsett. Det kommer inte bli varmare i rummet för det är fortfarande samma mängd värme. Du kan kyla processorn aktivt och nå 50 grader och du kan kyla den helt passivt och nå 30 grader. Läs på om skillnaden mellan temperatur och värme så kanske det klarnar lite.

Nej processorn måste inte bli svalare än 50 grader. Ivy Bridge är specad att klara över 70 grader. Den börjar klocka ner sig någonstans vid 90-100 grader och när den når 120 till 130 grader någonstans stängs den av. Du har ingen praktisk nytta alls av att köra processorn på 30 grader istället för 50 grader.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är det värt?

Själv tycker jag att passiv kylning är värdelös. Att ha bra luftflöde är viktigt tycker jag. Att ha passsiv kylning och inga fläktar i lådan går inte ihop (om man vill ha lite krut i lådan). Och om man har en fläkt i lådan så varför inte ha en på processornkylaren?

Har en fläkt som "delar" på att kyla PSU och processornflänsen och tempen ligger på 30-40 för min 8600 och runt 35-45 på min 6600.
Varvtalen är löjligt låga 700RPM och dödstyst. Det tog ett tag att prova sig fram men det lönade sig.

Permalänk
Medlem

Gillar designen och målsättningen, så då saknas bara goda testresultat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Själv tycker jag att passiv kylning är värdelös. Att ha bra luftflöde är viktigt tycker jag. Att ha passsiv kylning och inga fläktar i lådan går inte ihop (om man vill ha lite krut i lådan). Och om man har en fläkt i lådan så varför inte ha en på processornkylaren?

Har en fläkt som "delar" på att kyla PSU och processornflänsen och tempen ligger på 30-40 för min 8600 och runt 35-45 på min 6600.
Varvtalen är löjligt låga 700RPM och dödstyst. Det tog ett tag att prova sig fram men det lönade sig.

Jag är lite kluven. Du har rätt i det du säger, men samtidigt finns det ju andra fördelar med fläktfritt också: mycket mindre risk för ansamlig av damm, och man slipper en extra fläkt med den (visserligen lilla) komplexitet det tillför (en mekanisk mojäng som slits och till slut går sönder, fast det har iofs aldrig hänt mig personligen någonsin; fläktsladdsanslutning; fläktrotationshastighetsstyrning).

Samtidigt är det förstås oftast dyrare och i princip alltid betydligt mer skrymmande och tyngre. Och kräver som sagt oftast chassifläktar, så det är svårt att komma undan helt.

Visa signatur

5950X, 3090