Permalänk

Asus SABERTOOTH Z77

Har som sagt tänkt skaffa lite nytt till datorn , har tänkt köpa i5 3570k , Radeon HD7950, men så kommer det till moderkortet , finns ju hur många olika varianter som helst vet inte så mkt om de olicka tillverkarna , men fastnade just för Asus SABERTOOTH Z77 , är ju enormt snyggt och har ju fått bra kommentarer från andra som köpt.

Är det bortkastade pengar ifall man inte tänkt överklocka nånting?
Vill ju ha ett bra moderkort för gaming, och som är framtidssäkert så att jag slipper byta igen om 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Om du inte tänker klocka kanske det är lite overkill, men om du vill ha en dator som är snygg inuti så varför inte.
Finns väl bättre också för samma "peng" som inte är sån "gimmick".

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Om du inte tänker klocka kanske det är lite overkill, men om du vill ha en dator som är snygg inuti så varför inte.
Finns väl bättre också för samma "peng" som inte är sån "gimmick".

nånting du kan rekommendera som är bättre i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wideglider:

nånting du kan rekommendera som är bättre i samma prisklass?

Såg på Inet att det var prissänkt 400kr (1690kr) så är nog ett ganska bra köp endå, själv hade jag köpt http://www.inet.se/produkt/1902262/asus-p8z77-v-deluxe eftersom de ursprungligen hade samma pris.

Eftersom du inte tänker klocka så räcker nog ett UD3 eller P8Z77-V.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Såg på Inet att det var prissänkt 400kr (1690kr) så är nog ett ganska bra köp endå, själv hade jag köpt http://www.inet.se/produkt/1902262/asus-p8z77-v-deluxe eftersom de ursprungligen hade samma pris.

Eftersom du inte tänker klocka så räcker nog ett UD3 eller P8Z77-V.

2100kr är lite väl mkt tycker jag . jovisst skulle kunna köpa ett billigare moderkort , men om jag skulle vilja klocka lite grann i framtiden så kanske jag ska köra på Asus SABERTOOTH Z77 endå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wideglider:

2100kr är lite väl mkt tycker jag . jovisst skulle kunna köpa ett billigare moderkort , men om jag skulle vilja klocka lite grann i framtiden så kanske jag ska köra på Asus SABERTOOTH Z77 endå?

Sabertooth var ju bara 2-300kr dyrare än de andra 2 och får ju "thermal armor" etc så om du tycker de extra kronorna är värt det så är det ett bra köp så länge det är rea, bra pris tycker jag.

Spelar nog inte så stor roll vilket du tar i slutändan, skulle säga att alla klarar av att klocka din CPU till de nivåerna du vill ha när du är redo.

Permalänk
Medlem

Sabertooth är kanske lite overkill om du inte ska klocka mycket men jag gillar mitt skarpt och skulle rekommendera det ifall det bara skiljer någon hundring.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Andra fördelar med Sabertooth, förutom Thermal Armor™. Är tuffare "militär" klassade komponenter, thermal radar (som är temp avläsare runt om i moderkortet) och 5 års garanti.

Själv älskar jag mitt ;D Men ska du inte klocka, så kan det va en aning overkill...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Andra fördelar med Sabertooth, förutom Thermal Armor™. Är tuffare "militär" klassade komponenter, thermal radar (som är temp avläsare runt om i moderkortet) och 5 års garanti.

Själv älskar jag mitt ;D Men ska du inte klocka, så kan det va en aning overkill...

verkar vara ett riktigt bra moderkort , och är ju nice med 5 års garanti , och är ju 400 kr billigare nu , kommer troligtvis klocka nån gång i framtiden ^^
man kanske skulle slå till nu när det är prissänkt?

och vilka CPU kylare funkar till det moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wideglider:

verkar vara ett riktigt bra moderkort , och är ju nice med 5 års garanti , och är ju 400 kr billigare nu , kommer troligtvis klocka nån gång i framtiden ^^
man kanske skulle slå till nu när det är prissänkt?

och vilka CPU kylare funkar till det moderkortet?

Tekniskt sett så bör man ha en som har fläkten riktat neråt, för att kyla VRM och chipset.. Men inte jätte nödvändigt. Då moderkortet kommer med extra system fläktar, som kompenserar för det, ifall man kör med torn eller vatten kylare.

man har som sagt tempavläsare som mäter tempsen på alla kritiska punter i moderkortet, Så man kan rätt lätt tweaka kylningen i datorn för att ge optimal kylning till moderkortet.
Och sen är komponenterna extra tåliga i Sabertooth, så gör inte mycket om det blir lite varmare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sabertooth's extraflaktar ( 1x 40mm 1x35mm ) gar att kora riktigt tyst och fint vid 40%, hors inte och sanker temperaturen ratt bra. Dem ar dock onodiga da Thermal Armorn effektivt kyler moderkortet passivt. Jag rekommendererar starkt sabertooth, att det skulle vara ett daligt kort bara p.ga thermal armor ar ett riktigt kasst argument.

Daremot far du fler features om du gar med ett Asus Pro Deluxe eller liknande, sa det ar upp till dig. Wifi eller battre kylning/OC?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Sabertooth's extraflaktar ( 1x 40mm 1x35mm ) gar att kora riktigt tyst och fint vid 40%, hors inte och sanker temperaturen ratt bra. Dem ar dock onodiga da Thermal Armorn effektivt kyler moderkortet passivt. Jag rekommendererar starkt sabertooth, att det skulle vara ett daligt kort bara p.ga thermal armor ar ett riktigt kasst argument.

Daremot far du fler features om du gar med ett Asus Pro Deluxe eller liknande, sa det ar upp till dig. Wifi eller battre kylning/OC?

Har ingen användning för Wifi , och vill ha möjligheten att klocka ifall jag skulle vilja göra det i framtiden , så för priset som är på sabertooth just nu ( 1690kr) så är det det bästa moderkort jag kan få ifall man jämför mot andra moderkort i samma prisklass??

Permalänk
Medlem
Skrivet av wideglider:

Har ingen användning för Wifi , och vill ha möjligheten att klocka ifall jag skulle vilja göra det i framtiden , så för priset som är på sabertooth just nu ( 1690kr) så är det det bästa moderkort jag kan få ifall man jämför mot andra moderkort i samma prisklass??

För 1690:- är det bland det bästa moderkortet du kan få för pengarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

För 1690:- är det bland det bästa moderkortet du kan få för pengarna.

Okej tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Såg på Inet att det var prissänkt 400kr (1690kr) så är nog ett ganska bra köp endå, själv hade jag köpt http://www.inet.se/produkt/1902262/asus-p8z77-v-deluxe eftersom de ursprungligen hade samma pris.

Eftersom du inte tänker klocka så räcker nog ett UD3 eller P8Z77-V.

Skillnaden mellan ett P8Z77-V och P8Z77-V Deluxe är endast detaljer som lite högre minnesstöd, fyra PCI 2.0 och bluetooth.
Det har med andra ord inget med överklockning att göra och är inte speciellt värt prisskillnaden.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wideglider:

och vilka CPU kylare funkar till det moderkortet?

Det är vilken socket mb har som avgör vilka CPU-kylare som passar.

Detta mb har socket 1155 så:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=369#rparams=l=s10418475...

Själv kör jag med vattenkylning för CPUn:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1054#rparams=l=s1041849...

Sabertooth är snyggt, kör själv P67.

Permalänk
Lego Master

Norpar tråden lite...
Har precis beställt ny dator med bland annat ett Sabertooth Z77. På ASUS hemsida står att det medföljer 2st SATA-2-kablar samt 2st SATA-3-kablar. Men när jag har tittat på ett par recensioner på nätet, så sägs det att det är 4st SATA-3-kompatibla kablar. Vilket är det, ni som har kortet?

Eller skiljer det ens på kablarna mellan SATA-2 och -3?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Måste säga att sabertooth är ett av det snyggaste moderkorten som finns. Speciellt kombinerat med en t.ex H100 kylare dominator platinum minnen och en GPU med typ twinfrozr kylning

Hursom så beror det på om du kör med fönster på chassit eller inte. Har du fönster så rekommenderar jag H100 eller liknande. Har du inte det så kan du köra typ D14 eftersom det går att få tystare.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xblaze:

Måste säga att sabertooth är ett av det snyggaste moderkorten som finns. Speciellt kombinerat med en t.ex H100 kylare dominator platinum minnen och en GPU med typ twinfrozr kylning

Hursom så beror det på om du kör med fönster på chassit eller inte. Har du fönster så rekommenderar jag H100 eller liknande. Har du inte det så kan du köra typ D14 eftersom det går att få tystare.

Tycker dock Vengeance minnena, hög profilerna, passar bäst till Sabertooth. Men yes. är fan det snyggaste moderkortet jag nånsin haft ;D
Dock lite pointless om man inte har chassie med ruta för att visa upp insidan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sabertooth har ju garanti på 5år så... plus att Asus har grym support

Enda - jag kan komma på är att det kan bli lite tråkigt att titta på om du inte får in lite färger/ljus

Är själv ägare till ett och jag är grymt nöjd och nu kände jag att detta inlägg blev väldigt dåligt skrivet, hejhej!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tycker dock Vengeance minnena, hög profilerna, passar bäst till Sabertooth. Men yes. är fan det snyggaste moderkortet jag nånsin haft ;D
Dock lite pointless om man inte har chassie med ruta för att visa upp insidan.

Moderkortet ar ju riktigt svalt och fint ocksa, om man jamfor med andra moderkort. Sen om detta ger nagot ar ju en annan femma. Daremot tycker jag sjalva designen inte ar sadar jattesnygg, det finns snyggare moderkort ( med lite farg - typ Asus ROG bl.a ), men det ar valdigt rent och fint.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tycker dock Vengeance minnena, hög profilerna, passar bäst till Sabertooth. Men yes. är fan det snyggaste moderkortet jag nånsin haft ;D
Dock lite pointless om man inte har chassie med ruta för att visa upp insidan.

Mjaaah, Jag tycker nog att dominator platinum blir snyggare speciellt om man som sagt kör med twinfrozr kylare + typ R4 titanium. Svart/silver tema. Sen typ vitt lyse i chassit med vit sleeve på kablarna Så skulle jag nog köra om jag fick köra vad jag ville

GTX 690 passar också in jävligt bra med det

Alternativ är väll Rampage fast då ska det vara vattenkylt i hela med rött tema och Gskill minnen.

Asrock extreme4 eller Gigabyte X79 UD är också snyggt. Men då blir en del lägre eller en del högre än OPs budget

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobijjah:

Skillnaden mellan ett P8Z77-V och P8Z77-V Deluxe är endast detaljer som lite högre minnesstöd, fyra PCI 2.0 och bluetooth.
Det har med andra ord inget med överklockning att göra och är inte speciellt värt prisskillnaden.

Deluxe har bättre strömförsörjning för stabilare OC, 2 st Ethernet vilket många jag känner inc. mig själv inte klarar sig utan och bättre inbyggt ljudkort.