Styra icke-pwm-fläkt via moderkortet

Permalänk
Medlem

Styra icke-pwm-fläkt via moderkortet

Jag har ett Asus P8Z77-I Deluxe och kopplat till det 3-pins chassifläkten Silverstone Air Penetrator AP141-UV 140mm. Innan jag ger mig ut och köper motstånd till den (följde inte med för att den var bundle-ad med chassit) undrar jag om det är möjligt att styra den via moderkortet/bios?

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga in ett JA som kvalificerad gissning.

Asus är duktiga på att inkludera fläktstyrning på deras entusiastbräder. Både på mitt P67 Sabertooth och P8Z68-V Pro kan jag styra upp till 3st fläktar dynamiskt direkt i BIOS.

Detta kallas för Q-Fan, kolla om det finns med som funktion på t.e.x Komplett.se som i min mening har bäst produktinfo,

Edit;
TADA!
http://www.hardocp.com/image.html?image=MTM0MjMwMDk3MnBOVVVPc...

Permalänk
Medlem

Du kommer ju inte kunna styra den som en PWM-fläkt men har för mig att man sänka volten på fläkt-uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Jag skulle lägga in ett JA som kvalificerad gissning.

Asus är duktiga på att inkludera fläktstyrning på deras entusiastbräder. Både på mitt P67 Sabertooth och P8Z68-V Pro kan jag styra upp till 3st fläktar dynamiskt direkt i BIOS.

Detta kallas för Q-Fan, kolla om det finns med som funktion på t.e.x Komplett.se som i min mening har bäst produktinfo,

Edit;
TADA!
http://www.hardocp.com/image.html?image=MTM0MjMwMDk3MnBOVVVPc...

Har testat att ändra bland profilerna och manuellt i Q-Fan och även i Windows i Fan Xpert, men det händer inget, fläkten surrar på i samma höga hastighet.

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One

Permalänk
Skrivet av rien:

Har testat att ändra bland profilerna och manuellt i Q-Fan och även i Windows i Fan Xpert, men det händer inget, fläkten surrar på i samma höga hastighet.

Du har inte missat att aktivera temperaturstyrning i BIOS?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Du har inte missat att aktivera temperaturstyrning i BIOS?

Nope, det är enable-at i bios

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One

Permalänk
Medlem

Ladda ned Asus AI suite och installera Fan Xpert II, därifrån kan man styra fläktarna även om de inte är PWM. Dock går det vanligtvis inte att styra CPU-kontakten.

edit: länk http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=P8Z77-I+...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Lyckades inte lösa det via moderkortet, så jag köpte ett "12V till 7V"-motstånd på Kjell & Co. Men när jag satte i det mellan moderkortet och fläkten stannade fläkten helt!?

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One