Böcker om relativitetsteori

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2010

Böcker om relativitetsteori

Jag letar efter tips på böcker om relativitetsteori, även om jag inte är helt säker på att det innefattar precis det jag är ute efter.

Jag skulle iaf vilja ha något som behandlar parallella universum, flera dimensioner, tid och rum m.m. Helst med lite filosofiska synvinklar. Jag har läst fysik A och B på gymnasiet, så inte för avancerade texter men inte heller för populärvetenskapligt.

Några idéer?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Nigel Calders "Einsteins universum" är en klassiker. En annan är "Six not so easy pieces" av Feynman. Einstein själv har skrivit en populärvetenskaplig bok som helt enkelt heter "Relativitetsteorin" (Eller möjligen "Den speciella och allmänna relativitetsteorin").

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

Innan du kan ta åt dig av koncept som rumtid på mer än just en populärvetenskaplig nivå så behöver du, tråkigt nog, läsa om det på riktigt och förstå matematiken. Annars kommer du inte förstå vad orden faktiskt betyder i en ordentlig förklaring.

Positivt är dock att matematiken för grunderna i speciell relativitetsteori inte kräver speciellt mycket förkunskaper - din gymnasiematte räcker säkert. Derivator och integraler behövs; imaginära tal och trevektorer är bra att ha sett, men om man inte har det så förstår man nog tanken bakom med en snabb koll. Om du vill ha något mer än en populärvetenskaplig bok så skulle du kunna ta en enklare lärobok. Relativity av Wolfgang Rindler var min introduktionsbok i speciell relativitetsteori. Tanken är att den ska vara snäll och mjuk i introduktionen till ämnet. Första halvan av boken behandlar speciell relativitetsteori, och andra halvan går in på generell relativitetsteori, som dock är många gånger värre matematiskt sett. Kanske finns denna bok att låna på någon bibliotek eller går att köpa billigt från någon tidigare student.

När jag läste om generell relativitetsteori så användes dock en annan bok: Gravitation and Cosmology av Steven Weinberg, men den rekommenderar jag inte som "söndagsläsning", precis. Det enda lättsamma på dess 688 sidor och 1116 gram är en bild på Tolkiens Midgård med utsatta avstånd och en uppmaning att räkna ut planetens kurvatur.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.