Western Digital introducerar Black med 4 TB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, exakt, så därför blir en sådan här produkt onödig med dagens marknad. OK om den hade varit billigare, men vem vill betala "premium" för att få den snabbaste hästen?

WD Green är ett bättre alternativ om man är ute efter lagringsutrymme. Jag har svårt att se att någon har behov av 4TB "lite snabbare än WD-green utrymme", om inte möjligtvis då för E-penis. Men praktisk nytta? Nej.

Folk som sysslar med videoredigering av tyngre karaktär lär inte alla hålla med dig här. SSD:er är för dyra per gigabyte och green-diskar är för slöa. Hobbyister/hemmaredigerare tar nog gärna och stripar några av dessa, medans en ev. RE4-version kan bli populär i post-hus. Sega diskar passar inte för all användning.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Ganska säker på att WD black har högst RMA i branschen (var nå fransk statistik för ett tag sen). Varför blir man taggad då?

Har hört samma sak fast från min lokala handlare.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, exakt, så därför blir en sådan här produkt onödig med dagens marknad. OK om den hade varit billigare, men vem vill betala "premium" för att få den snabbaste hästen?

WD Green är ett bättre alternativ om man är ute efter lagringsutrymme. Jag har svårt att se att någon har behov av 4TB "lite snabbare än WD-green utrymme", om inte möjligtvis då för E-penis. Men praktisk nytta? Nej.

Det är ju mera som lastbilar vs sportbilar än hästar vs bilar. Priset är så gott som samma GB per kr som i de mindre varianterna, vilket inte är allt för mycket över caviar blue eller green för den delen. Jag tycker inte att caviar black är en fullständigt överflödig produktserie utan snarare en lite mer nischad serie mot de som faktiskt behöver en högre hastighet, till exempel de som jobbar med större mediafiler. Men nej de "vanliga" konsumenterna kommer inte "behöva" den extra hastigheten, men ingen behöver egentligen en SSD heller.

"men vem vill betala "premium" för att få den snabbaste hästen?" De snabbaste hästarna är folk villiga att betala en skyhög premium för.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Calle2003:

Inte dyr? Gav 499 kronor för min 2TB.

Är väl ffs inte speciellt dyrt med tanke på krisen som va för ett tag sen och dessutom har ju du en 2TB och inte en 4TB... Går inte att jämföra päron med äpplen. Gissa vad en 2TB kostade när den storleken var ny.. Inte 499 iaf.

Permalänk

Fort dyrt ansalange och borde komma med green versionen istallet samt mer cache minne an dem jadra 64 som funnits med nu for lange.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Inaktiv

Det här kan vara en riktig idiotfråga, men hur mycket rpm skulle en mekanisk hårddisk behöva ha för att komma upp i en medelsnabb SSD?

Angående nyheten, roligt att det kommer nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade varit tufft om den hade haft 10 plattor. Då hade det blivit 1MB per platta, ungefär som en gammal diskett.
Var någon gång jag fick en 3.5" fullhöjds hårddisk i okänt skick gratis. Den var defekt så jag fick för mig att skruva av locket. Den innehöll 10 plattor. Tyckte det var lite coolt. Har för mig den skulle vara på 18GB men är inte helt säker.

Skrivet av Ezkit:

Tyckte inte det var så längesen jag skaffa min 2TB disk då det var det största i marknaden, men åren går undan!

Var faktiskt hyfsat länge sen det började komma 2TB diskar. Känns som hårddiskmarknaden ligger ett år efter där de borde vara. Förr gick hårddiskutvecklingen i en rasande takt (gällande lagringsutrymme). Men efter 2TB verkar de ha sänkt tempot.
Hårddiskarna måste ligga före SSD på lagringsutrymme. Annars kommer hårddiskmarknaden att dö ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Det här kan vara en riktig idiotfråga, men hur mycket rpm skulle en mekanisk hårddisk behöva ha för att komma upp i en medelsnabb SSD?

Angående nyheten, roligt att det kommer nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

15k SAS diskar är uppe i typ 150-200MB/s, vilket kräver kanske 60k diskar? för att nå SSD diskar..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Det här kan vara en riktig idiotfråga, men hur mycket rpm skulle en mekanisk hårddisk behöva ha för att komma upp i en medelsnabb SSD?

Angående nyheten, roligt att det kommer nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Over 9000!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon168915:

Det här kan vara en riktig idiotfråga, men hur mycket rpm skulle en mekanisk hårddisk behöva ha för att komma upp i en medelsnabb SSD?

Angående nyheten, roligt att det kommer nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen inte hastigheten utan accesstiden som en hårddisk är sämre på, mao en stor fil går ungefär lika snabbt, men flera små går långsammare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

"men vem vill betala "premium" för att få den snabbaste hästen?" De snabbaste hästarna är folk villiga att betala en skyhög premium för.

Jag får ge mig där... Men jag syftate på hastighet i absoluta termer... Och jag tror att du kommer fram fortare om du kör en bil än om du rider på en snel hest.

Skrivet av Teddis:

Folk som sysslar med videoredigering av tyngre karaktär lär inte alla hålla med dig här. SSD:er är för dyra per gigabyte och green-diskar är för slöa. Hobbyister/hemmaredigerare tar nog gärna och stripar några av dessa, medans en ev. RE4-version kan bli populär i post-hus. Sega diskar passar inte för all användning.

Det kan du iofs ha rätt i. Jag har inte sett prestandasiffror än, men fortfarande... Varför inte två st black i RAID i så fall? Det borde inte bli någon jätteskillnad förutom att det blir billigare.

Skrivet av Zotamedu:

Ta av skygglapparna kanske? Den kostar ganska exakt lika mycket som de andra diskarna i Black-serien så ser inte riktigt vilket prispremium du pratar om. Prisskillnaden mot Blue är inte heller direkt stor. 1700 kr är önsketänkande och borde kanske passa en green disk i samma storlek. Men tro det eller ej så finns det massa folk som faktiskt behöver både storlek och hastighet. Försök redigera lite film eller håll på med foto så ska du få se på grejer. Kan nämnas att Adobe Preimere rekommenderar 10000 rpm SCSI i RAID0 för HD material. Visst vore det trevligt med SSD för det men då kostar samma utrymme helt plötsligt 25000 kr och tuggar i sig alla lediga SATA-kanaler. Inte helt optimalt kanske.

Jag menade Premium som i Black över huvud taget. Men du har helt rätt i att det kan vara nyttigt om man behöver svälja stora mängder data snabbare än Green, som i fallet videoredigering, som ren Lagringslösning ser jag dock inte poängen alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Det här kan vara en riktig idiotfråga, men hur mycket rpm skulle en mekanisk hårddisk behöva ha för att komma upp i en medelsnabb SSD?

Angående nyheten, roligt att det kommer nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar mer om läshuvudets hastighet med tanke på accesstiden i så fall, och det skulle behöva röra sig drygt 20 gånger snabbare än det gör idag. Eller något sådant... Svårt att säga. Om du bara menar överföringshastigheten så skulle det räcka med 35 000-40 000 RRPM för att komma upp i SATA III-hastighet. Fast jag tror inte det är möjligt i praktiken. De snabbaste Enterprise-diskarna ligger väl på ~15 000 RPM har jag för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hmm.
Betalade 595:- för en 2TB på Inet innan den påhittade krisen med översvämning. :/

Knappast påhittad kris. googla lite images "thailand flood" så ser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassseee:

Det här kan vara en riktig idiotfråga, men hur mycket rpm skulle en mekanisk hårddisk behöva ha för att komma upp i en medelsnabb SSD?

Skrivet av Rawet:

15k SAS diskar är uppe i typ 150-200MB/s, vilket kräver kanske 60k diskar? för att nå SSD diskar..

Men om du får 150-200MB/s av 15K rpm och du hypotetiskt bara kan öka varvtalet utan problem så borde du få 600-800MB av 60k rpm (Jag antar att vi pratar om sekventiell läsning).
Om vi tittar på Sweclockers SSD test - svårkomprimerad data
Så ligger de mellan 430 - 530MB/s. Snabbt, absolut, men en hyfsad bit från ~ 700MB/s.

Om vi tar 175MB/s som ett medelvärde av 150-200MB/s vid 15k rpm och säger att SSD ligger på 500MB/s som medelvärde så får jag det till att en hårddisk skulle behöva ligga på ~ 43k rpm för att vara lika snabb som en SSD. Då pratar jag sekventiell läsning.
När det gäller söktider borde en SSD fortfarande vinna även om du kunde göra en hårddisk på 40-50k rpm.

Permalänk
Medlem

krisen hände, men att den var så farlig som de säger är påhittat. De hade 10ggr högre vinster efter krisen än före, läs bara deras bokslut och lägg själv ihop 1+1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan du iofs ha rätt i. Jag har inte sett prestandasiffror än, men fortfarande... Varför inte två st black i RAID i så fall? Det borde inte bli någon jätteskillnad förutom att det blir billigare.

WD har ju en RED series med HDD speciellt för RAID.
Misstänker iofs att den som kan ta sig råd att köpa en 4TB disk redan kör RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det handlar mer om läshuvudets hastighet med tanke på accesstiden i så fall, och det skulle behöva röra sig drygt 20 gånger snabbare än det gör idag. Eller något sådant... Svårt att säga. Om du bara menar överföringshastigheten så skulle det räcka med 35 000-40 000 RRPM för att komma upp i SATA III-hastighet. Fast jag tror inte det är möjligt i praktiken. De snabbaste Enterprise-diskarna ligger väl på ~15 000 RPM har jag för mig.

Du var snabbare med att komma fram till ungefär samma slutsats. Tummen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Ganska säker på att WD black har högst RMA i branschen (var nå fransk statistik för ett tag sen). Varför blir man taggad då?

Det var väl endast en version utav den blåa serien? Mig veterligen så har Hitachi högst RMA.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Western Digital? Nej tack, kastar hellre pengarna i sjön och slipper se mina filer försvinna när hårddisken spontant krashar vid säkerhetskopiering/en-två månaders normalanvändare. Jävla pisshårddiskar är det de gör.

Permalänk
Medlem

Är ju trevligt med stora hårdiskar, men just en så här stor och då snabb för att vara mekanisk ser jag svårt att motivera.

En snabb SSD 256Gb som systemdisk + vanligt använda program och några spel räcker ganska långt.
Möjligen sen nån 1-2Tb black eller kanske om man vill ha lite till i prestanda en VelociRaptor, där kan man ha stora spel, eller kanske arbetsfiler osv.

Resten för semesterfilmer och sånt lägger man ju på nån central NAS med stora men inte så snabba diskar.

Ungefär så tänkte jag göra med nästa uppgradering av prylar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolham:

Western Digital? Nej tack, kastar hellre pengarna i sjön och slipper se mina filer försvinna när hårddisken spontant krashar vid säkerhetskopiering/en-två månaders normalanvändare. Jävla pisshårddiskar är det de gör.

Att det händer kan man läsa om de flesta diskar. Jag tror att många kraschar beror på klumpig hantering någonstans i distributionskeden. Med tanke på hur otroligt känsliga de är förpackas de väldigt dåligt. Har många WD diskar, bara en som kraschat och det berodde på att jag satt ner den lite väl hårt. Har dock börja köpa Seagate eftersom se är lite billigare. Framtiden får utvisa om det var rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ta av skygglapparna kanske? Den kostar ganska exakt lika mycket som de andra diskarna i Black-serien så ser inte riktigt vilket prispremium du pratar om. Prisskillnaden mot Blue är inte heller direkt stor. 1700 kr är önsketänkande och borde kanske passa en green disk i samma storlek. Men tro det eller ej så finns det massa folk som faktiskt behöver både storlek och hastighet. Försök redigera lite film eller håll på med foto så ska du få se på grejer. Kan nämnas att Adobe Preimere rekommenderar 10000 rpm SCSI i RAID0 för HD material. Visst vore det trevligt med SSD för det men då kostar samma utrymme helt plötsligt 25000 kr och tuggar i sig alla lediga SATA-kanaler. Inte helt optimalt kanske.

Skrivet av Teddis:

Folk som sysslar med videoredigering av tyngre karaktär lär inte alla hålla med dig här. SSD:er är för dyra per gigabyte och green-diskar är för slöa. Hobbyister/hemmaredigerare tar nog gärna och stripar några av dessa, medans en ev. RE4-version kan bli populär i post-hus. Sega diskar passar inte för all användning.

Det är sånt där man har tiering/cache till.
Stoppa in lite greendiskar i en ZFS-pool och lägg till nån/några SSDs som L2ARC och ZIL.
Då går det undan, trots att man har långsamma backend-diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

4 tb diskar kommer förhoppningsvis gå ner i pris jag köper nog 2st 2 tb och kör raid (om jag vill ha 4tb till)

RAID-0 som lagring är ju en lysande ide.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Jag köpte min 1TB WD black precis innan krisen hände och fick betala 695kr för den. Så om dom nu är på fötter igen så tycker jag 3000kr för 4TB låter mycket rimligt.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,2Ghz | Corsair Vengeance 1600mhz 16gb | OCZ Agillity 3 120gb | WD 1TB sata6 caviar black | ASRock P67 Pr/Fatal1ty Socket 1155, P67, ATX B3 | HD7970 3GB + EKWB EK-FC7970 - Acetal+EN (Nickel) | Corsair HX 850W PSU |
NZXT 810switch | Asus VG278HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Dålig efterfrågan 4TB just nu. Pris/GB är 2x2TB billigare.

Dålig efterfrågan, hos dom som inte har Kr ja.

Det beror väl mer på hur mycket pengar man har, och antal SATA portar /Platser. Då skiter man väl i Pris/GB. Det finns dom som inte bryr sig!
Har jag fyra st platser ledigt/pengar och behöver lagringsutrymme, ja då är valet enkelt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur prestandan är på dessa diskar? Jobbar man något med att få ner accesstiden på hårddiskar numera eller är det bara lagringsvolym som är intressant?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ojojoj vilken bjässe. Och vilken explosionsartad utveckling. Tänk att man för bara drygt fyra år sen pratade om så här fjuttiga diskar:
http://www.techradar.com/news/computing-components/storage/hi...

Skrivet av Superlight:

Dålig efterfrågan 4TB just nu. Pris/GB är 2x2TB billigare.

Sedan när innebär låg efterfrågan högre priser?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om du får 150-200MB/s av 15K rpm och du hypotetiskt bara kan öka varvtalet utan problem så borde du få 600-800MB av 60k rpm (Jag antar att vi pratar om sekventiell läsning).
Om vi tittar på Sweclockers SSD test - svårkomprimerad data
Så ligger de mellan 430 - 530MB/s. Snabbt, absolut, men en hyfsad bit från ~ 700MB/s.

Om vi tar 175MB/s som ett medelvärde av 150-200MB/s vid 15k rpm och säger att SSD ligger på 500MB/s som medelvärde så får jag det till att en hårddisk skulle behöva ligga på ~ 43k rpm för att vara lika snabb som en SSD. Då pratar jag sekventiell läsning.
När det gäller söktider borde en SSD fortfarande vinna även om du kunde göra en hårddisk på 40-50k rpm.

Jag gjorde en urusel beräkning, men jag tror att 5st SAS diskar i RAID5 eller typ RAID 10, smiskar SSD'er på sekventiell läsning/skrivning.. men ja, orkar inte räkna ;D

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Men om du får 150-200MB/s av 15K rpm och du hypotetiskt bara kan öka varvtalet utan problem så borde du få 600-800MB av 60k rpm (Jag antar att vi pratar om sekventiell läsning).
Om vi tittar på Sweclockers SSD test - svårkomprimerad data
Så ligger de mellan 430 - 530MB/s. Snabbt, absolut, men en hyfsad bit från ~ 700MB/s.

Om vi tar 175MB/s som ett medelvärde av 150-200MB/s vid 15k rpm och säger att SSD ligger på 500MB/s som medelvärde så får jag det till att en hårddisk skulle behöva ligga på ~ 43k rpm för att vara lika snabb som en SSD. Då pratar jag sekventiell läsning.
När det gäller söktider borde en SSD fortfarande vinna även om du kunde göra en hårddisk på 40-50k rpm.

Skrivet av Ozzed:

Det handlar mer om läshuvudets hastighet med tanke på accesstiden i så fall, och det skulle behöva röra sig drygt 20 gånger snabbare än det gör idag. Eller något sådant... Svårt att säga. Om du bara menar överföringshastigheten så skulle det räcka med 35 000-40 000 RRPM för att komma upp i SATA III-hastighet. Fast jag tror inte det är möjligt i praktiken. De snabbaste Enterprise-diskarna ligger väl på ~15 000 RPM har jag för mig.

Ni har båda rätt i att det är fysiskt omöjligt (med de material och produktionsmetoder vi har idag) att skapa en hårddisk som skulle kunna motsvara en SSD i hastighet vare sig det gäller accesstider eller sekventiell läsning. Detta beror på många olika faktorer såsom materialutvidgning/stress vid mycket höga rotationshastigheter, värmeutveckling, motorkapacitet och strömförbrukning, läsarmarnas hastighet och signaltydning av magnetfälten som blir allt svårare ju högre hastighet och framförallt ju högre densitet skivorna har/håller. Vi ligger vid en tidpunkt där "frekvensen" (ej helt korrekt men duger för närvarande) som behöver användas för sagda hårddiskar vid skrivning ter sig närmast absurd ur många olika synvinklar och det blir "värre" hela tiden samtidigt som materialen i armar, diskarna och motorerna börjar närma sig ett maximum för vad "rimlig" livslängd kräver - hårddisktillverkning är en oerhört avancerat precisionsindustri där mycket duktiga ingenjörer och fysiker samverkar för att skapa vad som närmast kan sägas vara ett ingenjörsmässigt mirakel (samma gäller för övrigt mycket av IT-industrin). Jag hoppas precis som ni andra att vi får se större och snabbare hårddiskar men jag undrar lite stilla i min grotta hur denna utveckling skall kunna fortsätta utan drastiska åtgärder...

Permalänk
Medlem

För det priset går det att få 8TB lagring, vore underbart om man kunde få pris/GB till samma pris som det lägsta pris/GB erbjuder. På så sätt kan man välja att köpa större hårddiskar såsom 3 eller 4TB för 0:30-0.37kr/GB. Behöver man endast 1TB så köper man det och vore det "illa" och man behöver 12TB så kostar det inte lika mycket som tre månaders hyra. Kanske är en löjlig dröm, alla vill ju så gärna tjäna pengar...