häva köp på ps3

Permalänk

häva köp på ps3

tja, har nu byt ut mitt ps3 slim 320gb 3 ggr på media markt. Alla tre 3 gångerna har det varit samma fel och 1 först gången, vet jag att jag fick en ny konsol.

men dom 2 andra gångerna vet jag inte om jag fått någon ny, dom kanske bara tittat lite på den skickat tillbaka den?
Jag undrar om jag kan häva köpet?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Vad är det för fel?

typ skramlar och skit i konsolen

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Inte så bra kontakta Mediamarkt

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Ja, du ska ha rätt till att häva köpet enligt konsumentlagen. (Alternativt få en likadan vara i utbyte till den med fel för att testa en sista gång.)

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Ja, du ska ha rätt till att häva köpet enligt konsumentlagen. (Alternativt få en likadan vara i utbyte till den med fel för att testa en sista gång.)

Nja, så enkelt är det inte. Att det skramlar och skit är inte nödvändigtvis ett fel. Och kan man inte konstatera fel så kan man inte reklamera. Det är inte så att man som kund bara kan säga "det är fel på varan" utan detta kontrolleras av serviceverkstaden. Har man en annan åsikt än vad de har så kan man välja att lämna sin vara till en annan serviceverkstad men man får stå för kostnaden om den verkstaden inte kan konstatera att ett fel existerar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Nja, så enkelt är det inte. Att det skramlar och skit är inte nödvändigtvis ett fel. Och kan man inte konstatera fel så kan man inte reklamera. Det är inte så att man som kund bara kan säga "det är fel på varan" utan detta kontrolleras av serviceverkstaden. Har man en annan åsikt än vad de har så kan man välja att lämna sin vara till en annan serviceverkstad men man får stå för kostnaden om den verkstaden inte kan konstatera att ett fel existerar.

jag antar att det är fel eftersom det har var EXAKT samma ljud på alla andra och om har blivit utbytta ( tror jag )

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FreakinOAL:

jag antar att det är fel eftersom det har var EXAKT samma ljud på alla andra och om har blivit utbytta ( tror jag )

Har för mig att Sony bytte till en billigare/sämre Blu-ray läsare och att den har problem med oljud. 160GB versionen ska ha den gamla/bättre varianten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nja, så enkelt är det inte. Att det skramlar och skit är inte nödvändigtvis ett fel. Och kan man inte konstatera fel så kan man inte reklamera. Det är inte så att man som kund bara kan säga "det är fel på varan" utan detta kontrolleras av serviceverkstaden. Har man en annan åsikt än vad de har så kan man välja att lämna sin vara till en annan serviceverkstad men man får stå för kostnaden om den verkstaden inte kan konstatera att ett fel existerar.

Hmm, ok. Men om han visar upp den där han köpte den och visar att den inte låter rätt så kanske de är snälla nog att ersätta eller häva köpet?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ja, det är troligt. Men någon rätt att häva köpet har man inte förrän det konstaterats fel. Det kanske är som scremin-deamon säger att man bytt läsare till en som låter illa och då är det inte något fel utan en feature

Sen skrev du ju att du inte vet om de blivit utbytta så jag antog att det var så. Har de inte blivit utbytta så borde du fått information om detta.
Jag har själv en ps3:a och fläkten på den låter rätt mycket. men eftersom allt funkar som det ska så är det ju egentligen inget fel på den.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

All hårdvara som går att "markera" brukar jag markera med en liten "repa" som knappt syns. På så sätt kan jag lätt bevisa ifall dom verkligen bytt ut hårdvaran eller om dom bara kollat över och sedan skickat tillbaka.

Detta hände faktiskt mig när båda mina två 2TB hårddiskar strulade som bara den och dom lovade då nya på garantin. När datorn kom tillbaka ifrån support så sa dom att dom var nya, frågade efter kartong men dom hade dom ju såklart inte kvar eftersom att dom satte in hårddiskarna i datorn och inte tänkte på det.

Så jag frågade om det verkligen var nya diskar
- "Ja det är helt nya diskar"

Sa helt enkelt innan jag öppnade datorn inne i butiken att om dom här "markeringarna" finns på det och det stället så kommer jag aldrig kliva in i eran butik igen och det kommer höras över forum osv osv. Och då blev det fart på grabben ! Öppnade burken och ojsan där var dom "gamla" diskarna som dom ordnat till på något smidigt sätt.

Fick därefter ett presentkort på 1000:- och två nya diskar ^^

Tog iofs en viss risk när jag sa det där med att öppna burken men jag har hört om liknande fall från just det här företaget.

Oj så OT det blev men...Hoppas det löser sig med din ps3,a !

Permalänk

Kanske blir lite lättare att häva för min bror är affärsjurist

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

tja, har nu byt ut mitt ps3 slim 320gb 3 ggr på media markt. Alla tre 3 gångerna har det varit samma fel och 1 först gången, vet jag att jag fick en ny konsol.

men dom 2 andra gångerna vet jag inte om jag fått någon ny, dom kanske bara tittat lite på den skickat tillbaka den?
Jag undrar om jag kan häva köpet?

3:e gången är det väl sagt så att du har rätt till pengarna tillbaka. Rätta mig om jag har fel någon?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

3:e gången är det väl sagt så att du har rätt till pengarna tillbaka. Rätta mig om jag har fel någon?

Tre gånger om det är samma fel så får man häva köpet hörde/såg jag på plus på SVT , det kanske har ändrats nu eller om det inte gäller konsoler av någon anledning. Men det tror jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av FreakinOAL:

Kanske blir lite lättare att häva för min bror är affärsjurist

Om din bror är affärsjurist, borde det inte vara enklare att fråga honom direkt och få ett trovärdigt svar?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Om din bror är affärsjurist, borde det inte vara enklare att fråga honom direkt och få ett trovärdigt svar?

Exakt min tanke

Permalänk
Medlem

"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig." från http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Exakt min tanke

Vet inte varför, kände bara för att gå till sweclockers och starta en tråd :D. Men frågade honom nu, han säger samma sak som er. efter 3 gången har man rätt att häva.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

3ggr om det är ett konstaterat fel av en verkstad. Har du svart på vitt att de konstaterat fel?
För många kedjor byter ut direkt bara för att.

Oljud hos en optisk läsare betyder inte alltid att det är ett fel.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Vet inte varför, kände bara för att gå till sweclockers och starta en tråd :D. Men frågade honom nu, han säger samma sak som er. efter 3 gången har man rätt att häva.

Efter att ett (samma) fel har konstaterats tre gånger. Inte samma sak som att du anser att det är fel på den.

Säker på att "skramlandet" inte bara är vanligt "värmeknak"? Alla PS3 slim som jag har kommit i kontakt med har knakat ganska högljutt när temperaturförändringar sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

3:e gången är det väl sagt så att du har rätt till pengarna tillbaka. Rätta mig om jag har fel någon?

Att den skrammlar är knappast ett fel om den fungerar felfritt i övrigt.

Permalänk

Om det inte är fel är det konstigt eftersom inte media markts utställningex låter.
Inte låter inte heller mina kompisars.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Skrivet av FreakinOAL:

Om det inte är fel är det konstigt eftersom inte media markts utställningex låter.
Inte låter inte heller mina kompisars.

Nä precis, och då är det fel på köpet även om inte konsollen är "trasig"

Permalänk
Medlem

Google it:

"
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:

  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.

  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.

  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.

  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
"

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Permalänk
Hedersmedlem

Skramlar den när du skakar på den, eller när den läser en skiva? För är den högljud när den läser en skiva så räcker det helt klart som fel. Om det är fel som påverkar ifall konsolen funkar som den ska i övrigt spelar ingen roll, utan det är felets betydelse för köparen som betyder något. Har man lyssnat på en box i affären som är tyst och det har varit ett viktigt argument för att köpet så räcker det.

Sedan så stämmer det som vissa skriver att efter tre försök så gäller inte säljarens rätt att i första hand avhjälpa felet, utan du kan välja att häva köpet om det passar för dig, eller du kan välja att få en ny PS3'a om det passar bättre. Och det är ingen lag utan det är ett utslag i ARN som säger detta. De flesta butiker brukar känna till det och följa ARN.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Om det inte är fel är det konstigt eftersom inte media markts utställningex låter.
Inte låter inte heller mina kompisars.

haru sett vad en annan kille skrev tidigare? att 320 gig versionenerna kan ha sämre blue ray läsare.

Permalänk
Skrivet av shawn882:

haru sett vad en annan kille skrev tidigare? att 320 gig versionenerna kan ha sämre blue ray läsare.

Det spelar ju ingen roll, för för t.ex kirres är 320 gig och jag vet att media markts är också 320 gig. öhh... wow

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Det spelar ju ingen roll, för för t.ex kirres är 320 gig och jag vet att media markts är också 320 gig. öhh... wow

som han skrev så kan dom ha BÖRJAT med det ditt kanske var en av dom som dom BÖRJAT med.

Permalänk
Skrivet av shawn882:

som han skrev så kan dom ha BÖRJAT med det ditt kanske var en av dom som dom BÖRJAT med.

Snubben på media nämnde det där med blu-ray läsaren, men det ska inte låta så ändå sa han...

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Nordisk film (som har hand om distribution av ps3) gör som Apple och lagar inte sina produkter om dom visar sig vara felaktiga utan byter ut den felaktiga. Så skickar du in ett ps3 och teknikerna anser den vara defekt så byts den alltså ut. Så det är aldrig samma maskin som kommer tillbaka om dom inte anser att inget fel kunde konstateras och då skrivs det ut på dokumentet som bifogas med maskinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.