min dator startar ej med alla 4 ram slotsen fylda! help me!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aneby, jönköping
Registrerad
Jul 2012

min dator startar ej med alla 4 ram slotsen fylda! help me!

de startar och går med 2 stycken ram, 4 gb styck, det är msi 77a-g45 thunderbolt, (moderkort) och ram minnena är 16 gig 1600mhz corsair vengense LP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Finns inte minnena med på QVL för moderkortet är det nog ganska kört. Prova att sänka FSB/minnes-multipel så att minnnena underklockas. Jag bestyckade mitt P8P67 Dlx med 4 x 8 GB Kingston 1333 förra veckan utan problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av hasenfrasen:

Prova att sänka FSB/minnes-multipel så att minnnena underklockas.

Är det någon inställning som görs i BIOS ? Jag har ett P6T SE kort som inte vill funka med mina minnen, Patriot Extreme Performance Enhanced Gamer 2 Series Enhanced Latency DDR3 PC3-12800 (1600MHz) 9-9-9-24 timings DIMM 240-pin 1.5v (PGD34G1600EL) 2x2Gb
Dessa minnen är inte med i QVL-listan, men det skulle ju vara kul om jag fick användning av dem !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Knetha:

Är det någon inställning som görs i BIOS ? Jag har ett P6T SE kort som inte vill funka med mina minnen, Patriot Extreme Performance Enhanced Gamer 2 Series Enhanced Latency DDR3 PC3-12800 (1600MHz) 9-9-9-24 timings DIMM 240-pin 1.5v (PGD34G1600EL) 2x2Gb
Dessa minnen är inte med i QVL-listan, men det skulle ju vara kul om jag fick användning av dem !

Se sidan 3.5.5 i moderkortsmanualen: DRAM Frequency

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aneby, jönköping
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av sp1k3n:

Se sidan 3.5.5 i moderkortsmanualen: DRAM Frequency

den sidan finns inte.. å hittar inte nån info i manualen om Detta men när man kollar via bios så kan du göra inställningarna via Överklocknings fliken..
och har provat sätta dom ram minnena som jag har, i dom 2 slottsen till höger.. å då startar den men lägger av efter någon sekund.. :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av annddyy:

den sidan finns inte.. å hittar inte nån info i manualen om Detta men när man kollar via bios så kan du göra inställningarna via Överklocknings fliken..
och har provat sätta dom ram minnena som jag har, i dom 2 slottsen till höger.. å då startar den men lägger av efter någon sekund.. :S

Det inlägget var riktat till Knetha!

På sidan 2-13 har du inställningar för DRAM Frequency
http://www.msi.com/service/download/manual-19309.html

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aneby, jönköping
Registrerad
Jul 2012

någon annan med idéer`?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Spelar det någon roll om du testar med olika stickor i olika platser? Har du senaste bios/UEFI till ditt mobo?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aneby, jönköping
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Jalle64:

Spelar det någon roll om du testar med olika stickor i olika platser? Har du senaste bios/UEFI till ditt mobo?

den dör om ramen är i plats 3 och 4! ja vi har uppdaterat de

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Dom är inte kompatibla med Z77, thats why..