En miljon fiberabonnemang i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Sitter på en 12/1-lina i villa, hade tidigare 100/10 i lägenheten. Behöver nog inte påpeka hur äckligt mycket jag saknar det..

Du kan ju hoppas på LTE då

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

...Och borde bli ännu fler, för fan vilken uppgradering det är till 100/100 på fiber från nån sketen 8Mb/s uppkoppling.

b
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

De skulle ha 1 000 001 abonnemang om någon bara ville dra ut fiber till oss...

Säger detsamma, bor i en storstad, 4min från stan, men NEJ, fiber finns draget 1km från mitt hus, men man vill tydligen inte slutföra hela infrastrukturen till alla hus, wtf lixom :/

*Vill bränna upp adsl-modemet*

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

...Och borde bli ännu fler, för fan vilken uppgradering det är till 100/100 på fiber från nån sketen 8MB/s uppkoppling.

Fast 8MB/s är riktigt snabbt. Inte långt från vad 100Mbit/s klarar.

Det är dock värre att gå från andra hållet. Att flytta från fiber till xDSL, speciellt om man bor en bit ifrån telestationen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

...Och borde bli ännu fler, för fan vilken uppgradering det är till 100/100 på fiber från nån sketen 8MB/s uppkoppling.

Du menar 8 Mb/s. Annars en cool uppgradering.

Permalänk

Jag har 100/10 Mbit/s uppkoppling från Com Hem AB hemma, dock inte fiber vilket som inte hade varit allt för tokigt att ha...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Vad är skillnaden?

Är nyfiken

Fiber-Lan = Fiber fram till område/fastighet därefter koppar kabel.

Fiber = Fiber ända in i lägenheten.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Man borde slopa begreppet "bredband" eftersom det helt saknar betydelse nuförtiden.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Du menar 8 Mb/s. Annars en cool uppgradering.

Visst menade jag det, hatar mig själv lite för stunden, för stör mig på när folk inte kan skilja på Mb och MB.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Japp borde kallas fast uppkoppling istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Japp borde kallas fast uppkoppling istället.

Dock ser jag hellre att det står bredband än fast uppkoppling. Behöva inte dryga ut det hela med fler ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Ligger inte Sverige väldigt bra till om man ser på antal % av folket som har tillgång till snabbt bredband?

Skickades från m.sweclockers.com

Våra 3G-uppkopplingar är snabbare och stabilare än många länders fasta uppkopplingar, så jo

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Dock ser jag hellre att det står bredband än fast uppkoppling. Behöva inte dryga ut det hela med fler ord.

What? Till och med mobila smalband säljs ju som "bredband". Det är det jag menar med att begreppet saknar betydelse. På 90-talet användes det för att särskilja analogmodem-anslutningar från snabbare tekniker, alltså fyllde det en funktion när det särskiljde olika typer av anslutningar. Eftersom allt kallas bredband idag känns "anslutning" eller "uppkoppling" som bättre begrepp.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

What? Till och med mobila smalband säljs ju som "bredband". Det är det jag menar med att begreppet saknar betydelse. På 90-talet användes det för att särskilja analogmodem-anslutningar från snabbare tekniker. Eftersom allt kallas bredband idag känns "anslutning" eller "uppkoppling" som bättre begrepp.

Jaha, okej, bara ett föråldrat begrepp som egentligen inte borde användas mer. Förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Dock ser jag hellre att det står bredband än fast uppkoppling. Behöva inte dryga ut det hela med fler ord.

Korrekt ord är fast bredbandsuppkoppling.. tycker fast uppkoppling är bättre faktiskt! Men det är jag det!

Citat:

Du kan få bredband på flera olika sätt. En fast bredbandsuppkoppling kan du få via till exempel kabel-TV-nätet eller via fibernät. Ett annat sätt är att få bredband via telefonjacket.

http://www.pts.se/sv/Internet/Bredband-ADSL/Fragor-och-svar/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av bourne94:

fan, har fiber här... men mor min är inte pigg på att byta till 100/100 för 259 kr/månad (i 1 år)... vad ska man säga (sitter på mobilt nu:()

256kr??? wtf, snacka vett med din mor lol

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det sitter alltså fortfarande 200k stackars jävlar med 56k?

Permalänk
Skrivet av Ophe:

Det sitter alltså fortfarande 200k stackars jävlar med 56k?

Helt sanslöst egentligen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Våra 3G-uppkopplingar är snabbare och stabilare än många länders fasta uppkopplingar, så jo

Det kom allvarlig kritik på mobilnäten i nyheterna i går och så kom det ytterligare lite till idag
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&arti... så även om det är bättre än i andra länder så är det inget som kan ersätta en fiber och det kommer aldrig att kunna det heller, 3-4g saknar tekniska förutsättningar att klara av enorma trafikmängder, så det är inte seriöst att marknadsföra det som ersättning, det är att komplement.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

100/100 här med BB2

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

I december blir det 1 000 001. Väntar bara på att det ska skjuta in fibern i röret och montera switchen/routern.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Jag har 100/10 Mbit/s uppkoppling från Com Hem AB hemma, dock inte fiber vilket som inte hade varit allt för tokigt att ha...

Lite lustigt.. Har både fiber och Comhem i lägenheten och endå så är Comhem snabbare :/

200/10Mbps Comhem

100/10Mbps är det snabbaste fiber erbjudande jag kan hitta

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kom allvarlig kritik på mobilnäten i nyheterna i går och så kom det ytterligare lite till idag
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&arti... så även om det är bättre än i andra länder så är det inget som kan ersätta en fiber och det kommer aldrig att kunna det heller, 3-4g saknar tekniska förutsättningar att klara av enorma trafikmängder, så det är inte seriöst att marknadsföra det som ersättning, det är att komplement.

Absolut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Tokigt grymt. Dock återstår den lilla detaljen att det ska finnas 8k skärmar till salu för ett rimligt pris.. det lär vi får vänta på ett tag.

Jepp. Säkert kommer nån hårding lägga ihop massa gamla 1080p skärmar och se på höhupplöst till billigt pris
Det är kul att se att tekniken finns, kommer stream-tv i framtiden att va p2p eller allt från server mån tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Minns när man gick från 56k modem till 10mbit i början av 2000 en liten pojkes dröm gick i uppfyllelse! Haha.

Hehe. Minns hur jag gick från 56k till 24/1 och därefter till 100/100.

Väntar på nästa uppgradering, men det verkar dröja. Sitter på koax (fiber till området?) 100/10 - har möjlighet att uppgradera till 200/10 och blev sugen bara för att. Men det är ju upp-hastigheten jag vill höja.

Skrivet av mrqaffe:

Jag reagerade mest på att 208 000 hade uppringt modem, finns de verkligen kvar eller är det bortglömda abb?

Enligt min erfarenhet på Telia, så är det mestadels bortglömda abonnemang. Men det finns ett gäng som vill ha sin 56k-uppkoppling "om bredbandet strular"... Frågan är vad man kan använda den till. Surfa blir svårt nuförtiden, om man inte använder någon textbaserad webbläsare eller liknande.

Minns hur förbannad jag var på alla siter som antog att alla hade bredband när man satt på sin 56k-lina. Eller för att spela HL2, så var man tvungen att installera Steam - och vänta på att det skulle uppdateras. Måttligt roligt på uppringd uppkoppling.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Bara jag som uppfattar Telias fiberreklam som FRUKTANSVÄRT provocerande?

I princip: "Skaffa Telia Fiber så går det fortare."

No shit, Sherlock! Om jag hade haft möjlighet till fiber hade vi haft en deal. Alla som har fiber, och vill att det ska gå fort, använder fiber. Det enda Telia gör är att provocera folk som inte har tillgång till fiber, och vad kan de möjligtvis tjäna på det...? :/

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Njure:

Bara jag som uppfattar Telias fiberreklam som FRUKTANSVÄRT provocerande?

I princip: "Skaffa Telia Fiber så går det fortare."

No shit, Sherlock! Om jag hade haft möjlighet till fiber hade vi haft en deal. Alla som har fiber, och vill att det ska gå fort, använder fiber. Det enda Telia gör är att provocera folk som inte har tillgång till fiber, och vad kan de möjligtvis tjäna på det...? :/

Du låter bitter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

100/100 här med BB2

Same same

Permalänk

Nar fan ska vi fa fiber, jakla staffanstorps hus.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av oroxlid:

Lite lustigt.. Har både fiber och Comhem i lägenheten och endå så är Comhem snabbare :/

200/10Mbps Comhem

100/10Mbps är det snabbaste fiber erbjudande jag kan hitta

Fiber ger ju lägre latens, det påverkar inte överföringshastigheterna avsevärt.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║