Linjer i halva bilden Samsung LE55A966D1

Permalänk
Medlem

Linjer i halva bilden Samsung LE55A966D1

jag har fått tunna linjer i halva bilden på tv:n, dom är bara på den högra sidan till ungefär hälften till en 3:e del av bilden.
Det har kommit den sista tiden, och från början gick dom bort tämligen omgående (ca 30 sek, upptill ca minuten)
Men nu verkar det som dom inte försvinner alls.
Är ju jävligt störande ...

Är det nån som upplevt något liknande ?
Eller nån som vet vad det kan bero på ?

Tacksam för lite hjälp i ärendet

Permalänk
Testpilot

Har jobbat med TV-reparationer och det du beskriver låter som LCD-fel men skulle även kunna vara enbart en LVDS-kabel som glappar, oavsett orsak så är det bäst att lämna in den på reparation om den inte är tre år gammal än.

Verkar dock som att modellen har några år på nacken (lanserades 2008) så det kanske är kört för din del?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har jobbat med TV-reparationer och det du beskriver låter som LCD-fel men skulle även kunna vara enbart en LVDS-kabel som glappar, oavsett orsak så är det bäst att lämna in den på reparation om den inte är tre år gammal än.

Verkar dock som att modellen har några år på nacken (lanserades 2008) så det kanske är kört för din del?

Tyvär så köptes den när den nyss kommit, så den är från 2008.
Det här är om jag inte minns fel Samsungs 1:a LED modell med backLED.
Det är väl inte samma som LCD, eller ?
Är det nåt som går att laga ? och isåfall är det en jätteoperation.

Tänkte i 1:a hand vända mej till Samsung, för man kan ju tycka att deras toppmodell ska hålla längre än 4-5 år.
Annars så törs man ju inte handla deras toppmodeller längre.

Permalänk
Testpilot

Det enda du kan göra hemma är nog att kolla om det är LVDS-kabeln/kablarna som glappar, det brukar vara flatkablar som går från mainboardet (TV:n moderkort) till skärmen men kan även vara runda kablar.

Med TV:n igång kan man försiktigt pilla på kontakterna eller rycka lite lätt i kablarna i både mainboard- och skärmsidan. Om det är glapp så kan man isåfall oftast se att det antingen blir värre eller sämre bild beroende på i vilket läge man håller kontakterna eller kablarna. Om de här är felet kan du isåfall ta bort kablarna och rengöra kontaktytorna med elektronikrengöring eller annan lämplig vätska.

Ta inte bort kablarna när TV:n är igång utan dra ur strömkabeln när du felsökt färdigt, TV:n kan ta skada om du ar bort kablarna när en är igång.

Var väldigt försiktig när du ä inne och pillar i TV:n eftersom du måste göra det när den är igång, på nätdelen finns det högspänning och kondensatorerna där kan även ge dig en rejäl stöt ett bra tag efter du dragit ur strömkabeln. På mainbordet där du gör felsökningen finns ingen högspänning men peta ändå inte på något annat än just kablarna och kontakterna.

Är du det minsta osäker på vad du gör så bortse från hela min post, det är dumt att ge sig in på något man inte förstår och så dessutom kan vara farligt. Tyvärr går det inte felsöka när TV:n är avstängd utan det enda du kan göra isåfall är att rengöra kablarna ändå och se om de blir nån skillnad.

Är det inte el på kablarna så ligger nog felet troligtvis i skärmen och då brukar det vara skroten som gäller då en ny skärm med byte blir dyrare än en ny TV. Det skulle även kunna vara fel på mainboardet men även de är dyrt att byta och du får nog räkna med några tusen inklusive arbete vilket jag inte tycke är värt på en så pass gammal TV.

En "LED-TV" är en LCD-TV, det enda som skiljer mot en "klassisk" LCD-TV är att skärmbelysningen sker med lysdioder istället för lysrör, skärmtekniken är i övrigt lika dan.

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för tipsen, jag ska vända mej till Samsung först men den är ju som sagt 5 år.
Jag har inga problem med att kolla och göra det du beskrev, för är det så att det går åt helvete så får jag väl kasta den ...
Men jag köper nog som sagt ingen Samsung igen om deras toppmodeller inte håller längre än så här.

Permalänk
Testpilot

Tror tyvärr inte att man kan räkna med längre livslängd på någon av dagens TV-apparater, elektronik håller inte särskilt länge nu för tiden i och med att det hela tiden pressas för att de ska kosta så lite som möjligt. Många tänker säkert att deras gamla tjock-TV minsann har hållt i 20 år så då ska alla TV-apparater göra det men i tekniken går väldigt snabbt framåt och en platt-TV delar nästan ingen teknik med en tjock-TV.

Om sin platt-TV sen fortfarande funkar efter fem år så har det istället kommit nya standarder och format som den inte längre stödjer, exempelvis 3D och DVB-T2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte räknat med att den ska hålla i 20 år, men man kan väl åtminstånde räkna med att det ska hålla i ca 10 år.
Det för mej skulle vara acceptabelt, INTE endast ca 5 år.

För med tanke på priset så skulle det bli dyra tv timmar !