Känner mig lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Exaktemente! Kunde inte sagt det bättre själv. ... men TS mjukade ju upp webhallen med lite offentligt gnäll innan, som kanske gjorde nytta. Om han inte gjort detta så kanske han inte blivit sockrad på detta vis..? Vad Webhallen gjort är att propagera för ett sådant beteeende i fortsättningen hos övriga. TS rapporterade ju också sin framgång i tråden så beteendet lär ha cementerats.

Jag måste ju kunna vända mig någonstans och fråga folk som kanske har varit med om liknande situationer. Guuud så negativa människor, usch usch usch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Du kunde ju ha gjort samma sak direkt istället för att ens starta tråden. En sån liten sak löser man ju skitenkelt. Att du sen blev så sjukt överkompenserad är ju en helt annan sak. Att du inte skulle märka någon skillnad på minneshastigheten på de olika minnena råder det inga tvivel om, kompensationen är en helt annan grej. Hur som helst behöver man inte starta en tråd här för en sån sak, det första jag skulle gjort var att kontakta webhallen, inte starta en tråd.

Jag måste ju kunna vända mig någonstans och fråga folk som kanske har varit med om liknande situationer. Guuud så negativa människor, usch usch usch!

Permalänk
Medlem

Att det är ett fel på varan är uppenbart:

Skrivet av 16§ KKL:

Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,

2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Skrivet av 23§ KKL:

Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Du hade rätten på din sida. Dock hade Webhallen kunnat vara snikna och endast ge dig värdeskillnaden mellan ett 1333mhz och ett 1600mhz alternativt byta ut minnet.

Skönt att Webhallen kompenserade dig rejält utöver vad lagen kräver. Riktigt trevligt att se.