Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Nov 2012

Asus P8H61 -M

Hej.

Har precis fått hem min nya HTPC i delar.
Moderkort: Asus P8H61 -M Rev. 3.0
CPU: Intel i3 3225 22nm
Minne: DDR3 1333mhz 8gb

Problemet är att fläktarna går igång i en sekund kanske och sen inget mer.
Det står Rev. 3.0 och 22nm Ready på lådan men på moderkortet står det Rev. 1.01.
Och då ska man uppdatera BIOS för att få igång datorn men jag beställde bara en CPU då datorn är "22nm Ready"
Pratade med webhallen på telefon och vid disk och båda gångerna så va det PnP.
Nån som har någon idé på hur man uppdaterar datorn utan CPU och säg inte Magic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Dahlens:

Hej.

Har precis fått hem min nya HTPC i delar.
Moderkort: Asus P8H61 -M Rev. 3.0
CPU: Intel i3 3225 22nm
Minne: DDR3 1333mhz 8gb

Problemet är att fläktarna går igång i en sekund kanske och sen inget mer.
Det står Rev. 3.0 och 22nm Ready på lådan men på moderkortet står det Rev. 1.01.
Och då ska man uppdatera BIOS för att få igång datorn men jag beställde bara en CPU då datorn är "22nm Ready"
Pratade med webhallen på telefon och vid disk och båda gångerna så va det PnP.
Nån som har någon idé på hur man uppdaterar datorn utan CPU och säg inte Magic

Om du är ute efter att uppdatera bios så ladda ner bioset på en annan dator och för över till USB. Sen går du in i bios och använder deras bios flash utility.

EDIT: Kommer du inte ens så långt att du kommer in i bios så kolla så att alla strömsladdar sitter i moderkortet (24 pin och eventuella andra strömförsörjningar) samt att sladden från powerknappen är kopplad till rätt ställe på moderkortet.

Asus Z99A II | i7 6800K | 4x8 GB Corsair Dominator Platinum | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair AX760 | Samsung 970 EVO M.2 1TB | Fractal Design Define S | Noctua NH U12S | BenQ XL2411Z | Logitech G930 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Shiftypants:

Om du är ute efter att uppdatera bios så ladda ner bioset på en annan dator och för över till USB. Sen går du in i bios och använder deras bios flash utility.

EDIT: Kommer du inte ens så långt att du kommer in i bios så kolla så att alla strömsladdar sitter i moderkortet (24 pin och eventuella andra strömförsörjningar) samt att sladden från powerknappen är kopplad till rätt ställe på moderkortet.

Kommer inte in i BIOS eftersom datorn stängs av efter typ 1 sekund.
Har kollat sladdarna, bytt PSU och testat andra minnen.
Fläktarna går i 1 sekund sen tar det 10sekunder och då startar fläktarna i 1 sekund till och sedan loopas det så tills man drar ut strömen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Dahlens:

Kommer inte in i BIOS eftersom datorn stängs av efter typ 1 sekund.
Har kollat sladdarna, bytt PSU och testat andra minnen.
Fläktarna går i 1 sekund sen tar det 10sekunder och då startar fläktarna i 1 sekund till och sedan loopas det så tills man drar ut strömen.

Inga pip från moderkortet? (Kan vara en sunkig länk då jag inte är 100% på felkoder men det borde gå att hitta mer info om pip i alla fall)

Asus Z99A II | i7 6800K | 4x8 GB Corsair Dominator Platinum | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair AX760 | Samsung 970 EVO M.2 1TB | Fractal Design Define S | Noctua NH U12S | BenQ XL2411Z | Logitech G930 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Shiftypants:

Inga pip från moderkortet? (Kan vara en sunkig länk då jag inte är 100% på felkoder men det borde gå att hitta mer info om pip i alla fall)

Vilken dator postar på en sekund??

Problemet va som jag misstänkte, moderkortet med intel H61 chipset hade inte fått den BIOS uppdateringen som det stod på kartongen.
Jag bytte in moderkortet mot ett som har H77 chipset och monterade i de och datorn startade helt utan problem.
Det jag lärt mig nu är att ska man köpa en 1155 22nm cpu så är det H77 chipset som gäller.