Permalänk
Medlem

Något fel på mitt RAM!

Tjena! Jag har en MSi gt780 6gb RAM, den har kört fint i 6 månader, men nu så har den typ flippat. Den säger att jag bara har 700mb ledigt i minne och att 3.7gb är cachereglerat och jag behöver 4gb RAM för att spela Bo2!

Snälla hjälp mig

MVH Lou

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SkidLou:

Tjena! Jag har en MSi gt780 6gb RAM, den har kört fint i 6 månader, men nu så har den typ flippat. Den säger att jag bara har 700mb ledigt i minne och att 3.7gb är cachereglerat och jag behöver 4gb RAM för att spela Bo2!

Snälla hjälp mig

MVH Lou

Starta "Bo2" så ska du se att problemet är löst.
Cachen är bara där, "reserverat", men om det reserverade cache minnet skulle behövas till annat, som tex applikationer så tömms det, bit för bit efter behov.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Starta "Bo2" så ska du se att problemet är löst.
Cachen är bara där, men om det reserverade cache minnet skulle behövas så tömms det, bit för bit efter behov.

Det funkar inte?! Det laggar som satan! Det är inte grafiken, den har jag sänkt och det hjälper inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SkidLou:

Det funkar inte?! Det laggar som satan! Det är inte grafiken, den har jag sänkt och det hjälper inte.

Pröva att starta om datorn. Annars är det någe annat som felar.
Kolla temperaturerna med HWMonitor under tung belastning.
Kolla även GPU Load via MSI Afterburner.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av SkidLou:

Tjena! Jag har en MSi gt780 6gb RAM, den har kört fint i 6 månader, men nu så har den typ flippat. Den säger att jag bara har 700mb ledigt i minne och att 3.7gb är cachereglerat och jag behöver 4gb RAM för att spela Bo2!

Snälla hjälp mig

MVH Lou

andvänder du win7 så ska man aldrig kolla på free/ledigt minne för där står bara o andvändt minne = onödigt minne.

då win7 cache lagrar minnet för snabbare use osv så ska inte minnet vara problemet och jag tror inte BO2 tar 4GB minne när inte ens BF3 tar 4GB minne inte ens efter 4GB patch som jag kört med så tar BF3 inte ens i närheten av 4GB minne.

tips är att alltid skriva alla speccs på pcn du har så kan man hjälpa dig bättre eftersom annars sitter man o gissar vad du har.

utifall dessa är speccsen

Specifikationer:
• Display - 17.3" FHD,Non-Glare (1920x1080)
• Color - Black Aluminum
• Processor - Intel®Core™ i5-2410M
• RAM - 6 GB DDR3
• HDD - 500GB SATA 7200rpm (1 open slot for SSD)
• ODD - DVD-RW
• GPU - nVidia GeForce GTX560M 1.5GB GDDR5
• WLAN - Intel Crane Peak (802.11 b/g/n)
• Battery type - 9 Cells
• Battery Lifetime - 3.2 hours
• USB - 1x E-sata, 2x USB 2.0, 2x USB 3.0
• HDMI - Yes
• OS - W7HP 64 bit
• Chassis - Black Aluminum
• Other features - Sound by Dynaudio incl subwoofer / TDE Technology / DDR3 SO-DIMM x 4 slot Design / THX TruStudio Pro / Cooler Boost Technology / Raid 0 on laptop / LED Performance Illumination Technology / LED Audio Synchronize / LED manager / Cinema Pro Technology / 720p Webcam / Mouse /

så ser jag inte varför minnet skulle vara problemet, testa med starta om, om installera kolla efter andra problem för den ska väll klara minst medium typ

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

andvänder du win7 så ska man aldrig kolla på free/ledigt minne för där står bara o andvändt minne = onödigt minne.

då win7 cache lagrar minnet för snabbare use osv så ska inte minnet vara problemet och jag tror inte BO2 tar 4GB minne när inte ens BF3 tar 4GB minne inte ens efter 4GB patch som jag kört med så tar BF3 inte ens i närheten av 4GB minne.

tips är att alltid skriva alla speccs på pcn du har så kan man hjälpa dig bättre eftersom annars sitter man o gissar vad du har.

utifall dessa är speccsen

Specifikationer:
• Display - 17.3" FHD,Non-Glare (1920x1080)
• Color - Black Aluminum
• Processor - Intel®Core™ i5-2410M
• RAM - 6 GB DDR3
• HDD - 500GB SATA 7200rpm (1 open slot for SSD)
• ODD - DVD-RW
• GPU - nVidia GeForce GTX560M 1.5GB GDDR5
• WLAN - Intel Crane Peak (802.11 b/g/n)
• Battery type - 9 Cells
• Battery Lifetime - 3.2 hours
• USB - 1x E-sata, 2x USB 2.0, 2x USB 3.0
• HDMI - Yes
• OS - W7HP 64 bit
• Chassis - Black Aluminum
• Other features - Sound by Dynaudio incl subwoofer / TDE Technology / DDR3 SO-DIMM x 4 slot Design / THX TruStudio Pro / Cooler Boost Technology / Raid 0 on laptop / LED Performance Illumination Technology / LED Audio Synchronize / LED manager / Cinema Pro Technology / 720p Webcam / Mouse /

så ser jag inte varför minnet skulle vara problemet, testa med starta om, om installera kolla efter andra problem för den ska väll klara minst medium typ

Jo det är dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Pröva att starta om datorn. Annars är det någe annat som felar.
Kolla temperaturerna med HWMonitor under tung belastning.
Kolla även GPU Load via MSI Afterburner.

Jag läste någonstans att man skulle stänga av en service som hette Superfetch som dom sa tog all RAM och gav ut den. När jag stängt av den så startade jag om, då fick jag 1.5gb ledigt RAM.