Permalänk
Medlem

Lär dig programmering online

Hej! Jag och fyra vänner har startat en hemsida där vi lär ut webbdesign och programmering. Exempelvis så har vi guider om hur man kommer igång med C++ programmering, hur man skapar en hemsida samt en guide angående spel till Android (Java). Det jag vill ha utav denna tråd är att få feedback angående detta projekt vi har startat. Hur kan vi förbättra oss? Vad tycker du är dåligt? Påpeka gärna inte våra guider när det gäller antalet. Vi håller på och skriver häcken utav oss. Hoppas ni bokmärker oss och kommer att läsa våra guider framöver.

Hemsida
Facebook

Permalänk
Skrivet av enerd:

Hej! Jag och fyra vänner har startat en hemsida där vi lär ut webbdesign och programmering. Exempelvis så har vi guider om hur man kommer igång med C++ programmering, hur man skapar en hemsida samt en guide angående spel till Android (Java). Det jag vill ha utav denna tråd är att få feedback angående detta projekt vi har startat. Hur kan vi förbättra oss? Vad tycker du är dåligt? Påpeka gärna inte våra guider när det gäller antalet. Vi håller på och skriver häcken utav oss. Hoppas ni bokmärker oss och kommer att läsa våra guider framöver.

Hemsida
Facebook

Om ni nu lär ut webbdesign. så tycker jag att ni borde koda en egen hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite tankar:
Korrekttur läsning? Har inte läst alla guider noga, men i de jag har läst har jag noterat att språket inte alltid är konsekvent. Det medför att det kan bli förvirrande för totala nybörjare att förstå vad som syftas på.
Designen, sitter på jobbet nu med en IE. Men i den ser sidan inte helt schysst ut. Boxar som är lite fel placerade osv. Men kan bero på IE.

Annars är den en schysst idé i min värld. En sak att tänka på är att ni kan ha några guider där ni inte visar/förklarar precis allt som ingår i uppgiften direkt.
Nybörjare brukar vara extremt sugna på att kunna se resultat direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vi valde Wordpress för att det är mycket enkelt och snabbt för att publicera guider. Att koda själv kunde såklart varit ett alternativ. Men nu är det Wordpress som gäller.

Permalänk

Guiderna borde sorteras/kategoriseras bättre, speciellt på huvudsidan. Presentera guidernas olika delar i kronologisk ordning.
Vidare så är videon om hur man installerar MySQL nertagen.

Guiderna är kanske inte passliga för riktiga nybörjare och ni borde satsa mera på att förklara (nya) bergepp.

Men jag gillar initiativet.

Permalänk
Medlem

Som någon redan påpekat, se till att använda rätt termer och var konsekventa.

En del mindre problem med särskrivning. Jag hade skrivit:
Robotik-guide
Android-spel
HTML-guide
PHP5-guide
"Databashantering med MYSQL" (inget guide)

Sen är NTI-loggan lite förvirrande då den känns mer som en symbol än text (som de andra)

Lite angående ordval också: "Våran" och "vårat" ger ett vardagligt intryck och bör inte användas i artiklar och guider. Byt ut mot "vår" och "vårt" istället

Dock välskrivna guider och grymt snygg design. Keep it up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phantom:

Lite tankar:
Korrekttur läsning? Har inte läst alla guider noga, men i de jag har läst har jag noterat att språket inte alltid är konsekvent. Det medför att det kan bli förvirrande för totala nybörjare att förstå vad som syftas på.
Designen, sitter på jobbet nu med en IE. Men i den ser sidan inte helt schysst ut. Boxar som är lite fel placerade osv. Men kan bero på IE.

Annars är den en schysst idé i min värld. En sak att tänka på är att ni kan ha några guider där ni inte visar/förklarar precis allt som ingår i uppgiften direkt.
Nybörjare brukar vara extremt sugna på att kunna se resultat direkt.

Tack för din feedback. Jag kommer att se till så att menyn ser helt okej ut i IE. Språket kommer att korrigeras under dagarna. Samt en lista och lite bilder där besökarna kan se vad de kommer att lära sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Guiderna borde sorteras/kategoriseras bättre, speciellt på huvudsidan. Presentera guidernas olika delar i kronologisk ordning.
Vidare så är videon om hur man installerar MySQL nertagen.

Guiderna är kanske inte passliga för riktiga nybörjare och ni borde satsa mera på att förklara (nya) bergepp.

Men jag gillar initiativet.

Tackar, vi håller på att ta fram en vänlig kategorisering så att användare enkelt kan hitta det dom är ute efter. Filmklippet kommer även att fixas, tack för att du nämnde det! Språket kommer även att anpassas mot nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Som någon redan påpekat, se till att använda rätt termer och var konsekventa.

En del mindre problem med särskrivning. Jag hade skrivit:
Robotik-guide
Android-spel
HTML-guide
PHP5-guide
"Databashantering med MYSQL" (inget guide)

Sen är NTI-loggan lite förvirrande då den känns mer som en symbol än text (som de andra)

Lite angående ordval också: "Våran" och "vårat" ger ett vardagligt intryck och bör inte användas i artiklar och guider. Byt ut mot "vår" och "vårt" istället

Dock välskrivna guider och grymt snygg design. Keep it up!

Tack för din feedback Hela språket generellt kommer vi att förbättra. Vi får lägga in mer förståelse till att nybörjare lätt kan tappa tråden om språket är komplicerat. Dock så kommer det guider framöver som innehåller ett språk med högre nivå. NTI loggan kan vi även ordna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Varför då?
Varför ska de ta en massa tid från guide skrivandet till kodning av hemsidan?

Det viktiga är väl ändå att de har väl skrivna guider som behandlar ämnena korrekt. Inte hur vida deras egen hemsida är designad + kodad från grunden.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Skitbra!

Allt gratis som bidrar till att utbilda tycker jag är bra så tummen upp. Fint gjort dessutom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Varför då?

Det viktiga är väl ändå att de har väl skrivna guider som behandlar ämnena korrekt. Inte hur vida deras egen hemsida är designad + kodad från grunden.

Eftersom jag tycker att det ger en annat intryck på mig som besöker hemsidan. Visar att man vet vad man gör, och att man har kunskaper.

Men detta är såklart min uppfattning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tog en snabb titt på html-guiden del 3, och fann många fel som direkt bryter mot html-standard. Exempel: trycka in style-taggar mellan html och head? Den som skriver guiiden borde gå en kurs först. Tips: w3schools.com

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag tog en snabb titt på html-guiden del 3, och fann många fel som direkt bryter mot html-standard. Exempel: trycka in style-taggar mellan html och head? Den som skriver guiiden borde gå en kurs först. Tips: w3schools.com

Eller kanske inte?
http://w3fools.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Varför då?

För att det ger betydligt högre trovärdighet, särskilt när de försöker lära ut html (vilket de gör ett dåligt jobb med med tanke på alla felaktigheter).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Blir till att ta ett snack med honom, hädanefter så kommer guiderna att kvalitetstestas. Skall vara fixat nu dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Har inte hittat en enda felaktighet hos w3schools hittills, och det är i vilket fall som helst en ofantligt mycket bättre guide.

Uppdatering: Ok, har kollat igenom w3fools och det är lite skrämmande att w3schools innehåller sådana felaktigheter. Oh well. Inget bra ställe att skicka nybörjare till då, egentligen. Har själv bara använt w3schools referensmaterial då och då, men det är väl bäst att dubbelkolla med t.ex. w3c...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Vi har nu satt HTML pojken på ett tåg till Adobes huvudkontor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enerd:

Vi har nu satt HTML pojken på ett tåg till Adobes huvudkontor!

Såg att ni går på NTI, hade själv tänkt gå på öppet hus där imorgon här i malmö. Bara undrar vilket år går ni i och vad är det man lär sig det första året, får man någon överblick alls eller är det bara grundämnena första året? samt tycker du att det är ett bra gymnasium? :). Ska följa guiderna, kan ju vara bra att komma med lite ess i ärmen :D.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av enerd:

Hemsida
Facebook

Förutom det uppenbara felet, så behöver ni öva lite mer innan ni försöker lära ut.
http://codele.se/robotik-lodning/

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem

Allt som får folk kreativa, och får dem att använda de små grå, är bara bra.

Gillar det jag ser. Lite småsaker att fixa kanske, men i det stora hela en bra grund för nyfikna.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Jättekul initiativ! Det ni gör och många med er... dvs lägger ut information/ utbildning på nätet är till hjälp för många människor som inte är insatta. Så all eloge för det... Har själv inga programmeringskunskaper men löda kan jag och det kan jag säga att så ska inte lödningarna se ut och lödningen ska inte utföras riktigt så heller. Jag Dessutom så visar ni att spetsen ska göras ren efter lödningen vilket är bra men den bör absolut förtennas efter rengöringen också. Det blir lite pinsamt när man gör en film och man inte har riktiga kunskaper. Jag tänker förstås på Robotik guide lödning!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Kommer nivån på guiderna att ökas med tiden också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Såg att ni går på NTI, hade själv tänkt gå på öppet hus där imorgon här i malmö. Bara undrar vilket år går ni i och vad är det man lär sig det första året, får man någon överblick alls eller är det bara grundämnena första året? samt tycker du att det är ett bra gymnasium? :). Ska följa guiderna, kan ju vara bra att komma med lite ess i ärmen :D.

Sundsvall, årskurs 2. Vi går Teknik men nu till jul så splittras våra scheman då några av oss läser en teknisk-fördjupning och jag, programmerings-fördjupning. I ettan så hade vi bara ämnen så som Fysik, Matte, Kemi, Svenska, Historia, Teknik, Religion och Engelska (kan ha glömt något). Jag tycker att det är en väldigt bra skola, speciellt den som jag går på. Vår sammanhållning i klasserna är perfekta, alla hjälper varande. Man får träffa folk med samma intresse, vilket är riktigt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoK:

Förutom det uppenbara felet, så behöver ni öva lite mer innan ni försöker lära ut.
http://codele.se/robotik-lodning/

Hej, kan tyvärr inte yttra mig om det då han som skriver Robotik-guiderna kör sitt race. Men som nog vi alla måste göra är att bli bättre på att vara pedagogiska. Men släng gärna en kommentar till hans inlägg!

Permalänk
Medlem

Som många andra säger tycker jag det här är ett bra initiativ. För att vara konstruktiv kan jag säga att det finns en del särskrivningar på sidan, några stavfel och i vissa fall är språket lite inkonsekvent. Till exempel på "C++ Programmering: Del 2 – Matematik, variablar och datatyper" hittar jag stavfelet "variablar" i rubriken. Sen detta:

Citat:

long är normalt en datatyp som är större än en int, d.v.s. den kan innehålla större tal.
short är kortare än en int.

Bestäm er: större/mindre eller längre/kortare.

Sen får ni gärna korrigera indenteringen på koden i samma artikel. Det här är bara ett exempel på vad jag hittade.

Men som sagt, bra initiativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Bra initiativ! Kommer nivån på guiderna att ökas med tiden också?

Självklart så kommer dom det! Vi har precis kommit igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Som många andra säger tycker jag det här är ett bra initiativ. För att vara konstruktiv kan jag säga att det finns en del särskrivningar på sidan, några stavfel och i vissa fall är språket lite inkonsekvent. Till exempel på "C++ Programmering: Del 2 – Matematik, variablar och datatyper" hittar jag stavfelet "variablar" i rubriken. Sen detta:

Bestäm er: större/mindre eller längre/kortare.

Sen får ni gärna korrigera indenteringen på koden i samma artikel. Det här är bara ett exempel på vad jag hittade.

Men som sagt, bra initiativ

Vi är inte helt 100 med det Svenska språket. Vi fokuserar oss på att få iväg våra budskap. Men vi får helt enkelt skärpa oss, "noobie errors". Måste tacka er för er feedback. Den hjälper oss väldigt mycket!

P.S Våra C++ artiklar skrivs utav en bonde

Permalänk
Medlem
Skrivet av enerd:

Sundsvall, årskurs 2. Vi går Teknik men nu till jul så splittras våra scheman då några av oss läser en teknisk-fördjupning och jag, programmerings-fördjupning. I ettan så hade vi bara ämnen så som Fysik, Matte, Kemi, Svenska, Historia, Teknik, Religion och Engelska (kan ha glömt något). Jag tycker att det är en väldigt bra skola, speciellt den som jag går på. Vår sammanhållning i klasserna är perfekta, alla hjälper varande. Man får träffa folk med samma intresse, vilket är riktigt kul.

Okej, den här programmerings-fördjupning som du ska gå i är det det så kallade "Information- och medieteknik"? eller det är något helt annat?.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Ska man lära sig programmera så säger jag bara att det är New Boston som gäller http://thenewboston.org/tutorials.php

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]