Permalänk
Medlem

Problem med minneskylning

Hej!

På sistone har kylaren till mina minnen börjat ge ifrån sig missljud (låter ungefär som en elektrisk handborr) på alla hastigheter under 6000 rpm. Detta händer när jag startar datorn när den är kall, och pågår i ca 4-8 min tills fläktarna ligger på 6000 rpm. Jag har prövat att höja hastigheten på fläktarna med speedfan, dock utan resultat (antar att moderkortet inte har stöd för fläktkontroll). Min burk är ganska gammal, och därmed har jag ingen aning om vad kylaren heter. Det enda jag vet är att den har tre st 40 mm fläktar.

Har 4st ddr2 moduler.
2 st 2048mb A-Data PC2-6400
1 st 2048mb Corsair PC2-6400
1st 1024mb Corsair PC2-6400
Moderkortet är ett Asus p5n-d

Finns det något som jag kan göra genom att skruva på kylaren lite grann, eller kan jag bara kasta fläktarna och köra utan kylning (har ändå inget direkt behov av att överklocka minnena)? Eller borde jag skaffa mig nya fläktar?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör överklockade minnen utan att ha kylning på och dem blir inte det minsta varma, dock så har jag inte samma minnen som du men överklockar du inte tror jag inte det kan vara någon som helst fara att köra utan kylare.

Permalänk
Proffsmobbare

Det låter som att det är Corsair's gamla Dominator-kylare du har monterad.

Det ska gå att köra utan kylare, men det kan bli lite varmt med tanke på att DDR2 går på förhållandevis höga volt jämfört med DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det låter som att det är Corsair's gamla Dominator-kylare du har monterad.

http://www.pcstats.com/articleimages/200702/CorsairDOMpc28800...

Det ska gå att köra utan kylare, men det kan bli lite varmt med tanke på att DDR2 går på förhållandevis höga volt jämfört med DDR3.

Precis en sådan kylare som jag har!

Anpassar sig minnena efter belastning eller har de samma volt hela tiden? Det med tanke på att jag knappt brukar använda hälften av de 7gb jag har, så de kanske inte blir så varma trots allt.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Perplupp:

Precis en sådan kylare som jag har!

Anpassar sig minnena efter belastning eller har de samma volt hela tiden? Det med tanke på att jag knappt brukar använda hälften av de 7gb jag har, så de kanske inte blir så varma trots allt.

Vad jag vet har minnen ingen strömsparfunktion eller nedklockning. Är dina minnen däremot inte överklockade så ska dessa klara sig helt passiva i en stilla miljö.

Kan bli lite varma, men det ska inte påverka prestandan på något sätt!

Dominator DDR2 var på sin tid ett slags minne för "extremöverklockare" (i vardaglig form) och därav bundlades dessa ofta tillsammans med fläktlösningen. Inget nödvändigt för gemene man alltså.