ASrock Z77 Pro4, BIOS-updatering krashade

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

ASrock Z77 Pro4, BIOS-updatering krashade

Jag skulle uppdatera BIOS för ASrock Z77 Pro4 i windows och när jag startat proceduren så frös hela windows och jag kunde inte göra nåt mer. Uppdateringen hade bara gått i några sekunder innan det krashade.

Jag blev tvungen att starta om datorn men det gick inte så bra, antagligen är hela BIOS korrupt nu eftersom updateringen krashade. Skärmen är alltså helt svart och det händer absolut ingenting när jag startar datorn, mer än att fläktarna går igång.

Är detta moderkort skrot nu eller kan man på något vis laga det? Jag vill ju tro att BIOS är lagrat på nåt typ av chip på moderkortet, kan man byta ut detta chip mot ett som har en fungerande bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Jag antar att ingen har svar på min fråga så jag får svara själv.

Jag har fått igång moderkortet igen, det var inte skrot!

Efter lite googlande så hittade jag en firma i england som programmerar in bios-mjukvara i nya chip. Jag gjorde en beställning måndag kväll och fick hem chipet i ett vadderat kuvert på fredag med posten. Det kostade 162 kr!! Mycket billigare än ett nytt moderkort.

Sedan var det bara att se till att datorn var strömlös och även ta bort batteriet-backupen från moderkortet och vänta nån minut innan det gamla chipet med trasig mjukvara ersattes med det nyprogrammerade bios-chipet.

Efter det var det bara att starta upp datorn och allt fungerade igen!

Hoppas detta hjälper någon iaf, jag är jäkligt nöjd nu.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Klys:

Jag antar att ingen har svar på min fråga så jag får svara själv.

Jag har fått igång moderkortet igen, det var inte skrot!

Efter lite googlande så hittade jag en firma i england som programmerar in bios-mjukvara i nya chip. Jag gjorde en beställning måndag kväll och fick hem chipet i ett vadderat kuvert på fredag med posten. Det kostade 162 kr!! Mycket billigare än ett nytt moderkort.

Sedan var det bara att se till att datorn var strömlös och även ta bort batteriet-backupen från moderkortet och vänta nån minut innan det gamla chipet med trasig mjukvara ersattes med det nyprogrammerade bios-chipet.

Efter det var det bara att starta upp datorn och allt fungerade igen!

Hoppas detta hjälper någon iaf, jag är jäkligt nöjd nu.

Härligt, men nästa gång så uppdatera BIOS från insidan av Bios istället för Windows, om du inte kan ta backup på ditt Bios.

Skickades från m.sweclockers.com