Livet som systemutvecklare eller liknande tekniska yrken

Permalänk

Livet som systemutvecklare eller liknande tekniska yrken

Hej jag är nyfiken på hur andras arbetsliv är inom systemutvecklare eller liknande tekniska yrken. Själv har jag bara nyss börjat som systemutvecklare, så jag vet bara hur det är på mitt jobb och jag är mycket fundersam på hur det är generellt.
Det jag funderar på hur ni rapporterar ert arbete? Finns det någon som inte har flextid? Hur är era arbetssätt? Vad har ni för utrustning etc?

Nå jag kan börja med hur det är på mitt jobb.

Vi har ingen stämpelklocka eller något liknande. Och vi kan komma och gå i princip hur vi vill, men vi måste tidrapportera, där olika arbeten väger olika mycket. Tex. interna arbeten väger väldigt lite.

"Arbetsbörda" så håller man på med mellan 3-5 projekt samtidigt, där vissa projekt har väldigt låg prioritet. Vi arbetar då med virtuella maskiner och har X-antal servrar som vi kör dessa på. I princip inget arbete alls görs direkt på den lokala maskinen. Problemet med för många virtuella maskiner igång är att man lätt blir "åksjuk", som idag när jag hade igång nästan 10st virtuella maskiner samtidigt, jag visste tillslut inte vilken maskin som jag arbetade emot och jag gjorde då en stor tabbe när jag gjorde en stor sak på fel maskin.
Självklart använder i en riktig versionshanterare i detta fall teamsystem, så de virtuella maskinerna är enbart till för att enkelt kunna byta arbetsmiljö.

Dator så har vi personliga bärbara som är maxade, alltså bästa i7an, största ssdn och så mycket minne som gick att slänga in i dem etc. Eftersom vi ej håller på med extremt krävande applikationer så duger dessa till vårt arbete, dessutom kör vi just mest emot virtuella maskiner på en server så vår egna dator belastas ej så mycket. Orsaken till valet av bärbara är att vi enkelt ska kunna ta med oss våra datorer överallt vi är, d.v.s. hos kund och möte m.m. Vi får såklart även ta hem dem, men jag har ej lust att bära runt på en svindyr dator i onödan..
Självklart har vi dockningstation och kör med riktiga skärmar, möss tangentbord etc.

Problemet med jobbet är att hinna klart och dessutom få tillräckligt bra tidsrapportering, d.v.s de har ett poängsystem där de säger upp folk som får för låga poäng. Ett problem med att hinna klart är att vi har igång flera projekt samtidigt, med olika projektledare och kunder, där vi har ett problem med att fördela tiden. Och vi kan bli tvingade att ringa upp en kund och säga att vi ej hinner innan en viss deadline, där orsaken kan vara att ett helt annat projekt för en annan kund drog ut på tiden och vi anser att denna kunden är "viktigare".
Detta vet kunderna ofta om och de fjäskar på olika sätt för att man ska välja deras jobb först, som att bjuda på lyxrestaurang efter besök etc. (jag har arbetskamrater som har fått lunch för över 500kr av en kund)

Nå jag tror att min arbetsplats tillhör de mer ovanliga så jag är nyfiken på hur är era arbetsplatser så jag undrar hur det är för er? Liknande det mitt jobb eller undrar ni vilken planet som jag jobbar på?

Det jag framför allt är nyfiken på är tidsrapporteringsdelen, jag tror att jag har extremt unikt så om jag säger vårt system så är jag rädd för att jag exakt avslöjar var jag arbetar. (för de som känner till företaget)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag jobbar också som systemutvecklare.

Vi har heller ingen stämpelklocka och vi kan komma och gå som vi vill. Vi har heller ingen som helst tidsrapportering eller poängsystem. Vi får ta eget ansvar för det vi håller på med.

Angående projekt så är det alltid igång ett gäng sådana samtidigt som vi samarbetar kring, eller gör själva om så är möjligt.
Som alltid kan det vara lite stressigt. Det är mycket som borde göras hela tiden, men man får prioritera.
Ofta kastas vi in i nya projekt när det dyker upp något som är "hett".

Angående datorer så sitter vi alla vid våra stationära datorer med ett gäng skärmar. Vi har även bärbara datorer som används för uppkoppling mot kunders databaser. Datorerna är väl rätt standard. Lite bättre processorer på vissa och sämre på andra.
Egentligen är det en rätt beräkningsintensiv verksamhet, men beräkningarna sker sedan mest på kundernas datorer.

Vi har fina lokaler centralt i stan, med ett kök/bar i mitten av vår våning med gratis öl, bröd, frukt och en lyxexpressomaskin.
Där hänger vi och kopplar av mellan varven. Arbetsmiljön kunde ärligt talat inte vara så mycket bättre.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Jag jobbar också som systemutvecklare.

Vi har heller ingen stämpelklocka och vi kan komma och gå som vi vill. Vi har heller ingen som helst tidsrapportering eller poängsystem. Vi får ta eget ansvar för det vi håller på med.

Jobbar du på ett litet företag? Vi har också egna ansvar och går ett projekt åt skogen så kan en syndabock stryka med.
På mitt jobb är vi ca 100 personer så ingen har riktigt koll med vad man håller på med, speciellt när vi har olika projektledare. Och det vore superlätt att bara glida med om man så ville, men detta sätter vårt extrema tidsrapporteringssystem bomstopp för.
*edit*
Med 100st anställda så menar jag såklart inte 100st systemutvecklare.

Skrivet av JesperT:

Vi har fina lokaler centralt i stan, med ett kök/bar i mitten av vår våning med gratis öl, bröd, frukt och en lyxexpressomaskin.
Där hänger vi och kopplar av mellan varven. Arbetsmiljön kunde ärligt talat inte vara så mycket bättre.

Samma här bortsett från ölen och lyxkaffet, arbetmiljön är superbra om man bortser från pressen. D.v.s man kan när som helst göra vad man vill, vill i ett team gå ut på en fika så kan vi göra det. Bara det att tidspressen sätter stopp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jobbar du på ett litet företag? Vi har också egna ansvar och går ett projekt åt skogen så kan en syndabock stryka med.
På mitt jobb är vi ca 100 personer så ingen har riktigt koll med vad man håller på med, speciellt när vi har olika projektledare. Och det vore superlätt att bara glida med om man så ville, men detta sätter vårt extrema tidsrapporteringssystem bomstopp för.
*edit*
Med 100st anställda så menar jag såklart inte 100st systemutvecklare.

Ja, jag jobbar på ett rätt litet företag. Lite drygt 20 anställda tror jag att det är just nu. Alla är systemutvecklare på ett eller annat sätt.

När det är så litet så har alla ganska bra koll på vad alla andra pysslar med. Att bara glida med är därmed också i stort sett omöjligt.
Om man är själv på ett projekt eller är ett par stycken så skulle det snabbt märkas om någon latade sig.
Vi har inte heller några direkta projektledare, utan det blir mer som små grupparbeten där vi gemensamt kommer överens om vem som ska göra vad osv.
Skulle man maska så skulle man känna sig osolidarisk mot de andra och folk skulle klaga.

Det har aldrig hänt att någon fått sparken för att något projekt gått åt skogen, men det har heller aldrig hänt att något gått åt skogen vad jag vet.
Det är hela tiden en genomskinlig process av kontinuerligt arbete och det finns inget som plötsligt kan visa sig ha gått åt skogen.
Buggar och halvdåliga lösningar som behöver förbättras förekommer ständigt, men det är en rätt naturlig del av arbetet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.