Praktikplatsen har 4 andra? får jag jobb där tro...

Permalänk
Avstängd

Praktikplatsen har 4 andra? får jag jobb där tro...

Tog praktikplats genom AF, fast endå inte då jag räckte upp armen själv. Företaget sysslar med e-legitimation och för att göra allt utan papper i fortsättningen osv genom Vattenkraft

Hur som helst är det typ 5 andra praktikanter där med? totalt 3 anställda och vi alla började sammtidigt där typ och fått tid 3 månader dirr inget undantag

googlat företaget och inte alls vad dom håller på med ju... (nystartat företag förövrigt och vi som ' jobbar' är alla 18-25 år gamla

"HJÄLPER FÖRETAG ATT FÅ STÖDMEDEL FÖR INVESTERINGAR I MASKINER OCH ÖVRIG PRODUKTIONSUTRUSTNING. STÖDMEDEL KAN OCKSÅ FÅS FÖR LOKALANPASSNINGAR SOM KAN VARA ALLT IFRÅN NYBYGGNAD TILL OM- OCH TILLBYGGNADER SAMT INREDNING AV BEFINTLIGA LOKALER. "

"De företag i Sverige som förädlar jordbruksprodukter och har egen produktion och produktionsutrustning, t.ex. bagerier, konditorier, charkuterier, slakterier m.fl. kan få från 30 % och uppåt i stödmedel ur EU-fonder."

Sedan står det typ projekt: 300 bagerier........ på rad i en namnlista

Men det alla gör på företaget är att ringa runt i telefonkontakt och skicka ut info om e-faktura och olika system?

Vad tror ni om denna praktikplatsen, verkar den ris eller ros. Utnyttjing eller leda till anställning för alla 5 praktikanter + mig själv.

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting av vad du skriver. Vad är problemet?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte anstælla dig om du inte ænns orkar med 3 månaders praktik utan att bli lovad guld och grøna skogar.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kruukzz:

Problemet? att 3 månaders praktik på mitt CV inte gör ett skit såvida jag inte får anställning.. och att jag lika gärna kan dra hem och säga upp praktiken och chilla som alla andra arbetslösa och endå få cashen.

Menar, anställer dom 5 nuvarande praktikanter som alla intogs sammtidigt?... med 3 månaders praktik rakt av och jobba som om vi vore anställda där. En arbetsgivare behöver ju max typ 1 månad kanske för att se om vi kan det vi gör dag ut o dag in 8-16 varje dag som "alla" andra

hah, det är ett skämt att du tror att 1 månad räcker för att se om ni kan det... varför man har en längre praktik är för att ta reda på hur ofta ni är sjuk osv, dessutom kommer ni inte få en tillsvidareanställning utan på sin höjd en provanställning som max får löpa i 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Problemet? att 3 månaders praktik på mitt CV inte gör ett skit såvida jag inte får anställning.. och att jag lika gärna kan dra hem och säga upp praktiken och chilla som alla andra arbetslösa och endå få cashen.

Menar, anställer dom 5 nuvarande praktikanter som alla intogs sammtidigt?... med 3 månaders praktik rakt av och jobba som om vi vore anställda där. En arbetsgivare behöver ju max typ 1 månad kanske för att se om vi kan det vi gör dag ut o dag in 8-16 varje dag som "alla" andra

Arbetar du gratis eller får du lön för din praktik?

Känner du inte att du har ett riktigt praktikantjobb med handledning så ska du vända dig till Arbetsförmedlingen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

3 månader är inte så mycket, vi har 6 månaders provanställning hos oss.

Praktikanterna hos oss går i ca 6-8 månader, fast dom har betald praktik men inte mycket i lön, ca 40-50kr timmen.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Om du inte orkar gå på din praktikplats utan att få en anställning serverad kan du ju alltid söka ett "riktigt" jobb.

Noxxer: 40-50:- låter som bra betalt, jag fick typ 150:- om dagen när jag hade praktik via AF, på den tiden jag inte var med i A-kassan dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandalf_^:

Om du inte orkar gå på din praktikplats utan att få en anställning serverad kan du ju alltid söka ett "riktigt" jobb.

Noxxer: 40-50:- låter som bra betalt, jag fick typ 150:- om dagen när jag hade praktik via AF, på den tiden jag inte var med i A-kassan dvs.

Hyffsat. Borde tillägga att det är 2-3skifts arbete, man jobbar många helger,kvällar och nätter.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Det finns nog ingen direkt definition på vad som är "vanlig praktik" mer än att det är på max 3 månader. Själv hade jag praktik som maskinkonstruktör.

Har du psykiska problem med din arbetsplats så borde du ta upp det med din arbetsförmedlare så du kan få en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Vet inte riktigt om det är vanlig praktik? Sitter mest men ska vara telefon ringare :/ klarar inte det mentalt sätt

Det här måste vara en av de mer förvirrande trådarna på länge.
Du klagar alltså på att du inte kan få en garanterad anställning genom din praktik? Samtidigt klagar du på att företaget du praktiserar på verkar skumt? Och dessutom säger du nu att du inte ens vill ha jobbet?

Skit i det då?

Permalänk

Men det ser ju helt klart roligare ut för arbetsgivare om det står på ditt CV att de tre senaste månaderna har du haft praktik, istället för att det är tomt och du inte har gjort något alls i arbetsväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Asså hur stor vikt har denna praktiken på mitt papper?
Lika lång praktik som de andra jag haft inom it :/

Menar mest, vad ser eller tänker ni om detta företaget?

Var på ett annat it ställe 3 anställda 2 i butik och 1 "utomlands" när dom bara reparerade datorer som inet. Men under en koll jag gjorde på företaget var dom reggade som "läkemedel & handel" :s

Även om det är tråkigt så är det något att skriva upp på ditt CV. Arbetslivserfarenhet väger tungt i Sverige, även för helt okvalificerade jobb. Så fortsätt med din praktik och sök jobb vid sidan om, efter ett tag så hittar du något. Lycka till!

Permalänk

Och sen är det ju bra för dig själv med att ha lite fasta rutiner och vara inne lite i jobbsvängen även om det bara är praktik. Som föregående talare sa så är arbetslivserfarenhet guld värt.

Permalänk
Medlem

Trodde om man slutade praktiken så fick man ingen ersättning längre, har de verkligen ändrat det?

Permalänk

Det är svårt att säga något om en arbetsplats genom att bara höra en persons åsikt, det kan mycket väl vara så att denna person gör något meningslöst eller att personen är lat, det är svårt att säga något om.

I TS fall så har vederbörande i alla fall fel i att hans praktik inte ger något i hans/hennes cv.

Det jag tycker TS ska göra är att göra så bra som de kan utan att för dens skull slita ut sig sedan söka jobb utav bara tusan så att han/hon kommer därifrån. Skulle det vara så att TS inte bränner ut sig totalt, ja då får TS bara som han/hon ville utan att arbetsförmedlingen blir sura.

Chansen att TS får jobb på det aktuella företaget verkar inte stort, men arbetserfarenhet är mycket värt ändå.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Ja men det är ju inget ovanligt. Många företag som tar in praktikanter utan minsta lilla intresse att anställa någon. Det är helt enkelt fint med gratis arbetskraft. I samma veva så börjar regeringen säga sysselsättning istället för arbetslös. Så nu har vi massor med folk ute på onödiga praktiker där folk utnyttjas och regeringen kan säga att sysselsättningen bland ungdomar är jättehög vilket den då är men de behöver då inte säga att ungdomsarbetslösheten är den högsta på 25 år.

Permalänk
Skrivet av Urreburre:

Ja men det är ju inget ovanligt. Många företag som tar in praktikanter utan minsta lilla intresse att anställa någon. Det är helt enkelt fint med gratis arbetskraft. I samma veva så börjar regeringen säga sysselsättning istället för arbetslös. Så nu har vi massor med folk ute på onödiga praktiker där folk utnyttjas och regeringen kan säga att sysselsättningen bland ungdomar är jättehög vilket den då är men de behöver då inte säga att ungdomsarbetslösheten är den högsta på 25 år.

Bra skrivet, ett halvbra exempel är när jag hade praktik på en av de större datorfirmorna i Stockholm för ett par år sedan. Vi var 9 st praktikanter inne samtidigt och skötte monteringen av beställda datorer, låg mellan 25-50 per dag och dom hade 1 anställd att klara av det. Där utnyttjade dom praktikanterna rätt bra med gratis arbetskraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Ja men det är ju inget ovanligt. Många företag som tar in praktikanter utan minsta lilla intresse att anställa någon. Det är helt enkelt fint med gratis arbetskraft. I samma veva så börjar regeringen säga sysselsättning istället för arbetslös. Så nu har vi massor med folk ute på onödiga praktiker där folk utnyttjas och regeringen kan säga att sysselsättningen bland ungdomar är jättehög vilket den då är men de behöver då inte säga att ungdomsarbetslösheten är den högsta på 25 år.

Känner en som sitter i det träsket... får praktikplats efter praktikplats, helt mentalt knäckt av det... utnyttjas i X antal månader med ord som "ev. anställning efter praktiktiden" så han jobbar arslet av sig under praktiken bara för att ha en chans till att bli anställd... men icke... rinse and repeat som de säger...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB