Gigabyte UD3H problem med via VL800 USB

Permalänk
Medlem

Gigabyte UD3H problem med via VL800 USB

[Det trådlösa legacy pci kortet d-link DWA-547 och VIA usb portarna fungerar inte ihop, om jag inaktiverar trådlösa nätverkskortet forsvinner DPC latency på via usb portar, intelportar är inte påverkade, lite oväntat]

Hej
Jag har stora problem med min nya dator. Problemet rör de USB portar som är kopplade till VIA:s VL800 krets. Om jag kopplar min mus logitech G5 till någon av dessa portar så får jag problem med att musen fryser under 1-2s med intermittent intevall men ca 1-10 minuters mellan frysningar.

För att se ifall detta var specifikt för musen testade jag externa dac-förstärkaren på VIA portarna och de började ljudet hacka också. Testade även att mäta hastighet på WD extern hårddisk med usb3 stöd och den fungerar normalt på dessa portar. Så länge jag kopplar in mus och förstärkare på intels usb portar fungerar datorn perfekt. Jag har inget felmeddelanden i enhetshanteraren allt ser korrekt installerat ut och jag har testat att avlägsna alla viaportar och installera om drivers, och även testat att byta till senaste bios, ser inga fel meddelanden i "event viewer" heller. Det enda som jag kan komma på att testa är att installera om windows 7 64bit. Jag kör datorn på en ny installation på en ny samsung 830 256gb och bios är optimized defaults inställningar. Har testat både drivers från gigabytes hemsida och vias hemsida, men de verkade vara samma version 1.9A.

Jag hoppas kunna reklamera moderkortet men osäker på ifall de lyckas återskapa felet på inet då de inte har samma hårdvara som mig, via porten verkar ju fungera med viss hårdvara men ha problem med annan. Är det någon som kan ge förslag på vad som orsakar detta eller hur man kan ta reda på det?

[Problemet är löst]

[problemet funnet]