Datorn använder väldigt mycket RAM när jag sitter på skrivbordet?!

Permalänk

Datorn använder väldigt mycket RAM när jag sitter på skrivbordet?!

Datorn använder väldigt mycket RAM när jag bara sitter på skrivbordet?! vad är problemet? De är inte lite den använder heller.. 2,5-3,5GB RAM! Har 12GB RAM i datorn.

Visa signatur

Phanteks P400A D-RGB White / Gigabyte z590 UD AC / Intel Core i7 11700k @5ghz / Be quiet! Dark Rock 4 / ASUS RTX 3080 10GB TUF Gaming / Kingston Fury Beast RGB 32gb / Samsung SSD 860 EVO 250GB / Samsung SSD 860 EVO 1TB / Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB / EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Slå upp aktivitetshanteraren och kika på vad det är som tar RAM.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?
Du har ju 8-9 GB ledigt??
Själv använder min 1 av 4 GB vid skrivbordsläge, men det spelar ju ingen roll egentligen, i och med det fortfarande finns ledigt minne.
Antar att Windows använder en viss del av ram minnet för att snabba upp vissa processer, hur mycket beror på vad du har installerat i datorn.

Permalänk

13 gb ram ?? är du säker ?

Permalänk
Medlem

Ett linux svar: unused RAM is wasted RAm

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

13 gb ram ?? är du säker ?

12GB RAM * sorry

Visa signatur

Phanteks P400A D-RGB White / Gigabyte z590 UD AC / Intel Core i7 11700k @5ghz / Be quiet! Dark Rock 4 / ASUS RTX 3080 10GB TUF Gaming / Kingston Fury Beast RGB 32gb / Samsung SSD 860 EVO 250GB / Samsung SSD 860 EVO 1TB / Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB / EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaegarN95:

Datorn använder väldigt mycket RAM när jag bara sitter på skrivbordet?! vad är problemet? De är inte lite den använder heller.. 2,5-3,5GB RAM! Har 13GB RAM i datorn.

Hur lyckas du med just 13GB RAM? 3st 4GB och 1st 1GB?

EDIT: såg inte ovanstående post.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av loefet:

Vad är problemet?
Du har ju 8-9 GB ledigt??
Själv använder min 1 av 4 GB vid skrivbordsläge, men det spelar ju ingen roll egentligen, i och med det fortfarande finns ledigt minne.
Antar att Windows använder en viss del av ram minnet för att snabba upp vissa processer, hur mycket beror på vad du har installerat i datorn.

Tyckte bara de verkade vara väldigt mycket. Så de beror helt på hur mycket ram man har installerat på datorn alltså?

Visa signatur

Phanteks P400A D-RGB White / Gigabyte z590 UD AC / Intel Core i7 11700k @5ghz / Be quiet! Dark Rock 4 / ASUS RTX 3080 10GB TUF Gaming / Kingston Fury Beast RGB 32gb / Samsung SSD 860 EVO 250GB / Samsung SSD 860 EVO 1TB / Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB / EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

För mig så drar det typ ingenting när jag sitter på mitt skrivbord.

Det är inte någon process som är igång i bakgrunden då?

CTRL+ALT+DEL och kolla vad du har för processer igång.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Det kan ju vara att du har många program som auto startar (Öppna "kör" och skriv in "msconfig" och bläddra till autostart), kolla med aktivitets hanteraren..

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

Lägg upp en bild på din aktivitetshanterare här, så blir det lättare att hjälpa dig. Samt vilket operativ system sitter du på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JaegarN95:

Tyckte bara de verkade vara väldigt mycket. Så de beror helt på hur mycket ram man har installerat på datorn alltså?

Det mesta är nog upptaget av cachen. Att ramet är upptaget är bra, det betyder att mycket information är inläst där och inte behöver läsas från disk. Operativsystemen är skapta med detta i åtanke. Vad gör du med det tomma, oanvända ramminnet annars?
Skulle du mot förmodan starta ett spel som kräver mer ram än det du har ledigt så har datorn redan full koll på att det som ligger i ramminnet redan finns på disk och den kan "skriva över" minnet utan några problem.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Min burk använde 1,56 GB RAM när jag satt på Swec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Ram är till för att användas.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaegarN95:

Datorn använder väldigt mycket RAM när jag bara sitter på skrivbordet?!

Min gode herre sitter väl på stolen när du använder datorn?

Permalänk

Var glad att din RAM används istället för att du har en massa i onödan?????

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Sötast

Ja, här var inte många korrekta svar i denna tråden.
Men så blir det när folk som inte har en aning om vad de pratar om ska hjälpa andra....

Windows är designat på ett sådant sätt att "oanvänt ram är slösat ram" dvs att windows kommer att cacha allla program som den vet att du brukar använda, dvs brukar du använda photoshop dagligen så kommer den eventuellt att lägga photoshop i minnet som en förberedelse för din egen skull att när du väl startar det, då startar det snabbt!

Finns ingen anledning att ha 12GB ram i en dator om man endast ska använda 800MB, av just denna anledningen är det designat på ett sådant vis. Skulle sen ett annat program/spel behöva mängder med minne så dumpar windows allt annat till fördel till den aktiva processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Var glad att din RAM används istället för att du har en massa i onödan?????

Han kanske inte vore lika glad om massa bakgrundsprocesser tar upp datorkraft i onödan. Detta tar ju inte bara upp RAM utan även troligen processorkraft.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av bubbleq:

Lägg upp en bild på din aktivitetshanterare här, så blir det lättare att hjälpa dig. Samt vilket operativ system sitter du på?

Vet inte hur man lägger upp bild här haha Sitter på ett Windows 7 Home premium 64 bit

Visa signatur

Phanteks P400A D-RGB White / Gigabyte z590 UD AC / Intel Core i7 11700k @5ghz / Be quiet! Dark Rock 4 / ASUS RTX 3080 10GB TUF Gaming / Kingston Fury Beast RGB 32gb / Samsung SSD 860 EVO 250GB / Samsung SSD 860 EVO 1TB / Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB / EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Ja, här var inte många korrekta svar i denna tråden.
Men så blir det när folk som inte har en aning om vad de pratar om ska hjälpa andra....

Windows är designat på ett sådant sätt att "oanvänt ram är slösat ram" dvs att windows kommer att cacha allla program som den vet att du brukar använda, dvs brukar du använda photoshop dagligen så kommer den eventuellt att lägga photoshop i minnet som en förberedelse för din egen skull att när du väl startar det, då startar det snabbt!

Finns ingen anledning att ha 12GB ram i en dator om man endast ska använda 800MB, av just denna anledningen är det designat på ett sådant vis. Skulle sen ett annat program/spel behöva mängder med minne så dumpar windows allt annat till fördel till den aktiva processen.

Tackar för detta svar!

Visa signatur

Phanteks P400A D-RGB White / Gigabyte z590 UD AC / Intel Core i7 11700k @5ghz / Be quiet! Dark Rock 4 / ASUS RTX 3080 10GB TUF Gaming / Kingston Fury Beast RGB 32gb / Samsung SSD 860 EVO 250GB / Samsung SSD 860 EVO 1TB / Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB / EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Sötast
Skrivet av JaegarN95:

Tackar för detta svar!

Mitt nöje!

Permalänk
Medlem

SIitt på stolen istället för på skrivbordet

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Alltså det är bara positivt om ditt OS kan ta hand om allt ram minne du matar i den, här används också 3,5gb ram när jag sitter och gör ingenting på skrivbordet!

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Alltså det är bara positivt om ditt OS kan ta hand om allt ram minne du matar i den, här används också 3,5gb ram när jag sitter och gör ingenting på skrivbordet!

Okej då ska jag inte tänka mer på den saken

Visa signatur

Phanteks P400A D-RGB White / Gigabyte z590 UD AC / Intel Core i7 11700k @5ghz / Be quiet! Dark Rock 4 / ASUS RTX 3080 10GB TUF Gaming / Kingston Fury Beast RGB 32gb / Samsung SSD 860 EVO 250GB / Samsung SSD 860 EVO 1TB / Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB / EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja, här var inte många korrekta svar i denna tråden.
Men så blir det när folk som inte har en aning om vad de pratar om ska hjälpa andra....

Windows är designat på ett sådant sätt att "oanvänt ram är slösat ram" dvs att windows kommer att cacha allla program som den vet att du brukar använda, dvs brukar du använda photoshop dagligen så kommer den eventuellt att lägga photoshop i minnet som en förberedelse för din egen skull att när du väl startar det, då startar det snabbt!

Finns ingen anledning att ha 12GB ram i en dator om man endast ska använda 800MB, av just denna anledningen är det designat på ett sådant vis. Skulle sen ett annat program/spel behöva mängder med minne så dumpar windows allt annat till fördel till den aktiva processen.

bra svar, tummen upp

till ts: här är en länk om du vill läsa mer ingående vad saker och ting betyder/fungerar i "resource monitor" (resursövervakaren?)
http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/investigat...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

en fet mängd är för cache, snabbar upp systemet rejält :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaegarN95:

Datorn använder väldigt mycket RAM när jag bara sitter på skrivbordet?! vad är problemet? De är inte lite den använder heller.. 2,5-3,5GB RAM! Har 12GB RAM i datorn.

Jag har 16 Gb och det tar upp 4,7 med några internet sidor och spotify samt skype typ så 2,5 gb är nog relativt normalt, alternativt kan du kolla om du har några bakgrundsprogram som körs.

Permalänk
Medlem

Hej

ett tips jag har ett äldre motderkort som jag precis gjrot en post om som jag ska byta ut.
Jag hade dessa problem tidigare till jag uppdaterade BIOS för mitt P6t delux v2 hade dom nämligen släppt en separat updatering för enbart minen.

Det kan va något sånt som du bör prova för även nyare serier som tex 1155 och 2011 är inte alltid BIOS updaterade på inte ens från fabriken. Jag hade en kompis som inte ens kunde starta sin ny dator för att datorn kunde inte läsa det interna grafikkortet.

Så det är mitt tips lycka till!

Permalänk
Skrivet av Dooxy:

Hej

ett tips jag har ett äldre motderkort som jag precis gjrot en post om som jag ska byta ut.
Jag hade dessa problem tidigare till jag uppdaterade BIOS för mitt P6t delux v2 hade dom nämligen släppt en separat updatering för enbart minen.

Det kan va något sånt som du bör prova för även nyare serier som tex 1155 och 2011 är inte alltid BIOS updaterade på inte ens från fabriken. Jag hade en kompis som inte ens kunde starta sin ny dator för att datorn kunde inte läsa det interna grafikkortet.

Så det är mitt tips lycka till!

Haha what

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|