Söker råd ang grafikkort ~500 kr

Permalänk
Medlem

Söker råd ang grafikkort ~500 kr

Hej,

Flickvännen sitter idag på en i3 2100 som vad jag förstår har hd 2000 grafik, vi har spelat lite smått (Trine 2) och även om det klarar av det med nöd och näppe och då får man inte skruva upp grafiken så skulle jag vilja erbjuda henne en lite bättre upplevelse i det spelet samt andra framtida spel (om jag kan få henne att bli lite nyfiken på andra spel). Tänkte därför att nu när julen är nära skaffa något kort till henne i julklapp. Har spanat lite på kort runt 5-600 kr t.ex radeon 6670. Men är inte direkt kunnig när det gäller kort i den prisklassen. Skulle gärna vilja att det blev ett rejält lyft och jag tror det skulle bli det men tänkte höra här om någon har erfarenhet av att spela på ett sådant kort.

Så bring it on så att säga. Har jag kikat på rätt kort eller har ni bättre idéer utan att prislappen springer iväg. Begagnade kort kan även de vara av intresse men det är lite svårt att lita på att man hittar något bra. Fast har ju lite tid på mig innan julafton.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Det blir en uppgradering från hd 2000 men om det blir så mycket som du förväntar dig är svårt satt säga, mitt tips blir titta på begagnat runt tusen kronor kan du hitta hyfsade grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också behöva bra råd om bra grafikkort med extrem budget.

Det är inte till min primära dator utan till min föredetta burk som numera mest används av ungarna och sambon för surf, facefook och några lättare spel som CS, Minecraft osv.

I datorn sitter idag ett 8800 Ultra som sett sina bästa dagar för rätt längesen men nu börjar det strula riktigt så finns det något riktigt billigt kort som kanske kan vara lite bättre än det gamla ultrat ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12941842']Jag skulle också behöva bra råd om bra grafikkort med extrem budget.

Det är inte till min primära dator utan till min föredetta burk som numera mest används av ungarna och sambon för surf, facefook och några lättare spel som CS, Minecraft osv.

I datorn sitter idag ett 8800 Ultra som sett sina bästa dagar för rätt längesen men nu börjar det strula riktigt så finns det något riktigt billigt kort som kanske kan vara lite bättre än det gamla ultrat ??

Vet ej om du hittat något ännu, hade missat helt att du skrivit här. Kan bara säga att om du inte ska spela moderna spel på absolut högsta inställningarna så kan jag varmt rekommendera ett begagnat 5850 kort, Har haft mitt i ett par år nu och aldrig varit besviken. Borde gå att hitta begagnat för runt 500 kr.

Kan tillägga att jag köpte ett begagnat 6870 kort så flickvännen får mitt 5850 vilket lär bli ett rejält lyft för hennes del.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Vet ej om du hittat något ännu, hade missat helt att du skrivit här. Kan bara säga att om du inte ska spela moderna spel på absolut högsta inställningarna så kan jag varmt rekommendera ett begagnat 5850 kort, Har haft mitt i ett par år nu och aldrig varit besviken. Borde gå att hitta begagnat för runt 500 kr.

Kan tillägga att jag köpte ett begagnat 6870 kort så flickvännen får mitt 5850 vilket lär bli ett rejält lyft för hennes del.

Har faktiskt funderat på en annan grej. Jag har ett gtx 285 XXX (dvs fab.klockat xfx-kort) i min speldator och jag tänkte att om jag uppgraderar den istället så kan jag ju sätta mitt 285 i lillburken men jag har inte en allt för stor budget, max 1500kr kanske men helst mindre.

Hittade ett EVGA GTX 650 Ti SSC i rätt prisklass men är det verkligen särskilt mycket bättre än mitt gamla kort ?

Enligt dom jämförelser jag sett så är det inte så stor skillnad även om det bara är teoretiska jämförelser...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/