Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Ångerrätt

Hej!

Hur fungerar Ångerrätten, angående. Beställde 2st gtx680 ifrån cdon fick med 2st nycklar till AC3. Har använt upp båda nycklarna!
SÅ nu till det tråkiga, det är så att ena kortet har gått sönder. Så nu vill jag skicka tillbaks båda kortet för jag vill inte ha med CDONs kundsupport mer att göra. Och köpa ifrån Inet/komplett istället.

Men kommer det att gå att dra ångerrätt på kortet när man har använt upp koderna till spelen?

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Asus Strix 1080ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byn
Registrerad
Jun 2005

Utan att egentligen veta nåt om vad som har hänt med det trasiga grafikkortet och historiken runt om det så kan jag med säkerhet säga att ångerrätten är utspelad. Men att det ska påverka ditt ägande av nycklarna till spelet tvivlar jag starkt på.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Har du handlat i en fysisk affär så har du ingen laglig rätt att ångra köpet, däremot så har du 14 dagar på dig efter köp via Internet att utnyttja ångerrätt.
Har kortet gått sönder under eller efter denna tid?

i5-2500K@4.8Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av tjobbo:

Hej!

Hur fungerar Ångerrätten, angående. Beställde 2st gtx680 ifrån cdon fick med 2st nycklar till AC3. Har använt upp båda nycklarna!
SÅ nu till det tråkiga, det är så att ena kortet har gått sönder. Så nu vill jag skicka tillbaks båda kortet för jag vill inte ha med CDONs kundsupport mer att göra. Och köpa ifrån Inet/komplett istället.

Men kommer det att gå att dra ångerrätt på kortet när man har använt upp koderna till spelen?

Generellt nej. CDON kommer att i första hand laga och/eller byta ut kortet mot ett likadant. Jag tror inte återköp kommer bli aktuellt, ens om du ställer till ett sjujävla liv.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av WipeClean:

Utan att egentligen veta nåt om vad som har hänt med det trasiga grafikkortet och historiken runt om det så kan jag med säkerhet säga att ångerrätten är utspelad. Men att det ska påverka ditt ägande av nycklarna till spelet tvivlar jag starkt på.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Har du handlat i en fysisk affär så har du ingen laglig rätt att ångra köpet, däremot så har du 14 dagar på dig efter köp via Internet att utnyttja ångerrätt.
Har kortet gått sönder under eller efter denna tid?

Ångerrätten gäller under förutsättning att kortet faktiskt är helt. Är det trasigt är det istället reklamationsrätten och eventuellt garanti som gäller.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byn
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Shudnawz:

Ångerrätten gäller under förutsättning att kortet faktiskt är helt. Är det trasigt är det istället reklamationsrätten och eventuellt garanti som gäller.

Ja, det stämmer nog som du säger.

Säljaren måste få möjlighet att kunna felsöka och reparera kortet om det går eller byta ut det (mest troligt).

i5-2500K@4.8Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av WipeClean:

Ja, det stämmer nog som du säger.

Säljaren måste få möjlighet att kunna reparera kortet eller byta ut det (mest troligt).

Ja, det handlar ju i praktiken om att CDON inte vill gå miste om köpet. Om de måste laga eller byta ut kortet är det oftast tillverkaren som står för kostnaden, men om det blir ska bli tal om ett återköp så krävs oftast att det är väldigt speciella omständigheter som typ en utgången modell som tillverkaren inte längre betalar reparation för, eller att verkstaden inte klarar att laga det och inget utbyte finns tillgängligt. Eftersom ett GTX 690 varken är gammalt eller utgånget så är återköp extremt osannolikt om de inte får för sig att göra det på ren goodwill, men jag vet inte vad TS skulle ha för hållhake på dem. "Jag tycker inte om er support" räcker nog inte som argument.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Ena kortet gick sönder efter 2 dagars användning, satt o spela crysis 2 datorn bara crasha. Men har fått svar av CDON nu. Dom har skickat en reklamationsansökan till deras leverantör. Så blir att att skicka in kortet och få ett nytt istället för att ångra köpet! Men tack för era inlägg

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Asus Strix 1080ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Shudnawz:

Ångerrätten gäller under förutsättning att kortet faktiskt är helt. Är det trasigt är det istället reklamationsrätten och eventuellt garanti som gäller.

Nej ångerrätten är på inga sätt villkorad som du skriver men däremot lär kortet kollas extra noga om det är handhavandefel innan återköp görs. Du kan gärna visa var i Distansavtalslagen det nämns om detta villkor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av olirc:

Nej ångerrätten är på inga sätt villkorad som du skriver men däremot lär kortet kollas extra noga om det är handhavandefel innan återköp görs. Du kan gärna visa var i Distansavtalslagen det nämns om detta villkor?

Suttit och glott på olika sidor nu ett tag, och det verkar svagt mysko. Tycker TS ska prova med återköp, men kan inte lova att det går.

Lagen.nu skriver tex.
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Så i första hand ska varan vara oförändrad, men samtidigt ska man kunna kräva återköp om varan är förändrad av en omständighet som köparen inte är skyldig till. Är det det de flesta butiker vill kalla DOA, dead on arrival? Alltså att man utan frågor byter ut en vara som är trasig inom ett visst antal dagar, typ 10? Men det gäller även i fysisk butik. Hm. Lagar är konstiga.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av olirc:

Nej ångerrätten är på inga sätt villkorad som du skriver men däremot lär kortet kollas extra noga om det är handhavandefel innan återköp görs. Du kan gärna visa var i Distansavtalslagen det nämns om detta villkor?

Jo det är den. Låt mig presentera:

Skrivet av 2 kap 12§ Distans- och hemförsäljningslag (2005:59):

Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Alltså kan inte varan återlämnas om den inte är som säljaren lämnat den. Nu kan man givetvis argumentera för att varan faktiskt återlämnas i ursprungligt skick då den har ett ursprungsfel men då säljaren påstår att den levererat ett felfritt kort, och dessutom göra detta sannolikt, är det du som ska bevisa dina påståenden. Därför kan man med fördel använda sig av reklamationsmöjligheterna i Konsumentköplagen istället.

Det samma framgår av allmänna avtalsrättsliga principer där återköp/hävning innebär att båda parter återlämnar vad de presterat med ersättning för vad de inte kan återlämna. Du har fått ett grafikkort. Påstår du att det är felaktigt ska du bevisa detta. Återigen är reklamation betydligt bättre.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av thomas_skane:

Jo det är den. Låt mig presentera:

Alltså kan inte varan återlämnas om den inte är som säljaren lämnat den. Nu kan man givetvis argumentera för att varan faktiskt återlämnas i ursprungligt skick då den har ett ursprungsfel men då säljaren påstår att den levererat ett felfritt kort, och dessutom göra detta sannolikt, är det du som ska bevisa dina påståenden. Därför kan man med fördel använda sig av reklamationsmöjligheterna i Konsumentköplagen istället.

Det samma framgår av allmänna avtalsrättsliga principer där återköp/hävning innebär att båda parter återlämnar vad de presterat med ersättning för vad de inte kan återlämna. Du har fått ett grafikkort. Påstår du att det är felaktigt ska du bevisa detta. Återigen är reklamation betydligt bättre.

Ehh? "eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten." som säger att om det är fel på varan som du som konsument inte kunnat styra över så är det bara för säljaren att ta tillbaks varan och återbetala till konsument vad denne erlagt.

Sen är det säljaren som har bevisbördan dels genom lämnad garanti och även i enlighet med konsumentköplagen där denne dom första 6 månaderna har att bevisa att det är kunden som har orsakat felet genom t.ex handhavandefel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Ångerrätten innebär att man får packa upp varan, titta på den och avgöra huruvida man ska ha den eller inte. man kan även testa varan så länge detta inte har någon påverkan på varans värde. Om man nu har "satt o spela crysis 2 datorn bara crasha" så har man förbrukat sin ångerrätt och det handlar nu om en reklamation istället.
Det finns dock många som fuskar och bara utnyttjar ångerrätten utan att säga något men det är rätt svinigt. Det är bättre att du använder garantin och får kortet utbytt eller reparerat.

"I live, I die, I live again!"