Permalänk
Avstängd

jämnlik prestanda

Vilket ATI kort har ganska jämna benchs med gtx 660?. Tänkte tydligen bygga en dator till lillebrorsan som julklapp. Han ska nog lira en del bf3 men på medium/high settings så inget kraftigare kort behövs ifall ni nu tänkte rekommendera nåon annan kort

Ha det

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Hedersmedlem

Det som är direkt jämförbart är HD7870, som ju är i samma prisklass så vilket du väljer är en smaksak.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kanske med Tahiti LE?

Så får du ett likvärdigt eller t.o.m lite bättre kort.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16182-powercolor-och-club-3d...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Det som är direkt jämförbart är HD7870, som ju är i samma prisklass så vilket du väljer är en smaksak.

Skrivet av FatherOfThree:

Kanske med Tahiti LE?

Så får du ett likvärdigt eller t.o.m lite bättre kort.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16182-powercolor-och-club-3d...

Fo3

då 660 har likvärdig prestanda som 7870 + att man får ett spel så tänkte jag lite så här

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2580939/lillbro

Dock så känns den fortfarnde för dyr?.. Kanske byta processor till en lite svagare? Har inte följt processorer i år så vet inte vilken billigare man kan ta :S
Hjälp mig lite om ni kan? Nu måste jag sova då jag haft en jobbig dag.. Ha det

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xZistence:

då 660 har likvärdig prestanda som 7870 + att man får ett spel så tänkte jag lite så här

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2580939/lillbro

Dock så känns den fortfarnde för dyr?.. Kanske byta processor till en lite svagare? Har inte följt processorer i år så vet inte vilken billigare man kan ta :S
Hjälp mig lite om ni kan? Nu måste jag sova då jag haft en jobbig dag.. Ha det

Du kan köra ett billigare moderkort och även en lite billigare i5:a. Dock inget överklockande då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av xZistence:

då 660 har likvärdig prestanda som 7870 + att man får ett spel så tänkte jag lite så här

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2580939/lillbro

Dock så känns den fortfarnde för dyr?.. Kanske byta processor till en lite svagare? Har inte följt processorer i år så vet inte vilken billigare man kan ta :S
Hjälp mig lite om ni kan? Nu måste jag sova då jag haft en jobbig dag.. Ha det

AMDs motsvarighet ska ge dig ett par spel på köpet också.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna köra med en AMD prolle och moderkort så har du ett antal hundringar att lägga på grafiken istället, vilket är viktigare för BF3 än fetaste processorn. En polare kör med Phenom II X4 965 och ett GTX 660Ti och det funkar asbra. Körde själv med samma processor (innan jag fick tag i X6an) med ed 7950 och det funkar sjukt bra med. Han kör sin oklockad och jag körde min klockad men det flöt på sjukt fint för oss båda.
Ja, det är en gammal processor, men sjukt prisvärd. Och om BF3 är det tyngsta brorsan ska göra så har du ju en tusenlapp att spara där.. Jag säger absolut inte på nåt sätt att det är en bättre processor än i5an för det är inte men för priset och användningen så är det ett val att beakta.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2581028/2012-11-24

Med en SSD vilket jag anser är ett självklart val för en dator i prisklassen. Går att köra utan och lägga dem peningarna på fetare grafikkort. Eller slopa 500gb och lägga 500 på grafikkort.

Edit; länka en alternativ köplista med Phenom II och SSD.. Det ironiska är ju att det blev exakt samma pris xD

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk

Skulle avråda att spela från en 5400 rpmare, du får förvisso inte mer fps utav en snabbare disk men laddningstiderna och allmän datoruppevelse är bättre med black caviar (en ssd + 7200 rpmare är idealet om budgeten är tight)

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0n0ffknappen:

AMDs motsvarighet ska ge dig ett par spel på köpet också.

Joo såg det precis.. Missade det igår. Vet dock inte vilket kort man ska välja nu :S

Skrivet av Tandborste:

Du skulle ju kunna köra med en AMD prolle och moderkort så har du ett antal hundringar att lägga på grafiken istället, vilket är viktigare för BF3 än fetaste processorn. En polare kör med Phenom II X4 965 och ett GTX 660Ti och det funkar asbra. Körde själv med samma processor (innan jag fick tag i X6an) med ed 7950 och det funkar sjukt bra med. Han kör sin oklockad och jag körde min klockad men det flöt på sjukt fint för oss båda.
Ja, det är en gammal processor, men sjukt prisvärd. Och om BF3 är det tyngsta brorsan ska göra så har du ju en tusenlapp att spara där.. Jag säger absolut inte på nåt sätt att det är en bättre processor än i5an för det är inte men för priset och användningen så är det ett val att beakta.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2581028/2012-11-24

Med en SSD vilket jag anser är ett självklart val för en dator i prisklassen. Går att köra utan och lägga dem peningarna på fetare grafikkort. Eller slopa 500gb och lägga 500 på grafikkort.

Edit; länka en alternativ köplista med Phenom II och SSD.. Det ironiska är ju att det blev exakt samma pris xD

7870 eller 660 :/ Vill inte ha något bättre kort då skärmens uppdaterings frekvens är 60hz så bättre kort är nog helt onödigt.. Och min lillebror kommer nog inte märka någon större skillnad heller

Skrivet av 0n0ffknappen:

Skulle avråda att spela från en 5400 rpmare, du får förvisso inte mer fps utav en snabbare disk men laddningstiderna och allmän datoruppevelse är bättre med black caviar (en ssd + 7200 rpmare är idealet om budgeten är tight)

Jag är helt medveten om att SSDn är bättre för att ladda spelen OSV. Men 128gb tror jag inte räcker då han har en vana att installera massa spel -.-

Såhär tänkte jag annars MED amd prolle/moderkort

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2583088/lillbro-amd

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR